– ΜΙΓΕΛ ΝΤΕ ΘΕΡΒΑΝΤΕΣ

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Συγγραφέας: WILLIAM EGGINTON

Μετάφραση: ΠΕΤΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

Στις αρχές του δέκατου έβδοµου αιώνα ένας σακάτης, γκριζοµάλλης, σχεδόν φαφούτης βετεράνος των πολέµων της
Ισπανίας ενάντια στην Οθωµανική Αυτοκρατορία εξέδωσε ένα βιβλίο. Πρόκειται για την ιστορία ενός φτωχού
ευγενή που του έχει σαλέψει από τα πάµπολλα ιπποτικά µυθιστορήµατα που έχει διαβάσει, ο οποίος, ζώντας µέσα
στην αυταπάτη ότι είναι περιπλανώµενος ιππότης, µπλέκεται σε κωµικές περιπέτειες. Το βιβλίο αυτό, ο ∆ον
Κιχότης, πούλησε έκτοτε περισσότερα αντίτυπα από οποιοδήποτε άλλο βιβλίο εκτός από την Αγία Γραφή κι έκανε
τον συγγραφέα του, τον Μιγέλ ντε Θερβάντες, τον πιο πολυδιαβασµένο συγγραφέα στην ιστορία. Όµως ο
Θερβάντες δεν έγραψε απλώς ένα «µπεστ σέλερ». Επινόησε έναν τρόπο λογοτεχνικής γραφής. Το βιβλίο που
κρατάτε στα χέρια σας παρουσιάζει πώς ο Θερβάντες έφτασε να δηµιουργήσει τη µυθοπλασία όπως τη γνωρίζουµε
σήµερα και πώς το δηµιούργηµά του άλλαξε τον κόσµο.


«Ο Egginton στήνει µια µεγάλη γιορτή για ένα αγαπηµένο µυθιστόρηµα και τον ρηξικέλευθο συγγραφέα του […] Μια εξαιρετικά εµπεριστατωµένη ιστορία της ζωής, της πολιτικής και της κουλτούρας της Ισπανίας του δέκατου έκτου αιώνα, ένα βιβλίο που απορροφά τον αναγνώστη από την πρώτη µέχρι την τελευταία σελίδα».
Kirkus Reviews

«Όπως µας δείχνει το βιβλίο του Egginton, ο Θερβάντες δεν ήταν απλώς κάποιος που έγραψε σύχρονη µυθοπλασία πριν από την εποχή µας· είναι αυτός που έθεσε τους όρους της, τη διαµόρφωσε, την κατέστησε εφικτή. Ο Egginton µάς προσκαλεί σε ένα ταξίδι στην περιπετειώδη και πολύπαθη ζωή του συγγραφέα του ∆ον Κιχότη, δείχνοντας πώς οι δυσχέρειες, οι αποτυχίες και οι απογοητεύσεις του κατέληξαν να αποκρυσταλλωθούν στο θαύµα ενός βιβλίου που τις ανακεφαλαιώνει και συγχρόνως λυτρώνει τον δηµιουργό του από τα δεσµά τους».
Andrés Neuman

«Η µελέτη του Egginton αποτελεί µια συγκλονιστική παρουσίαση του ∆ον Κιχότη, που µαζί µε τα ∆οκίµια του Montaigne είναι το µοναδικό έργο της εποχής του Σαίξπηρ µε εφάµιλλη διαχρονική απήχηση µε το έργο του τελευταίου […] Το βιβλίο του Egginton συνιστά έναν φόρο τιµής αντάξιο του αθάνατου επιτεύγµατος που δηµιούργησε ο Θερβάντες µε εφαλτήριο τα βάσανα µιας ολόκληρης ζωής και τη σοφία που κατάκτησε παλεύοντας µε τα σκληρά χτυπήµατα της µοίρας».
Harold Bloom

«Πράγµατι ο Θερβάντες εφεύρε τη σύγχρονη µυθοπλασία; Ο Egginton υποστηρίζει µε πειστικά επιχειρήµατα ότι ο ∆ον Κιχότης µεταµόρφωσε τον τρόπο µε τον οποίο διαβάζουµε, γράφουµε και σκεφτόµαστε, προκαλώντας ανά τους αιώνες τον θαυµασµό ανθρώπων τόσο διαφορετικών µεταξύ τους όσο ο Ντεκάρτ, ο Χιουµ, ο Μαρξ, ο Μπόρχες και ο Γκράχαµ Γκριν. Ο Egginton παρουσιάζει τον Θερβάντες ως έναν άνθρωπο του οποίου η θυελλώδης, γεµάτη εµπόδια ζωή αποτέλεσε κατά κάποιον τρόπο τον ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσµιου βεληνεκούς και διαχρονικού δηµιουργήµατός του, του αχώριστου διδύµου ∆ον Κιχότη και Σάντσο Πάντσα, που µε τη φιλία τους ανατρέπουν τις συµβάσεις της σκληρότητας των πικαρικών µυθιστορηµάτων του δέκατου έκτου αιώνα, για να πανηγυρίσουν τη δύναµη της προσωπικής αλήθειας. Το βιβλίο του Egginton είναι, όπως ο ∆ον Κιχότης, η εµπνευσµένη αφήγηση µιας µεγάλης περιπέτειας».
Ingrid D. Rowlan

ΣΕΙΡΑ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ∆ΟΚΙΜΙΑ ISBN: 978-960-16-7560-2 ΣΧΗΜΑ: 13X20 ΣΕΛΙ∆ΕΣ:480 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ
ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 19,90 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΙΟΥΝΙΟΣ 2018

– ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΡΟΝΟΥ

ΝΟΥΒΕΛΕΣ

Συγγραφέας: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΤΖΙΑΣ

Φιλολογική επιμέλεια: ΜΑΡΙΑ ΡΩΤΑ

Τέσσερις νουβέλες που διαδραµατίζονται την 21η Μαΐου 1958, εννιά έτη από το πέρας του ελληνικού Εµφυλίου
Πολέµου και µόλις δέκα µέρες από τις εκλογές που ανέδειξαν για πρώτη φορά ένα αριστερό κόµµα σε
αξιωµατική αντιπολίτευση στη Βουλή των Ελλήνων. Μετά τις εκλογές αυτές, ενισχύονται οι µηχανισµοί
«απόκρουσης» της «κοµµουνιστικής απειλής» και ταυτόχρονα οι µηχανισµοί εκείνοι που θα οδηγήσουν το 1967
στην κατάλυση του δηµοκρατικού πολιτεύµατος. Από τη συγγραφική επιλογή του συγκεκριµένου χρόνου, που
τοποθετείται στη µέση ακριβώς της περιόδου την οποία ο Αλέξανδρος Κοτζιάς χαρακτήρισε νεοελληνικό
«τριακονταετή πόλεµο» (1943-1973), είναι φανερό πως οι νουβέλες που συγκεντρώνονται για πρώτη φορά στον
τόµο αυτό δεν συναρτώνται απλώς µε την ιστορική συγκυρία. Τα Παιδιά του Κρόνου είναι ουσιαστικά τα παιδιά
της Ιστορίας («η ίδια η Ιστορία, από τη µια στιγµή στην άλλη, εκµηδένισε τις διαστάσεις µας»). Σε όλες τις
νουβέλες του Αλέξανδρου Κοτζιά, η ιστορική τοµή του 1958 συνυπάρχει µε την τοµή στην ανθρώπινη ζωή των
ηρώων. ∆έσµιοι των παρανοήσεών τους, µέσα από έκρυθµες και οριακές καταστάσεις επαναβιώνουν το
παρελθόν τους και αναµετρώνται την 21η Μαΐου 1958 µε τις κρίσιµες εµπειρίες της ζωής τους.

«Σε λαβυρίνθους µάς πάει το έργο του Κοτζιά. Του άρεσε να σκάβει εκεί που το οξυγόνο ήταν αραιό.
Ακούραστα έσκαβε. Κάπως έτσι, σε συνθήκες ελάχιστου ή καθόλου οξυγόνου, νιώθω ότι βρισκόµαστε ξανά
στις µέρες µας».

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΚΟΥ
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1926. Σπούδασε νοµικά και εργάστηκε ως δηµοσιογράφος. Στην Κατοχή έλαβε
µέρος στην Εθνική Αντίσταση. Στα χρόνια της στρατιωτικής δικτατορίας υπέγραψε τη «∆ήλωση των 18
συγγραφέων» (1969) και µετείχε στην εκδοτική οµάδα που παρουσίασε τα ∆εκαοχτώ Κείµενα (1970), τα Νέα
Κείµενα Ι και ΙΙ (1970-1971) και το περιοδικό Η Συνέχεια (1973). Από το 1961 ως το 1967 είχε την επιµέλεια
της φιλολογικής σελίδας της εφηµερίδας Μεσηµβρινή, όπου έγραφε και βιβλιοκρισίες. Ως κριτικός
συνεργάστηκε και µε το Βήµα (1971-1972). Μετά την αποκατάσταση της δηµοκρατίας διηύθυνε το Γραφείο
Τύπου της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο (1974-1975), όπου οργάνωσε τον «Ελληνικό Μήνα». Στη Γενική
Γραµµατεία Τύπου και Πληροφοριών ήταν διευθυντής Υπηρεσιών Εξωτερικού (1976-1978). Το 1976
οργάνωσε τη «Φιλολογική Καθηµερινή», της οποίας είχε την επιµέλεια ωσότου αποχώρησε από τη
δηµοσιογραφία, το 1982. Ιδρυτικό µέλος της Εταιρείας Συγγραφέων και πρώτος αντιπρόεδρος (1982-1984).
Μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Athena από το 1986. Μέλος της συντακτικής επιτροπής
της ανθολογίας-γραµµατολογίας Η µεταπολεµική πεζογραφία και Η µεσοπολεµική πεζογραφία των εκδόσεων
Σοκόλη. Πέθανε το 1992.

ΣΕΙΡΑ: ΝΟΥΒΕΛΕΣ ISBN: 978-960-16-7600-5 ΣΧΗΜΑ: 14×21 ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 552 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ:
19,90 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΙΟΥΝΙΟΣ 2018

– ΝΤΙΑΛΙΘ’ ΙΜ ΧΡΙΣΤΑΚΗ

Συγγραφέας: ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Λέγεται ότι το πρώτο βιβλίο εκβάλλει µε ορµή. Ίσως γιατί ο συγγραφέας ενδιαφέρεται πρωτίστως για
την ιστορία του. Πιθανώς αυτή η ορµή αφήνει βαθύτερα ίχνη στον αναγνώστη. Τουλάχιστον στον τότε
συγκαιρινό του.
Ο τρόπος χτίζεται λιθαράκι λιθαράκι µε τα χρόνια. Το «τίποτα» πλέον µπορεί να γίνει διήγηµα. Και
ίσως είναι πιο πιθανόν —κι από την έλλειψη προθέσεως— να φωτίσει, κατά τι, κάτι.
Ίσως η αλήθεια –αν υπάρχει– ταυτίζεται µε την παρηγορία των µορφών. Όπως ίσως συµβαίνει και µε
τις όψεις της –εσαεί κρυβοµένης– φύσεως.
Σ.∆.
Ο Σωτήρης ∆ηµητρίου γεννήθηκε στην Πόβλα Θεσπρωτίας το 1955. Μεγάλωσε στην Ηγουµενίτσα.
Το Ντιάλιθ’ ιµ, Χριστάκη έχει τιµηθεί µε το βραβείο διηγήµατος της εφηµερίδας Τα Νέα (1987).
Το 2014 συγκαταλέχθηκε στα 100 καλύτερα βιβλία της νέας ελληνικής λογοτεχνίας, σύµφωνα µε
έρευνα του περιοδικού bookpress και του βιβλιοπωλείου Πολιτεία.

ΣΕΙΡΑ: ∆ΙΗΓΗΜΑΤΑ ISBN: 978-960-16-7862-7 ΣΧΗΜΑ: 14×21 ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 112 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ:
10,80 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΙΟΥΝΙΟΣ 2018

– ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ

ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

Επιμέλεια – Εισαγωγή – Σημειώσεις: Μάρα Ψάλτη

Τα «Σηµειώµατα στο περιθώριο» δηµοσιεύονται αρχικά στον περιοδικό τύπο, στο µεγαλύτερο µέρος τους στο
περιοδικό Ο Νουµάς και, δευτερευόντως, στα περιοδικά Οι Νέοι, Καλλιτεχνία και Παντογνώστης, καλύπτοντας ένα
διάστηµα δεκατεσσάρων ετών (1909-1923). Στην Εισαγωγή του βιβλίου από τη Μάρα Ψάλτη προτείνεται η
ανάγνωσή τους ως δυνητικών εγγραφών τριών διακριτών ηµερολογίων (σύστοιχων προς την τριπλή παλαµική
ποιητική), εκτιµάται το ιδιαίτερο στίγµα και η θέση τους στην εργογραφία Παλαµά και αναπτύσσονται οι
εκδοτικές αρχές που ακολουθούνται µε αναδροµή στις πρώτες δηµοσιεύσεις των κειµένων. Μετά το κύριο µέρος
των 180 «Σηµειωµάτων» του Παλαµά, το οποίο συµπληρώνεται από Παράρτηµα µε αθησαύριστα σηµειώµατα,
ακολουθεί η ενότητα των Σηµειώσεων µε επεξηγήσεις όρων και ονοµάτων, παραποµπή στις παλαµικές πηγές και
σύνδεση των αναφεροµένων στα «Σηµειώµατα» µε άλλα παλαµικά κείµενα. Από τη σηµερινή σκοπιά, στα
«Σηµειώµατα στο περιθώριο» µοντέρνες δεν είναι µόνο οι απόψεις του Παλαµά, αλλά και η φόρµα µε την οποία
µας παραδίδονται. Ο προγραµµατικά διακοπτόµενος και αποσπασµατικός χαρακτήρας των σηµειωµάτων, η
συνεχής διαπλοκή βίου και έργου, οι εναλλαγές τόνου και η συσσώρευση ετερόκλητου υλικού αποτελούν
στοιχεία που καθιστούν τα παλαµικά marginalia ιδιαίτερα ελκυστικά για τον σύγχρονο αναγνώστη. Αν ποιητικά
είναι ο χαµηλόφωνος Παλαµάς των σύντοµων λυρικών ποιηµάτων εκείνος που φαίνεται να κερδίζει τις τελευταίες
δεκαετίες το αναγνωστικό ενδιαφέρον, τότε κατ’ αναλογίαν και κριτικά µπορούµε να στραφούµε στον Παλαµά
της συνεπτυγµένης ποιητικής, την οποία συνθέτουν τα σηµειώµατα αυτά, αρθρωµένης σπονδυλωτά σε
παραδειγµατικά τεµνόµενες παραγράφους.
Τολµώ να σηµειώσω στη φροντίδα και των γνώριµων και των αγνώριστων φίλων µου πως τα «Σηµειώµατα στο περιθώριο» σχετιζόµενα µε το ατύπωτο βιβλίο (αν θα τυπωθή) της «Ποιητικής µου» είναι για µένα
σε πολλά η ποιητική µου η ίδια σε ό,τι µπορεί να κλείση γενικώτερα ή βραχυλογικώτερα εκφρασµένο. Ή, καλύτερα
είναι τα «Σηµειώµατα στο περιθώριο» µια εισαγωγή στην «Ποιητική µου», καθώς είναι «Ο ∆ωδεκάλογος του
Γύφτου» τα προπύλαια που µας µπάζουν στη «Φλογέρα του Βασιλιά». Στα σηµειώµατά µου αυτά βρίσκεται
συγκεντρωµένο όλο σχεδόν το στοχαστικό µου σύνολο.
ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ

ΣΕΙΡΑ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ∆ΟΚΙΜΙΑ ISBN: 978- 960-16-7848-1 ΣΧΗΜΑ: 13×20 ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 448 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ
ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 12,20 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΙΟΥΝΙΟΣ 2018