ΤΡΕΙΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

Συγγραφέας: ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ

Νεοελληνική μεταγραφή, Υποσημειώσεις, επιλεγόμενα: Δημήτρης Φύσσας

Ο νεαρός Ροΐδης –που θα κατέληγε να γίνει ο σηµαντικότερος Νεοέλληνας συγγραφέας–,
αποφασίζοντας να µελετήσει τα του δυτικού Μεσαίωνα, έδωσε φυσικά το Πάπισσα Ιωάννα, έδωσε
όµως και άλλα µεσαιωνολογικά κείµενα. Ενώ όµως η Πάπισσα είναι πασίγνωστη, οι σύντοµες µελέτες
που περιλαµβάνονται στο ανά χείρας βιβλίο έχουν µικρή διάδοση σήµερα. Το δοκίµιο ΑΙ µάγισσαι του
µεσαιωνος (1868) είναι το σηµαντικότερο φεµινιστικό κείµενο στην ελληνική γλώσσα, απ’ όσα ξέρω
εγώ τουλάχιστον. Μέσω της υπεράσπισης των µαγισσών ο κατά τα άλλα µισογύνης (;) αυτός
συγγραφέας υπερασπίζεται βέβαια την επιστήµη, αλλά ακόµα περισσότερο υπερασπίζεται το γυναικείο
φύλο και τη µητρότητα. Η µελέτη ορτέ του νου κατά τον µεσαιωνα (1869) είναι ένα κείµενο
που ξεκινάει από τη σχέση περιβάλλοντος και εθνικού χαρακτήρα –σύµφωνα µε τις δοξασίες της
εποχής–, συνεχίζει µε την ανάγκη διαφυγής από την πολλή θρησκευτική σοβαρότητα και κορυφώνεται
µε αφήγηση σε γκροτέσκα κατεύθυνση. Οι Βρυκόλακες του µεσαιωνος (1869) ξεκινάνε από τη ροπή του
αµαθούς ανθρώπου προς το υπερφυσικό και διεκτραγωδούν πόσο αρνητικά αποτελέσµατα είχε για την
ανθρωπότητα η συνάντηση της ροπής αυτής µε τη χριστιανική εκκλησία.

Η έκδοση είναι «δίγλωσση»: δεξιά τα κείµενα του Ροΐδη και αριστερά η µεταγραφή στη νεοελληνική
(αντίστροφα από το συνηθισµένο). Ως γνωστόν, ο µέγας Συριανός είχε γράψει στην καθαρεύουσα
υποστηρίζοντας τη δηµοτική. Εγώ µε τις µεταγραφές αυτές στη δηµοτική υποστηρίζω την καθαρεύουσά
του. Ακόµα, επιδιώκοντας να φτάσει το βιβλίο σ’ ένα πλατύτερο αναγνωστικό κοινό, επέλεξα να µην
προτάξω Εισαγωγή, ούτε καν Πρόλογο. Την απουσία αυτή την αναπληρώνουν εν µέρει τα Επιλεγόµενα.
∆.Φ.


Ο Εµµανουήλ Ροΐδης (Σύρος 1836 – Αθήνα 1904) υπήρξε µείζων Νεοέλληνας πεζογράφος,
δοκιµιογράφος, κριτικός, δηµοσιογράφος, λιβελογράφος, σατιριστής και µεταφραστής. Έζησε πολλά
χρόνια στο εξωτερικό, ήταν πολύγλωσσος, σε επαφή µε τα φιλολογικά-επιστηµονικά ρεύµατα της
εποχής του, αντιροµαντικός, µε εξαιρετικό αίσθηµα ορθολογισµού. Ανέπτυξε ιδιαίτερο ύφος, µε κύρια
γνωρίσµατα τη µέχρι σαρκασµού ειρωνεία, τις απρόσµενες αναφορές και την επιγραµµατικότητα. Έγινε
διεθνώς γνωστός για το µυθιστόρηµά του  Πάπισσα ωάννα, µεσαιωνικ µελέτη, που αναθεµατίστηκε
από την επίσηµη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας. Έγραψε ακόµα αθηναϊκές σελίδες, µελέτες,
διηγήµατα, προλόγους, εισηγήσεις σε λογοτεχνικούς διαγωνισµούς κτλ., ενώ µε κείµενά του στην
καθαρεύουσα υποστήριξε τη δηµοτική.

ΣΕΙΡΑ: ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ/ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ/ ΜΕΛΕΤΕΣ ISBN: 978-960-16-7517-6
ΣΧΗΜΑ: 14X21 ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 128 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 08,80 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΙΟΥΛΙΟΣ 2018

– ΚΑΤΙ ΤΡΕΧΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Συγγραφέας: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Γιατί φωνάζει στη σκηνή η Λένα Κιτσοπούλου; Πόσο Λούλα Αναγνωστάκη και ∆ηµήτρη
∆ηµητριάδη έχουµε ακόµα να δούµε; Είναι πολιτικές ταινίες ο Κυνόδοντας κι η Στρέλλα;
Μπορεί ένα µυθιστόρηµα του Αύγουστου Κορτώ να βοηθήσει στην αναζήτηση της κρυµµένης
ιστορίας του AIDS στην Ελλάδα; Πόσα βιβλία λεσβιακής λογοτεχνίας πρέπει να έχει στη
βιβλιοθήκη της µια συγγραφέας και τι τη νοιάζει αυτό την Άντζελα ∆ηµητρακάκη; Τι σηµαίνει,
τέλος, ο όρος «αναταραχή αρχείου» και γιατί µας βοηθάει να καταλάβουµε τη θεαµατική
επιστροφή της ελληνικής οικογένειας στον κινηµατογράφο, στο θέατρο, στη λογοτεχνία αλλά
και στη δηµόσια συζήτηση τις δύο τελευταίες δεκαετίες;

Αυτοβιογραφικό κριτικό δοκίµιο, µελέτη πολιτισµικής ιστορίας και αφήγηµα κουίρ θεωρίας, το
Κάτι τρέχει µε την οικογένεια αναλύει την κατεδάφιση του «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» που
παρακολουθήσαµε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Εξηγεί τα κοινωνικά της χαρακτηριστικά.
Και επιχειρηµατολογεί για τη ριζοσπαστική (και ενσώµατη) ιστορική αναζήτηση στην οποία
µπορεί να µας σπρώξει.


Ο ∆ΗMΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ είναι αναπληρωτής καθηγητής Νεοελληνικών Σπουδών
και εταίρος του Κολεγίου St Cross στο Πανεπιστήµιο της Οξφόρδης, όπου διδάσκει από το
2004. Σπούδασε στα πανεπιστήµια Αθηνών (Κλασική και Νεοελληνική Φιλολογία) και
Λονδίνου (Συγκριτική Φιλολογία). Ως ερευνητής ή επισκέπτης καθηγητής έχει συνεργαστεί
µε τα πανεπιστήµια UCL, NYU, Columbia και Princeton. Έχει επίσης εργαστεί ως
δηµοσιογράφος στην εφηµερίδα Επενδυτής και στην Ελληνική Υπηρεσία του BBC.
Στα αγγλικά κυκλοφορεί το βιβλίο του Singing Poets: Literature and Popular Music in
France and Greece (Legenda, 2007) και στα ελληνικά το «Σαν κ’ εµένα καµωµένοι »: Ο
οµοφυλόφιλος Καβάφης και η ποιητική της σεξουαλικότητας (Εκδόσεις Πατάκη, 2014). Είναι
µέλος της εκδοτικής επιτροπής του Journal of Greek Media and Culture και της
επιστηµονικής επιτροπής του Αρχείου Καβάφη.

ΣΕΙΡΑ: ΚΡΙΤΙΚΗ / ΕΡΜΗΝΕΙΑ / ΙΣΤΟΡΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ISBN: 978-960-16-7974-7 ΣΧΗΜΑ: 14×21
ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 448 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 18,80 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΙΟΥΝΙΟΣ 2018

– ΕΛΙΑ ΚΑΖΑΝ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ.

Μετάφραση: Νίνα Μπούρη

Αυτό το εξαιρετικό βιβλίο, που αντλεί υλικό από τα σηµειωµατάρια, τις επιστολές, τις συνεντεύξεις και
την αυτοβιογραφία του, αποκαλύπτει τη µέθοδο του Καζάν: τον τρόπο µε τον οποίο ανακάλυπτε τον
πυρήνα κάθε κειµένου και κάθε χαρακτήρα, πώς ανέλυε κάθε έργο µε βάση τα βιώµατά του, πώς
καθόριζε τις λεπτοµέρειες κάθε παραγωγής, από την επιλογή των ηθοποιών και τα κοστούµια ως τα
σκηνικά και τη φωτογραφία. Επίσης, βλέπουµε πώς συνεργαζόταν µε τους δραµατουργούς και τους
σεναριογράφους για τα κείµενα και µε τους ηθοποιούς για την ερµηνεία. Το τελευταίο τµήµα του
βιβλίου, «Οι ηδονές της σκηνοθεσίας» –δοκίµια που έγραψε ο Καζάν την τελευταία δεκαετία της ζωής
του–, είναι απλό, προκλητικό, ειλικρινές και γεµάτο πάθος· ένας σοφός επαγγελµατίας που µοιράζεται
τα µυστικά της τέχνης του και µας συµβουλεύει να αναζητάµε τον εαυτό µας σε κάθε έργο, να
πολεµάµε το σύστηµα και ταυτόχρονα να περνάµε καλά.


Ο Eλία Καζάν (Ηλίας Καζαντζόγλου) γεννήθηκε το 1909 από Έλληνες γονείς στην Κωνσταντινούπολη
και σε ηλικία τεσσάρων ετών βρέθηκε στις ΗΠΑ. Σπούδασε στο Κολέγιο Γουίλλιαµς και στη συνέχεια
στη ∆ραµατική Σχολή του Γέιλ, προτού ενταχθεί, το 1932, στη θεατρική οµάδα GroupTheatre. Το 1947
ίδρυσε τη λέσχη ηθοποιών Actors Studio, ενώ για τις σκηνοθεσίες του έχει τιµηθεί µε τρία βραβεία Tony
(για τα έργα Ήταν όλοι τους παιδιά µου, Ο θάνατος του εµποράκου και Ιώβ), δύο βραβεία Όσκαρ (για τις
ταινίες Συµφωνία κυρίων και Το λιµάνι της αγωνίας), καθώς και µε το τιµητικό βραβείο Όσκαρ για το
σύνολο του έργου του (1999). Πέθανε στη Νέα Υόρκη το 2003.

ΣΕΙΡΑ: ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ/ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ/ ΘΕΑΤΡΟ ISBN: 978-960-16-4258-1 ΣΧΗΜΑ:
14X21 ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 464 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 19,90 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΙΟΥΛΙΟΣ 2018

– ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ. ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΟΥ

Συγγραφέας: ΝΤΙΕΓΚΟ ΑΡΜΑΝΤΟ ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ σε συνεργασία με ΝΤΑΝΙΕΛ ΑΡΚΟΥΤΣΙ

Μετάφραση: Αγαθή Δημητρούκα

Τριάντα χρόνια µετά το Μουντιάλ του 1986 στο Μεξικό, ο Ντιέγκο Αρµάντο Μαραντόνα αφηγείται, για πρώτη
φορά και σε πρώτο πρόσωπο, άγνωστες στιγµές και ιστορίες εκείνου του µοναδικού παγκόσµιου πρωταθλήµατος,
όταν ο ίδιος ηγήθηκε της Εθνικής Αργεντινής στην πορεία για την κατάκτηση του παγκόσµιου τίτλου.
Ανατρέχοντας σε αυτόν σήµερα, ο ιστορικός εκείνος άθλος φτάνει στα όρια του θρύλου: κι εκείνος θυµάται και
διηγείται, µε καθαρή φωνή, πώς τον κατόρθωσε, µαζί µε τους συµπαίκτες του, κόντρα σε όλα και σε όλους.
«Ο µεγαλύτερος παίκτης της Αργεντινής αφηγείται για πρώτη φορά όλη την ιστορία της µεγαλύτερης νίκης
του… Μοναδικό!» Financial Times

«Το θρυλικό Μουντιάλ του Μεξικού το 1986 και ο θρίαµβος που έδωσε στον Μαραντόνα το όνοµα κοσµικός
χαρταετός, µετά το γκολ του αιώνα ενάντια στην Αγγλία, είναι το θέµα του βιβλίου αυτού, που είναι όµως κάτι
πολύ περισσότερο. Είναι όλος ο κόσµος του ποδοσφαίρου». KirkusReviews

«Ήρθε η ώρα να διηγηθώ τα πράγµατα όπως έγιναν. Αυτό ήταν το αληθινό παγκόσµιο πρωτάθληµα των
Αργεντινών: το πιο αγωνιστικό, το πιο συγκινητικό και το πιο άξιο. […] Ήµασταν είκοσι δύο τρελοί έτοιµοι να
πάµε στον πόλεµο, και κατάφερα να εδραιώσω την ιδέα ότι το να παίζουµε µε τη φανέλα της Εθνικής ήταν το
σηµαντικότερο πράγµα του κόσµου, παρόλο που το πολύ χρήµα το κέρδιζες µε τη φανέλα µιας ευρωπαϊκής
οµάδας. Πριν από τριάντα χρόνια κερδίσαµε το Παγκόσµιο Κύπελλο, το τελευταίο που σήκωσε µια Εθνική
Αργεντινής, µε 25 δολάρια τη µέρα σιτηρέσιο. Ήρθε επίσης η ώρα να µιλάµε περισσότερο για την οµάδα και
λιγότερο για το σύστηµα του Μπιλάρδο. […] Παίξαµε εναντίον των Άγγλων έπειτα από έναν πόλεµο όπου τα
παιδιά της Αργεντινής είχαν πάει να πολεµήσουν µε πάνινα παπούτσια: αυτό, οι γονείς το διηγήθηκαν στα παιδιά
τους, και τα παιδιά θα το διηγηθούν στα δικά τους. Πέρασαν τριάντα χρόνια και εξακολουθούν να το διηγούνται».


ΝΤΙΕΓΚΟ ΑΡΜΑΝΤΟ ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ [DIEGO ARMANDO MARADONA]
Ποδοσφαιριστής θρύλος, για πολλούς ο καλύτερος στην ιστορία του ποδοσφαίρου, που γεννήθηκε το 1960.
Μεγάλωσε στη Βίγια ∆εβότο, µια ταπεινή συνοικία του Μπουένος Άιρες, στην Αργεντινή. Εκεί διαµορφώθηκε το
προσωπικό του στιλ µέσα και έξω από το γήπεδο. Ταλαντούχος και µαχητικός, µαγευτικός και προκλητικός,
αντιµετώπισε –κερδίζοντας– τόσο τις ισχυρότερες οµάδες ποδοσφαίρου όσο κι αυτό που εκείνος θεωρούσε
«διαφθορά της ΦΙΦΑ». Παράλληλα έδινε τον προσωπικό του αγώνα κατά της εξάρτησης από την κοκαΐνη. Ξεκίνησε
από την Αρχεντίνος Τζούνιορς, έπαιξε στην Μπόκα Τζούνιορς και στην Μπαρτσελόνα για να φτάσει στην κορυφή
µε τη φανέλα της Νάπολι, µε την οποία κέρδισε δύο Σκουντέτο και ένα Κύπελλο ΟΥΕΦΑ. Έλαµψε στην Εθνική
Αργεντινής, πρώτα µε την οµάδα των νέων –πρωταθλήτρια κόσµου στην Ιαπωνία το 1979– κι έπειτα µε την οµάδα
των ανδρών, την οποία και οδήγησε στην κατάκτηση του τίτλου στο Μουντιάλ του Μεξικού το 1986 και της
δεύτερης θέσης στο Μουντιάλ της Ιταλίας το 1990. Επίσης, έπαιξε στα Μουντιάλ της Ισπανίας το 1982 και των
Ηνωµένων Πολιτειών το 1994. Το 2010 κατηύθυνε ως προπονητής την Εθνική Αργεντινής στο Μουντιάλ της
Νοτίου Αφρικής. Αξιοµνηµόνευτες ενέργειές του σε νίκες επί κλασικών αντιπάλων –όπως η Αγγλία και η Βραζιλία–
τον έχουν ανεβάσει σε µια κορυφή που λίγοι έχουν φτάσει: ο Μαραντόνα είναι ένας ζωντανός µύθος.

ΣΕΙΡΑ: ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ISBN: 978-960-16-7348-6 ΣΧΗΜΑ: 14×21 ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 344 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ
ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 17,70 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΙΟΥΛΙΟΣ 2018