Μυστικά του συρταριού
Η τέχνη και οι τεχνίτες της ηµερολογιακής
γραφής
Συγγραφέας: Κατερίνα Σχινά


Τα Μυστικά του συρταριού είναι µια ανθολογία ηµερολογιακών εγγραφών, από τις πρώτες στιγµές της
ανάδυσης του είδους (εµβληµατικός πρωτουργός ο Βρετανός Σάµιουελ Πέπυς, που άρχισε να κρατάει
ηµερολόγιο την Πρωτοχρονιά του 1660) ως τη µεγάλη του έκρηξη, τον 20ό αιώνα (Κάφκα, Γουλφ,
Αναΐς Νιν, Μαξ Φρις, Β. Γκοµπρόβιτς, Σύλβια Πλαθ).

Ανθολογούνται εκατόν τριάντα δεινοί ηµερολογιογράφοι, συγγραφείς, µουσικοί, εικαστικοί καλλιτέχνες, στοχαστές και απλοί καθηµερινοί άνθρωποι, που στράφηκαν στη µοναξιά της καρδιάς τους, ανέπτυξαν την ιδέα της πραγµάτωσης του εαυτού, εξωτερίκευσαν το εσωτερικό βάθος, διατράνωσαν την ιδιαιτερότητά του και διεκδίκησαν την αναγνώρισή της — ακόµη και ως εγγραφής σε ένα µυστικό τετράδιο.

Ίσως αναρωτιέται, βέβαια, κανείς τι νόηµα έχει µια τέτοια ανθολογία σε καιρούς που παρατηρείται µια
άνευ προηγουµένου διάχυση αυθιστορήσεων, µια ανεξέλεγκτη εξάπλωση του λόγου περί εαυτού, όχι πια
στις σελίδες ενός επτασφράγιστου τετραδίου, αλλά στην οθόνη του υπολογιστή. Μα για να δούµε πώς
συνδιαλεγόταν κανείς µε τα φαντάσµατα και τους καηµούς του, πριν αποφασίσει να κατοικήσει σε
γυάλινο σπίτι, τι αποσιωπούσε δηµοσίως και τι εκµυστηρευόταν ιδιωτικώς, προτού τα όρια ανάµεσα στη
δηµόσια και στην ιδιωτική σφαίρα, στο µέσα και στο έξω, στο υποκείµενο και στο αντικείµενο γίνουν
ρευστά και εναλλάξιµα, φέρνοντας στον νου την τοπολογία της λωρίδας του Μέµπιους. Και σίγουρα
προς συνηγορία του αινίγµατος — αυτού που είναι κάθε ανθρώπινος βίος.

Η Κατερίνα Σχινά είναι κριτικός λογοτεχνίας και µεταφράστρια. Εργάστηκε σε εφηµερίδες (Αυγή,
Καθηµερινή, Ελευθεροτυπία), περιοδικά (Το Τέταρτο, The Books’ Journal, Ο Αναγνώστης), στο
ραδιόφωνο (∆εύτερο και Τρίτο πρόγραµµα της κρατικής ραδιοφωνίας, Κανάλι 15) και
στην τηλεόραση («Βιβλιόραµα», «Βιβλία στο κουτί» στην ΕΤ1). ∆ίδαξε στο Πάντειο Πανεπιστήµιο
πολιτιστικό ρεπορτάζ (1994-2004) και µετάφραση στο ΕΚΕΜΕΛ (2002-2011). Το βιβλίο της Καλή και
ανάποδη. Ο πολιτισµός του πλεκτού (εκδ. Κίχλη, 2014) βραβεύτηκε µε το Κρατικό Βραβείο ∆οκιµίου-
Κριτικής.

ΣΕΙΡΑ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ∆ΟΚΙΜΙΑ  ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 544 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ
ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 19,90 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΜΑΡΤΙΟΣ 2017

——————-

Απόσταση αναπνοής
Συγγραφέας: Τάσος Γουδέλης


Σύντοµες µυθοπλασίες, ηµερολόγια, σηµειώσεις τρίτων, ένας θεατρικού τύπου µονόλογος,
αυθιστορήσεις και ψυχολογικά πορτρέτα απαρτίζουν την ανά χείρας συλλογή διηγηµάτων του Τάσου
Γουδέλη.

Στα αφηγηµατικά και στα λιγότερο αφηγηµατικά του διηγήµατα, ο συγγραφέας δίνει την πρωτοκαθεδρία
στη γλώσσα και στα υφολογικά σχήµατα ή τεχνάσµατα, ενώ ο τρόπος που αναδύεται το νόηµα στα
κείµενά του έχει ιδιαίτερη σηµασία για τον αναγνώστη.

Στα λιγότερο αφηγηµατικά του κείµενα ο Τ.Γ. αποσταθεροποιεί το νόηµα, χωρίς να προσφεύγει στη
ρητορική της αυτόµατης γραφής. Το σχήµα του, αντίθετα µε ό,τι συµβαίνει στη ρεαλιστική γραφή, εδώ
χάνει το περίγραµµά του, γίνεται ρευστό και διαχέεται σαν µια άλως που εκκρεµεί πάνω από έναν
στοιχειώδη, όµως ευκρινή µύθο, ενώ η δυναµική του δεν εξαντλείται στην ευγλωττία των λέξεων αλλά
στη χαλαρή συµπλοκή τους, στο «µεταξύ» τους, στο λεγόµενο «κενό». Γιώργος Αριστηνός

Ο Τάσος Γουδέλης γεννήθηκε το 1949 στην Αθήνα. Σπούδασε νοµικά στο Πανεπιστήµιο Αθηνών. Από το 1982
συνεργάζεται µε τον ποιητή Κώστα Μαυρουδή στην έκδοση του λογοτεχνικού περιοδικού Το ∆έντρο. Έχει γράψει
τις συλλογές διηγηµάτων Αρπακτικά, 1990, Πρωινή επίσκεψη, 1993, Σκιές γυναικών, 1996, Ο ύπνος του Άλφρεντ,
1999, Η γυναίκα που µιλά, 2002 (Κρατικό Βραβείο ∆ιηγήµατος & Βραβείο ∆ιηγήµατος του περιοδικού ∆ιαβάζω),
το µυθιστόρηµα Οικογενειακές ιστορίες, 2006, Η παρουσία, 2010, Το ωραίο ατύχηµα, 2013, και τις εξής µελέτες
για σκηνοθέτες του κινηµατογράφου: Όρσον Ουέλς, 1985, Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι, 1986, και Τζων Χιούστον,
1988. Άρθρα του για τον κινηµατογράφο και τη λογοτεχνία έχουν δηµοσιευθεί σε περιοδικά, ειδικές εκδόσεις και
εφηµερίδες. Από το 1998 έως το 2009 συνεργάστηκε µε το ένθετο «Βιβλιοθήκη» της εφηµερίδας Ελευθεροτυπία,
δηµοσιεύοντας κυρίως κριτικές ξένης λογοτεχνίας. Από το 1997 έως το 2007 δίδαξε ιστορία του κινηµατογράφου
στην Ανωτέρα Σχολή ∆ραµατικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου. Έχει διδάξει σενάριο σε διάφορες
κινηµατογραφικές σχολές και στο Πάντειο Πανεπιστήµιο (Τµήµα Μέσων Μαζικής Ενηµέρωσης). Το 2007
σκηνοθέτησε τη µικρού µήκους ταινία Ο δολοφόνος της λεωφόρου (15΄), µαζί µε τον γιο του Βασίλη Γουδέλη,
βασισµένη σε διήγηµά του από τη συλλογή Αρπακτικά. Ακολούθησε, το 2008, η µικρού µήκους ταινία Η
συνάντηση (14΄), βασισµένη και πάλι σε δικά του διηγήµατα, η οποία απέσπασε τιµητική διάκριση στο Φεστιβάλ
Ταινιών Μικρού Μήκους ∆ράµας, για «την πρωτότυπη και σύγχρονη κινηµατογράφηση και τη νέα µατιά στην
κινηµατογραφική γλώσσα». Το 2010 και το 2011 σκηνοθέτησε τις µικρού µήκους ταινίες Ευαγγελισµός και
Το διπλανό τραπέζι (σε συνεργασία µε τον Βασίλη Γουδέλη), οι οποίες στηρίχθηκαν και αυτές σε δικά του
διηγήµατα.

ΣΕΙΡΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ/ ∆ΙΗΓΗΜΑΤΑ 
ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 232 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 10,90 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΜΑΡΤΙΟΣ 2017

—————–

Ανδρέας Παπανδρέου: Μεγάλες προδοκίες
Συγγραφέας: Θάνος Βερέµης


Ο Ανδρέας Παπανδρέου επηρέασε την ελληνική κοινωνία όσο λίγοι νεότεροι πολιτικοί και άφησε
υποθήκη πολιτικών χειρισµών που συνήθως ξάφνιαζαν εχθρούς και φίλους. Στοιχείο της
προσωπικότητάς του υπήρξαν οι αστάθµητες αντιδράσεις του στις µεγάλες προκλήσεις που
αντιµετώπισε. Εξίσου απρόβλεπτες ήταν και οι µεταµορφώσεις του από αριστερό φιλελεύθερο κατά την
αµερικανική του θητεία σε τριτοκοσµικό ριζοσπάστη όταν στόχευε στην πρωθυπουργία, και µετά την
ανάληψη της εξουσίας σε διαχειριστή της µακροζωίας των κυβερνήσεών του. Ασφαλώς ο πυρήνας του
ριζοσπαστισµού και της άρνησης υπήρχε στον ψυχισµό του, ο οποίος άλλωστε συγκλονιζόταν συχνά
από εσωτερικές θύελλες. Όµως το µεγαλύτερο πολιτικό ενδιαφέρον από τις ψυχικές του µεταπτώσεις
παρουσιάζουν οι σκόπιµοι ελιγµοί του. Οι ελιγµοί αυτοί αποτελούν µέρος του κοινωνικού
ριζοσπαστισµού του και του «χαρίσµατός» του.

Ο Ανδρέας αναµφίβολα υπήρξε µια νέα εµπειρία για τους Έλληνες ψηφοφόρους. Γόνος πολιτικού
πατέρα και µορφωµένης µητέρας, µε άριστες σπουδές στις ΗΠΑ και σηµαντική καριέρα ως
οικονοµολόγος καθηγητής, επέλεξε συνεργάτες οι οποίοι, µε λίγες εξαιρέσεις, δεν ήταν δυνατόν να
αµφισβητήσουν τα πρωτεία του. Το µάθηµα της αποστασίας εναντίον του πατέρα του το 1965 υπήρξε
καθοριστικό στα κατοπινά του σχέδια. Ο ευάλωτος εξάλλου ψυχικός του κόσµος αποτέλεσε σε όλη τη
σταδιοδροµία του τροχοπέδη στην κατάκτηση ενός ήρεµου ιδιωτικού βίου.

Ο Θάνος Βερέµης είναι οµότιµος καθηγητής Πολιτικής Ιστορίας στο Τµήµα Πολιτικής Επιστήµης του
Πανεπιστηµίου Αθηνών. Σπούδασε στη Βοστόνη και στην Οξφόρδη (D.Phil) και υπήρξε εταίρος
έρευνας στο ∆ιεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών του Λονδίνου (Adelphi Paper No-17, Greek
Security. Issues and Policies, London 1982). Υπήρξε ακόµα επισκέπτης καθηγητής στα πανεπιστήµια
Χάρβαρντ (1983), Princeton (1988), Οξφόρδης (1990), LSE (2006), στο Πανεπιστήµιο Κύπρου (2008)
και στο University of Illinois (2014).

Έγινε ο πρώτος καθηγητής στην έδρα Κων. Καραµανλής στο Fletcher School of Law & Diplomacy
(2001-2003) της Βοστόνης. Υπήρξε ακόµα ιδρυτής του ΕΛΙΑΜΕΠ (1988) και από το 2004 ως το 2010
πρόεδρος του Εθνικού Συµβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ). Έχει γράψει πολλά βιβλία στα ελληνικά και στα
αγγλικά.

ΣΕΙΡΑ: ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 272 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ
ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 12,20 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΜΑΡΤΙΟΣ 2017

———————–

ΠΑΜΠΛΟ ΝΕΡΟΥ∆Α
Τα πόδια σου αγγίζω στο σκοτάδι
και άλλα ανέκδοτα ποιήµατα
Απόδοση: Αγαθή ∆ηµητρούκα


Τα ποιήµατα του Πάµπλο Νερούδα που δηµο-σιεύονται στο βιβλίο αυτό βρέθηκαν κατά τη διάρκεια της
εξαντλητικής καταγραφής όλων των υπαρχόντων χειρογράφων και δακτυλογράφων του ποιητή που
ξεκίνησε το 2011. Είναι γραµµένα σε τετράδια, στην πίσω σελίδα κάποιου µουσικού προγράµµατος ή εν
πλω, στο µενού του πλοίου, ακόµα και σε ύψος χιλιάδων µέτρων, µε προορισµό το Ρίο ντε Τζανέιρο.
Είκοσι ένα εξαιρετικά ποιήµατα για τον έρωτα, που δεν έχουν συµπεριληφθεί στα εκδοθέντα έργα και
βλέπουν το φως για πρώτη φορά, µια εξαιρετική ευκαιρία για να απολαύσουµε τον Πάµπλο Νερούδα,
έναν από τους µεγαλύτερους ποιητές όλων των εποχών, όπως δεν τον έχουµε ξαναδιαβάσει ποτέ.
Τα ποιήµατα αυτά συνιστούν το µεγαλύτερο εύρηµα στα ισπανικά γράµµατα των τελευταίων ετών. Η
τεράστια σπουδαιότητα του ανέκδοτου αυτού έργου εντοπίζεται στο ότι ανήκουν σε µια περίοδο που
ξεκινά από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 και φτάνει µέχρι λίγο πριν τον θάνατο του ποιητή το 1973.
Είναι, συνεπώς, µεταγενέστερα του Κάντο Χενεράλ (1950) και γράφτηκαν την εποχή της ωριµότητας
του Πάµπλο Νερούδα. Η παρούσα έκδοση, σχολιασµένη από τον διευθυντή της βιβλιοθήκης και του
αρχείου του Ιδρύµατος Πάµπλο Νερούδα, ∆αρίο Όσες, περιλαµβάνει φωτογραφική αναπαραγωγή των
πρωτοτύπων πολλών ποιηµάτων.

O Πάµπλο Νερούδα (Παρράλ 1904-Σαντιάγο 1973) ήταν Χιλιανός ποιητής που άρχισε να δηµοσιεύει
ποιήµατά του το 1920. Κύριο έργο του το Κάντο Χενεράλ (1950). Από το 1927 ως το 1943 διετέλεσε
πρόξενος της χώρας του στο εξωτερικό. Το 1945 εξελέγη γερουσιαστής του Κοµµουνιστικού Κόµµατος
και το 1948, διωκόµενος, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Χιλή, όπου επέστρεψε το 1952 και έζησε στο
νησί Ίσλα Νέγρα. Το 1950 µοιράστηκε µε τον ΠολΡόµπσον και τον Πάµπλο Πικάσσο το Παγκόσµιο
Βραβείο Ειρήνης στη Μόσχα, ενώ το 1953 τιµήθηκε µε το Βραβείο Στάλιν. Το 1971 του απονεµήθηκε
το Νόµπελ Λογοτεχνίας.
Ο Νερούδα, αναµφίβολα µια από τις ισχυρότερες φωνές της σύγχρονης ποίησης παγκοσµίως,
τραγούδησε την ερωτική στιγµή που περιέχει το σύµπαν, τον σκοτεινό χρόνο της καταπίεσης και τον
φλογισµένο χρόνο του αγώνα. Η ποιητική του µατιά αγκάλιασε ταυτόχρονα την απεραντοσύνη της
ύπαρξης και την εσωτερική άβυσσο της γλώσσας: απόλυτος ποιητής, ανήκει πλέον στην πιο ζωντανή
παράδοση της µεγάλης ποίησης.

ΣΕΙΡΑ: ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ/ ΠΟΙΗΣΗ  ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 156 ΤΙΜΗ
ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 9,70 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΜΑΡΤΙΟΣ 2017