ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ // ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ αναμνήσεις, συναισθήματα, σκέψεις
Πρόλογος: Νίκος Μπελογιάννης

σελ.176 // 11,00 €

Αϊδίνι, 18 Φεβρουαρίου του 1909. Καταχείμωνο, μα ο ζεστός ήλιος της Ανατολής ολοκάθαρος γλύκαινε την ατμόσφαιρα. Αυτό ενθάρρυνε τη μέλλουσα μητέρα μου να πάει στο χαμάμ για ένα τελευταίο ανακουφιστικό ζεστό μπάνιο.

Η έμπειρη Τουρκαλίτσα, η Νατίρ, που συνήθως την έλουζε και της έκανε μασάζ, ήταν ιδιαίτερα προσεχτική καθώς η πελάτισσά της ήταν ετοιμόγεννη.

Η μέλλουσα μητέρα μου ξαφνικά άρχισε να νιώθει μια δυσφορία. Φαίνεται πως η αφεντιά μου, ατίθαση, δεν άντεχε άλλο την κλεισούρα. Η Νατίρ την παρηγορούσε:

– Μη σκιάζεσαι, αφέντισσα, της έλεγε με τα γουστόζικα σπασμένα ελληνικά της. Εσύ Ρωμιό έκει ντοκτόρο, μαμές, απ’ όλα τα καλά έκει. Εμείς πτωχό Τουρκάλα ντεν έκει ντοκτόρο, ούτε μαμές. Λίγκο πόνο εσύ, και βγαίνει το τσοτζούκ. Τρίτο ντικό σου τα ’ναι, λέω, χανουμάκι. Καταλαβαίνει εγκώ από κοιλιά σου, κορίτσι γκεννήσεις.

Το βιβλίο προέκυψε από σημειώσεις της Δ.Σ. στην περίοδο 1988-1994, τις οποίες σκόπευε κάποτε να επεξεργαστεί, ελπίζοντας πάντα ότι τα γηρατειά δεν θα την πρόδιναν. Είχαμε να κάνουμε με κείμενα εξαιρετικά δυσανάγνωστα και με συνεχείς παραπομπές. Οι ενότητες προέκυψαν μέσα από το υλικό:
Παιδική και νεανική ηλικία • Ένατη δεκαετία • Μικρά ποιήματα

Η παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει τη Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου, στις 7:30 μ.μ. στο βιβλιοπωλείο ΕΠΙ ΛΕΞΕΙ.

PHILIP KERR // ΦΟΒΟΥ ΤΟΥΣ ΔΑΝΑΟΥΣ
Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός
σελ. 496 // 17,70 €

«Μια εξαιρετική πλοκή […] ένα θαυμάσιο μυθιστόρημα από έναν προικισμένο συγγραφέα που έφυγε νωρίς». – Washington Post

«(…) Το Φοβού τους Δαναούς επιβεβαιώνει αυτό που οι φανατικοί αναγνώστες του Philip Kerr γνωρίζουν εδώ και πολύ καιρό: ότι ανάμεσα στους σύγχρονους συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων ελάχιστοι μπορούν να τον ανταγωνιστούν». – Sunday Times

Μόναχο, 1957

O Μπέρνι Γκούντερ εργάζεται με ψευδώνυμο ως πραγματογνώμονας σε μεγάλη ασφαλιστική εταιρία. Οι εργοδότες του του αναθέτουν μια αποστολή, που δεν είναι τόσο απλή όσο φαίνεται: να ταξιδέψει στην Αθήνα και να διερευνήσει την υπόθεση ενός ναυαγίου που συνέβη στα ελληνικά ύδατα.

Στην Αθήνα ο Γκούντερ συναντά τον ιδιοκτήτη του πλοίου και πρώην στρατιώτη της Βέρμαχτ, Ζίγκφριντ Βίτσελ. Όταν ο Βίτσελ δολοφονείται, ο Γκούντερ ερευνά τα αίτια του θανάτου του και οδηγείται σε μια υπόθεση που εκκρεμεί από τα χρόνια της Κατοχής.

Για μία ακόμη φορά, ο φημισμένος ήρωας του Φίλιπ Κερ βυθίζεται στη σκοτεινή ιστορία του Β’ Παγκόσμιου πολέμου και ειδικότερα στο έγκλημα της εξόντωσης των Εβραίων της Θεσσαλονίκης και της υφαρπαγής της περιουσίας τους.

Καθώς η Ευρώπη μοιάζει έτοιμη να ακολουθήσει ένα κοινό μέλλον με τη Γερμανία σύμμαχο και όχι εχθρό της, τουλάχιστον ένα άτομο στην Ελλάδα δεν δείχνει διατεθειμένο ούτε να ξεχάσει ούτε να συγχωρέσει. Ακόμη και ο ίδιος ο Μπέρνι πιστεύει ότι ο άνθρωπος αυτός μπορεί να έχει δίκιο…

ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ Κωστή Παλαμά
Ανθολόγηση-πρόλογος: Κωστής Χατζηαντωνίου

 σελ. 480 // 28,00 €

Η παρούσα Ανθολογία βασίστηκε στη δεκαεξάτομη έκδοση Άπαντα Κωστή Παλαμά (εκδόσεις Γκοβόστη, χ.χ., επιμέλεια: Ανδρέας Καραντώνης – Γιώργος Κατσίμπαλης).
Η ποιητική προσωπικότητα και το πολυσχιδές έργο του Κωστή Παλαμά σφράγισαν με τρόπο ανεξίτηλο τη νεοελληνική λογοτεχνία, δικαιώνοντας τον χαρακτηρισμό του «εθνικού ποιητή», που δόθηκε μόνο σε αυτόν μετά τον Διονύσιο Σολωμό.

Οι φωτογραφίες της έκδοσης προέρχονται από το αρχείο του Ιδρύματος Κωστή Παλαμά, το οποίο και ευχαριστούμε θερμά για την παραχώρηση.


Πολλές ερμηνείες δόθηκαν ίσαμε τώρα στην παλαμική ποίηση, ανάλογα με την καλλιέργεια, τη φαντασία και τις ιδέες κάθε κριτικού. Ανάλογες ήταν επομένως και οι απόψεις – εθνικιστικές ή διεθνιστικές, βιταλιστικές ή μεταφυσικές, σοσιαλιστικές ή αναρχικές – κατά τον καιρό, το πνεύμα και τη λαχτάρα κάθε εποχής. Απόδειξη τούτο της υψηλής πνευματικότητας του όλου έργου του Παλαμά, της πολύπλευρης και ίσως αντιφατικής ψυχής του, που περικλείει μια αλήθεια καθόλου κλειστή και καθιστά το έργο αυτό φυσικό φαινόμενο που αποκαλύπτει θησαυρούς νοημάτων και ρυθμών. Δεν είναι παράξενο που ένα τέτοιο έργο μένει ακόμα ανεξέταστο σε πολλά σημεία του, όσο κι αν προσφέρει αφορμές και ιδέες για την ανάπτυξη μελετών πάνω σε βασικά προβλήματα της τέχνης και γενικά της πνευματικής μας ζωής. Και δεν είναι επίσης παράδοξο που κινδυνεύει κανείς, όση πρωτοτυπία κι αν επιδείξει, να μην ξεφύγει από τα όρια που χάραξαν γύρω του κριτικοί και ερευνητές εδώ και έναν αιώνα. Διότι, πέρα από τους κάθε είδους και ποιότητας χαρακτηρισμούς που δόθηκαν στο έργο του Παλαμά, σχεδόν κανένας όρος της φιλολογικής κριτικής δεν έμεινε που να μη χρησιμοποιήθηκε στην ερμηνεία του.

Απόσπασμα από τον πρόλογο του Κώστα Χατζηαντωνίου

ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ //
ΤΟ ΚΟΥΡΑΣΜΕΝΟ ΜΕΛΙ

σελ.328 // 14,40 €


Ένας άνθρωπος που βαδίζει μόνος του. Το ψηφιδωτό των γεγονότων συναρθρώνεται κομμάτι κομμάτι. Δύο πρόσωπα. Η γοητεία στο επίκεντρο. Οι αντιφάσεις μιας γυναίκας. Κάτι που δεν είναι όπως φαίνεται. Κάτι που πρέπει να ερμηνευτεί. Γι’ αυτήν. Αλλά και για τον ίδιο. Να τολμήσει να ανακαλύψει τις σωστές ερωτήσεις, προτού προσπαθήσει να βρει τις απαντήσεις. Μα ό,τι μας αποκαλύπτεται γίνεται ευάλωτο. Κι ο εαυτός μας ακόμα. Ένα παραλήρημα σκέψης και συναισθηματικής αποκάλυψης, που στο μυαλό του παίρνει τη μορφή πλασμάτων του βυθού. Πώς έφτασε ως εδώ; Και τι θα συναντήσει εκεί μέσα;

Ένας άντρας, σε ένα μπαρ με άτακτη διακόσμηση, θυμάται μια γυναίκα, μια ερωτική ιστορία που του έχει αφήσει άλυτους κόμπους. Και οι δύο απολαμβάνουν τα ταξίδια. Τα ταξίδια μέσα στους άλλους ανθρώπους. Ένας φίλος με μεγάλη μυθοπλαστική ικανότητα, ένας Σέρβος προπονητής μπάσκετ, η αυλή των Ρομανόφ, καραβάνια τσιγγάνων, ιδιάζοντες παλαίμαχοι των Βαλκανικών πολέμων, οι εκκαθαρίσεις των ναζί, ένα άγαλμα της Ιωάννας της Λωρραίνης κι ένας χαρισματικός δάσκαλος από την Πελοπόννησο, όλα μαζί μπερδεύονται και προχωράνε την ιστορία. Κανείς δεν ξέρει αν τελικά ο άντρας ξεκινάει πράγματι κάτι καινούργιο ή απλώς τρέχει μακριά από τα παλιά. Και ούτε ο ίδιος μοιάζει να ξέρει αν ξεκινά κάτι καινούργιο ή απλώς τρέχει μακριά από τα παλιά. Απόδραση ή πρόοδος; Όλα ταιριαστά με το μέλι.

ΑΝΤΡΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ // ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΑ

ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΥΠΡΟΥ Λογοτεχνίας για Μεγάλα Παιδιά και Εφήβους

Στη Μικρή Λίστα των Λογοτεχνικών Βραβείων 2018
του ηλεκτρονικού περιοδικού Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
στην κατηγορία ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ


Πόσο εύκολο είναι να κρατάς κρυφό ό,τι συμβαίνει μέσα στο σπίτι σου; Ειδικά όταν το μόνο που θέλεις είναι να βγεις έξω να το φωνάξεις και να ζητήσεις βοήθεια;

Η Άννα, στα δεκατέσσερα πλέον χρόνια της, νιώθει πως η κατάσταση που βιώνει η ίδια και η μητέρα της έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Η συμπεριφορά του πατέρα της έχει πια ξεπεράσει τα όρια και τα βίαια ξεσπάσματά του είναι ένας καθημερινός εφιάλτης.

Η μητέρα της όμως ελπίζει. Περιμένει πως σύντομα κάτι θα αλλάξει.

Πόσο επικίνδυνο είναι να μην μπορείς να αντικρίσεις την αλήθεια κατάματα; Και πόση δύναμη χρειάζεται για να αντιδράσεις; Αν όμως αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για να μπορέσεις να συνεχίσεις;

ΚΡΙΤΙΚΕΣ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Πολύ έξυπνα, η συγγραφέας κατορθώνει να ισορροπήσει ανάμεσα στη γρήγορη, κινηματογραφική εναλλαγή των γεγονότων και στη μακρά και επίπονη εσωτερική διαδρομή της ηρωίδας, χωρίς στιγμή να χάσει τον βηματισμό της αφήγησής της, να πλατειάσει ή να φλυαρήσει. Όλα -εντάσεις, βίαιες σκηνές, ανατροπές, παλινδρομήσεις, μάταιες ελπίδες και απέλπιδες προσπάθειες- μοιάζουν μετρημένα με ακρίβεια. Κι όλα αποπνέουν φόβο, αγωνία, ανάγκη για απόδραση από τη βίαιη, αυταρχική σκιά του πατέρα.
Eλένη Γεωργοστάθη, Ιστολόγιο Μια φορά κι έναν καιρό η μικρή Ελένη, 02/11/2017
http://miaforakienankairoimikrieleni.blogspot.gr/2017/11/blog-post.html

Ένα από τα ωραιότερα βιβλία που κυκλοφόρησαν το 2017 είναι το εφηβικό μυθιστόρημα με τίτλο «Το καλοκαίρι που μεγάλωσα» της Άντρης Αντωνίου. Η συγγραφέας πραγματεύεται το σκληρό θέμα της ενδοοικογενειακής βίας. Θύματα δυο γυναίκες, η Σοφία και η κόρη της Άννα. Μέσα από τη συγκλονιστική πρωτοπρόσωπη αφήγηση της Άννας ξεδιπλώνεται το κουβάρι της ιστορίας, κάνοντας τους αναγνώστες να νιώσουν μια δυνατή γροθιά στο στομάχι.
Βασίλης Κουτσιαρής, Kosvoice, 14/10/2017
http://bit.ly/2ACGUGK

Ένα βιβλίο κραυγή για ανθρώπους που υποφέρουν και δεν μιλούν. Για ανθρώπους που βλέπουν να συμβαίνει κάτι άσχημο δίπλα τους και δεν αντιδρούν. Δεν πρέπει να νιώθει κανείς εγκλωβισμένος. Πάντα υπάρχει διέξοδος. Κι ευτυχώς που η συγγραφέας μάς το επιβεβαιώνει.
Ιωάννα Μπαμπέτα, Ελληνοκαναδική εφημερίδα Γνώμη

Συνεχίζονται για 4η χρονιά οι ΛΕΣΧΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΣΤΟ ΠΑΤΑΡΙ ΤΟΥ ΚΕΔΡΟΥ
δηλώστε συμμετοχή στο 210 3809 712
ΛΕΣΧΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ 2018-2019