D. H. LAWRENCE

Ο άνθρωπος που αγαπούσε τα νησιά και άλλα διηγήματα

Σειρά: Ξένη Κλασική Λογοτεχνία
Σελίδες: 288 • Σχήμα: 14,5Χ20,5
ΙSBN: 978-960-569-558-3 • Τιμή: 8,99 €

Το όνομα του D.H Lawrence έχει συνδεθεί με το τολμηρό, για την εποχή του, μυθιστόρημα Ο εραστής της Λαίδης Τσάτερλι όμως το avant-garde ταλέντο του ξεδιπλώνεται μέσα από τα διηγήματα που έγραψε κατά τη διάρκεια της σύντομης ζωής του. Η παρούσα συλλογή, η οποία περιλαμβάνει οκτώ διηγήματα, παρουσιάζει το μεγαλύτερο εύρος των ιδεών που κυριάρχησαν στο έργο του.

Η κεντρική ιστορία Ο άνθρωπος που αγαπούσε τα νησιά –που είναι και ο τίτλος της εν λόγω έκδοσης– αποτελεί έναν αντικατοπτρισμό της προσωπικότητας του Lawrence ο οποίος αναζητούσε σε όλη του τη ζωή την ουτοπία δίχως να μπορεί να παραβλέψει την μοιραία μετατροπή της σε μια απατηλή επιδίωξη. Έτσι, ο ήρωας του βιώνει τρεις διαφορετικές μορφές της ουτοπίας, μέσα από τρία διαφορετικά νησιά. Και στα τρία νησιά είναι ο Αφέντης, αλλά εντέλει δεν κατορθώνει να γίνει ο αφέντης της μοίρας του.

Η τυραννία της ανώτερης κοινωνικής τάξης, τα καταπιεσμένα πάθη και ο ρόλος της μοίρας στη ζωή των ανθρώπων κυριαρχούν στο έργο του D.H. Lawrence που με αλληγορικό πρόσχημα αντανακλούν τις δικές του ιδεολογικές αντιφάσεις και ιδέες περί αναγέννησης του ανθρώπου. Έτσι, στο διήγημα Ο Πρώσος αξιωματικός ο ήρωας του δεν αντέχει στην ιδέα πως έλκεται σεξουαλικά από τον υπηρέτη του και τον εκδικείται γι’ αυτό, ενώ στο διήγημα Η ανθρώπινη οδύνη ο αριστοκράτης αξιωματικός ασφυκτιά στην ιδέα πως θα εκδιωχθεί από το στρατό εξαιτίας των υπέρογκων χρεών του και απορρίπτει την ιδέα της ερωμένης του πως μπορεί να ζήσει σαν κοινός θνητός έχοντας την αγάπη της, όταν η μοίρα πραγματοποιεί την πιο μύχια ευχή του με καταστροφικά αποτελέσματα.

Η τύχη, η μεταφυσική διάσταση και ο ρόλος του ανθρώπου απέναντι στα οικογενειακά πεπρωμένα παρουσιάζονται με διαφορετικό τρόπο στα διηγήματα Το κουνιστό αλογάκι που κέρδιζε και Χαρούμενα φαντάσματα. Στο πρώτο, ο μικρός ήρωας της ιστορίας εκμεταλλεύεται την εύνοια της τύχης για να βοηθήσει την υπερχρεωμένη οικογένεια του όχι όμως και τον εαυτό του ενώ στο δεύτερο, η αποδοχή των παθών της ανθρώπινης σάρκας φέρνει ειρήνη με τα φαντάσματα και την πολυπόθητη ευτυχία.

Στο διήγημα Ήλιος το ξεγύμνωμα της σάρκας στη ζωογόνο ακτινοβολία του ήλιου είναι αρκετό για να οδηγήσει και σε μια παράδοση στον πόθο που νιώθει η πλούσια και αυστηρή Τζούλιετ για έναν αγρότη που συναντά στη Σικελία.

Εκτός από την ισορροπία ανάμεσα στην ουτοπία και τη δυστοπία, το μοντερνισμό και την παράδοση, τη λογική του νου και τα πάθη του σώματος, ο D.H. Lawrence κατορθώνει σε όλα τα διηγήματα του να σκιαγραφήσει με οξυδερκή τρόπο τις πιο καλά κρυμμένες αλήθειες σχετικά με την αντρική και τη γυναικεία συμπεριφορά. Στο διήγημα Ο Τζίμι και η απελπισμένη γυναίκα ο αιθεροβάμων αρχισυντάκτης Τζίμι θέλει να σώσει την Εμίλια από τον αδιέξοδο γάμο της προβάλλοντας πάνω της την επιθυμία του να συναντήσει επιτέλους μια απλή και αυθεντική ψυχή, ενώ στο διήγημα Το τελευταίο γέλιο η Τζέιμς συνειδητοποιεί πως δεν είναι ερωτευμένη με τον Μάρτσμπανκς και αποφασίζει να τον σώσει από τον εαυτό του…

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΤΑ ΝΗΣΙΑ
Ο συγγραφέας
Ο D. H. Lawrence (Ντέιβιντ Χέρμπερτ Λόρενς) γεννήθηκε στο Ίστγουντ του Νότινγκχαμσαϊρ το 1885. Δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα το 1911. Πολυταξιδεμένος, έζησε στην Ιταλία, την Αυστραλία και τη Κεντρική Αμερική, για να εγκατασταθεί τελικά στη Γαλλία. Τα πιο γνωστά μυθιστορήματα του είναι: Το άσπρο παγόνι (1911), Γιοι και εραστές (1913), Ερωτευμένες γυναίκες (1921), Το φτερωτό φίδι (1926) και Ο εραστής της λαίδης Τσάτερλι (1928). Το τελευταίο προκάλεσε σκάνδαλο και η κυκλοφορία του απαγορεύτηκε για πολλά χρόνια στην Αγγλία και στις Η.Π.Α. Την ίδια τύχη είχε και το Ουράνιο τόξο (1915). Η καταγγελία του βιομηχανικού πολιτισμού και των πουριτανικών ηθών της εποχής του, προκάλεσε στον Ντ. Χ. Λόρενς προβλήματα και αντιδικίες με τη λογοκρισία και το λογοτεχνικό κατεστημένο. Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αλληλογραφία του δημοσιεύτηκε το 1932 με επιμέλεια του ‘Aλντους Χάξλεϊ. Πέθανε στην Προβηγκία το 1930.

———————–

H. G. WELLS

Ο αόρατος άνθρωπος

Σειρά: Ξένη Κλασική Λογοτεχνία
Σελίδες: 224 • Σχήμα: 14,5Χ20,5
ΙSBN: 978-960-569-556-9 • Τιμή: 8,99 €

Ο Γκρίφιν, ένας ταλαντούχος φοιτητής χημείας, ανακαλύπτει τη μυστική συνταγή που θα τον κάνει αόρατο. Καταφτάνει στο πανδοχείο ενός χωριού της Αγγλίας για να συνεχίσει τα πειράματά του και φροντίζει να είναι μονίμως καλυμμένος, από την κορυφή ως τα νύχια, με επιδέσμους, γυαλιά και γάντια, για να μη γίνει αντιληπτό ότι είναι αόρατος. Οι συνέπειες του πειράματος είναι τρομακτικές και οι προσπάθειές του να συνεργαστεί με τους συνανθρώπους του συνεχώς αποτυγχάνουν, καταλήγοντας σε περιστατικά όλο και πιο βίαια.

Τελικά, το μεγαλειώδες δώρο που φέρνει ο Γκρίφιν στην ανθρωπότητα γίνεται μια πραγματική κατάρα, καθώς τον οδηγεί ακόμα και στον φόνο προκειμένου να αποκτήσει την εξουσία που οραματίζεται: τον απόλυτο έλεγχο απέναντι σε όλους. Όμως, παρά τις προσπάθειές του, ο Γκρίφιν δεν θα καταφέρει να βρει τον τρόπο να ξαναγίνει ορατός κι αυτό, σταδιακά, θα τον οδηγήσει στην τρέλα και στο θάνατο.

Ο συνδυασμός προφητικής φαντασίας και σχολαστικά λεπτομερειακών περιγραφών που επιτυγχάνει ο Wells σε αυτό το μεγαλοφυές μυθιστόρημά
παραμένει ακόμα και σήμερα αξεπέραστος.

Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Ο συγγραφέας
Ο Herbert George Wells (Χέρμπερτ Τζορτζ Ουέλς) γεννήθηκε στο Μπρόμλεϊ του Κεντ το 1866 και φοίτησε με υποτροφία στο Βασιλικό Κολέγιο Επιστημών. Αφού πήρε πτυχίο φυσικών επιστημών (1888), ύστερα από μερικά χρόνια διδασκαλίας και επιστημονικής εργασίας ασχολήθηκε αποκλειστικά με τη δημοσιογραφική και λογοτεχνική εργασία. Το πρώτο επιτυχημένο βιβλίο του ήταν Η μηχανή του χρόνου (1895) και ακολούθησαν Ο αόρατος άνθρωπος (1897), Ο πόλεμος των κόσμων (1898), Οι πρώτοι άνθρωποι στο φεγγάρι (1901) κ.α. Το να «δημιουργεί» ουτοπίες υπήρξε το μοναδικό πάθος στη ζωή του. Το 1916 έγραψε το μυθιστόρημα Ο κ. Μπρίνλινγκ βλέπει στο βάθος, που από πολλούς κριτικούς θεωρείται το αριστούργημά του. Ασχολήθηκε επίσης με τη συγγραφή κοινωνικοπολιτικών έργων όπως το Περίγραμμα ιστορίας (1919), Η επιστήμη της ζωής (1929), Πείραμα αυτοβιογραφίας (1934) κ.α. Πέθανε στο Λονδίνο το 1946.

————————————

FRANCIS SCOTT FITZGERALD

Ο υπέροχος Γκάτσμπυ

Μετάφραση – Εισαγωγή: Αργυρώ Ζαχαρίου
Σειρά: Ξένη Κλασική Λογοτεχνία
Σελίδες: 224 • Σχήμα: 14,5Χ20,5
ΙSBN: 978-960-569-557-6 • Τιμή: 8,99 €

Βρισκόμαστε στη Ν. Υόρκη τη δεκαετία του 1920. Είναι η εποχή της τζαζ, μια εποχή θαυμάτων, τέχνης, υπερβολής, όπου κυριαρχεί ακόμα η πεποίθηση ότι τα λεφτά μπορούν να αγοράσουν την ευτυχία. Ο Γκάτσμπυ είναι πάμπλουτος, μένει σε μια έπαυλη, έχει μπάτλερ, υπηρέτες, μια Ρολς-Ρόις και διοργανώνει θρυλικά πάρτι. Κανείς δεν ξέρει από πού έρχεται, ούτε πώς κατέχει μια τόσο μεγάλη περιουσία, ωστόσο όλοι γοητεύονται από το μυστηριώδες παρελθόν και τον τρόπο ζωής του. Εκείνος έχει κάτι ακόμα. Έναν απόλυτο, ανεκπλήρωτο, ρομαντικό έρωτα για την εύθραυστη αλλά πανέμορφη Νταίζη. Ο Γκάτσμπυ ξεχωρίζει. Και είναι τόσο αθεράπευτα ιδεαλιστής που γίνεται πραγματικά υπέροχος.

Η θεματολογία του βιβλίου είναι πολύπλοκη. Αλλά το κεντρικό θέμα είναι προφανές:
η σύγκριση του πλούτου – ή μάλλον της διαφθοράς του πλούτου– και του αγνού ονείρου.
Αργυρώ Ζαχαρίου

Ο ΥΠΕΡΟΧΟΣ ΓΚΑΤΣΜΠΥ

Ο συγγραφέας
Ο Francis Scott Fitzgerald (Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ) γεννήθηκε το 1896 στο Σαιντ Πολ της Μινεσότα από ευκατάστατους καθολικούς γονείς και πέθανε το 1940 στο Χόλιγουντ. Το 1913 άρχισε να φοιτά στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον, ενώ είχε ήδη αρχίσει να γράφει κυρίως σενάρια για μιούζικαλ, άρθρα και διηγήματα. Το 1917 εγκατέλειψε το πανεπιστήμιο για να καταταγεί στον στρατό. Το 1918, ανθυπολοχαγός στην Αλαμπάμα, γνωρίζει τη Ζέλντα Σέιρ, κόρη δικαστικού και, μέσα σε δύο μόλις μήνες, έχει ήδη αποφασίσει ότι θέλει να την παντρευτεί. Τα χρόνια από το 1920 έως το 1930 είναι για τον Φιτζέραλντ χρόνια σπάταλης ζωής, τολμηρής συγγραφής, σημαντικών γνωριμιών στον χώρο των γραμμάτων και της τέχνης, καταξίωσης, αποτυχιών και, ανά διαστήματα, παράδοσης στο αλκοόλ. Στο διάστημα αυτό ταξίδεψε στη Γαλλία, όπου και έμεινε ένα διάστημα, στην Κυανή Ακτή και στο Παρίσι. Τα πρώτα χρόνια της Μεγάλης Ύφεσης (δεκαετία 1930) θα βρουν τη Ζέλντα να υποφέρει από νευρικούς κλονισμούς και να μπαινοβγαίνει σε σανατόρια και ψυχιατρεία και τον Φιτζέραλντ να βυθίζεται στον αλκοολισμό και στην κατάθλιψη, με αποτέλεσμα τη σοβαρή επιδείνωση της υγείας του και τον θάνατό του από έμφραγμα.

Έγραψε πέντε μυθιστορήματα, τα οποία εμπεριέχουν όλα πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία : Αυτή η πλευρά του παραδείσου (1920), Όμορφοι και καταραμένοι (1922), Ο υπέροχος Γκάτσμπυ (1925), Τρυφερή είναι η νύχτα (1934), Ο τελευταίος μεγιστάνας (1941) το οποίο δεν πρόλαβε να τελειώσει και δημοσιεύτηκε μετά τον θάνατό του, καθώς και πληθώρα διηγημάτων, μεταξύ των οποίων τις Ιστορίες από την εποχή της τζαζ (1922), σεναρίων και άρθρων. Παρά τις ακρότητες και την κατασπατάληση των δυνάμεών του, κατόρθωσε, χάρη στο μεγάλο ταλέντο του, να αποτυπώσει στο έργο του, με ευαισθησία αλλά και ακρίβεια, την ατμόσφαιρα της εποχής του Μεσοπολέμου και τα κοινωνικά ήθη της αμερικανικής μεγαλοαστικής τάξης, κερδίζοντας έτσι τη θέση του ανάμεσα στους σημαντικότερους εκπροσώπους της αμερικανικής λογοτεχνίας.

——————-

EDITH WHARTON

Καλοκαίρι

Σειρά: Ξένη Κλασική Λογοτεχνία
Σελίδες: 224 • Σχήμα: 14,5Χ20,5
ΙSBN: 978-960-569-559-0 • Τιμή: 8,99 €

Το μυθιστόρημα αφηγείται την ιστορία της Τσάριτι Ρόγιαλ, μιας νεαρής κοπέλας με περήφανο και ανεξάρτητο χαρακτήρα, που ζει σε μια φτωχή επαρχιακή πόλη υιοθετημένη από μια τοπική οικογένεια. Όταν ο νεαρός αρχιτέκτονας Λούσιους Χάρνεϊ θα επισκεφτεί τη μικρή πόλη για μια επιστημονική μελέτη, η δεκαοκτάχρονη Τσάριτι θα τον ερωτευτεί και θα ξεκινήσει πια παθιασμένη σχέση μαζί του.

Το Καλοκαίρι, που θεωρείται από αρκετούς το καλύτερο έργο της Ίντιθ Γουόρτον, συγκρίνοντάς το ακόμα και με τη Μαντάμ Μποβαρύ του Φλομπέρ, εκδόθηκε το 1917 και προκάλεσε μεγάλη αίσθηση, καθώς ήταν ένα από τα πρώτα μυθιστορήματα που έφερε στο προσκήνιο τη σεξουαλική αφύπνιση μιας νεαρής γυναίκας. Σπάζοντας την παράδοση των γυναικείων ρομαντικών μυθιστορημάτων, η Τσάριτι, μια ηρωίδα με χαρακτηριστικά σύγχρονης γυναίκας, αντιστέκεται µε αξιοπρέπεια στην πίεση των κοινωνικών συμβάσεων, απόλυτα συμφιλιωμένη με τα συναισθήματα και τη σεξουαλικότητά της.

Η Ίντιθ Γουόρτον αγαπούσε ιδιαίτερα το έργο της Καλοκαίρι, ένα μυθιστόρημα που παραμένει σήμερα φρέσκο και επίκαιρο, όσο και την περίοδο που πρωτοκυκλοφόρησε.
edith

Η συγγραφέας
Η Αμερικανίδα πεζογράφος Edith Wharton (Ίντιθ Γουόρτον), ευρύτερα γνωστή από το βραβευμένο μυθιστόρημά της Τα χρόνια της Αθωότητας, έχει να επιδείξει πλούσιο και ενδιαφέρον συγγραφικό έργο. Γεννήθηκε το 1862 στην Νέα Υόρκη, απέκτησε ιδιωτική μόρφωση, και από το 1889 οπότε παντρεύτηκε τον Έντουαρτ Γουόρτον, άρχισε να ταξιδεύει συχνά στην Ευρώπη, να γράφει νουβέλες, μυθιστορήματα και συλλογές διηγημάτων. Στην Ευρώπη γνώρισε τον Χένρι Τζέιμς, που έγινε καλός της φίλος, ταξιδιωτικός σύντροφος και κριτικός του έργου της. Το 1913 οι Γουόρτον χώρισαν και η Ίντιθ εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Γαλλία. Τα θέματα των βιβλίων της, ωστόσο, εξακολουθούσε να τα αντλεί από την Αμερική της νιότης της. Οι πιο σημαντικές επιτυχίες της είναι: Το σπίτι της της ιλαρότητας (1905), Ίθαν Φρομ (1911), Το έθιμο της χώρας (1913), Καλοκαίρι (1917), Τα χρόνια της αθωότητας (Βραβείο Πούλιτζερ 1921). Πέθανε το 1937 στο Παρίσι.