Σας παρουσιάζουμε τα βιβλία «Αυτοί που φεύγουν κι αυτοί που μένουν» το τρίτο βιβλίο της “Τετραλογίας της Νάπολης” της Ιταλίδας συγγραφέως ‘Ελενα Φερράντε, «Ντεπό» του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, «Καινούργια πόλη» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη και «Η ιεραποστολική στάση» της Μάϊρας Παπαθανασοπούλου που κυκλοφόρησαν από τις Εκδόσεις Πατάκη.

Αυτοί που φεύγουν κι αυτοί που µένουν

Η ΤΕΤΡΑΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΝΑΠΟΛΗΣ│ ΒΙΒΛΙΟ ΤΡΙΤΟ

Συγγραφέας: Έλενα Φερράντε
Μετάφραση: ∆ήµητρα ∆ότση

Η Έλενα και η Λίλα, οι δύο υπέροχες φίλες, είναι πλέον γυναίκες. H Λίλα, που παντρεύτηκε στα δεκάξι
της κι έχει έναν γιο, άφησε τον άντρα της και την εύπορη ζωή της και δουλεύει εργάτρια κάτω από
δύσκολες συνθήκες. Η Έλενα έχει φύγει από τη γειτονιά που µεγάλωσε, ολοκλήρωσε τις σπουδές της
στο Πανεπιστήµιο της Πίζας κι έχει εκδώσει ένα πετυχηµένο µυθιστόρηµα, γεγονότα που την έχουν
εντάξει στον κόσµο των γραµµάτων και των µεγαλοαστικών σαλονιών. Και οι δύο, η καθεµία µε τον
δικό της τρόπο, έχουν γκρεµίσει τους τοίχους που τις κρατούσαν εγκλωβισµένες σε µια ζωή βουτηγµένη
στη µιζέρια, στην άγνοια και στην υποταγή. Μπορούν τώρα να ανοιχτούν στην απέραντη θάλασσα των
ευκαιριών που έφερε στον κόσµο η δεκαετία του 1970, ενωµένες πάντα από αυτόν τον ισχυρό, τον
άρρηκτο δεσµό µιας µοναδικής φιλίας…


Έλενα Φερράντε είναι το ψευδώνυµο µιας διάσηµης Ιταλίδας συγγραφέως της οποίας η πραγµατική
ταυτότητα παραµένει άγνωστη από το 1992 που κυκλοφόρησε το πρώτο της µυθιστόρηµα µε τίτλο
Βάναυση αγάπη, στο οποίο βασίστηκε η οµώνυµη ταινία του Μάριο Μαρτόνε. Το επόµενο µυθιστόρηµά
της µε τίτλο Μέρες εγκατάλειψης (2002) έγινε ταινία από τον Ροµπέρτο Φαέντσα. Έχει γράψει µεταξύ
άλλων το βιβλίο La frantumaglia, στο οποίο αφηγείται τη συγγραφική της εµπειρία, καθώς κι ένα
διήγηµα για παιδιά. Το 2011 εκδόθηκε το πρώτο βιβλίο της Tετραλογίας της Νάπολης µε τίτλο Η
υπέροχη φίλη µου (L’amica geniale) που κατέκτησε παγκοσµίως κοινό και κριτικούς. Ακολούθησαν τα
υπόλοιπα βιβλία της τετραλογίας, Το νέο όνοµα (Storia del nuovo cognome) τo 2012, Αυτοί που φεύγουν
κι αυτοί που µένουν (Storia di chi fugge e di chi resta) το 2013 και Η ιστορία της χαµένης κόρης(Storia
del la bambina perduta) το 2014.

«Η Έλενα Φερράντε έχει γράψει συγκλονιστικά, κρυστάλλινα, καθαρόαιµα µυθιστορήµατα.
Κατακεραυνώνει την επιτήδευση και το φαίνεσθαι της αστικής τάξης, ξεσκίζει τη σάρκα του
κατεστηµένου […]. Η Τετραλογία της Νάπολης είναι µία καταπληκτική ιστορία, γεµάτη αληθινή
συγκίνηση και ανατροπές». The New Yorker

«Ο Γκέοργκ Λούκατς είχε πει κάποτε ότι οι Αρραβωνιασµένοι του Μαντσόνι είναι η αλληγορία
ολόκληρης της ιταλικής Ιστορίας. Έτσι ακριβώς και η Έλενα Φερράντε µετουσιώνει την αγάπη, τον
χωρισµό και την επανένωση δύο φτωχών κοριτσιών σε τραγωδία της πόλης τους, ενός όµορφου µα
σπαραχτικού τόπου». The NewYork Times

ΣΕΙΡΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ  ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 544 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 17,90 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2017

———————————-

ΝΤΕΠΟ
27 ∆ΙΗΓΗΜΑΤΑ

Συγγραφέας: Γιώργος Σκαµπαρδώνης

Στη γραµµή, στην παραίσθηση µεταξύ ύπνου και ξύπνου, µισοβλέπω ακόµα ιστορίες (κρύβε-µίλα) που µπλέκονται
µε άλλες, δικές µου ή τρίτων, προηγούµενες κι επόµενες. Από τσιγάρο σε τσιγάρο µετακινούνται αυθαίρετα στα
πίσω λατοµεία του νου ως τακτικοί θαµώνες ή κατάδικοι – χωρίζονται, χάνονται κι επανέρχονται ίδιες και
διαφορετικές. Παλιά σκυλιά που κοπάδιασαν στη µνήµη και γαβγίζουν µετά θάνατον. Σαν να βγάζεις δυο τρία
τοµάρια από ένα πρόβατο ή σαν την υστεροφηµία ενός φιλιού. Πέσε-σήκω, αλλοιώνονται πάλι όλα, οπότε κρατώ
συνάψεις και νήµατα, µπλέκοντάς τα µε νέες, αιωρούµενες εικόνες και θαµµένα γεγονότα που µεταβάλλονται
διαρκώς απ’ την επεξεργασία και την επινόηση, φτιάχνοντας ρευστούς τάπητες-απολυτίκια πεταµένα στο νερό.
Ξαναγεννιέται ο πολφός των λέξεων και οι σπαστές αυτές αφηγήσεις γίνονται ντεπό, θυρίδες για το αύριο που θα
έχω ένδεια φωσφόρου. Αν και όλα, εντέλει, σπαργανώνονται στην περιοχή του απρόσληπτου.

Ο Γιώργος Σκαµπαρδώνης έχει γράψει δέκα συλλογές διηγηµάτων και πέντε µυθιστορήµατα. Το βιβλίο του Η
Στενωπός των Υφασµάτων τιµήθηκε µε το Κρατικό Βραβείο ∆ιηγήµατος το 1993 και το Επί ψύλλου κρεµάµενος µε
το βραβείο του περιοδικού ∆ιαβάζω το 2004.Τα µυθιστορήµατά του Γερνάω επιτυχώς και Ουζερί Τσιτσάνης (νέα
έκδοση από τις Εκδόσεις Πατάκη, 2013) ανέβηκαν θεατροποιηµένα στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε
σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, όπως και το «Με τα παιδιά της πιάτσας» (ένα παίγνιο µε τον Νίκο Τσιφόρο), σε
σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη. Έγραψε το σενάριο της ταινίας του Παντελή Βούλγαρη «Όλα είναι
δρόµος», σε συνεργασία µε τον σκηνοθέτη, και τα κείµενα της µουσικοθεατρικής παράστασης «Σαν τραγούδι
µαγεµένο», που ανέβηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη. ∆ιετέλεσε πρόεδρος του
∆.Σ. της ΕΡΤ-3, διηύθυνε την εφηµερίδα Θεσσαλονίκη και τα περιοδικά Θ-97 (τιµήθηκε µε το βραβείο «Ιπεκτσί»),
Τάµαριξ, Χίλια ∆έντρα, Πανσέληνος (έλαβε το ευρωπαϊκό βραβείο «European Newspaper design Awards 2000») και
Επιλογές της Κυριακάτικης Μακεδονίας. Συνεργάστηκε επί δύο χρόνια µε την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Το 2010
τιµήθηκε µε το βραβείο του Ιδρύµατος Μπότση. To 2012 έλαβε το βραβείο
διηγήµατος του Ιδρύµατος Πέτρου Χάρη της Ακαδηµίας Αθηνών για το βιβλίο του Περιπολών περί πολλών τυρβάζω
(Εκδόσεις Πατάκη).Το Ουζερί Τσιτσάνης έγινε ταινία το 2015 από τον Μανούσο Μανουσάκη. Την άνοιξη του 2016
κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Πατάκη το µυθιστόρηµά του Υπουργός Νύχτας και τον χειµώνα του ίδιου έτους ο
συγκεντρωτικός τόµος διηγηµάτων Τα δεδουλευµένα.

ΣΕΙΡΑ: ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 13,30 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΜΑΪΟΣ 2017

————————

Καινούργια πόλη
Συγγραφέας: Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Καινούργια πόλη, όµως πόσο καινούργια ζωή; ∆εκαετία του ενενήντα, ο Μανόλης και η µάνα του, η
Μαργαρίτα, αναζητούν µια νέα αρχή και ένα καταφύγιο.

Έρχονται από τα βόρεια για πρώτη φορά στην Αθήνα, σε µια πρωτεύουσα που αλλάζει, που
γιγαντώνεται µε εύκολο χρήµα και χρηµατιστήριο, µε εισαγόµενο lifestyle, προσφέροντάς τους αρκετές
ευκαιρίες αλλά και απογοητεύσεις.
Η ελαφρόµυαλη µάνα και ο «πλατωνιστής» γιος, δεµένοι µε ένα σκοτεινό µυστικό, θα δώσουν τις µάχες
άλλοτε µέσα στον κοινωνικό τους περίγυρο και άλλοτε µέσα στο προσωπικό τους κελί, απόκοσµοι και
απροσάρµοστοι, ώσπου να βρει ο καθένας την προσωπική του λύτρωση και τη θυσία.
Το µυθιστόρηµα, δραµατικό και κωµικό, προσπαθεί να ψυχογραφήσει την εσωτερική διαµάχη των
ηρώων σε σχέση µε τους άλλους, αλλά και µε την ίδια την πόλη, που τους επιβάλλεται όχι µόνον ως
δραµατικό παρόν, αλλά και ως ιστορικό παρελθόν. Ένα µυθιστόρηµα που µεταφέρει το κλίµα και την
ένταση µιας δεκαετίας που θα καθορίσει και τις επόµενες.

Ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης γεννήθηκε το 1956 στο Παλαιοχώρι Παγγαίου Καβάλας. Σπούδασε αγγλική
φιλολογία στο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης, δίδαξε στη µέση εκπαίδευση και συνεργάστηκε µε τη
∆ηµόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών διοργανώνοντας λογοτεχνικά σεµινάρια. Έχει γράψει δέκα
µυθιστορήµατα, δύο συλλογές διηγηµάτων, µία νουβέλα και έναν σκηνικό µονόλογο. Το Παρτάλι
µεταφράστηκε στα γαλλικά και παρουσιάστηκε ως θεατρικός µονόλογος στο Φεστιβάλ Αθηνών το
2011, η ∆εύτερη γέννα ανέβηκε ως θεατρικός µονόλογος από το ∆ΗΠΕΘΕ Σερρών το 2009 και ο
Ξεχασµένος άγγελος των Φιλίππων παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Φιλίππων και Καβάλας το 2015. Το
Αλούζα, χίλιοι και ένας εραστές µεταφράστηκε στα αραβικά. Είναι µέλος της Εταιρείας Συγγραφέων.

ΣΕΙΡΑ: ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 304 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 13,30 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΜΑΪΟΣ 2017

—————————-

Η ιεραποστολική στάση

Συγγραφέας: Μάϊρα Παπαθανασοπούλου

∆εν έχω µεγάλη ερωτική πείρα, όµως κάποια πράγµατα τα θεωρώ αυτονόητα. Για εµένα το φιλί ξεκινά από τον
εγκέφαλο, όχι από το στόµα, και αποτελεί από µόνο του ολοκληρωµένη εµπειρία. ∆εν µπορώ να το σκεφτώ απλώς
σαν τον προθάλαµο της απόλαυσης. ∆εν είναι ο υπαινιγµός, αλλά η καταδήλωση. Το φιλί είναι έµπνευση. Ο Άγετς
και ο Κλιµτ το ζωγράφισαν, ο Ροντέν το σκάλισε στο µάρµαρο, ο Πρινς το τραγούδησε πέρυσι. Έγινε χαρντ ροκ
συγκρότηµα το 1973.

Οι κοµµουνιστές ηγέτες, για να δηλώσουν την αλληλεγγύη του Ανατολικού Μπλοκ, δίνουν το λεγόµενο «αδελφικό
φιλί» στο µάγουλο, και οι πιο θερµόαιµοι στο στόµα, ακολουθώντας µια χριστιανική παράδοση αιώνων, αν και οι
ίδιοι είναι άθεοι.
Επειδή ποτέ δε θα µε µνηµονεύσουν για τις υπηρεσίες µου στην οδοντιατρική, ίσως αποκτήσω υστεροφηµία µε
άλλο τρόπο. Μπορεί στο µακρινό µέλλον να λένε για εµένα: «Έγινε γνωστή επειδή φιλούσε υπέροχα».
Στα µέσα της δεκαετίας του ’80, η δεκαεννιάχρονη Ζαΐρα βρίσκεται στο Ανατολικό Βερολίνο για σπουδές
οδοντιατρικής, ακολουθώντας τις βουλές των γονιών της και καταπνίγοντας το δικό της όνειρο να γίνει
ζωγράφος.
Στο Βερολίνο των απαγορεύσεων, εκείνη βιώνει µια ανέλπιστη ελευθερία µακριά από το αποστειρωµένο
περιβάλλον του σπιτιού της. Υψώνει τη φωνή της σε µια πόλη που φιµώνει τα στόµατα των αντιφρονούντων,
πιάνει τα πινέλα και τα χρώµατα και ζωγραφίζει δελφίνια που κολυµπούν ελεύθερα, διαδηλώνει µαζί µε όσους
διεκδικούν ένα καλύτερο µέλλον. Μέχρι που γνωρίζει τον Μάρτιν, έναν γοητευτικό νεαρό που τα έχει καλά µε
το σύστηµα…

Η ΜΑΪΡΑ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Σπούδασε γερµανική φιλολογία και
εργάζεται ως µεταφράστρια. Το 1998 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Πατάκη το πρώτο της βιβλίο, το
µυθιστόρηµα Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα, το οποίο πολύ γρήγορα κατέκτησε την πρώτη θέση στον πίνακα των
µπεστ σέλερ και µέσα σε δύο χρόνια κυκλοφόρησε σε περισσότερα από 300.000 αντίτυπα. Το βιβλίο που κέρδισε
τους περισσότερους Έλληνες αναγνώστες µεταφέρθηκε µε επιτυχία και στην τηλεόραση, ενώ έχει
πραγµατοποιήσει µια σπουδαία διεθνή καριέρα και έχει µέχρι στιγµής µεταφραστεί στα γαλλικά, ισπανικά,
γερµανικά, ρωσικά, ιταλικά, πορτογαλικά, ολλανδικά, σουηδικά, φινλανδικά, πολωνικά, εβραϊκά, τουρκικά και
τσέχικα. Ακολούθησαν τα µυθιστορήµατα Οι τοξικές ενώσεις του αρσενικού (Εκδ. Πατάκη, 2000), που γνώρισε κι
αυτό µεγάλη επιτυχία και έχει µεταφραστεί στα ολλανδικά, πολωνικά και τσέχικα, Εσύ, γλυκιά µου εξουσία (Εκδ.
Πατάκη, 2004), το οποίο έχει µεταφραστεί στα τσέχικα, Μακάριοι οι πενθούντες (Εκδ. Πατάκη, 2006) και Mamma
Santissima (Εκδ. Πατάκη, 2014). ∆ιηγήµατά της έχουν περιληφθεί στους συλλογικούς τόµους Το βιβλίο της
προδοσίας (Εκδ. Πατάκη, 2010), Σου γράφω ένα γράµµα (Εµπειρία Εκδοτική, 2008) και Είσοδος κινδύνου
(Μεταίχµιο, 2011). Έχει γράψει επίσης δύο βιβλία για παιδιά, το Τι κι αν είµαι ασβός; (Εκδ. Πατάκη, 2001) και το
Έχω ράµµατα για τη γούνα σου (Εκδ. Πατάκη, 2003), σε εικονογράφηση της ∆έσποινας Καραπάνου, που έχουν
µεταφραστεί στα κορεατικά.

ΣΕΙΡΑ: ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΕΛΙ∆ΕΣ: 528 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚ∆ΟΣΗΣ: 19,90 € ΠΡΩΤΗ ΕΚ∆ΟΣΗ: ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2017