Άγιο φως: θαύμα ή τέχνασμα;

Κάθε χρόνο, τέτοια εποχή, ξεκινούν εκ νέου οι συζητήσεις για το κατά πόσο υπάρχει θαύμα πίσω από την αφή του αγίου φωτός από τον Πανάγιο Τάφο, στην Ιερουσαλήμ, ενώ δεν λείπουν οι σχολιασμοί σχετικά με τον τρόπο μεταφοράς του στην Ελλάδα -με αεροσκάφος μισθωμένο από το ελληνικό κράτος, και κατά συνέπεια από τον Έλληνα φορολογούμενο. με τιμές αρχηγού κράτους,

Σε αυτή τη συγκυρία, η Σειρά Lux Orbis των Εκδόσεων iWrite παρουσιάζει τη θρησκειολογική μελέτη “Το κατά Κοραή άγιο φως“, που αποτελεί την πιστή μεταγραφή συγγράμματος του δημοφιλέστερου Έλληνα Διαφωτιστή, του Αδαμάντιου Κοραή.

Το βιβλίο, η έκδοση του οποίου προέκυψε σε συνεργασία με την Ένωση Αθέων, συστήνει στο αναγνωστικό κοινό το κείμενο “Περί του εν Ιεροσολύμοις αγίου φωτός” του 1826, όπου ο Κοραής παρουσιάζει τον διάλογο ανάμεσα σε δυο φανταστικά πρόσωπα, τον Φώτιο και τον Καλλίμαχο. Μέσα από αυτή τη διαλεκτική ζύμωση εξάγονται συμπεράσματα σχετικά με το ιστορικό του θαύματος, την πολιτική που ακολουθεί το ιερατείο σε σχέση με την ετήσια εκμετάλλευση του γεγονότος, αλλά και τη δεισιδαιμονία των προσκυνητών, κι όχι μόνο.

Η Σειρά Lux Orbis των εκδόσεων iWrite και η Ένωση Αθέων σάς προσκαλούν στην παρουσίαση του ενδιαφέροντος βιβλίου -το οποίο αναμένεται να συζητηθεί- που θα γίνει το Σάββατο, 24 Μαρτίου, στις 19.00, στο Polis Art Cafe.

Ανάμεσα στους εκλεκτούς ομιλητές είναι και ο καθηγητής Κοινωνιολογίας και Κοινωνιολογίας της θρησκείας του Παντείου Πανεπιστημίου, Αντώνης Παπαρίζος, ο οποίος υπογράφει την εισαγωγή της έκδοσης “Το κατά Κοραή άγιο φως“.

Από το οπισθόφυλλο

Στην παρούσα μελέτη, ο δημοφιλέστερος Έλληνας Διαφωτιστής, Αδαμάντιος Κοραής, καταπιάνεται με τη θαυματοπλασία του “αγίου φωτός” της Ιερουσαλήμ. Συγγράφοντας το έργο του στα 1826, προσδιορίζει με θεολογικά κριτήρια την έννοια του θαύματος, τεκμηριώνει με αξιοθαύμαστο τρόπο το ομιχλώδες ιστορικό της εμφάνισης του “αγίου φωτός”, αναδεικνύοντας, παράλληλα, τις ποικίλες πολιτικές, θρησκειολογικές και ανθρωπολογικές πτυχές του ζητήματος.

Η χώρα μας έχει στις μέρες μας ανάγκη, ενδεχομένως περισσότερο από ποτέ, τον ερχομό ενός νέου Διαφωτισμού. Ίσως γιατί οι κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες του 19ου αιώνα δεν ευνόησαν την εγκαθίδρυση των όποιων ιδεών εκφράστηκαν εκείνη την εποχή σχετικά με την απόπειρα επαναφοράς του Ορθού Λόγου στη νεοελληνική ιδιοσυγκρασία. Ως εκ τούτου, η επαναφορά ριζοσπαστικών θέσεων και απόψεων εκπροσώπων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού στη Δημόσια Σφαίρα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ο κατάλληλος πυροκροτητής για αυτόν τον σκοπό. Όλα αυτά, σε ένα περιβάλλον όπου η εκμετάλλευση της άγνοιας και της ψυχοσυναισθηματικής καθήλωσης των θεοσεβών εντείνεται από “επαγγελματίες” που προέρχονται τόσο από τον χώρο της θρησκείας, όσο και από εκείνον της πολιτικής.

Το κατά Κοραή άγιο φως είναι ένα ανάγνωσμα που απευθύνεται σχεδόν σε κάθε συμπατριώτη μας. Είτε πρόκειται για τους αναγνώστες εκείνους που διαμαρτύρονται για την κρατική θρησκοληψία και την επιρροή της επικρατούσας θρησκείας σε κοσμικά ζητήματα, είτε για ανθρώπους περισσότερο κοντά στη θρησκευτική πίστη, που δεν δέχονται, παρ’ όλα αυτά, να ατιμάζεται η κοσμοθεωρητική τους αντίληψη, μεταχειριζόμενοι ως αφελείς.

Ο συγγραφέας

Ο Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833) ήταν Έλληνας γιατρός και φιλόλογος.

Από το 1788 έως και το τέλος της ζωής του έζησε στο Παρίσι, βιώνοντας από κοντά τα γεγονότα της Γαλλικής Επανάστασης, τα οποία επηρέασαν καθοριστικά τη σκέψη του. Μέλος της Εταιρείας των Παρατηρητών του Ανθρώπου, μετέφρασε τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και άλλα νομικά και πολιτικά κείμενα.

Εξελίχθηκε σε κεντρική μορφή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Επηρεασμένος από τις φιλελεύθερες ιδέες του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού, έδωσε μάχη με τα γραπτά του υπέρ της πνευματικής αναγέννησης της Ελλάδας· ένα γεγονός που θεωρούσε απαραίτητη προϋπόθεση για την ανεξαρτησία της. Η διδασκαλία του αποτέλεσε σταθμό στη διαμόρφωση του μετέπειτα πνευματικού και πολιτικού στοχασμού του Έθνους. Οι 66 τόμοι βιβλίων που εξέδωσε προκάλεσαν τον θαυμασμό των ξένων φιλολόγων και συγχρόνως γαλούχησαν τους νεοέλληνες με τα νάματα της προγονικής σοφίας.

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΣΕ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Το Ταξίδι της Νεφέλης στο προϊστορικό Διμήνι
Βόλος Τετάρτη 14 Μαρτίου

Οι Εκδόσεις Πηγή και η συγγραφέας Ελένη Λαμπράκη, με χαρά σάς προσκαλούν στην παρουσίαση του παιδικού/εφηβικού μυθιστορήματος με τίτλο “Το Ταξίδι της Νεφέλης στο προϊστορικό Διμήνι”, στο Αμφιθέατρο Σαράτση (Βόλος), την Τετάρτη 14 Μαρτίου στις 19.00.

Η πρωταγωνίστρια, Νεφέλη, επισκέπτεται με την τάξη της το Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου, όπου θα τους ξεναγήσει η Αγγελική, που ξετυλίγει μυστήρια και ζωντανεύει ιστορίες.
Εκεί, θα ταξιδέψει με τη φαντασία της στο προϊστορικό Διμήνι, που μαζί με τους φίλους της μιας άλλης εποχής, με τον Κεραυνό και την Ηλιαχτίδα, θα βρεθεί σε άγνωστα μέρη, θ’ ανακαλύψει κρυμμένα μυστικά και θα ζήσει απρόσμενες περιπέτειες.


Από το οπισθόφυλλο

Και τι δεν θα ‘δινε ο Κεραυνός για να μπορούσε να πετάξει!
Καθόταν με τις ώρες και παρατηρούσε το πέταγμα των πουλιών και τα παιχνιδίσματά τους. Τα θαύμαζε, ονειρευόταν την ελευθερία τους. Ζήλευε τον αετό που ζούσε ψηλά στις κορυφές, τους γλάρους που παίζανε στον αφρό της θάλασσας, τα χελιδόνια που ταξίδευαν για κάπου, ποιος ξέρει πού, και ξανάρχονταν με τις ζέστες. Ακόμα και τις μέλισσες ζήλευε, που αν κι ήταν τόσο μικρές, είχαν φτερά για να πετάξουν.
Μια μέρα το ‘βαλε πείσμα. Είπε: «Εγώ θα πετάξω!».
Πήρε υφάσματα από το σπίτι, βελόνες και δεσίματα, και πήρε τους δρόμους να βρει τον φίλο του, τον Άνεμο. Είχαν συνεννοηθεί αποβραδίς να πάνε στη Γλίστρα, ένα μέρος λίγο έξω απ’ το χωριό, όπου μαζεύονταν όλα τα παιδιά και… γλιστρούσαν. Εκεί υπήρχε ένας μεγάλος βράχος, πλατύς κι απότομα κατηφορικός, που ήταν ό,τι έπρεπε για να πάρει φόρα και να πετάξει.
Με σύμμαχό του τον Άνεμο, σίγουρα θα έκανε το όνειρό του πραγματικότητα!

Η Νεφέλη επισκέπτεται με την τάξη της το Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου, όπου θα τους ξεναγήσει η Αγγελική, που ξετυλίγει μυστήρια και ζωντανεύει ιστορίες.
Εκεί, θα ταξιδέψει με τη φαντασία της στο προϊστορικό Διμήνι, που μαζί με τους φίλους της μιας άλλης εποχής, με τον Κεραυνό και την Ηλιαχτίδα, θα βρεθεί σε άγνωστα μέρη, θ’ ανακαλύψει κρυμμένα μυστικά και θα ζήσει απρόσμενες περιπέτειες.

Η συγγραφέας

Η Ελένη Λαμπράκη γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Βόλο. Σπούδασε στο τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στο τμήμα Μετάφρασης και Διερμηνείας του Πανεπιστημίου της Mons-Hainaut στο Βέλγιο, ως υπότροφος του ΙΚΥ (Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών).

Είναι πτυχιούχος επίσης της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και απόφοιτος του δεύτερου έτους του μεταπτυχιακού στον τομέα της Δογματικής. Συνέχισε την παιδαγωγική της κατάρτιση στην Ειδική Αγωγή και Ψυχολογία του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει πάρει μέρος σε σεμινάρια και ημερίδες επιμόρφωσης καθηγητών σχετικά με τη διδακτική και τα παιδαγωγικά.

Μουσική παιδεία (πιάνο-χορωδία) έλαβε στο Εθνικό Ωδείο Βόλου και στη Σχολή της Έλλης Αδάμ.
Εργάστηκε επί σειρά ετών στην ιδιωτική καθώς και στη δημόσια εκπαίδευση ως καθηγήτρια γαλλικών. Μιλάει αγγλικά, γαλλικά και ιταλικά.

Με το βιβλίο μου «Το ταξίδι της Νεφέλης στο προϊστορικό Διμήνι» θέλησα να ζωντανέψω τα στενά σοκάκια του αρχαίου αυτού οικισμού με χαρούμενες φωνές παιδιών που τρέχουν, παίζουν, γελούν και φτιάχνουν τη δική τους ιστορία.
Ο αρχαιολογικός χώρος γεμίζει ήχους, μυρωδιές και χρώματα εκείνης της εποχής κι όλα στροβιλίζονται σ’ ένα παιχνίδι ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα.

Μελετώντας τη Νεολιθική Εποχή στο Σέσκλο και στο Διμήνι, κάθε φορά θαυμάζω αυτόν τον απίστευτα λαμπρό πολιτισμό!