Το Λουλούδι της Λίμνης, Γιάννης και Μαρίνα Αλεξάνδρου

Είδος Μυθιστόρημα Εποχής

ToLouloudiTisLimnisEx
Βαθμολογία: 8/10

http://stonasterismotouvivliou.blogspot.gr/2015/07/blog-post_31.html

της Ελισσάβετ Μαρίας Δέδε

Θέμα: Ελληνική πεζογραφία
Εκδότης: Λιβάνης- Νέα Σύνορα
Επιμέλεια: Άγης Μπράτσος
Σελίδες: 352
ISBN: 9789601429472
Ημ. Έκδοσης: 11/06/2015
Τιμή Από 16,80 – 15,12ευρω

Το συγγραφικό ζεύγος Γιάννη και Μαρίνας Αλεξάνδρου φέτος εμπλούτισε το συγγραφικό του έργο συνδυάζοντας την αγάπη του στην Ιστορία με μια αστυνομική χροιά, παραδίδοντάς μας ένα ξεχωριστό βιβλίο εποχής.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Βρισκόμαστε στα Γιάννενα κάτω από την κυριαρχία του τρομερού Αλή Πασά του Τεπελενλή.
Όλοι- Χριστιανοί, Εβραίοι, αλλά και φτωχοί Μουσουλμάνοι- στενάζουν κάτω από το ζυγό του αιμοδιψούς κι εκκεντρικού Πασά, του πιο “ρομαντικού τέρατος της Ιστορίας”…
Εκείνη την εποχή, ο στρατός του Αλή απάγει 3 κοπέλες και τις σέρνει στο χαρέμι του.
Είναι η Χριστιανή Μαρία, η Εβραία Ραχήλ κι η Αιγύπτια Γιασμίν.
Οι τρεις κοπέλες βρίσκουν παρηγοριά στη φιλία τους η οποία τις βοηθά να επιβιώσουν και τελικά να αποδράσουν.
Μια σειρά από ανατροπές τις οδηγεί στο λαμπερό κόσμο της Ευρώπης και σε μια νέα ζωή……
Κι ερχόμαστε στο σήμερα.
Η Στέλλα, βάζοντας λουκέτο στο μαγαζί με τα ασημικά, που διατηρεί στα Γιάννενα, ξεπουλά το τελευταίο κομμάτι σε έναν μυστηριώδη συλλέκτη από την Ελβετία.
Τα βήματά της τη φέρνουν μπροστά σε μια μυστηριώδη κληρονομιά και μια τρομακτική πλεκτάνη που θέτουν σε κίνδυνο την ίδια της τη ζωή.
Ποια μεγάλα συμφέροντα διακυβεύονται γύρω από την ανυποψίαστη κοπέλα;
Ποιοι είναι εκείνοι που καταδιώκουν τη Στέλλα;
Τι θέση μπορεί να έχει ο έρωτας σε όλη αυτη τη δίνη;

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Άλλο ένα υπέροχο μυθιστόρημα εποχής από το αγαπημένο συγγραφικό ζεύγος, που πάντα μας ταξιδεύει στα πολυκύμαντα νερά της Ιστορίας σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης
Το “Λουλούδι της Λίμνης” είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία τους.
Ένα βιβλίο με τη φαινομενική ηρεμία και τα πολλά υποσχόμενα βάθη της Λίμνης των Ιωαννίνων, ένα βιβλίο όμορφο σαν τη λίμνη της Ζυρίχης ένα φθινοπωριάτικο δείλι…
Μια ιστορία εποχής με τον απόηχό της να συνθέτει ένα αστυνομικό μυστήριο στο σήμερα.
Η σαγήνη του παρελθόντος, σηματοδοτεί κίνδυνο ολοκληρωτικό στο τώρα και η αλλοτινή λάμψη μετουσιώνεται σε παγίδα θανάτου για τους απογόνους…

Ξεκινάμε με μια σκηνή οικεία στη σημερινή πραγματικότητα και, κατά την προσφιλή και σκηνοθετικά απολαυστική μέθοδο των Αλεξάνδρου, με αφορμή μια αναπράσταση σε ένα παλιό κειμήλιο μεταφερόμαστε στο χθες…

Αυτή τη φορά οι “Αλεξάνδρου” έχουν επιλέξει να εστιάσουν σε μια από τις πιο γοητευτικές σελίδες της Τουρκοκρατίας κι αυτή είναι η εποχή του Αλή Πασά.
Νοσηρά σαγηνευτική προσωπικότητα, παρανοικά ιδιοφυής, εκκεντρικός και παράφορος, ο Αλή Πασάς σφράγισε με την παρουσία του ολάκερη την Οθωμανική αλλά και Ελληνική Ιστορία τα 33 χρόνια της κυριαρχίας του στην Ήπειρο- με αντίκτυπο και στην Ευρώπη ακόμη.
Ένας αντρας ηδονιστής και έρμαιο των παθών κι ένας δαιμόνιος πολιτικός που έγινε φίλος του Βοναπάρτη και έφτασε να απειλεί και τον ίδιο τον πανίσχυρο Σουλτάνο ακόμη…
Η πένα των συγγραφέων λοιπόν μας μεταφέρει στην τρομερή αυλή του Αλή Πασά και μάλιστα στο χαρέμι των Ιωαννίνων μέσα από τρεις χανούμισσες ,τρεις γυναίκες διαφορετικές με κοινή μοίρα τη σκλαβιά:
Μια Χριστιανή,
μια Εβραία και
μια Μουσουλμάνα.
Καθόλου τυχαία η επιλογή καθώς προδιαγράφει ένα χάσμα που ο καημός της σκλαβιάς και η αγανάκτηση κατά της αδικίας έρχονται να γεφυρώσουν.
Οι συγγραφείς μέσα από αυτήν την πολιτισμική ανομοιογένεια ‘ερχονται να αναδείξουν χαμηλόφωνα τα ανώτερα ιδανικά που ενώνουν τους ανθρώπους κι αυτά είναι η Φιλία, η Ελευθερία κι η Αλληλεγγύη…
Η Φιλία αυτή λοιπόν θα ατσαλωθεί μέσα από τον κίνδυνο και το κοινό όνειρο και θα αλλάξει τις ζωές των τριών γυναικών.
Ο αναγνώστης σε ολο το πρώτο μέρος παρακολουθεί αυτήν την συνάντηση των τριων γυναικών μεσα από την κοινή μοίρα της απαγωγής και της αιχμαλωσίας.
[Η περιγραφή του χαρεμιού θα μπορούσε να γίνει εκτενέστερη.Θα ήταν επίσης προτιμότερο, περισσότερες από τις συναρπαστικές πληροφορίες για τον Αλή Πασά να παρατεθούν στην πλοκή -από τα μάτια των ηρωίδων και τη δράση- κι όχι ως αποκομμένο επίμετρο.]
Μέχρι την απελευθέρωση των κοριτσιών και την αλλαγή της ζωης τους η αφήγηση παρουσιάζει μια ισομερή κατανομή ανάμεσα στις 3 κοπέλες.
Δυστυχώς όμως από ένα σημείο,αυτό ανακόπτεται και μετά δεσπόζει μόνο η ιστορία της Ελληνίδας , αφού επιγραμματικά μόνο συναντάμε τις άλλες δύο.
Είναι κρίμα που αυτή η όμορφη τριπλή παραλληλία δε διατηρήθηκε σε όλο το έργο, διοτί ήταν μια αξιέπαινη αρχική ιδέα…
Ενώ παρακολουθούμε την ιστορία της Μαρίας και το νήμα που τη συνδέει με τις επόμενες γενιές, σχεδόν χάνουμε τα ίχνη των υπολοίπων,παρότι η ιστορία τους έδινε πλούσιο υλικό προς ανάπτυξη- όπως η ζωή της Γιασμίν στην πολυτάραχη Αίγυπτο ή της Ραχήλ, που έζησε με τους απογόνους της στην Ουγγαρία, μια χώρα όπου το εβραικό στοιχείο διώχθηκε ‘αγρια το 1944 από το Γ Ράιχ .
Οι συγγραφείς με αυτά τα συστατικά θα μπορούσαν να συνθέσουν γύρω από αυτά τα 3 αυτά πρόσωπα, ένα πραγματικά πλούσιο μυθιστόρημα…

Ακόμη κι έτσι όμως, γοητεύει αυτή η ιστορία που μυστηριωδώς συνδέεται με το σήμερα και μια κοπέλα στη δίνη της κρίσης.
Το δεύτερο μέρος είναι καλύτερα στημένο από το πρώτο.
Το συνδυασμό ενός έργου εποχής ,με το αστυνομικό στοιχείο τον ξανασυναντήσαμε στον “Άξενο Πόντο” και τη σαγηνευτική Αγία Πετρούπολη.
Ωστόσο εκεί, παρότι σεναριακά η ιδέα των Αλεξάνδρου ήταν εξαίσια, η απόδοσή της ήταν πυκνή και τόσο βιαστική, που τελικά αποδυναμώθηκε.
Στο “Λουλούδι Της Λίμνης” όμως, οι Αλεξάνδρου χειρίζονται πιο επιδέξια το μυστήριο και ξετυλίγουν σταδιακά τον μίτο του, σκιαγραφώντας παραστατικά τις ψυχολογικές διακυμάνσεις της ηρωίδας που πλέκεται στη δίνη του.
Έτσι διατηρούν την αγωνία του αναγνώστη αμείωτη κι εκτονώνουν σταδιακά τη φόρτισή του ενόσο αυτος συμπάσχει με την ηρωίδα “Στέλλα” στο ταξίδι της που την οδηγεί στην αυτογνωσία εν τέλει…

Μια ιστορία με γλυκόπικρη κατάληξη,λοιπόν, που μάς σεργιανά στα νερά της Λίμνης με τα ανείπωτα μυστικά και τις θύελλες της Ιστορίας να διασαλεύουν τα “συνένοχα” νερά της…