Συγγραφέας του βιβλίου «Αναζητώντας το γυναικείο κεφάλι» – Ιδιωτική έκδοση
Μια ευχάριστη συγκυρία συνοδεύει το βιβλίο του Ευάγγελου Τριανταφύλλου, που έχει ως κεντρικό του θέμα τον πίνακα «Γυναικείο κεφάλι». Είναι το μοναδικό έργο του Πικάσο στην Ελλάδα και είχε κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη πριν δέκα χρόνια. Ο συγγραφέας ολοκλήρωσε το βιβλίο του αρχές Ιουνίου 2021 και στις 28 Ιουνίου ο πίνακας βρέθηκε και επέστρεψε στη θέση του. Ένα άλλο στοιχείο που προκαλεί ενδιαφέρον, είναι, πως πρόκειται για ένα διαδραστικό βιβλίο, στο οποίο έχουμε κι εμείς τη δυνατότητα αλλά και την ευκαιρία να συμμετέχουμε ενεργά στη διαλεύκανση της υπόθεσης. Όπως λέει στο Vivlio –life o συγγραφέας, οι αναγνώστες «σε κάθε ενότητα– κεφάλαιο του βιβλίου θα πρέπει να βρουν την κρυμμένη λέξη, φράση ημερομηνία, αριθμό κτλ., τα οποία θα χρησιμοποιηθούν, για να ξεκλειδώσουν την ιστοσελίδα που οδηγεί στο χαμένο έργο τέχνης».
- Ο πίνακας «Γυναικείο κεφάλι» του Πικάσο μας έχει απασχολήσει πολλές φορές από το 2012 που κλάπηκε από την Εθνική Πινακοθήκη. Τι ήταν, όμως, εκείνο που κέντρισε τη δική σας σκέψη, ώστε να του αφιερώσετε το βιβλίο σας;
Ο Πικάσο είναι ένας από τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες. Όταν είδα τα πρωτοσέλιδα τις αρχές Ιανουαρίου του 2012 για την κλοπή του μοναδικού έργου του Πικάσο στην Ελλάδα συγκλονίσθηκα. Για αρκετούς μήνες παρακολουθούσα την ιστορία μέσα από τα ρεπορτάζ εφημερίδων και ιστολογίων (blog). Κρατούσα αυτές τις πληροφορίες στον υπολογιστή μου χωρίς να έχω στο μυαλό μου ότι θα τις χρησιμοποιήσω για την συγγραφή κάποιου βιβλίου. Αρκετά χρόνια αργότερα όταν πήρα την απόφαση για την συγγραφή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος άρχισα να ψάχνω περισσότερες πληροφορίες γύρω από την συγκεκριμένη κλοπή αλλά και άλλες κλοπές έργων τέχνης. Η αναζήτηση με οδήγησε στη διαπίστωση ότι ο Πικάσο είναι ένας από τους αγαπημένους των ληστών έργων τέχνης για δύο λόγους. Πρώτον όλοι γνωρίζουν τον Πικάσο και δεύτερον οι πίνακές του είναι συνώνυμο των υψηλών τιμών. Έτσι αποφάσισα να εστιάσω στον πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι» και στη κλοπή του που έμεινε γνωστή στο αστυνομικό ρεπορτάζ ως “Η ληστεία του αιώνα”. - Δώστε μας μερικές πληροφορίες για τον συγκεκριμένο πίνακα. Πότε τον εμπνεύστηκε ο σπουδαίος αλλά και εκκεντρικός Ισπανός ζωγράφος;
Το έργο με τον τίτλο “Γυναικείο κεφάλι” που φιλοτέχνησε το 1939 ο Ισπανός ζωγράφος, αποτυπώνει τη μούσα του, Ντόρα Μάαρ. Γνωρίστηκαν το 1936 στο περίφημο καφέ του Παρισιού, Cafe des Deux Magots κι έγινε η σύντροφος, η μούσα και το μοντέλο του για πολλά από τα διάσημα έργα του, όπως “Η Ντόρα Μάαρ και ο Μινώταυρος” του 1936, “Η Ντόρα Μάαρ με πράσινα νύχια” του 1936, το “Πορτρέτο της Ντόρας με στεφάνι από λουλούδια” του 1937, “Η Ντόρα με ψάθινο καπέλο” του 1938 και άλλα.
Το συγκεκριμένο έργο “Γυναικείο κεφάλι” εκτός της ιστορικής και εικαστικής του αξίας, έχει και μεγάλη συναισθηματική αξία για τους Έλληνες, καθώς έχει στο πίσω μέρος του καμβά χειρόγραφη αφιέρωση του Πικάσο στον ελληνικό λαό: “Pourle Peuple Grec, Hommage de Picasso”, Για τον ελληνικό λαό, φόρος τιμής από τον Πικάσο. Ο Πικάσο, έχοντας βιώσει τον Ισπανικό Εμφύλιο, αποφάσισε να δωρίσει το “Γυναικείο κεφάλι” στον ελληνικό λαό αναγνωρίζοντας την εναντίωσή του στον ναζισμό και στον φασισμό κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. - Ντόρα Μάαρ. Μούσα του Πικάσο και το «Γυναικείο κεφάλι» είναι δικό της όπως το εμπνεύστηκε εκείνος. Μπήκατε στη διαδικασία να μάθετε περισσότερα πράγματα γι αυτή τη γυναίκα;
Πριν να γράψω το βιβλίο γνώριζα ελάχιστα για την Ντόρα Μααρ. Ήξερα ότι ήταν η σύντροφος του και η μούσα του και ότι επηρέασε τον Πικάσο σε μια από της πιο δημιουργικές περιόδους της ζωής του. Στα πλαίσια της έρευνας μου βρήκα πολλές πληροφορίες. Ήταν αυτή που κατέγραψε φωτογραφικά τα διαφορετικά στάδια δημιουργίας του έργου ζωής του Πικάσο, τη “Γκουέρνικα”, σ’ ένα αρχείο που βρίσκεται σήμερα στο μουσείο Ρέινα Σοφία της Μαδρίτης. Επιπλέον, το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού εγκαινίασε τον Ιούνιο του 2019 την έκθεση “Ντόρα Μάαρ” φωτίζοντας τη ζωή και το έργο της μυστηριώδους μούσας του Πικάσο και αποκαθιστώντας τη θέση της στον χώρο της τέχνης, όπου, μέσα από τη δουλειά της, άφησε ανεξίτηλο το σημάδι της. - Ξεκαθαρίζετε στο εισαγωγικό σας σημείωμα πως «το βιβλίο είναι φανταστικό δημιούργημα. Τα ονόματα, οι χαρακτήρες, οι συναντήσεις και τα περιστατικά είναι προϊόντα της φαντασίας του συγγραφέα». Μέχρι ποιο σημείο ακολουθήσατε την πραγματική πορεία του πίνακα και σε ποιο βαθμό χρησιμοποιήσατε μυθοπλασία;
Όλες οι πληροφορίες που αναφέρονται στο βιβλίο γύρω από την κλοπή είναι αληθινές και όπως είχαν καταγραφεί στις ανακοινώσεις της αστυνομίας και στα αστυνομικά ρεπορτάζ.
Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες κλοπές έργων τέχνης που αναφέρονται στο βιβλίο.
Τα υπόλοιπα όμως γεγονότα, όπως και τα πρόσωπα και οι συναντήσεις, είναι προϊόντα μυθοπλασίας. - Χαρακτηρίζετε το βιβλίο σας «διαδραστικό» και ζητάτε από εμάς τους αναγνώστες να συμμετέχουμε ενεργά στη διαλεύκανση της υπόθεσης. Πώς μπορεί να γίνει όμως αυτό;
Το βιβλίο μπορείτε να το διαβάσετε όπως κάθε άλλο βιβλίο χωρίς να συμμετέχετε ενεργά στη διαλεύκανση της υπόθεσης. Όμως, το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του βιβλίου είναι η διαδραστικότητα του. Ο μυστηριώδης κάτοχος του πίνακα έχει κρύψει το έργο σ’ ένα σημείο, το οποίο θα γίνει γνωστό σε όποιον καταφέρει να ολοκληρώσει ένα συγκεκριμένο παζλ. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα παζλ – παιχνίδι που έχει δημιουργήσει ο ίδιος. Οι λέξεις ή οι αριθμοί του παζλ είναι απαντήσεις σε κάποια ερωτήματα. Μόνο αν απαντηθούν όλα σωστά, θα γίνει η αποκάλυψη του σημείου όπου είναι κρυμμένος ο πίνακας. Οι ερωτήσεις για το παιχνίδι βρίσκονται σε συγκεκριμένη ιστοσελίδα, όπου θα πρέπει να καταχωρηθούν και οι απαντήσεις. Οι αναγνώστες μπορούν να συμμετέχουν ενεργά καθώς σε κάθε ενότητα– κεφάλαιο του βιβλίου θα πρέπει να βρουν την κρυμμένη λέξη, φράση, ημερομηνία, αριθμό κτλ., τα οποία θα χρησιμοποιηθούν, για να ξεκλειδώσουν την ιστοσελίδα που οδηγεί στο χαμένο έργο τέχνης. Στο τέλος του κάθε κεφαλαίου υπάρχει ένα QR Code. Οι αναγνώστες μπορούν να χρησιμοποιήσουν smart phone ή tablet και με την εγκατάσταση κατάλληλου λογισμικού (application) να αποκωδικοποιήσουν τις πληροφορίες που είναι «κρυμμένες» πίσω από το QR Code. - Πώς εισέπραξαν αυτή την ενδιαφέρουσα καινοτομία οι αναγνώστες σας;
Την βρήκαν ιδιαίτερη και καινοτόμα ιδέα. Τους διασκέδασε η δυνατότητα που είχαν για να ψάξουν τις απαντήσεις των ερωτήσεων και να προσπαθήσουν να λύσουν το παζλ.
Εκείνο όμως που τους άρεσε ιδιαίτερα είναι ότι τα QR Code οδηγούν σε διάφορες ιστοσελίδες με περισσότερες πληροφορίες γύρω από τα έργα τέχνης, τους καλλιτέχνες και τις κλοπές έργων τέχνης. - Η ιστορία σας «μένει» μόνο στην Ελλάδα και την Αθήνα απ’ όπου κλάπηκε το έργο ή ταξιδεύετε τους αναγνώστες σας και σε άλλους τόπους;
Η ιστορία ξεκινάει από Αθήνα, αλλά ταξιδεύουμε και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης όπως το Όσλο, Άμστερνταμ, Παρίσι και Λονδίνο. Σε κάθε πόλη, ο αναγνώστης ταξιδεύει μαζί με τους πρωταγωνιστές, προχωράει στους δρόμους της πόλης, γνωρίζει τοπικούς μύθους και μαθαίνει γευστικές προτάσεις. - Αλέξης Ευαγγέλου. Γνωστός ερευνητής έργων τέχνης, που απασχολείται με την έρευνα χαμένων έργων. Αυτό σημαίνει πως οι έρευνές του στέφονται πάντα από επιτυχία;
Στα πλαίσια του βιβλίου, ο Αλέξης που είναι ο πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ένας πετυχημένος ερευνητής κλεμμένων έργων τέχνης. Οι υποθέσεις που έχει εξιχνιάσει είναι σαν σενάρια για αστυνομικές ταινίες. Ας ελπίσουμε ότι θα συνεχίσει με επιτυχία τις έρευνες που αναλαμβάνει. - Σοφία είναι η συνεργάτιδά του. Είναι μόνο αυτή η επαγγελματική συνεργασία που τους ενώνει;
Σίγουρα υπάρχει ένα φλερτ μεταξύ του Αλέξη και της Σοφίας αλλά δεν θα πρέπει να τα αποκαλύπτουμε όλα. Ας αφήσουμε στους αναγνώστες να ανακαλύψουν την σχέση του Αλέξη με την Σοφία, διαβάζοντας το βιβλίο. - Στο βιβλίο σας αναφέρετε και άλλες κλοπές έργων κορυφαίων ζωγράφων, που σημειώθηκαν κατά καιρούς. Δώστε μας μερικά παραδείγματα.
Η έρευνα του Αλέξη και της Σοφίας συμπεριλαμβάνει πολλές και ενδιαφέρουσες πληροφορίες για αρκετές κλοπές έργων τέχνης στην Ευρώπη, όπως την κλοπή του έργου “Ο ανοιξιάτικος κήπος της ενορίας του Νούενεν” του Βίνσεντ Βαν Γκογκ του1884, που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2020 από το ολλανδικό μουσείο Σίνγκερ Λάρεν.
Επίσης την κλοπή του πίνακα “Αρλεκίνο” του Πικάσο που κλάπηκε από το μουσείο Κούνστχαλ του Ρότερτναμ καθώς και της κλοπής του πίνακα “Το περιστέρι με μπιζέλια”, που κλάπηκε από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι το 2010. - Το συγκεκριμένο σπουδαίο έργο του Πάμπλο Πικάσο βρέθηκε και αυτή ήταν μια ευχάριστη είδηση. Συμπεριλάβατε στο βιβλίο σας την πραγματική πλοκή – κατάληξη ή δώσατε μια μυθιστοριογραφική εκδοχή;
Το τέλος του βιβλίου γράφτηκε στις αρχές Ιουνίου 2021. Ο πίνακας βρέθηκε στις 28 Ιουνίου 2021. Τρομερή σύμπτωση. Ένας πίνακας που ήταν χαμένος για μια σχεδόν δεκαετία, βρέθηκε όταν τελείωσε η συγγραφή του μυθιστορήματος.
Η αρχική μου σκέψη ήταν να μην αλλάξω τίποτε αλλά τελικά αποφάσισα να τροποποιήσω το τέλος έτσι ώστε το βιβλίο να είναι πιο κοντά στην εξέλιξη των γεγονότων. Αλλά ας μην αποκαλύψουμε το τέλος του βιβλίου…
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Ο Αλέξης Ευαγγέλου, γνωστός ιδιωτικός ερευνητής χαμένων έργων τέχνης, αναλαμβάνει την αναζήτηση του πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο που κλάπηκε από την Εθνική Πινακοθήκη στην Αθήνα. Στην ομάδα του έχει ήδη τη Σοφία, συγγραφέα και καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης. Ο Αλέξης αποφασίζει σε αυτήν την έρευνα να βοηθήσετε και εσείς. Γνωρίζει ότι εφόσον διαβάζετε αυτό το βιβλίο σας αρέσουν τα μυστήρια. Σε αυτό το βιβλίο, λοιπόν, σας δίνετε η δυνατότητα να συμμετέχετε ενεργά στη διαλεύκανσή τους. Σε κάθε ενότητα που είναι και βήμα της έρευνας θα συλλέγονται τα στοιχεία από τον Αλέξη, τη Σοφία καθώς και από εσάς. Η δική σας συνεργασία είναι σημαντική καθώς είστε αυτοί ή αυτές που σε κάθε ενότητα θα πρέπει να βρείτε την κρυμμένη λέξη, φράση, ημερομηνία, αριθμό κτλ., τα οποία θα σας οδηγήσουν στο χαμένο έργο τέχνης. Σε κάθε βήμα ο Αλέξης και η Σοφία θα σας βοηθούν στη συλλογή των δεδομένων. Όμως, δεν θα πρέπει να περιμένετε να σας δίνουν πάντα τη λύση. Σίγουρα, τα σχόλια και οι υποδείξεις τους θα είναι πολύ χρήσιμες αλλά όχι προφανείς, ως προς την εύρεση κάποιου στοιχείου. Για τη λύση του μυστηρίου θα χρειαστείτε στυλό και σημειωματάριο -υπάρχουν διαθέσιμες σελίδες στο τέλος του βιβλίου-, παρατηρητικότητα, έρευνα στο διαδίκτυο και φυσικά ανήσυχο και δημιουργικό μυαλό. Είστε έτοιμοι; Είστε έτοιμες;
Βιογραφικό
Ο Ευάγγελος Τριανταφύλλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1967. Σπούδασε Μαθηματικά και Πληροφορική.
Από το 1994 είναι καθηγητής πληροφορικής και ερευνητής στο πεδίο της πληροφορικής. Διδάσκει μαθήματα στη δευτεροβάθμια και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ παράλληλα συμμετέχει σε ερευνητικά προγράμματα του Α.Π.Θ. και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, καθώς και σε άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα.
Είναι συγγραφέας τριών επιστημονικών βιβλίων στο τομέα της Πληροφορικής και διαθέτει ένα μεγάλο αριθμό δημοσιευμένων άρθρων σε διεθνή περιοδικά με κριτές, καθώς και σε τόμους πρακτικών ελληνικών και διεθνών συνεδρίων.
Τελευταίο συγγραφικό του εγχείρημα είναι το διαδραστικό αστυνομικό μυθιστόρημα «Αναζητώντας το Γυναικείο Κεφάλι».
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.