Ο ΖΗΛΩΤΗΣ
ΡΕΖΑ ΑΣΛΑΝ
ΠΑΤΑΚΗΣ

Ο ΡΕΖΑ ΑΣΛΑΝ είναι διάσημος συγγραφέας και θρησκειολόγος.

Αν και το βιβλίο συγκαταλέγεται στις βιογραφίες/ντοκουμέντα, και όχι αμιγώς στην λογοτεχνία, οι σκέψεις που προκάλεσε η ανάγνωσή του είναι ο λόγος που θα κάνουμε μια μικρή αναφορά σε αυτό.
Είναι γνωστό πως ο Ασλάν, ο συγγραφέας αυτού του βιβλίου, είναι ένας άνθρωπος ο οποίος έχει εντρυφήσει στις θρησκείες του κόσμου, σπουδάζοντας θρησκειολογία. Το έργο του Ασλάν, είναι αποτέλεσμα δύο δεκαετιών έρευνας, στην Καινή Διαθήκη και τις Χριστιανικές Πηγές. Και το θέμα του ο Βίος του Ιησού του Ναζωραίου.

Δεν είναι εύκολο να γράψει κανείς για τον άνθρωπο Ιησού της Ναζαρέτ, για το διάστημα δηλαδή από την γέννηση Του μέχρι την εποχή που αρχίζει τις διδασκαλίες Του. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν αγώνα να συνθέσει ο συγγραφέας ένα τεράστιο παζλ, έχοντας μόνο λίγα κομμάτια στα χέρια σου. Η επιλογή του λοιπόν είναι να συμπληρώσει το υπόλοιπο παζλ, βασισμένος, στην καλύτερη και πιο βάσιμη εικασία για το πώς θα έπρεπε να είναι η τελική, ολοκληρωμένη εικόνα του Θεανθρώπου.

Για τον λόγο αυτόν, ο συγγραφέας, δημιουργεί ένα ιστορικό πλαίσιο της Παλαιστίνης του 1ου αιώνα περίπου. Εντάσσει τον αναγνώστη του στο κλίμα της εποχής και ο αναγνώστης ξεκαθαρίζει στο νου του ποιοι ήταν οι Ρωμαίοι κατακτητές, πώς λειτουργούσαν οι Αρχιερείς του Ναού και ποιες ήταν οι σχέσεις που είχαν αναπτυχθεί μεταξύ τους. Ολοκάθαρα φαίνεται ο τρόπος με τον οποίο δημιουργούσαν πλήθος κοινωνικών, πολιτικών και θρησκευτικών αδικιών, που τελικά οδήγησαν στον Ιουδαϊκό πόλεμο. Οι Μεσσίες, οι προφήτες που κατά καιρούς εμφανίζονται, δίνουν το δικό τους στίγμα.

Μέσα λοιπόν στο πλαίσιο που αναφέραμε, ο συγγραφέας τοποθετεί τον Ιησού, προσπαθώντας έτσι να δώσει σχήμα και χρώμα στα κομμάτια που λείπουν, για να ολοκληρώσει το παζλ. Στη συνέχεια μας περιγράφει την ζωή του Ιησού, από την στιγμή που αρχίζει τις διδασκαλίες, έως την σύλληψη, την Σταύρωση και τέλος την Ανάστασή Του.
Ενώ το βιβλίο μοιάζει να ασχολείται περισσότερο με την ανθρώπινη πλευρά αυτής της εκλεκτής προσωπικότητας οι αναφορές στο έργο του Ασλάν, ειδικά για την Ανάσταση είναι ο δικός του τρόπος να δείξει τον συγγραφικό του σεβασμό απέναντι στη Θεϊκή Του υπόσταση.

Χαρακτηριστικά διαβάζουμε στις σελίδες του βιβλίου:
«… ο ένας μετά τον άλλον, όσοι ισχυρίστηκαν ότι παρέστησαν στην Ανάσταση του Ιησού βρήκαν επίσης φρικτό θάνατο επειδή αρνήθηκαν να ανακαλέσουν την μαρτυρία τους […] Όμως από αυτούς τους πρώτους οπαδούς του Ιησού δεν ζητήθηκε να απαρνηθούν ζητήματα πίστης βασισμένα σε γεγονότα που έλαβαν χώρα αιώνες, αν όχι χιλιετίες πριν. Τους ζητήθηκε να αρνηθούν κάτι που οι ίδιοι, προσωπικά βίωσαν άμεσα».

Επομένως, ο συγγραφέας θέτει ένα ερώτημα: Όσοι ισχυρίστηκαν ότι παρέστησαν στην Ανάσταση του Ιησού βρήκαν φριχτό θάνατο, επειδή δεν ανακάλεσαν την μαρτυρία τους, μα… αν έλεγαν ψέματα ότι είδαν την Ανάσταση του Ιησού, τότε γιατί επιμένουν; Γιατί οδηγούνται στον θάνατο;

Στο τελευταίο μέρος το βιβλίο, αναφέρεται στην Πρωτοχριστιανική Εκκλησία και τους Αποστόλους και φυσικά υπάρχουν αρκετές σελίδες με τις Πηγές του και την βιβλιογραφία του, από την οποία ο συγγραφέας άντλησε τις πληροφορίες του.
Θα λέγαμε ότι αν δεν είναι ένα δοκίμιο, είναι ένα ιστορικό βιβλίο, των εκδόσεων Πατάκη. Ο σκοπός του, δεν φαίνεται να είναι «ανατρεπτικός», όσο και αν διαβάζοντας το οπισθόφυλλο, μας δίνει την εντύπωση ότι ο Ασλάν, θα προσπαθήσει να «βγάλει» τον θεϊκό μανδύα του Ιησού. Μελετώντας προσεκτικά το βιβλίο, μπορούμε να εξάγουμε χρήσιμες πληροφορίες και σίγουρα, τελειώνοντάς το δεν θα λέγαμε ότι επηρέασε το θρησκευτικό μας συναίσθημα αρνητικά. Χαρακτηριστικό είναι αυτό που έγραψε ο JOHN MEACHAM, ο βραβευμένος µε Πούλιτζερ συγγραφέας του Thomas Jefferson: The Art of Power

«Η ιστορία του Ιησού της Ναζαρέτ είναι εύλογα το αφήγηµα που επηρέασε περισσότερο από κάθε άλλο την ανθρώπινη ιστορία. Εδώ ο Ρέζα Ασλάν γράφει µε παραστατικότητα και διορατικότητα για τη ζωή και τη σηµασία της µορφής την οποία δισεκατομμύρια άνθρωποι ταύτισαν µε τον αναµενόµενο Μεσσία. Πρόκειται για ένα ξεχωριστό και αποκαλυπτικό έργο, το οποίο τόσο οι πιστοί όσο και οι σκεπτικιστές θα βρουν εντυπωσιακό, συναρπαστικό και πρωτότυπο».

zhlotis