Συγγραφέας του βιβλίου «Οι κυρίες με τα τιρκουάζ» – Εκδόσεις «Bell»

Τρεις γυναίκες διαφορετικής ηλικίας και ιδιοσυγκρασίας εμπλέκονται σε μία ληστεία και εμείς οι αναγνώστες θα περάσουμε πολύ ευχάριστα παρακολουθώντας στενά τον ντεντέκτιβ που έχει αναλάβει να εξιχνιάσει τη δύσκολη υπόθεση. Και αυτό, επειδή η Κωνσταντίνα Μόσχου, στην αστυνομική αφήγησή της, αντίθετα από πολλούς Έλληνες συγγραφείς, αντιμετωπίζει την ιστορία με χιούμορ, καθώς πιστεύει πως έτσι οι χαρακτήρες και οι διάλογοι βγαίνουν ζωντανοί. Ο ήρωάς της και η ιδιαίτερη φυσιογνωμία του μας είναι γνωστός, αφού πρωταγωνιστούσε και στο προηγούμενο μυθιστόρημά της. Όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας «…υπάρχει μια νοσταλγία στον τρόπο που χτίστηκε ο χαρακτήρας αυτός, ένα κλείσιμο του ματιού σε παλιές εποχές, με αναφορές και διαλόγους από την παλιά και σύγχρονη αργκό… Ο ντετέκτιβ Παντελιάς πατά πάνω στα σημερινά ελληνικά δεδομένα, και είναι ένας ήρωας που πιστεύει ότι μπορεί να καταφέρει τα πάντα».

Με μια πρώτη ματιά το εξώφυλλό σας με τα ροζ τριαντάφυλλα σε υπέροχο τιρκουάζ φόντο, δίνει την εντύπωση πως θα ζήσουμε μια τρυφερή ιστορία. Έρχεται η δεύτερη ματιά, με τις κηλίδες αίματος που οδηγεί τη σκέψη μας σε κάτι άσχημο στο οποίο εμπλέκονται «Οι κυρίες με τα τιρκουάζ» του τίτλου. Πόσες και ποιες είναι αυτές οι κυρίες;
Είναι ένα παιχνίδισμα του νου από την εξαιρετική Άννα Σταθοπούλου που επιμελήθηκε το εξώφυλλο, θέλοντας να μας δείξει πως μας ξεφεύγουν σημαντικά πράγματα όταν βλέπουμε το σύνολο χωρίς να δίνουμε σημασία στις λεπτομέρειες. Ο λογικός τρόπος σκέψης του ντετέκτιβ, λοιπόν, καμιά φορά πάει περίπατο όταν έχει να κάνει με γυναίκες. Οι κυρίες που τον απασχολούν σε αυτή την υπόθεση είναι τρεις, διαφορετικής ηλικίας και ιδιοσυγκρασίας μεταξύ τους, και δυστυχώς τυχαίνει να είναι φίλες του.

Έχουν περάσει μήνες από τότε που οι τρεις κυρίες άρπαξαν το σάκο με τα χρήματα της τράπεζας και εξαφανίστηκαν μυστηριωδώς. Πού βρίσκονται και τι κάνουν οι ηρωίδες σας το διάστημα αυτό;
Οι τρεις ηρωίδες συναντιούνται τακτικά στο διαμέρισμα της γηραιότερης φίλης τους, που βρίσκεται στον ίδιο όροφο με εκείνο του ντετέκτιβ. Φυσικά επειδή φοβούνται, για μεγάλο διάστημα κρατούν κρυμμένη τη λεία τους. Στο κατόπι τους ακόμα, βρίσκονται άνθρωποι του υπόκοσμου και η αστυνομία, αλλά τις σώζει το γεγονός ότι είναι ερασιτέχνισσες και έχουν την τύχη του πρωτάρη.

Στάθης Παντελιάς. Ένας ντεντέκτιβ, που δεν αφήνει ποτέ πίσω του εκκρεμότητες. Τον χαρακτηρίζετε απρόβλεπτο και σίγουρα έχει ενδιαφέρον να μας εξηγήσετε γιατί.
Είναι ένας ήρωας απρόβλεπτος, όπως όλοι οι άνθρωποι της δράσης. Επειδή η σκέψη του είναι πολύπλοκη μέσα από λογικές διεργασίες, κάποτε κλωτσά οτιδήποτε υποστήριζε ως βασική αρχή του, γιατί αυτό τον κρατά δέσμιο. Και τότε οι αντιδράσεις του ξεσπούν σαν αναγκαίο συναίσθημα.

Δεν μας είναι άγνωστος ο ήρωάς σας. Πρωταγωνιστούσε στο προηγούμενο βιβλίο σας και θα πρωταγωνιστεί όπως έχετε πει και στο επόμενο. Διάβασα πως τον έχουν χαρακτηρίσει παλαιάς κοπής αρσενικό που θυμίζει λίγο τους παλιούς λογοτεχνικούς και κινηματογραφικούς ήρωες. Έτσι τον είχατε στο μυαλό σας όταν ξεκινούσατε να χτίζετε τον χαρακτήρα του;
Ναι, υπάρχει μια νοσταλγία στον τρόπο που χτίστηκε ο χαρακτήρας αυτός, ένα κλείσιμο του ματιού σε παλιές εποχές, με αναφορές και διαλόγους από την παλιά και σύγχρονη αργκό. Είναι ίσως ένας φόρος τιμής από εμένα, στους παλιούς ήρωες που θαυμάζω, χωρίς όμως να έχω χτίσει πάνω τους. Ο ντετέκτιβ Παντελιάς πατά πάνω στα σημερινά ελληνικά δεδομένα, και είναι ένας ήρωας που πιστεύει ότι μπορεί να καταφέρει τα πάντα.

Ενώ έχει ξεχαστεί ως είδηση, ο ντεντέκτιβ εργάζεται μεθοδικά και «φέρνει στην επιφάνεια κάτι ύποπτο από το παρελθόν». Πόσο θα βοηθήσει αυτό το «κάτι» στη διαλεύκανση της υπόθεσης;
Αυτό το κάτι είναι πολλά κάτι. Γιατί η ληστεία που γίνεται δεν είναι ακριβώς όπως τη φαντάζεστε. Κατά τύχη συμβαίνουν διάφορα κωμικοτραγικά γεγονότα, που όμως ο ντετέκτιβ έχει τον τρόπο του να τα ξεδιαλύνει. Πιθανόν επειδή ψάχνει πολύ, είναι ο άνθρωπος της υπομονής και της επιμονής.

Είναι από εκείνους που πιστεύουν πως δεν μπορεί να υπάρξει έγκλημα χωρίς τιμωρία. Σίγουρα θα το διαπιστώσουμε διαβάζοντας αν θα αποδοθεί δικαιοσύνη όταν πέσουν οι μάσκες. Θα υπάρξει κάποια στιγμή που θα αμφιβάλλει για την εκτίμησή του;
Αναγκαστικά ο ντετέκτιβ θα βρεθεί μπροστά σε ένα μεγάλο ηθικό δίλημμα. Γιατί αλλιώς είναι να κυνηγάς κάποιον παράνομο που δεν γνωρίζεις και διαφορετικά όταν τον γνωρίζεις προσωπικά. Χαρακτηριστικό του είναι ότι αυτοσχεδιάζει και στήνει καινούργια σενάρια, ανάλογα με τα στοιχεία που βρίσκει κάθε φορά. Έτσι μπορεί στο κεφάλαιο 1 να σου αποδεικνύει ότι ένοχος είναι ο άλφα, αλλά ένας προσεκτικός αναγνώστης δεν πρέπει να πειστεί. Σε επόμενο κεφάλαιο, ο ένοχος θα είναι ο βήτα. Μέχρι την τελευταία φράση του βιβλίου υπάρχουν διαρκείς εναλλαγές και γεγονότα που τον κατευθύνουν να αλλάξει σκεπτικό.

Συνήθως σε αστυνομικές περιπέτειες τα πρόσωπα που βρίσκονται γύρω από τους βασικούς πρωταγωνιστές παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη. Ποιους επιλέξατε να βάλετε δίπλα στον Στάθη Παντελιά;
Δίπλα στον ήρωα βρίσκεται πάντα για να τα θαλασσώνει, το κορίτσι του η Τζέσυ. Τον βοηθούν οι παιδικοί του φίλοι, ο ιατροδικαστής Πελοπίδας και ο αστυνομικός Χαραλάμπους, ο μη άψογος στα ελληνικά του «καλλιτέχνης-καφετζής» Σωτήρης, ενώ σε ρόλο ελαφρώς αποτρεπτικό είναι ο μπος της αστυνομίας Παπαμιχαήλ και το δεξί του χέρι Σιγανός. Πρόσφατα προστέθηκε και ένα καινούργιο πρόσωπο που μέλλει να παίξει μεγάλο ρόλο, η «σιδηρά κυρία» Μαίρη Καστοριάδου.

Επιλέγω την ατάλαντη λαϊκή τραγουδίστρια Τζέσυ και τον εκκεντρικό ιατροδικαστή. Πελοπίδα. Μιλήστε μας για τους δυο αυτούς χαρακτήρες.
Η ατάλαντη Τζέσυ είναι μια πληθωρική γυναίκα, γεμάτη ζωή, ελαφρώς κουτούτσικη, κοινωνική και αισθηματίας. Έχει καταφέρει να εξουσιάζει με την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά της τον ντετέκτιβ. Εμφανίζεται σπάνια, αλλά υπάρχει παντού και πάντα, με ένα τηλεφώνημα, ένα μήνυμα, μια ανάμνηση, για να κάνει τη ζωή του ντετέκτιβ άνω κάτω. Ο δεύτερος χαρακτήρας είναι ο εκκεντρικός ιατροδικαστής Πελοπίδας, ένας αθεράπευτα γλεντζές και γυναικάς. Το επάγγελμά του είναι το άκρως αντίθετο του χαρακτήρα του, αστειεύεται ακόμα και πάνω από ένα πτώμα. Στο καινούργιο βιβλίο, βρίσκει το μάστορά του μέσα από τον χαρακτήρα μιας γυναίκας που την ερωτεύεται, και εδώ έχουμε έναν μεγάλο βαθμό δυσκολίας για να προσαρμοστεί ή ίσως και όχι, αυτό θα φανεί στα επόμενα βιβλία.

Μια αστυνομική υπόθεση που μας κρατά σε εγρήγορση, όχι μόνο γιατί θέλουμε να μάθουμε ποιες είναι οι τρεις κυρίες αλλά γιατί επιθυμούμε να αποκαλυφθεί και το μυστήριο που κρύβεται πίσω τους. Να περιμένουμε ανατροπές;
Μια ιστορία για να κρατήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη πρέπει να έχει κάποιες ανατροπές, χωρίς όμως να προδίδει την εμπιστοσύνη του, σε λογικά δηλαδή πλαίσια. Το μυστήριο στις κυρίες με τα τιρκουάζ φτάνει στη κορύφωσή του όταν νομίζει κανείς ότι έφτασε τελικά ο ντετέκτιβ κοντά στη λύση, αλλά ουσιαστικά κάτι γίνεται ώστε να πυκνώνει περισσότερο. Η μεγαλύτερη ανατροπή γίνεται φυσικά στο τέλος, και σε αφήνει με ένα χαμόγελο, γιατί έτσι έπρεπε να γίνει.

Από την πρωτοπρόσωπη αφήγησή σας, που κάνει το μυθιστόρημά σας ακόμη πιο ενδιαφέρον και ευανάγνωστο, δε λείπει το χιούμορ. Θεωρείτε πως είναι ένα απαραίτητο συγγραφικό συστατικό σε μια αστυνομική ιστορία;
Συνήθως οι Έλληνες συγγραφείς αποφεύγουν το χιούμορ στην αστυνομική αφήγηση, θεωρούν ότι αφαιρεί κάτι από την ατμόσφαιρα που θέλουν να περιγράψουν. Και η αλήθεια είναι ότι εμπεριέχει ένα μεγάλο ποσοστό δυσκολίας να παντρέψεις το χιούμορ με μια τέτοια ιστορία. Οι Άγγλοι έχουν το μέτρο στη δοσολογία τους, και τους θαυμάζω για αυτό. Στα βιβλία με ήρωα τον ντετέκτιβ μου, πιθανότατα να υπάρχει διακωμώδηση των τρόπων που σκεφτόμαστε και πράττουμε, αλλά είναι η αλήθεια, έτσι οι χαρακτήρες και οι διάλογοι βγαίνουν ζωντανοί.

Κλείνοντας τη συνέντευξή μας θα ήθελα να μας δώσετε μια μικρή γεύση από το τρίτο βιβλίο της σειράς με πρωταγωνιστή, πάντα, τον Στάθη Παντελιά…
Το επόμενο βιβλίο κρύβει μια έκπληξη γιατί μπαίνουν καινούργια πρόσωπα από την αληθινή ζωή, και όσοι τους ξέρουν θα γελάσουν πολύ. Τους έχω μεταμφιέσει δυσανάλογα, και με την εμφάνισή τους δημιουργούν περίπλοκες καταστάσεις ή λύνουν την υπόθεση, ακόμα και μέσα από ένα μικρό πέρασμα στην ιστορία. Κεντρική ιδέα αυτού του βιβλίου είναι η δυσκολία να προσπαθείς να ξεφύγεις από τις εμμονές σου. Δεν θα πω ποια είναι η εμμονή του ντετέκτιβ, έχει κυκλοφορήσει η φήμη ότι είναι οι μαστίχες Χίου, αυτές που όσο τις μασάς γίνονται σκληρότερες, όσο χρειάζεται για έναν σκληρό ντετέκτιβ.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Ένα έγκλημα, τρεις μυστηριώδεις γυναίκες, πολλά χρήματα. Μια υπόθεση για τον Στάθη Παντελιά.
Παλιές ιστορίες, παλιές αμαρτίες. Ο απρόβλεπτος ντετέκτιβ Στάθης Παντελιάς φέρνει στην επιφάνεια κάτι ύποπτο από το παρελθόν,
και παίζει σαν τη γάτα με το ποντίκι με όσους είναι μπλεγμένοι σ’ εκείνη την παλιά υπόθεση ληστείας μετά φόνου.
Ποιος πυροβόλησε το ληστή, μόλις εκείνος βγήκε από την τράπεζα; Και ποιες είναι οι τρεις κυρίες που, ντυμένες στα τιρκουάζ,
βρέθηκαν στον τόπο του εγκλήματος, άρπαξαν τον σάκο με τα χρήματα και εξαφανίστηκαν από προσώπου γης;
Το πρόβλημα του ντετέκτιβ είναι πως έγκλημα χωρίς τιμωρία δεν μπορεί να υπάρξει. Μπορεί όμως ένας ερευνητής του διαμετρήματός
του να αμφιβάλλει; Έχει και αυτός το δικαίωμα του λάθους, όταν όλος ο κόσμος γύρω του είναι λάθος;
Το μυστήριο πρέπει να λυθεί. Και θα λυθεί. Γιατί ο Στάθης Παντελιάς δεν αφήνει ποτέ πίσω του εκκρεμότητες.

Βιογραφικό
Η Κωνσταντίνα Μόσχου γεννήθηκε στην Αθήνα. Εργάστηκε στον έντυπο καθημερινό και περιοδικό Τύπο, ενώ από το 2008 ασχολείται με τη συγγραφή, συμμετέχοντας παράλληλα σε πολιτιστικές δράσεις για το βιβλίο. Έργα της που έχουν εκδοθεί είναι τα μυθιστορήματα Ο Θησαυρός του Ποσειδώνα (2008), Η Πόλη της Υδράηρας (2012), Όσο υπάρχει Ανατολή (2014) και Λέμον Πάι (2018), τα διηγήματα Τα Καλά Παιδιά Κοιμούνται Νωρίς (στο συλλογικό έργο Ο Τόπος Πρόδωσε τον Ένοχο [2014]) και Memories (στο Θρύλοι του Σύμπαντος IV [2015]), και, με συν-συγγραφέα τη Γεωργία Παπαλυμπέρη, τα μυθιστορήματα Αγάπησα τον Δολοφόνο μου (2011) και Όλα για τη Ζωή μου (2013).