Η Νόρα Σιντ είναι μια τριανταπεντάχρονη, που ζει στην κωμόπολη Μπέντφορντ της Αγγλίας. Εργάζεται σε ένα κατάστημα μουσικών οργάνων, που λέγεται Θεωρία των χορδών. Διδάσκει πιάνο στον κόσμο, στα νεανικά της χρόνια ήταν πρωταθλήτρια στην Κολύμβηση, ήταν σε ένα μουσικό συγκρότημα, στους Labytinths με τον αδελφό της, είχε σπουδάσει Φιλοσοφία και είχε σούπερ μυαλό. Δεν είναι όμως ευτυχισμένη γιατί όλα τα γεγονότα της έρχονται ανάποδα: Κάποιο αυτοκίνητο σκότωσε τον γάτο της Βολτς, η μητέρα της πέθανε, αποχώρησε από την προγραμματισμένη γαμήλια τελετή με τον Νταν, μόλις δύο μέρες πριν πραγματοποιηθεί, το αφεντικό της στο κατάστημα που εργαζόταν, την απέλυσε, δεν είχε κανένα να μιλήσει, δεν κατάφερε να γίνει ένα πραγματικό καλό ή ένα πραγματικά ευτυχισμένο άτομο. Είχε όλες τις ευκαιρίες να κάνει κάτι στη ζωή της, και όλες, μία προς μία τις τίναξε στον αέρα. Δεν είχε τίποτα να δώσει…
Η Νόρα βρισκόταν σε ελεύθερη πτώση. Η ζωή της ήταν ένα χάος, έμοιαζε με μια μαύρη τρύπα, ένα θνήσκων αστέρα, που σβήνει κι εξαφανίζεται. Ο χρόνος ξεγλιστρούσε. Εκείνη κοίταζε στο κενό. Κάθε κίνηση ήταν ένα λάθος, κάθε απόφαση μια καταστροφή, κάθε μέρα μια υπαναχώρηση από το άτομο που είχε φανταστεί πως θα γινόταν.
Κολυμβήτρια. Μουσικός. Φιλόσοφος. Σύζυγος. Ταξιδιώτισσα. Παγετολόγος. Ευτυχισμένη. Αγαπημένη.
Τίποτα.
Πάθαινε κρίσεις πανικού. Μια αρρώστια της ψυχής την βασάνιζε, η κατάθλιψη.
Αποφάσισε πως ήταν μια καλή στιγμή για να πεθάνει…
Ώσπου ένα βράδυ είδε ένα συμπαγές, ορθογώνιο σχήμα. Ένα παράξενο κτίριο, που απέξω είχε ένα ρολόι που οι δείχτες του έδειχναν μεσάνυχτα. Άνοιξε την πόρτα και μπήκε μέσα και είδε σε όλους τους τοίχους υπήρχαν ράφια με βιβλία. Βιβλία παντού. Τα βιβλία ήταν όλα πράσινα. Από το πουθενά εμφανίστηκε η κυρία Ελμ, η βιβλιοθηκάριος, που την καλωσόρισε στη Βιβλιοθήκη του Μεσονυχτίου. Η κυρία Ελμ της εξήγησε ότι:
«Ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο υπάρχει μια βιβλιοθήκη. Και μέσα σ΄ αυτή τη βιβλιοθήκη, τα ράφια συνεχίζονται επ΄ άπειρον. Κάθε βιβλίο σου δίνει μια ευκαιρία να δοκιμάσεις μια άλλη ζωή που θα μπορούσες να έχεις ζήσει. Να δεις πώς μπορεί να ήταν τα πράγματα, αν είχε κάνει διαφορετικές επιλογές. Όσοι υπάρχει η Βιβλιοθήκη του Μεσονυχτίου, Νόρα, θα προστατεύεσαι από τον θάνατο. Τώρα πρέπει να αποφασίσεις πώς θέλεις να ζήσεις. Κάθε ζωή περιέχει εκατομμύρια αποφάσεις. Κάποιες μεγάλες, κάποιες μικρές. Αυτά τα βιβλία είναι πύλες προς άλλες όλες τις ζωές που θα μπορούσες να ζήσεις. Έχεις τόσες ζωές όσες και οι δυνατότητες. Υπάρχουν ζωές όπου κάνεις διαφορετικές επιλογές. Κι αυτές οι επιλογές οδηγούν σε μια διαφορετική έκβαση η καθεμιά. Είναι όλες τόσο αληθινές όσο και τούτη η ζωή .Δεν είναι ζωή. Δεν είναι θάνατος. Είναι κάτι ενδιάμεσο. Δεν είναι αληθινός κόσμος με μια συμπτωματική έννοια. Όμως δεν είναι ούτε όνειρο. Δεν είναι το ένα ή το άλλο. Κοντολογίς, είναι η Βιβλιοθήκη του Μεσονυχτίου».
«Παράλληλες ζωές;», ρώτησε η Νόρα. «Όχι πάντα παράλληλες. Κάποιες είναι πιο… κάθετες. Θέλεις να ζήσεις μια ζωή που θα μπορούσες να ζεις;»
Η Νόρα άνοιξε Το βιβλίο των Τύψεων, αυτό που περιείχε καθετί για το οποίο μετάνιωσε, από τη μέρα που γεννήθηκε. Περιείχε τις τύψεις από τα πιο μικρά και καθημερινά μέχρι τα πιο ουσιώδη.
Τώρα η Νόρα βρέθηκε στο Μπέντφορντ, σε ένα επαρχιακό δρόμο και τότε είδε μια επιγραφή μιας παμπ, ωραία ζωγραφισμένη. Αλογοπέταλα το ένα πάνω στο άλλο κι από κάτω καλοσχηματισμένα πλάγια γράμματα: Τα τρία Αλογοπέταλα. Ήταν ό,τι είχε ονειρευτεί με τον Νταν. Συνέβαινε στ΄ αλήθεια. Ήταν πράγματι αυτή. Ήταν η ζωή στην πάμπ. Ήταν το όνειρο που γινόταν πραγματικότητα.
Αργότερα η Νόρα επέστρεψε στο Βιβλιοθήκη του Μεσονυχτίου γιατί είδε ότι αυτή δεν ήταν η ζωή που είχε φανταστεί. Ήθελε κάτι άλλο. Μία από τις πιθανές ζωές της. Σε μια ζωή, μπορεί να ήταν παντρεμένη. Σε μια άλλη, μπορεί να δούλευε σε μαγαζί. Σε μία άλλη πάλι ,μπορεί να ήταν ολυμπιονίκης στην κολύμβηση Ποιος ξέρει; Κάθε δευτερόλεπτο κάθε μέρας εισερχότανε σε ένα νέο σύμπαν. Τώρα ήθελε να ασχοληθεί με τους παγετώνες. Και βρέθηκε στον Αρκτικό Κύκλο, στο Σβάλμπαρντ, μετά ζήτησε κάτι άλλο κ.λ.π.
Αντιμέτωπη με την προοπτική της αυτοκτονίας η απελπισμένη Νόρα βρίσκεται απροσδόκητα στη βιβλιοθήκη, όπου της δίνεται η δυνατότητα να διαλέξει κάθε φορά μια διαφορετική ζωή. Στις ζωές στις οποίες δοκιμάζει να βουτήξει η Νόρα παρελαύνουν πρόσωπα, γεγονότα, αναρίθμητα στοιχεία από το πιο μακρινό παρελθόν ή από το πιθανό μέλλον, επιστημονικές πληροφορίες, σχετικά με ψυχολογία, φιλοσοφία, κβαντομηχανική, οικολογία, ιστορία, μουσική, λογοτεχνία, την τέχνη ευρύτερα.
Το αγωνιώδες ερώτημα που προκύπτει όμως είναι: Αν έχεις άπειρες εναλλακτικές, ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να ζήσεις;
Η Νόρα δοκίμασε διάφορες ζωές για να βρει την καλύτερη, που ήθελε να ζήσει…
Η Νόρα τώρα αποφασίζει να ζήσει. Όσο είμαστε ζωντανοί, περιέχουμε πάντα ένα μέλλον πολυσχιδών δυνατοτήτων.
Η Νόρα βρήκε κάτι μέσα σε όλο αυτό το σκοτάδι που την είχε κατακλείσει. Ελπίδα. Προοπτική.
Δεν θέλει πλέον να πεθάνει
Η Νόρα είναι έτοιμη να ζήσει.
Η Νόρα κατάλαβε πλέον την ερμηνεία των πολλών κόσμων της κβαντικής φυσικής, που υπονοεί πως υπάρχουν απεριόριστος αριθμός αποκλινόντων παράλληλων συμπάντων. Ένα πολυσύμπαν. Άπειρος αριθμός συμπάντων. Κάθε στιγμή της ζωής της μπαίνει σε ένα καινούργιο σύμπαντα. Με κάθε απόφαση που παίρνει.
Κατάλαβε το πείραμα με τη νεκρή και ζωντανή γάτα του Σρέντιγκερ. Μπορεί να είναι η γάτα ζωντανή ή νεκρή, αλλά μπορεί να είναι όλες οι κβαντικές πιθανότητες που υπάρχουν σύμφωνα με τη συμπαντική κυματοσυνάρτηση. Έτσι υπάρχει και ένα ιδιαίτερο σημείο ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο, σε ένα μυστηριώδη τόπο, που δεν ήτανε ούτε το ένα πράγμα ούτε το άλλο. Ή μάλλον και τα δύο. Ζωντανοί και νεκροί…
Η Νόρα ονειρεύεται ζωές που δεν έζησε, στοχάζεται επιλογές που δεν έκανε, δρόμους που δεν πήρε, αποφάσεις για τις οποίες μετάνιωσε. Κυρίως αυτές τις τελευταίες. Και στο τέλος διαπιστώνει ότι: «ο τόπος στον οποίο ήθελε ν΄ αποδράσει είναι ακριβώς ο ίδιος τόπος από τον οποίο απέδρασε. Ότι η φυλακή δεν είναι ο τόπος, αλλά η προοπτική», η θεώρηση των πραγμάτων. Και αυτή δεν εξαρτάται από τους άλλους. Γιατί δεν οφείλουμε να υπηρετούμε τα όνειρα και τις επιθυμίες των άλλων. Οφείλουμε να κάνουμε αυτό που εμείς θέλουμε.
Πέρα από τη γοητευτική, άμεση, αυθόρμητη γραφή του συγγραφέα Ματ Χέϊγκ, αυτό που μένει μέσα μας είναι η αισιόδοξη ματιά του. Ο τρόπος που αντιμετωπίζει την κατάθλιψη, την απογοήτευση, τις τύψεις και τις ενοχές και πάνω απ΄ όλα ο τρόπος που υμνεί τους συνηθισμένους ανθρώπους, την απλή ζωή και τις απεριόριστες δυνατότητες που προβάλλουν μπροστά στα μάτια μας και μας καλούν να τις αδράξουμε και ν΄ αλλάξουμε τον δικό μας κόσμο και κατά συνέπεια όλον τον κόσμο.
Ένας συγγραφέας με αξιοζήλευτο ταλέντο στη ροή της αφήγησης.
Πρόκειται για ένα πολύ καλό, μαγευτικό και αισιόδοξο βιβλίο.
Ένας υπέροχος μύθος, εντελώς επίκαιρος. Θα σας δώσει κουράγιο και χαρά. Θα σας βάλει σε σκέψεις .Θα σας απορροφήσει.
Ένας ύμνος στη δύναμη των βιβλίων να αλλάξουν ζωές…
Ο ΜΑΤ ΧΕΪΓΚ (1975) είναι Βρετανός συγγραφέας βιβλίων για παιδιά και ενηλίκους. Τα έργα του, μεταξύ των οποίων το απομνημόνευμα Λόγοι να μείνεις ζωντανός και το βραβευμένο μυθιστόρημα Πώς να σταματήσεις τον χρόνο, έχουν βρεθεί στην κορυφή της λίστας των μπεστ σέλερ τόσο στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις ΗΠΑ. Το παιδικό του βιβλίο Το αγόρι που το είπαν… Χριστούγεννα μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με πρωταγωνιστές τους Μάγκι Σμιθ και Τζιμ Μπρόντμπεντ. Το μυθιστόρημά του ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ αγαπήθηκε από εκατομμύρια αναγνώστες σε όλο τον κόσμο, διακρίθηκε ως το δημοφιλέστερο μυθιστόρημα του 2020 στην ψηφοφορία των αναγνωστών του Goodreads, μεταφράζεται σε περισσότερες από 40 χώρες, ενώ πρόκειται να μεταφερθεί στον κινηματογράφο. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ ετοιμάζεται επίσης το βιβλίο του The Comfort Book.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.