Η αυτοκρατορική νοσταλγία της Ρωσίας
Τριανταφυλλίδης Β. Δημήτρης
Σελίδες: 96
ISBN: 9786182041666
Τιμή: 8,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Η αμφιταλάντευση μεταξύ Δύσης και Ανατολής, αυτή η μοιραία προπατορική αμαρτία του ρωσικού πολιτισμού, αυτό το προαιώνιο εμπόδιο για την ομαλή προσέγγιση της άλλης πλευράς από τη Ρωσία, λύθηκε οριστικά με την υιοθέτηση της επιλογής της ευρασιανικής προοπτικής από τη Μόσχα. Σήμερα, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ουσιαστικά η πρώτη έχει κηρύξει τον πόλεμο ενάντια στη Δύση, στον ελεύθερο κόσμο, στον πολιτισμό της ελευθερίας της επιλογής. Ουσιαστικά, η Ρωσία κομίζει στον 21ο αιώνα το μοντέλο της ασιατικής απολυταρχίας, της λατρείας της ισχύος και της επιβολής διά των όπλων των επιλογών μιας «πεφωτισμένης ηγεσίας».
Ο Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης, γεννήθηκε το 1959 στη Θεσσαλονίκη. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές του σπουδές στο Κρατικό Πανεπιστήμιο «Ταράς Σεβτσένκο» στο Κίεβο και στη συνέχεια σπούδασε Θεολογία στο ΑΠΘ.
Από πολύ νωρίς, γοητεύτηκε από την ρωσική γραμματεία κι έτσι άρχισε να μεταφράζει εμβληματικές προσωπικότητες και κείμενα. Μέχρι σήμερα, έχει μεταφράσει περισσότερα από 130 βιβλία, τα οποία αφορούν όλο το εύρος των ρωσικών γραμμάτων: φιλοσοφία, θεολογία, ιστορία, πολιτική, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, κριτική της λογοτεχνίας κ.ά.
Το 2014 ίδρυσε και έκτοτε διευθύνει το περιοδικό «Στέπα», μία τετραμηνιαία επιθεώρηση του ρωσικού πολιτισμού, στο οποίο δημοσιεύει μεταφράσεις σημαντικών στοχαστών και λογοτεχνών, τόσο του παρελθόντος, όσο και του παρόντος, σε μία προσπάθεια να διευκολύνει τον Έλληνα αναγνώστη να προσεγγίσει το περίπλοκο μα και γοητευτικό φαινόμενο που ακούει στο όνομα «ρωσικός πολιτισμός».
Παράλληλα, δημοσιεύει άρθρα και μελέτες σε σύγχρονα ελληνικά περιοδικά όπως το The Book’s Journal, Παρέμβαση, Κοράλλι, Εντευκτήριο, Φρέαρ, Ανθίβολα κ.ά.
Ο ελληνικός εμφύλιος
Αλβανός Ραϋμόνδος
Σελίδες: 184
ISBN: 9786182041611
Τιμή: 12,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Γιατί είναι χρήσιμη η Ιστορία; Τι συνέβη κατά τη δεκαετία του 40 και γιατί οι δύο αντίθετες πολιτικές παρατάξεις του Εμφυλίου κλιμάκωσαν την αντιπαράθεσή τους που εξελίχθηκε σε ένοπλη και αιματηρή σύγκρουση; Πώς νοηματοδοτούσαν την τότε πραγματικότητα και πώς αντιλαμβάνονταν τους αντιπάλους τους; Πώς ο Εμφύλιος επηρεάζει σήμερα εμάς και τους άλλους γύρω μας; Αυτό το βιβλίο είναι ένα ταξίδι σε ένα δύσκολο παρελθόν για το οποίο υπάρχουν συγκρουόμενες μνήμες που αντιστοιχούν σε συγκρουόμενες ταυτότητες. Είναι μια προσπάθεια αφήγησης με απλό τρόπο τόσο των βασικών γεγονότων (για τα οποία δεν υπάρχει αμφισβήτηση από καμία πλευρά ότι έγιναν) όσο και των διαφορετικών ερμηνειών τους. Ταυτόχρονα είναι μια πρόσκληση αναστοχασμού, ενδοσκόπησης και κριτικής ανάλυσης των βεβαιοτήτων και των εικόνων που έχουμε τόσο για τον εαυτό μας όσο και για τους άλλους.
Ο Ραϋμόνδος Αλβανός γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο τμήμα Συγκριτικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Έσσεξ και είναι διδάκτωρ του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Δίδαξε για πολλά χρόνια στο τμήμα Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Καστοριά. Από το 2012 μέχρι το 2020 ήταν επιστημονικός υπεύθυνος του Πάρκου Εθνικής Συμφιλίωσης στον Γράμμο. Τα τελευταία χρόνια διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Δημόσια Ιστορία» του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Είναι συγγραφέας του βιβλίου Σλαβόφωνοι και πρόσφυγες: Κράτος και πολιτικές ταυτότητες στη Μακεδονία του Μεσοπολέμου, Επίκεντρο, 2019.
Τα βιβλία που διαμόρφωσαν την Ιστορία της Τέχνης
Γέμτου Ελένη (Επ.)
Stonard John-Paul (Επ.)
Shone Richard (Επ.)
Σελίδες: 344
ISBN: 9786182041123
Τιμή: 18,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Το παρόν βιβλίο αποτελεί συλλογή δοκιμίων που αφορούν σε δεκαέξι από τα πιο σημαντικά βιβλία της Ιστορίας της Τέχνης, δημοσιευμένα τον εικοστό αιώνα. Έχοντας ως συγγραφείς τους κορυφαίους μελετητές και επιμελητές, τα δοκίμια επανεξετάζουν αυτά τα σημαντικά κείμενα, ενώ σε μια συνολική προσέγγιση αποτελούν μονοπάτι μέσα στον συχνά αποθαρρυντικό βιβλιογραφικό λαβύρινθο της ιστοριογραφίας της τέχνης: έναν οδικό χάρτη για τις διακριτές μεθόδους μελέτης της ιστορίας της τέχνης. Βασικό κριτήριο επιλογής των βιβλίων ήταν ο καινοτομικός χαρακτήρας τους και η καθοριστική τους συμβολή στη σφυρηλάτηση νέων τρόπων κατανόησης της ιστορίας της τέχνης. Τα θέματά τους κυμαίνονται από τη μεσαιωνική αρχιτεκτονική έως το έργο του Matisse, από τη βυζαντινή αγιογραφία έως τον μεταμοντερνισμό. Τη στιγμή που πολλά εισαγωγικά βιβλία παρουσιάζουν την Ιστορία της Τέχνης στο πλαίσιο θεωριών και μεθόδων, αυτός ο τόμος εστιάζει στα βιβλία που λειτούργησαν ως ορόσημα για τη συγκρότηση του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου, αλλά και στις προσωπικότητες και τις ιστορίες που υπάρχουν πίσω από αυτά. Τα σπουδαία βιβλία έχουν τη δική τους ζωή που επιμηκύνεται με την πάροδο του χρόνου, μέσα από μεταφράσεις, αναθεωρήσεις και νέες εκδόσεις, αλλά κυρίως μέσα από τις αναγνώσεις και τις επαναναγνώσεις τους από γενεές ειδικών και φιλοτέχνων. Η επανανάγνωση αποτελεί κρίσιμο βήμα προς την κατανόηση του χαρακτήρα ενός βιβλίου, του νοήματός του, αλλά και την αξιολόγησή του, ανεξάρτητα από το αν αυτή χαρακτηρίζεται από θαυμασμό ή ανταγωνιστικές προθέσεις. Η επανανάγνωση μπορεί επίσης να αναδείξει αποκλίσεις και συγκλίσεις μεταξύ βιβλίων, πνευματικές συγκρούσεις που έχουν τη δυναμική τόσο να παγιώσουν υπάρχουσες θεωρίες όσο και να συγκροτήσουν νέους τρόπους πρόσληψης και κατανόησης. Η επανανάγνωση ενδέχεται ακόμη να μας θυμίσει την πρώτη φορά που γοητευθήκαμε από την τέχνη, όχι απαραίτητα με την έννοια της οπτικής ευχαρίστησης αλλά της πνευματικής τροφής, ενώ μπορεί επιπλέον να επικουρήσει στην ανάκληση της διαρκώς εξελισσόμενης ικανότητάς μας να κατανοούμε τον ιδιότυπο και ασαφή χαρακτήρα της τέχνης καθαυτής.
Η Ελένη Γέμτου γεννήθηκε το 1968 και αποφοίτησε από τη Σχολή το 1986. Πήρε το πτυχίο της και το 1993 το ΜΑ από το τμήμα Κλασικής Αρχαιολογίας του Ludwig Maximilian Universität Μονάχου. Εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή με αντικείμενο την Ιστορία της Τέχνης στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ και απέκτησε το διδακτορικό της το 2001.
Εξελέγη Επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Έχει εργαστεί σε μουσεία, εκπαιδευτικούς οργανισμούς, ενώ υπήρξε για πολλά χρόνια υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του οίκου δημοπρασιών Christies στην Αθήνα. Από το 2005 διδάσκει στο ΙΦΕ (πρώην ΜΙΘΕ) του ΕΚΠΑ, αρχικά ως λέκτορας και στη συνέχεια ως επίκουρη καθηγήτρια. Αντικείμενο της είναι η Ιστορία της Τέχνης με έμφαση στη σχέση Τέχνης και Επιστήμης, αλλά και η μεθοδολογία της Ιστοριογραφίας της Τέχνης. Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Επίσης, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά.
Ο John-Paul Stonard είναι συγγραφέας, ιστορικός τέχνης και μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του περιοδικού The Burlington Magazine, όπου εργάστηκε ως συντάκτης από το 2005 έως το 2010. Ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στο Courtauld Institute of Art και έχει κανει πολλές δημοσιεύσεις πάνω στην μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη.
Ο Richard Shone (γεννημένος το 1949) είναι Βρετανός ιστορικός τέχνης και κριτικός τέχνης με ειδίκευση στη βρετανική μοντέρνα τέχνη και από το 2003–15 ήταν συντάκτης του περιοδικού The Burlington Magazine.
«Μια πανδαισία σημαντικών ιστορικών τέχνης του 20ού αιώνα … τα δοκίμια είναι υποδείγματα ευφυούς σύνθεσης και ενδιαφέρουσας διδασκαλίας … αυτή η συναρπαστική συλλογή αξίζει να διαβαστεί για πολλούς λόγους» — RA Magazine
«Απολαυστικό … ευχάριστο ανάγνωσμα … ένα θαυμάσιο βιβλίο που θα το απολαύσουν όλοι όσοι έχουν βαθύ ενδιαφέρον για την πρακτική της ιστορίας της τέχνης» — Cassone
Η ιστορία των διακοσμητικών τεχνών και της αρχιτεκτονικής στην Ευρώπη και την Αμερική (1760-1914)
Τσούμας Ιωάννης
Σελίδες: 488
ISBN: 9786182041055
Τιμή: 36,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
…Ο συγγραφέας εργάσθηκε σε ένα σημαντικό ιστορικό και κοινωνικό θέμα, τον συνδυασμό των ιδεών της αισθητικής και της λειτουργίας των μορφών που καλλιεργήθηκαν στις διακοσμητικές τέχνες και την αρχιτεκτονική, κατά την περίοδο που προηγήθηκε του μοντερνισμού του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα. Η εργασία καθαυτή είναι και εισαγωγή στην περίοδο των μεγάλων διαρθρωτικών αλλαγών στις σχέσεις της λειτουργίας και της πόλης –στις ιδεολογικές σχέσεις που διαμορφώθηκαν ως προς το περιβάλλον μέχρι το 1914 και τις οποίες ερευνά στην προσεχή του μελέτη. Ήδη, σ’ αυτή την εργασία που δημοσιεύεται έχει συγκεντρώσει μια σημαντική βιβλιογραφία –συχνά δυσεύρετη–, καθώς και έναν πολύ μεγάλο αριθμό πηγών πληροφοριών τις οποίες ιεράρχησε και αξιολόγησε σε ένα αυστηρό και προσιτό πρόγραμμα δομής και οργάνωσης του έργου. Με τη συστηματική και την αναλυτική προσέγγιση, καθώς και με την κριτική των πληροφοριών της, η εργασία συμβάλλει στην περιορισμένη βιβλιογραφία στην Ελλάδα ως προς αυτό το θέμα, αλλά και αποτελεί μια ευρύτερη συμβολή στην αναγνώριση της ιδιαιτερότητας καθώς και των συγγενειών των διακοσμητικών τεχνών με τις μορφοπλαστικές τέχνες. Αυτό θα είναι και το κατεξοχήν συστατικό στοιχείο του έργου με έμφαση στις ιδέες της λειτουργικότητας, στις τεχνικές και στα υλικά ως άξονες που προετοίμασαν τη σύνθεση του μοντερνισμού τον εικοστό αιώνα… – Εμμανουήλ Μαυρομάτης
Ο Γιάννης Τσούμας γεννήθηκε στο Πασαλιμάνι του Πειραιά και έζησε αρκετά χρόνια στη Μεγάλη Βρετανία. Με διττή κατεύθυνση στον καλλιτεχνικό, αλλά και ακαδημαϊκό χώρο, ξεκίνησε τον πρώτο κύκλο σπουδών του στο Harrow College of Higher Education (H.N.D.): Design Ceramics, ολοκληρώνοντάς τον με την απόκτηση του Bachelor of Arts (B.A. Hons): 3D Design (Ceramics bias Sculpture), στο Middlesex Polytechnic του Λονδίνου. Ο δεύτερος κύκλος σπουδών του –καθαρά θεωρητικός– άρχισε με τη απόκτηση του Master of Arts (M.A.) στην Ιστορία του Βιομηχανικού Σχεδιασμού από το Middlesex University του Λονδίνου και ολοκληρώθηκε με την απονομή του τίτλου του Διδάκτορα στην Ιστορία της Τέχνης (Ph. D.) από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Έχει στο ενεργητικό του πλούσιο καλλιτεχνικό (τριάντα ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και τη Μεγάλη Βρετανία, εικονογραφήσεις βιβλίων κ. ά.), αλλά και συγγραφικό έργο (δημοσιεύσεις επιστημονικών άρθρων σε έγκριτα περιοδικά της Ελλάδας και του εξωτερικού), καθώς και πολυπληθείς συμμετοχές σε ημερίδες και πανελλήνια/διεθνή συνέδρια (ως εισηγητής, αλλά και ως μέλος των επιστημονικών επιτροπών). Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας και διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και στο Τ.Ε.Ι Αθήνας.
Εκδόσεις Επίκεντρο,
Πλατεία Ναυαρίνου 9, Θεσσαλονίκη, Τ.Κ. 54622
τηλ. 2310-256146, Fax 2310-256148
[email protected]
www.epikentro.gr
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.