Συγγραφείς του παιδικού βιβλίου «Δυο ξεροκέφαλες κουτάλες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος
Τι χρειάζεται για να σε κερδίσει ένα παιδικό βιβλίο; Χρειάζεται μόνο ένα έξυπνο κείμενο και μια ωραία εικονογράφηση; Μήπως κι έναν ευρηματικό τίτλο; Πολλή φαντασία, γρήγορους διαλόγους; Όλα αυτά μαζί λοιπόν και ακόμη να προκαλεί για συζήτηση, να θίγει προβλήματα, να δίνει μηνύματα, να προτείνει λύσεις. Πόσα πολλά μπορείς να ανακαλύψεις διαβάζοντας ένα παιδικό βιβλίο! Και ο Άγγελος Αγγέλου μαζί με την Έμυ Σίνη κατάφεραν πραγματικά να δώσουν όλα τα παραπάνω και κυρίως να μας διδάξουν ότι αν αφήσουμε τον εγωισμό μας στην άκρη εμείς οι μεγάλοι και σκύψουμε να ακούσουμε τι πραγματικά θέλουν τα παιδιά μας, τότε σίγουρα θα βάλουμε ένα λιθαράκι ακόμη στη σωστή επικοινωνία μαζί τους και στην ευτυχία που θα βλέπουμε ζωγραφισμένη στα ματάκια τους!
– Πραγματικά πόσο ξεροκέφαλοι μπορεί να είμαστε εμείς οι μεγάλοι που νομίζουμε ότι τα γνωρίζουμε όλα και δεν ακούμε τα μηνύματα που μας στέλνουν τα παιδιά μας;
Δυστυχώς είναι ένα από τα σημάδια του καιρού μας να απορρίπτουμε πληροφορίες -ακόμα κι αν αυτές προέρχονται από τα παιδιά μας- και να τις τοποθετούμε αυτομάτως στα spam του μυαλού μας. Έχουμε, επιπλέον, τόσο προσεκτικά προδιαγράψει την πορεία και το μέλλον των παιδιών μας, θεωρώντας ότι έτσι προνοούμε, που ο,τιδήποτε παρεκκλίνει από αυτό που έχουμε καταστρώσει στο μυαλό μας – και σχεδόν πάντα ερήμην των παιδιών μας- είναι απλώς ένα εμπόδιο και επομένως, επιλέγουμε να το αγνοούμε.
– Στο βιβλίο σας «Δυο ξεροκέφαλες κουτάλες», βλέπουμε με πόσο απλά πράγματα μπορεί να είναι ευτυχισμένο ένα παιδί, κι όμως, του στερούν αυτό που πραγματικά θέλει, για να του δώσουν αυτό που πιστεύουν ότι θα του είναι χρήσιμο μεγαλώνοντας. Το ίδιο ακριβώς κάνουμε πολλές φορές στην καθημερινότητά μας. Πιστεύετε ότι σε σχέση με παλαιότερες δεκαετίες δεν έχει αλλάξει ο τρόπος που οι γονείς αφουγκράζονται τα θέλω των παιδιών τους;
Βλέπουμε συνεχώς δίπλα μας παιδιά με έλλειψη ελεύθερου χρόνου, πράγμα σχεδόν οξύμωρο. Τα πρωινά τους είναι γεμάτα με πληροφορίες και δράσεις στο σχολείο, με τα αγγλικά και τη γραφή να προσπαθούν πλέον να κατακτηθούν σε ολοένα και μικρότερες ηλικίες, ενώ τα απογεύματά τους σφύζουν από εξωσχολικές δραστηριότητες, ευχάριστες μεν αλλά με κανόνες, πρόγραμμα, ωράριο δε. Έτσι τα παιδιά χάνουν αφενός την επιλογή της πρωτοβουλίας –«έχω χρόνο, για να δούμε τι θα σκεφτώ για να διασκεδάσω»- και αφετέρου στερούνται το λεγόμενο «ελεύθερο παιχνίδι», αυτό που τα βοηθά πραγματικά να πειραματιστούν, να λειτουργήσουν εκτός προγράμματος, παίζοντας με απρόβλεπτους συνομηλίκους, σε παιχνίδια που η έκβαση δεν είναι πάντα η αναμενόμενη. Αυτές οι στιγμές ανακουφιστικής μοναξιάς και ελευθερίας, τα ωθεί στο να αυτοσχεδιάσουν και να ανακαλύψουν σε τι τελικά είναι καλοί και τι θα ήθελαν να κάνουν.
– Η σωστή συνεργασία τις περισσότερες φορές έχει και τα σωστά αποτελέσματα. Όμως γιατί θα πρέπει να φτάσουμε μπροστά σε αδιέξοδα για να καταπνίξουμε τον εγωισμό μας προκειμένου να καταλάβουμε το τι πρέπει να κάνουμε;
Είναι στη φύση του κάθε ανθρώπου να θεωρεί ότι είναι πιο εύκολο το να δουλεύει και να δημιουργεί μόνος του. Ότι μπορεί να καταφέρει τα πάντα, χωρίς τη βοήθεια κανενός. Ότι θα πάρει γρηγορότερα τις αποφάσεις και θα φτάσει πιο άμεσα –και χωρίς προβλήματα- στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ως δημιουργοί πάντως, οφείλουμε να ομολογήσουμε πως τα πιο άρτια και μεστά έργα μας είναι προϊόντα συλλογικής σκέψης και προσπάθειας –είμαστε άλλωστε και συγγραφικό δίδυμο- και προήλθαν όταν καταφέραμε να πούμε «όχι» στον εαυτό μας!
– Αν αφήναμε ένα παιδί να επιλέξει ελεύθερα το τι ακριβώς θα ήθελε να κάνει, δεν θα οδηγούσε ίσως σε εκμετάλλευση της δύναμης που θα κρατούσε στα χέρια του;
Τα παιδιά είναι έξυπνοι άνθρωποι με οξυμένες αισθήσεις και αντανακλαστικά που στερούνται όμως –εκ των πραγμάτων- εμπειριών. Δεν έχουν προφτάσει να αναπτύξουν άμυνες και έλλογους μηχανισμούς, ώστε να μπορούν να ελέγχουν τα «θέλω» τους. Τα νιώθουν και ξέρουν πολύ καλά ποια είναι, αλλά δεν μπορούν να βρουν τον βέλτιστο τρόπο προσέγγισής τους. Ως ενήλικες, λοιπόν, εμείς οφείλουμε, αφού αναγνώσουμε τις επιθυμίες τους με μεγάλη προσοχή, να τα οδηγήσουμε σωστά και με ισορροπία εκεί που θέλουν να πάνε ώστε να τις εκπληρώσουν.
– Όλα είναι θέμα παιδείας και τα πάντα ξεκινούν από τη σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Η σημερινή εποχή όμως που από τη μία τους παρέχει τα πάντα, στερεί συγχρόνως τα απλά πράγματα που κάνουν ευτυχισμένο έναν άνθρωπο. Πώς προτείνετε ότι θα έπρεπε να διαπαιδαγωγούμε τους νέους ανθρώπους που έχουν μάθει ότι μπορούν να αποκτήσουν ό, τι θέλουν;
Κανείς δεν μπορεί να αποκτήσει ό, τι θέλει. Ποτέ δεν μπορούσε, πόσο μάλλον σήμερα στη χώρα όπου ζούμε. Η καθημερινότητα μας το θυμίζει με τον σκληρότερο τρόπο. Τα παιδιά δεν μπορούν, ασφαλώς, να έχουν πλήρη συνείδηση της πραγματικότητας, αλλά ούτε και να ζουν προστατευμένα πίσω από αλεξίσφαιρα κελύφη. Πρέπει να προετοιμαστούν για τις χαρές και τις λύπες της ζωής, να μάθουν να εκτιμούν την αξία των πραγμάτων και να χαίρονται με απλά αλλά ουσιαστικά πράγματα. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για μας τους γονείς. Γιατί αν δεν το συνειδητοποιήσουμε πρώτα εμείς οι ίδιοι, πώς θα το εμφυσήσουμε έπειτα στα παιδιά μας;
– Έχετε γράψει πολλά βιβλία για παιδιά, καθώς και θεατρικά έργα και τραγούδια. Τι σας ελκύει στον κόσμο των παιδιών;
Για κάποιο μυστήριο λόγο το να γράφεις για παιδιά λειτουργεί απενοχοποιητικά και αυτό είναι πολύ ανακουφιστικό για έναν συγγραφέα. Τον απελευθερώνει και του επιτρέπει να «εισέλθει» στον κόσμο του παραμυθιού χωρίς αναστολές. Και αυτό είναι πραγματικά μαγικό!
Σας ευχαριστώ πολύ!
• Χιούμορ, δράση και μοναδικοί διάλογοι σε ένα πολύ όμορφα εικονογραφημένο βιβλίο.
• Η ιστορία θίγει σημαντικά θέματα όπως η φιλία, ο σεβασμός της διαφορετικότητας και η αξία της συνεργασίας.
• Με αφορμή το βιβλίο μπορεί να γίνει συζήτηση με τα παιδιά για την αίσθηση ανωτερότητας που μπορεί να αισθάνεται κάποιος και η οποία οδηγεί συχνά στην απόρριψη της συνεργασίας και των διαφορετικών απόψεων
ΔΥΟ ΞΕΡΟΚΕΦΑΛΕΣ ΚΟΥΤΑΛΕΣ
Συγγραφέας: Αγγέλου ‘Aγγελος & Σίνη Έμη
Εικονογράφος: Τζαννέτου Μαργαρίτα
Ένας πρίγκιπας που σταματά ξαφνικά να τρώει και να μιλάει φέρνει δυο από τους καλύτερους μάγειρες στην αυλή ενός αυταρχικού βασιλιά. Η συνεργασία, όμως, ανάμεσά τους μοιάζει αδύνατη και η θέση στο παλάτι μία και μοναδική! Μα, τι επιτέλους τραβάει η όρεξη του πρίγκιπα; Για να το ανακαλύψουν, θα ταξιδέψουν ως τη μακρινή Χώρα των Σκέψεων, όπου όλες οι σκέψεις πετάνε στον αέρα και ακούγονται δυνατά. Από αυτό το παράξενο μέρος, όμως, κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει αν δε μάθει πρώτα να… ακούει!
Ένα απολαυστικό βιβλίο µε έντονη δράση, που αποδεικνύει πως ό,τι φαντάζει ακατόρθωτο για τον έναν λύνεται µοναδικά όταν αποφασίζουν να συνεργαστούν τέσσερα χέρια και δυο µυαλά!
Οι «Δύο ξεροκέφαλες κουτάλες» βασίζονται στην ομώνυμη θεατρική παράσταση των συγγραφέων ‘Aγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό τη σεζόν 2015-2016 από τη θεατρική ομάδα Κοπέρνικος, ενώ συνεχίζεται και τη σεζόν 2016-2017.
O Άγγελος Αγγέλου και η Έμη Σίνη έχουν γράψει δεκάδες θεατρικά έργα, κείμενα και βιβλία για παιδιά, ξεκινώντας την πορεία τους από το 2005. Το 2007 κέρδισαν το Α΄ Βραβείο στο διαγωνισμό Κρατικών Βραβείων Συγγραφής Θεατρικού Έργου για Παιδιά, ενώ το 2008 και το 2009 γράφουν και σκηνοθετούν τις μουσικοθεατρικές ραδιοφωνικές σειρές «Τα Χριστούγεννα του μικρού Κοπέρνικου» και «Ο μικρός Κοπέρνικος και οι 7 Άθλοι» που εκπέμπονται καθημερινά από τη συχνότητα του Δεύτερου Προγράμματος και κερδίζουν την αγάπη των μικρών ακροατών σε όλη την Ελλάδα. Το 2009 κυκλοφορεί ο δίσκος τους «Ο Κόσμος Ανάποδα», με τραγούδια για παιδιά που ερμηνεύει ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Σπύρος Σακκάς, η Δανάη Παναγιωτοπούλου κ.α.
Την ίδια χρονιά ιδρύουν την καλλιτεχνική ομάδα ΚΟΠΕΡΝΙΚΟΣ (www.kopernikos.gr) που αποτελείται από ηθοποιούς, τραγουδιστές, μουσικούς σκηνογράφους και εικονογράφους και που έχει σαν στόχο τη δημιουργία πρωτότυπων και ποιοτικών παραστάσεων για παιδιά κάθε ηλικίας. Παραστάσεις τους έχουν ανέβει στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (Ελληνικός Κόσμος) και σε άλλα θέατρα της Αθήνας, αλλά και της επαρχίας.
Από τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία τους «Πώς να κάνετε έναν ελέφαντα να χορέψει», «Τα μεγάλα ψέματα του μικρού Ερμή» και «Ένα αλφάβητο ταξίδι».
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.