εκδόσεις Εστία 2022 σελ. 111

Ο Σερζ, ο Ιβάν και ο Μαρκ είναι φίλοι.
Κολλητοί.
Η σχέση τους είναι τίμια και διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά μία αληθινής φιλίας… μέχρι που με αφορμή έναν πίνακα λευκό, ένα ζωγραφικό πίνακα εξαιρετικά αφηρημένο, που δεν παρουσιάζει κανέναν και τίποτα, αρχίζουν να ξεσκεπάζονται όλα τα προβλήματα και των τριών χαρακτήρων και θα γίνει η αιτία να δοκιμαστεί για τα καλά η φιλία των τριών ανδρών.
Η ακριβή αγορά του ως επιλογή του ενός, θα προκαλέσει γενικευμένη κρίση στη σχέση τους.
Θα αναθεωρηθούν όλες οι άτυπες «βεβαιότητες», οι «σταθερές» που διαμορφώνονται μέσα στα χρόνια μεταξύ των φίλων.


Η τέχνη μας εμπαίζει; Η ελευθερία της έκφρασης μήπως λειτουργεί ως άσυλο για τσαρλατάνους;
Τι θα πει «αυτό το έργο μιλάει μέσα μου»;
Κι αν κάποιος λέει ψέματα, ποιος είναι αυτός; Ο Δημιουργός ή ο αποδέκτης; Ή και οι δυο; Ή κανένας; Μήπως φταίω εγώ, που δεν αναγνωρίζω την αξία του;
Πώς μπορούμε να είμαστε φίλοι, όταν ο ένας τολμά κι επενδύει τεράστια ποσά σε ένα έργο που ο άλλος θεωρεί «σκουπίδι»;
Αν και αρχικά τα πράγματα είναι άκρως πολιτισμένα, σταδιακά η κατάσταση ξεφεύγει από τον έλεγχο και η ένταση ανάμεσα στους τρεις φίλους αρχίζει να μεγαλώνει, μέχρι που επέρχεται η έκρηξη. Η αρχικά ευγενική συζήτηση σύντομα μετατρέπεται σε προφορικό πόλεμο με αποτέλεσμα και οι τρεις φίλοι να αποκαλύψουν τον πραγματικό τους εαυτό. Οι κωμικές σκηνές αλληλοεξευτελισμού κρύβουν την τραγικότητα των ανθρώπινων σχέσεων και την αδυναμία ειλικρινούς και ουσιαστικής επικοινωνίας.
Προβλήματα υπαρξιακά προς επίλυση, προβλήματα επικοινωνίας, προβλήματα της φιλίας, του γάμου, της τέχνης, της ανταλλαγής επιφανειακών φιλοφρονήσεων, των διαφορών στην αισθητική αντίληψη των ανθρώπων, του χωρισμού, του έρωτα και της προδοσίας.

Πρόκειται για μία ξεκαρδιστική θεατρική κωμωδία που όσο αυξάνεται το γέλιο, τόσο αυξάνεται και το βάθος του ψυχισμού των ηρώων. Εκεί οφείλεται άλλωστε η τεράστια επιτυχία που έχει σε όλα τα επίπεδα, ταξικά, πνευματικά, πολιτικά.
Ένα γέλιο που θα μας βοηθήσει να ακούσουμε για πρώτη φορά κάποιες χορδές της ψυχής μας.
Βασικό στοιχείο της δραματουργίας της Γιασμίνα Ρεζά είναι η εστίαση σε φαινομενικά ασήμαντα στοιχεία της πραγματικότητας, στις ελάχιστες εκείνες ρωγμές που γίνονται χάσματα και την καταβροχθίζουν. «Μου αρέσει να πηγαίνω από το πιο μικρό στο πιο μεγάλο», λέει η συγγραφέας, «γιατί πιστεύω πως η μεταφυσική του ανθρώπου δεν κρύβεται στις μεγάλες ηρωικές στιγμές. Η απόγνωση και τα μυστικά του κρύβονται στις αόρατες λεπτομέρειες, σ’ αυτές τις μόνιμες κι ανεπαίσθητες χαραμάδες της καθημερινότητας».
Διαβάστε το.


Η Γιασμίνα Ρεζά γεννήθηκε στο Παρίσι το 1959 από μητέρα Ουγγαρέζα και πατέρα Ρωσο-Ιρανό. Τα θεατρικά της έργα έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 35 γλώσσες και έχουν παρουσιαστεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Έχει τιμηθεί με τα σημαντικότερα βραβεία. Αναλυτικά, η Γιασμίνα Ρεζά είναι θεατρική συγγραφέας (“Le dieu du carnage”, “Une piece espagnole”, “Trois versions de la vie”, “L’homme du hasard,” “Art”, “La traversee de l’hiver”, “Conversations apres un enterrement”), πεζογράφος (“L’aube le soir ou la nuit”, “Nulle part”, “Dans la luge d’Arthur Schopenhauer”, “Adam Haberberg”, “Une desolation”, “Hammerklavier”), σεναριογράφος (“Chicas”), σκηνοθέτις στο θέατρο (“Le dieu du carnage”) και τον κινηματογράφο (“Chicas”) και ηθοποιός θεάτρου (“Dans la luge d’Arthur Schopenhauer”, “Trois versions de la vie”).