Συγγραφέας του βιβλίου «Παλαιοί λογαριασμοί» – Εκδόσεις «24 Γράμματα»

Από την Κίνα στην Πάτρα και από την Πελοπόννησο στο Λονδίνο μας ταξιδεύει η Δήμητρα Παπαναστασοπούλου, με το ιδιαίτερο μυθιστόρημά της. Μας βάζει στις ιστορίες τριών γυναικών, που αν και ζουν σε διαφορετικούς αιώνες, οι ζωές τους κυλούν παράλληλα. Παρακολουθώντας τη ζωή της Γουάν Φεν θα βρεθούμε στη δυναστεία των Τσινγκ, νιώθοντας τα συναισθήματα της Βασιλείας Γερανίου θα διακρίνουμε πολλά κοινά στοιχεία με μας, τις σύγχρονες Ελληνίδες και ακολουθώντας τα βήματα της Τζόντι Βίνεη θα περπατήσουμε στις φτωχογειτονιές του Λονδίνου στα μέσα του 1800, για να δούμε πώς επιβιώνει στους δρόμους. Κάποια στιγμή θα δούμε τις ζωές τους να τέμνονται και τότε θα δοθούν οι απαντήσεις σε όλα τα αναγνωστικά μας ερωτήματα. Όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας «Και οι τρεις έγιναν «παιδιά» μου, αφού εγώ τις δημιούργησα. Έδωσα στην καθεμιά διαφορετικά χαρακτηριστικά και προσωπικότητες- ελπίζω γοητευτικές- και τις αγαπώ το ίδιο».

Τρεις διαφορετικές γυναίκες. Οι ζωές τους κυλούν παράλληλα, αλλά σε διαφορετικούς αιώνες. Υπάρχουν κοινά στοιχεία στους χαρακτήρες και τις προσωπικότητές τους;
Όχι, η καθεμιά έχει τη δική της προσωπικότητα και δυναμικότητα, ζουν σε διαφορετικά περιβάλλοντα, έχουν διαφορετική καλλιέργεια και μόρφωση.

Η πρώτη ηρωίδα σας μας εντυπωσιάζει. Είναι Κινέζα της ανώτερης κάστας του 16ου αιώνα. «Το σπάνιο λουλούδι, αν και πανέμορφο, ήταν δηλητηριώδες, σκληρό και εκδικητικό», γράφετε. Εξηγείστε μας το λόγο που χαρακτηρίζετε έτσι τη Γουάν Φεν.
Η Γουάν Φεν ανατράφηκε με τρόπο ώστε να γίνει μια πειθήνια σύζυγος, μια γυναίκα στήριγμα. Της δόθηκε μόρφωση για να αυξηθεί το κοινωνικό της στάτους, αλλά αυτό το προνόμιο την έκανε ανεξάρτητη. Κι όταν δεν εισακούστηκε η παράκλησή της από τον πατέρα της και της επιβλήθηκε ένας ακούσιος γάμος, έγινε εκδικητική, κακιά και άδικη- ένας τύραννος.

Μέσα από την ιστορία της θα βρεθούμε στη δυναστεία των Τσινγκ. Πόσο εύκολο ήταν για σας να σκιαγραφήσετε αυτόν τον γυναικείο χαρακτήρα μιας τόσο διαφορετικής, όμως, κουλτούρας;
Ανατρέχω πάντα στην καταγεγραμμένη ιστορία, αναζητώντας -εκτός των γεγονότων-πληροφορίες κοινωνιολογικού και λαογραφικού χαρακτήρα. Και οι δυναστείες των Μινγκ και των Τσινγκ ήταν κραταιές για αιώνες, επομένως οι πληροφορίες ήταν άφθονες. Υπήρξαν αρκετές γυναίκες που διέπρεψαν στην ποίηση και στην καλλιγραφία εκείνα τα χρόνια, γυναίκες που έζησαν «ελεύθερες», πληρώνοντας το ανάλογο τίμημα. Διάβασα πολλές βιογραφίες ώσπου να καταλήξω να δημιουργήσω την ηρωίδα μου.

Από την Ανατολή, πηγαίνουμε στην Πάτρα. Εκεί βρίσκουμε τη Βασιλεία Γερανίου, μια ανεξάρτητη γυναίκα του εικοστού αιώνα, η οποία μετά από μια άτυχη σχέση γνωρίζει τον μεγάλο αλλά προβληματικό εξαρχής, έρωτα. Είναι εκείνη που θα μας αγγίξει περισσότερο;
Α, αυτό δεν το γνωρίζω. Η Βασιλεία ζει στον δικό μας κόσμο και ίσως να φανεί περισσότερο οικεία. Ωστόσο, θα περιμένω τα σχόλια των αναγνωστών, ούσα βέβαιη ότι η κάθε ηρωίδα θα έχει τους δικούς της οπαδούς.

Ενώ παρακολουθούμε τη Βασιλεία να ετοιμάζεται να υποδεχτεί τον καλό της φίλο για κρασί και ταινία, υποδεχόμαστε την Τζόντι Βίνεη και ο τίτλος του κεφαλαίου της μας ταξιδεύει στο Λονδίνο στις 18 Νοεμβρίου 1852. Μιλήστε μας για την τρίτη ηρωίδα σας.
Η Τζόντι είναι ένα φτωχό κοριτσάκι και παλεύει να επιβιώσει στο προβληματικό Λονδίνο της εποχής. Είναι καθημερινά στους δρόμους, κι αυτό σημαίνει ότι είναι σκληρή, έχοντας υποχρεωθεί από πολύ τρυφερή ηλικία να εργασθεί για να βοηθήσει την οικογένειά της, χωρίς να νιώσει τις χαρές της ανέμελης παιδικής ηλικίας.

Αν κάτι είναι εντυπωσιακό στο μυθιστόρημά σας είναι ο τρόπος που μας περνάτε από τον έναν αιώνα στον άλλο. Η σκυτάλη που δίνει το κάθε κεφάλαιο στο επόμενο αλλά τόσο διαφορετικό σε πρόσωπα σκέψεις και συναισθήματα γίνεται με αρμονικό τρόπο. Είναι μόνο η εμπειρία που κάνει ένα συγγραφέα να τα βγάλει πέρα με μια τέτοια πρόκληση;
Έχω διαβάσει πρωτόλεια πολλών συγγραφέων που έγραψαν εξαιρετικά απαιτητικά βιβλία, όσον αφορά την υπόθεση και το ξετύλιγμά της. Επομένως, θα έλεγα ότι είναι θέμα έμπνευσης και διάθεσης να εισχωρήσει ο συγγραφέας σε παλιότερα και άγνωστα θέματα.

Μέσα από το νέο σας μυθιστόρημα ψυχογραφείτε το γυναικείο φύλο. Περιγράφοντας τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά των ηρωίδων σας καταφέρνετε να μας βάλετε στις πιο ενδόμυχες σκέψεις τους. Χαρτογραφώντας τις σκέψεις τους με ποια πρωταγωνίστρια ήρθατε πιο κοντά;
Και οι τρεις έγιναν «παιδιά» μου, αφού εγώ τις δημιούργησα. Έδωσα στην καθεμιά διαφορετικά χαρακτηριστικά και προσωπικότητες- ελπίζω γοητευτικές- και τις αγαπώ το ίδιο. Θα μπορούσα να πω ότι με άγγιξαν ιδιαίτερα οι σκληρές συνθήκες των ζωών της Γουάν Φεν και της Τζόντι, και ο τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων της Βασιλείας.

Οι γυναίκες των προηγούμενων αιώνων είναι παλιότερες ενσαρκώσεις της Βασιλείας Γερανίου. Πόσο προετοιμάζετε τον αναγνώστη σας γι’ αυτή τη διαπίστωση;
Γίνεται ξεκάθαρο όταν η Βασιλεία επισκέπτεται ένα μέντιουμ στο Λονδίνο. Ως τότε, δεν δίνω καμιά πληροφορία και αφήνω τον αναγνώστη να αναρωτάται.

Πάντως ένας παρατηρητικός αναγνώστης διαπιστώνει την ενσάρκωση στη γυναίκα του εξωφύλλου, στο πρόσωπο της οποίας υπάρχουν μάτια – χείλη – μύτη τριών διαφορετικών γυναικών. Πόσο σας ικανοποίησε αυτό το διαφορετικό αλλά δυνατό εξώφυλλο;
Ο πίνακας είναι της Φρίντα Κάλο, έχει τίτλο «Κυρία ντυμένη στα λευκά» και δείχνει μια σύγχρονη γυναίκα (ο ίδιος πίνακας παρουσιάζεται σε ασπρόμαυρη εκδοχή και στο εσωτερικό του βιβλίου). Οι δυνατές παρεμβάσεις οφείλονται στο καλλιτεχνικό δαιμόνιο της κ. Κλαίρης Μπαρόλα. Όταν μου το πρότεινε, πραγματικά ενθουσιάστηκα.

Η εργογραφία σας είναι πλούσια και το ψυχογράφημα του γυναικείου φύλου δείχνει να σας συνεπαίρνει. Θεωρείτε πως είναι η σφραγίδα της συγγραφικής σας ταυτότητας;
Αν εξαιρέσουμε το προηγούμενο βιβλίο μου, Η ΣΙΒΥΛΛΑ Το Τίμημα της Ύβρεως, σε όλα τα υπόλοιπα συνυπάρχουν ανδρικοί και γυναικείοι χαρακτήρες. Το ΠΑΛΑΙΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ είναι το πρώτο με τρεις ηρωίδες, με το βάρος να πέφτει στο ψυχογράφημά τους. Το ψυχογράφημα, όμως, αυτό καθαυτό μ’ ενδιαφέρει και με ελκύει.

Καθόλου τυχαία, λοιπόν, η επιλογή των πινάκων ζωγραφικής, που παρατίθενται στις εσωτερικές σελίδες του μυθιστορήματος. Μιλήστε μας για τη διαδικασία επιλογής τους.
Κι αυτό είναι σκέψη και έργο της κ. Κλαίρης Μπαρόλα. Εκείνη σκέφτηκε να μπουν οι ζωγραφικοί πίνακες στα κενά, εκείνη διάλεξε τους πίνακες (μια κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση). Είναι το πρώτο μου βιβλίο που φιλοξενεί τόσους πίνακες, όλοι τους έργα μεγάλων ζωγράφων. Αν σκεφτείτε πόσο αγαπώ τη ζωγραφική, τότε θα αντιληφθείτε πόσο χαρούμενη αισθάνθηκα.

Κάρμα. Κάποιοι πιστεύουν πως είναι μοιραίο. Πως τα γεγονότα που συμβαίνουν στη ζωή μας είναι αναπόφευκτα και προκαθορισμένα. «Οι παλαιοί λογαριασμοί σας» το επιβεβαιώνουν;
Το κάρμα δεν είναι το ίδιο με το «κισμέτ», το μοιραίο και προκαθορισμένο. Σύμφωνα με την μεταφυσική του θεωρία, το κάρμα είναι η «πληρωμή» και το «ξεκαθάρισμα» των σφαλμάτων μας, χωρίς να είναι υποχρεωτική αυτή η πορεία. Ο άνθρωπος μπορεί να επιλέξει να μην «εξοφλήσει» τα οφειλόμενα, να προσθέσει κι άλλα στη λίστα του, αλλά κάθε φορά θα δημιουργεί έναν μεγαλύτερο «λογαριασμό», θα προσθέτει περισσότερες δυσκολίες στην παρούσα ζωή του. Όσα καταφέρει να «εξοφλήσει» σε μία ή περισσότερες ενσαρκώσεις, τόσο καλύτερο για τον ίδιο.
Σ’ αυτή την θεωρία βασίστηκα και προσπάθησα να δημιουργήσω «λογαριασμούς» στην σύγχρονη ηρωίδα μου.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Τρεις γυναίκες, τρεις ζωές, τρεις διαφορετικοί αιώνες, τρεις διαφορετικοί κόσμοι.
Η Βασιλεία Γερανίου είναι μια νέα και ανεξάρτητη γυναίκα του 20ού αιώνα. Η ήσυχη και προγραμματισμένη ζωή της συνταράσσεται από την εμφάνιση ενός άνδρα, κλεισμένου στα μυστικά του. Η Τζόντι Βίνεη είναι ένα φτωχοκόριτσο που οι απάνθρωπες συνθήκες του Λονδίνου του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα την οδηγούν στην εξαθλίωση. Η ομορφιά είναι το μοναδικό της όπλο που πρέπει να μάθει να το χρησιμοποιεί σωστά.
Η Γουάν Φεν είναι μια αξιοσέβαστη Κινέζα της ανώτερης τάξης του 16ου αιώνα. Βαθύ μίσος και κακή κρίση την απομακρύνουν από το περιβάλλον της και την οδηγούν στο τελευταίο κοινωνικό σκαλοπάτι.
Τι σχέση έχουν μεταξύ τους αυτές οι γυναίκες και πόσο οι συνθήκες και η στάση ζωής της Τζόντι και της Γουάν Φεν επηρεάζουν τη ζωή της Βασιλείας;
Ένα ξεχωριστό, άκρως γοητευτικό μυθιστόρημα με απρόσμενες ανατροπές, μια συναρπαστική γραφή, άλλοτε λυρική, άλλοτε σκληρή και άλλοτε ωμή, μας παρασύρει σ’ ένα αλησμόνητο ταξίδι.

Βιογραφικό

Η Δήμητρα Παπαναστασοπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα.
Σπούδασε ξενοδοχειακά στη Ρόδο (ΑΣΤΕΡ) και οικονομικά στη Θεσσαλονίκη (Ανωτάτη Βιομηχανική), όπου έμεινε και εργάστηκε για είκοσι χρόνια.
Είναι παντρεμένη και ζει στην Αθήνα.
Αρθρογραφεί σταθερά στα διαδικτυακά περιοδικά The Mythologists, iporta.gr και Books & Style. Πολλά από τα άρθρα της μπορείτε να τα βρείτε και στο προσωπικό της
μπλόγκ: Myownnovelsworld. blogspot.com.
Εργογραφία:
Σαν Στάχυα στο Χρόνο, ΔΙΟΠΤΡΑ 2012
Στη Σκιά των Αιώνων, ΔΙΟΠΤΡΑ 2013
Από Ξύλο και Ασήμι, ΔΙΟΠΤΡΑ 2015
Ανεξέλεκτο πάθος, ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ 2017
Όταν Σωπαίνει το φως, ΑΝΕΜΟΣ 2018
Σίβυλλα, Το τίμημα της Ύβρεως, ΑΝΕΜΟΣ 2019
Επίσης, έχει συμμετάσχει με διηγήματα στις παρακάτω ομαδικές εκδόσεις:
Για πού το’ βαλες Χριστουγεννιάτικα; ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ, 2016
Παιγνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο, IWRITE (2019)
και στο αγγλόγλωσσο Coronavirus, an alien or an ancient virus? ON TIMEBOOKS (2020)