Συγγραφέας του βιβλίου Το Γκόλεμ της Πράγας – Εκδόσεις BELL
Πράγα. «… στους παλιούς, σκοτεινούς, πλακόστρωτους δρόμους της, πίσω από τις παμπάλαιες εκκλησίες και τα μεγάλα, βαριά κτίρια, μπορούν να κυκλοφορούν τα πάντα και οι πάντες… ακόμη και μερικές πολύ σκοτεινές υπάρξεις». Εκεί, λοιπόν, στην υπέροχη πρωτεύουσα της Τσεχίας ταξιδεύουμε για να συναντήσουμε το Γκόλεμ της Κικής Τσιλιγγερίδου. Ένα πρωτότυπο γεμάτο ανατροπές θρίλερ με πρωταγωνιστή ένα σκοτεινό, αόρατο άνθρωπο, τυλιγμένο στις πυκνές σκιές και την ομίχλη της πόλης. Όλα θα πάνε από το κακό στο χειρότερο όταν θα αρχίσει να αναπαριστά σκηνές άγριων φόνων από τα βιβλία επώνυμης συγγραφέα, στοχεύοντας κάθε φορά και ένα διαφορετικό άτομο από το περιβάλλον της. Ο τρόπος που επιλέγει για να σφίξει τον κλοιό του γύρω της όπως λέει στο Vivlio-life η καλή συνάδελφος «είναι τέτοιος που διαλύει το ηθικό της: παίρνει τις πιο φρικτές σκηνές από τα βιβλία της και της αναπαριστά μία-μία στην πραγματική ζωή, ελαφρώς παραλλαγμένες». Και πού να δείτε και τη συνέχεια…!
- Γκόλεμ. Μία λέξη που κάποιοι κάποτε ακούσαμε, ίσως κάποιοι άλλοι τη γνωρίσαμε λίγο παραπάνω μέσα από την εβραϊκή μυθολογία, γεγονός ωστόσο είναι πως πρόκειται για μια λέξη άγνωστη. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, τη συνομιλία μας γενικά για το «Γκόλεμ» και ειδικά για εκείνο της Πράγας!
Βεβαίως. Γενικά, γκόλεμ είναι ένα ανθρωπόμορφο ον που έχει φτιαχτεί από πηλό. Συνήθως είναι μεγάλο και πολύ δυνατό. Κάτι σαν ρομπότ, αλλά ρομπότ πλασμένο από χώμα και νερό. Και από μάγια. Η λέξη είναι αρχαία, αλλά τα γκόλεμ όπως τα γνωρίζουμε σήμερα μέσα από τον θρύλο εμφανίζονται στην Πράγα κατά τα τέλη του 16ου αιώνα, όταν ο περίφημος ραβίνος Ιούδας Λεβ μπεν Μπεζαλέλ έμαθε με έναν κρυφό, μυστικιστικό τρόπο να δημιουργεί γκόλεμ από άψυχες μάζες πηλού που έπλαθε με τα χέρια του, για να προστατεύσει τους Εβραίους από τους διωγμούς. Κανείς δεν μπορούσε να τα βάλει με ένα πανύψηλο γκόλεμ! Στο βιβλίο μου, βέβαια, δεν υπάρχουν μυστικιστές ραβίνοι, ούτε διωγμοί, ούτε τέτοιου είδους γκόλεμ. Υπάρχουν άνθρωποι που, μέσω των γραμμάτων, αποκτούν υπόσταση και δύναμη… και θέλουν να επιφέρουν μεγάλες καταστροφές σε άλλους ανθρώπους… - Ηρωίδα σας η Αγκάτα Γέσενσκα.«Είναι η αγαπημένη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων της Πράγας…», όπως μαθαίνουμε από το οπισθόφυλλο. Μιλήστε μας γι’ αυτήν.
Ναι, η Αγκάτα είναι μια πολύ καλή, πολύ επιτυχημένη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, αγαπητή σε όλη την Τσεχία, που κάθε της βιβλίο γίνεται ανάρπαστο. Έχει ολόκληρες στρατιές αφοσιωμένων αναγνωστών (όνειρο κάθε συγγραφέα!) και στις παρουσιάσεις της επικρατεί το αδιαχώρητο. Επίσης, διδάσκει δημιουργική γραφή σε επίδοξους συγγραφείς του αστυνομικού, σε ένα κολέγιο. Όλοι της οι μαθητές τη λατρεύουν και της είναι απολύτως αφοσιωμένοι, με πρώτη-πρώτη τη Ζούζκα, από την οποία τη χωρίζουν αρκετά χρόνια αλλά τις ενώνουν όλα τα άλλα. Παρ’ όλα αυτά, φαίνεται πως κάποιος από τους χιλιάδες αναγνώστες της δεν έχει την ίδια γνώμη για την Αγκάτα, και έχει βάλει σκοπό να την καταστρέψει. - «Οι δρόμοι της πόλης είναι βιβλία. Γραμμένα με αίμα». Ο υπότιτλος, αλλά κι αυτή η μυστηριώδης και απόκοσμη ομίχλη του εξωφύλλου, μας προετοιμάζουν για ένα θρίλερ. Ας πάρουμε μια γεύση από την ιστορία τρόμου που γράψατε.
Λοιπόν, γίνεται αρκετά γρήγορα φανερό πως κάποιος από τους φαν της Αγκάτα, κάποιος αναγνώστης που ξέρει πολύ καλά τα βιβλία της, θέλει να την τρομοκρατήσει – και εντέλει να της κάνει κακό… μεγάλο κακό. Και όχι μόνο στην ίδια: θέλει να καταστρέψει και ό,τι αγαπάει. Ο τρόπος που επιλέγει για να σφίξει τον κλοιό του γύρω της είναι τέτοιος που διαλύει το ηθικό της Αγκάτα: παίρνει τις πιο φρικτές σκηνές από τα βιβλία της και της αναπαριστά μία-μία στην πραγματική ζωή, ελαφρώς παραλλαγμένες. Η Αγκάτα γράφει πολύ σκληρά crime βιβλία, «θρίλερ για γερά νεύρα», όπως λέμε. Όμως τώρα όλα αυτά γίνονται στ’ αλήθεια, γίνονται πραγματικότητα. Και στο τέλος, όπως καταλαβαίνει και η ίδια η Αγκάτα, παραμονεύει ο θάνατός της. - «Αν κάτι δεν είναι βγαλμένο από τη ζωή, δεν μπορεί να γίνει βιβλίο», έχει πει η ηρωίδα σας. Συμφωνείτε;
Ναι, πιστεύω ότι ακόμη και η πιο τραβηγμένη από τα μαλλιά ιδέα εντέλει πηγάζει από την ίδια τη ζωή με κάποιον τρόπο. Όλα τα βιβλία μιλούν για το τώρα, για την καθημερινότητά μας, για τα συναισθήματά μας, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε. Η Αγκάτα βέβαια το λέει στο πλαίσιο των μαθημάτων της. Είναι κάτι που πιστεύει ακράδαντα, και προσπαθεί να μεταφέρει στους μαθητές της. - Ξεχώρισα άλλη μία ατάκα της ηρωίδας σας: «Γιατί το παν σε ένα βιβλίο είναι η ειλικρίνειά του. Δεν γράφουμε ποτέ ψεύτικα, δεν κοροϊδεύουμε ποτέ τον αναγνώστη, δεν παίζουμε ποτέ μαζί του». Πιστεύετε πως ο αναγνώστης μπορεί να καταλάβει ότι τον κοροϊδεύουν;
Ναι, όλοι μας καταλαβαίνουμε πότε βρισκόμαστε μπροστά σε κάτι εντελώς «κατασκευασμένο», κάτι ψεύτικο ή ανειλικρινές. Φαίνεται. Δεν έχει να κάνει με το πόσο καλό ή κακό είναι ένα βιβλίο, αλλά με το αν ο συγγραφέας μάς αντιμετωπίζει σαν ισότιμούς του, έχει να κάνει με το πόσο μάς σέβεται. Νομίζω πως έχει μεγάλη σημασία αυτό, και πάντα με απασχολεί. Να είμαι εντελώς ξεκάθαρη απέναντι στον αναγνώστη. Να ξέρει πως δεν θα τον κοροϊδέψω ποτέ. Να δουλεύω τα βιβλία εξαντλητικά, ώστε να μην έχουν «τρύπες», ανακολουθίες, λάθη, ή αδικαιολόγητες υπερβολές. Θέλω όλα να είναι εκεί, μπροστά στον αναγνώστη, ανά πάσα στιγμή. Ακόμη και αν είναι μισοστριμμένα έτσι που να μη φαίνονται καλά… Αυτό που θέλω, και που το απαίτησα από τον εαυτό μου γράφοντας το «Γκόλεμ της Πράγας», είναι να τελειώσει το βιβλίο ο αναγνώστης, να το κρατήσει κλεισμένο στα χέρια του, και να σκεφτεί ότι, ναι, άξιζε τον χρόνο του, άξιζε τα λεφτά του, και ότι θα μιλήσει γι’ αυτό αύριο κιόλας σε έναν φίλο του. Αυτό είναι που με νοιάζει. - «Όλα γίνονται για κείνον και από εκείνον. Γι αυτό και πρέπει, πριν από καθετί άλλο, να τον ξέρουμε καλά». Φυσικά, αναφέρεστε στον κεντρικό ήρωα κάθε μυθιστορήματος. Πόσο καλά γνωρίζετε τους ήρωές σας πριν τον πρόλογο κάθε βιβλίου σας;
Ναι, αναφέρομαι στον κεντρικό ήρωα αλλά και σε όλους τους υπόλοιπους. Σε μία από τις διαλέξεις της στο βιβλίο, η Αγκάτα μιλάει στους μαθητές της για την ανάγκη να γνωρίζει ο συγγραφέας σε βάθος το βιογραφικό των ηρώων του, ακόμη και αν δεν αναφέρει τίποτε στο μυθιστόρημα. Δεν έχει σημασία αν θα το κάνει. Ο ίδιος πρέπει να ξέρει καλά όλους τους ήρωές του. Τις αδυναμίες τους, τα κουσούρια τους, τι τους αρέσει να τρώνε και να πίνουν. Υπερβάλλω, αλλά είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που έμαθα για το γράψιμο, και όλα αυτά τα χρόνια το τηρώ ευλαβικά. Αν ξέρεις τους ήρωές σου, ξέρεις και πώς θα σκεφτούν, πώς θα μιλήσουν, και τι θα κάνουν. Αν δεν τους ξέρεις, μοιάζει σαν να μην έχουν πρόσωπο, να μην έχουν χαρακτηριστικά. Και μιλάνε και σκέφτονται όλοι με τον ίδιο τρόπο. - Πράγα. Έχετε την τύχη να τη γνωρίζετε πολύ καλά, επειδή η Τσεχία, όπως πολύ καλά ξέρουμε οι δημοσιογράφοι συνάδελφοί σας, είναι η δεύτερη πατρίδα σας (η αλήθεια είναι πως σας ψιλοζηλεύουμε…). Μιλήστε μας για τη σχέση που έχετε μ’ αυτήν την υπέροχη πόλη.
Είναι πανέμορφη, και δεν τη χορταίνεις. Ούτε οι ντόπιοι τη χορταίνουν, που μένουν μια ζωή εκεί. Δεν πηγαίνω όσο συχνά θα ήθελα, ίσως δύο με τρεις φορές τον χρόνο το πολύ, και κάθε φορά τη χαίρομαι έστω και για λίγες μέρες. Είναι πολύ ατμοσφαιρική, είναι καθαρή, οργανωμένη… και είναι όλο εκπλήξεις. - Άλλοι την ονομάζουν «χρυσή πόλη», άλλοι την αποκαλούν «μητέρα των πόλεων». Ποιος χαρακτηρισμός σάς εκπροσωπεί; Ή μήπως η Πράγα για σας είναι κάτι άλλο;
Είναι λιγάκι η πόλη μου. Μπορεί να γεννήθηκα μεν στην Τσεχία, αλλά ήρθα στην Ελλάδα όταν ήμουν έξι χρονών. Πολύ μικρή δηλαδή. Στην Πράγα είχα την τύχη να ζήσω τρία γεμάτα χρόνια, από το 2017 ως το 2020. Δούλεψα εκεί, έμαθα τη γλώσσα, έκανα φίλους, τη γύρισα αρκετά, και πρόλαβα να την αγαπήσω πολύ. - Ποιοι δρόμοι, ποια σκοτεινά σημεία της και ποιες γειτονιές επιστρατεύτηκαν γι΄ αυτό το γεμάτο ανατροπές μυθιστόρημα;
Κεντρικά μέρη κυρίως, μέρη που οι επισκέπτες της θα δουν οπωσδήποτε στο πρώτο τους ταξίδι. Θα δουν πολλά περισσότερα βέβαια, είναι μεγάλη πόλη και γεμάτη ιστορία και άπειρες γωνιές για να τις περπατήσεις. Εγώ επέλεξα να χρησιμοποιήσω μόνο ένα κομμάτι της παλιάς πόλης κυρίως, και μερικά άλλα εκεί κοντά. Και το προάστιο όπου ζουν δύο αγαπημένοι φίλοι. Όμως, ξαναλέω, η Πράγα είναι μεγάλη, και γεμάτη επίπεδα. Είναι παλιά και μοντέρνα, είναι γκόθικ και γελαστή, είναι μυστήρια και ανθρώπινη. Είναι πάρα πολλά. Και στους παλιούς, σκοτεινούς, πλακόστρωτους δρόμους της, πίσω από τις παμπάλαιες εκκλησίες και τα μεγάλα, βαριά κτίρια, μπορούν να κυκλοφορούν τα πάντα και οι πάντες… ακόμη και μερικές πολύ σκοτεινές υπάρξεις. - Η Θεσσαλονίκη μας θα μπορούσε να γεννήσει μια τέτοια έμπνευση; Είμαι σίγουρη πως μέσα από το ρεπορτάζ έχετε εντοπίσει εκείνα τα ομιχλώδη σημεία της που θα μπορούσε να δράσει ένας σκοτεινός αόρατος άνθρωπος ή ένας σίριαλ κίλερ…
Η Θεσσαλονίκη είναι η Πράγα της Ελλάδας. Μπορεί να γεννήσει τα πάντα.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Η Αγκάτα Γέσενσκα είναι η αγαπημένη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων της Πράγας, και ζει μια πλούσια, ειδυλλιακή ζωή στην πανέμορφη και γεμάτη γοητεία πόλη της. Τα βιβλία της γίνονται όλα τους μπεστ σέλερ, στις παρουσιάσεις και τις δημόσιες αναγνώσεις της μαζεύονται εκατοντάδες αναγνώστες, ενώ οι διαλέξεις της για τη δημιουργική γραφή παρακολουθούνται με ευλάβεια από τους πιστούς μαθητές της -με πρώτη τη Ζούζκα, την αγαπημένη της.
Όμως τα πάντα θα ανατραπούν όταν ένας σκοτεινός, αόρατος άνθρωπος, τυλιγμένος στις πυκνές σκιές και την ομίχλη της πόλης, θα αρχίσει να αναπαριστά σκηνές άγριων φόνων από τα βιβλία της, στοχεύοντας κάθε φορά και ένα διαφορετικό άτομο από το περιβάλλον της. Στην αναπαράσταση του τελευταίου βιβλίου, το θύμα θα είναι η ίδια η Αγκάτα.
Και η ποινή της θα είναι ο θάνατος.
Ένα απρόσμενο, αξέχαστο και πρωτότυπο θρίλερ γεμάτο ανατροπές, που διαδραματίζεται στην πιο μυστηριακή πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Βιογραφικό
H Κική Τσιλιγγερίδου γεννήθηκε στην Τσεχία, μεγάλωσε και σπούδασε στην Ελλάδα, εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε πολλά Μέσα, έντυπα και μη (εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεόραση), ενώ επί πολλά χρόνια είναι δημοσιογράφος της Δημοτικής Τηλεόρασης Θεσσαλονίκης (ρεπόρτερ, και παρουσιάστρια ειδήσεων και ενημερωτικών εκπομπών). Από τις εκδόσεις BELL κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία της «Βυθισμένος ουρανός», «Πύρινη κόλαση» και «Κρύο δέρμα», με πρωταγωνίστρια την αστυνόμο Στέλλα Άνταμς.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.