Συγγραφέας του βιβλίου «Η Κληρονόμος του ποταμού» – Εκδόσεις «Ψυχογιός»

Στις υπέροχες γυναίκες της Ηπείρου, που έχουν αντιμετωπίσει, αντέξει και υπερνικήσει πάμπολλες δυσκολίες και εμπόδια, αφιερώνει το νέο της βιβλίο «Η κληρονόμος του ποταμού» Δήμητρα Ιωάννου. Πρωταγωνίστριά της η Ρόζα Παλαιολόγου, που στις πρώτες σελίδες θα μας συστηθεί ως Φιλίτσα. Ένα κορίτσι απογοητευμένο και μόνο, που όταν όλοι του γυρνούν την πλάτη, εκείνο έχει κάποιον που μπορεί ν’ ακούει τον πόνο της και ν’ απαλύνει τη μοναξιά της: Τον Αχέροντα! Πέρα από την εντυπωσιακή πλοκή του βιβλίου, όπου το παρόν μπλέκεται με το παρελθόν τους μύθους και τις δοξασίες, ο αναγνώστης θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει έναν υπέροχο τόπο, που όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας, πρέπει να μας κάνει όλους περήφανους ως Έλληνες.

– Ρόζα Παλαιολόγου. Ποια είναι αυτή η μεγάλη κυρία των Αθηνών που «πέρασε δια πυρός και σιδήρου κι έζησε την κάθε στιγμή ρουφώντας τη ζωή ως το μεδούλι», όπως μας λέτε;

Η ζωή και η μοίρα δεν στέκονται γενναιόδωρες με τη νεαρή Φιλίτσα που υποφέρει στα πρώτα χρόνια της ζωής της και έρχεται αντιμέτωπη με τη σκληρότητα των ανθρώπων αλλά και την παγωνιά του θανάτου. Όταν μεταβαίνει στην Αθήνα, ο χαρακτήρας της σταδιακά αλλάζει και ατσαλώνεται λόγω των περιστάσεων σε μία προσπάθεια να επιβιώσει και να προστατέψει τον εαυτό της. Σκληρή αλλά και δίκαιη προχωράει δυνατά, πετυχαίνει τους στόχους της και γίνεται γνωστή παγκοσμίως, χτίζοντας την αυτοκρατορία της.

– Μέχρι το 1960 και πριν γίνει η μεγάλη και τρανή Ρόζα ήταν η Φιλίτσα. Για ποιο λόγο άλλαξε το όνομά της;

Όπως είπαμε και πιο πάνω η Φιλίτσα μεταβαίνει στην Αθήνα και στο σπίτι της οικογένειας Ζεϊμπέκογλου. Η κυρία του σπιτιού, που διατείνεται πως ανήκει στην υψηλή κοινωνία των Αθηνών, μετατρέπει το βαφτιστικό της όνομα, Τριανταφυλλιά, σε Ρόζα σύμφωνα με τη μόδα της εποχής που αγαπούσε τα υποκοριστικά και υποχρεώνει τη νεαρή κοπέλα να ακούει σε ετούτο το νέο όνομα με σκοπό να την εκμοντερνίσει και να την κάνει αντάξια του σπιτιού της.

– Η Φιλίτσα, λοιπόν, ήταν ένα δεκαεξάχρονο κορίτσι, που σαν «αγριοκάτσικο» πηδούσε στις κατάφυτες όχθες του Αχέροντα. Το ποτάμι, που για όλους ήταν στοιχειό και το αντιμετώπιζαν σαν τον διάβολο. Ποια είναι η σχέση της με τον ποταμό και γιατί δεν τον φοβήθηκε ποτέ;

Η Φιλίτσα είναι απογοητευμένη από τον κόσμο των ανθρώπων. Κόρη μιας εξαφανισμένης αδιάφορης μητέρας και ενός βάναυσου μέθυσου ζει ως παρίας με τη γιαγιά της στο σκοτεινό λυπημένο σπίτι τους κοντά στον ποταμό, ενώ οι συγχωριανοί τους τις αποφεύγουν ως μιάσματα, επειδή φοβούνται κάθε επαφή με τον πατέρα της, τον Αυγουστή. Μόνη της ανακούφιση ο ποταμός και οι στιγμές που περνά κοντά του. Κάθεται στις όχθες του και του λέει τα πάντα προσωποποιώντας τον ως φίλο που ακούει τα βάσανά της και απαλύνει τη μοναξιά της.

Λ90. Ένα κεφαλαίο γράμμα του αλφάβητου και δίπλα ακριβώς δυο νούμερα. Αυτά έγραψε με το αίμα της στο μάρμαρο, δευτερόλεπτα πριν αφήσει την τελευταία της πνοή. Είναι ικανά αυτά μόνο τα στοιχεία να οδηγήσουν στο δολοφόνο της;

Ίσως όχι τον οποιονδήποτε αλλά σίγουρα είναι ένα πολύ αποκαλυπτικό εναρκτήριο στοιχείο για κάποιον που ξέρει καλά το χαρακτήρα, τις προτιμήσεις, τις αντιλήψεις και την καλλιέργειά της κι έτσι μπορεί να πιάσει την αρχή του μίτου και να ξετυλίξει το νήμα του μυστηρίου.

– Θα στοιχειώσουν, όμως και τα όνειρα της εγγονής της. Η Λευκή τη βρήκε νεκρή και τώρα …; Μπορείτε να μας δώσετε κάποια στοιχεία της πλοκής;

Η νεαρή Λευκή Παλαιολόγου παίρνει την απόφαση να συνεργαστεί με τον διάσημο ερευνητή Χρήστο Βαράγκη κι έτσι δραστηριοποιείται και καταφέρνει να συνέλθει και η ίδια από την απελπισία που την έχει παραλύσει λόγω της τραγωδίας που έπληξε την οικογένειά της. Προσπαθώντας μαζί με το Χρήστο να εντοπίσουν τον πραγματικό ένοχο, θα ερευνήσουν ένα πλήθος υπόπτων και θα ανατρέξουν στο παρελθόν, όπου ανακαλύπτουν ασύλληπτες ίντριγκες, πάθη, μίση και κρυμμένα αλλά όχι ξεχασμένα μυστικά. Οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη και αν ένα μυαλό μπορεί να λύσει το μυστήριο, είναι σίγουρα αυτό του Χρήστου Βαράγκη!

– Η ράβδος που εξαρχής μπαίνει στο «παιχνίδι» της ανάγνωσης πόσο σημαντικό ρόλο θα παίξει στην ιστορία σας;

Η ράβδος φέρεται να είναι ένα πολύτιμο αρχαιολογικό εύρημα που αξίζει εκατομμύρια αλλά και να έχει σπάνιες πολύτιμες ιδιότητες τουλάχιστον, όπως το μαρτυρούν οι θρύλοι και οι δοξασίες των χωριών κοντά στον Αχέροντα. Είναι επίσης και το όχημα με το οποίο διατηρείται ολοζώντανη η ενέργεια και η ανάσα του Αχέροντα σε κάθε στροφή της ιστορίας. Η συνέχεια στο βιβλίο…

– Αχέροντας! Τι σημαίνει για σας αυτό το ποτάμι; Πόσο απολαυστική ήταν η έρευνα για τους μύθους και τις δοξασίες που τον περιβάλλουν και πόσο κράτησε;

Νομίζω ότι η λέξη που χρησιμοποίησες είναι απόλυτα ταιριαστή, γιατί η επαφή μου με τον ποταμό, τη μυθολογία και την ιστορία του ήταν το λιγότερο απολαυστική. Για ένα ολόκληρο χρόνο η ψυχή και το μυαλό μου βρίσκονταν κοντά του μαγεμένα από την ιδιαίτερη ομορφιά του, την πλούσια χλωρίδα και πανίδα του, την ιστορία και τους θρύλους που κολυμπούν εδώ και αιώνες στα κρυστάλλινα νερά του. Η μεγαλύτερή μου χαρά είναι τα μηνύματα που λαμβάνω από τους αναγνώστες που ανάμεσα στα άλλα μου γράφουν πως το συγκεκριμένο βιβλίο τους έχει κάνει να θέλουν διακαώς να επισκεφτούν τον ποταμό!

– Χτίζοντας το προφίλ των πρωταγωνιστών σας ως πιο σημείο επηρεαστήκατε από τις σπουδές σας στη Σωματική Ψυχοθεραπεία; «Η στάση του σώματος, η ένταση των μυών, η αναπνοή, η έκφραση, το βλέμμα, η συνολική ενέργεια και πολλά άλλα είναι εξίσου σημαντικά διαγνωστικά και θεραπευτικά εργαλεία με το λόγο και τη συζήτηση», έχετε πει σε μία συνέντευξή σας μιλώντας για την ειδικότητά σας.

Οπωσδήποτε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της ανθρώπινης επικοινωνίας δεν περνά μέσα από τις λέξεις. Έτσι για να χτίσω την προσωπικότητα, τις αποχρώσεις, τις συμπεριφορές αλλά και τις διαδράσεις ενός ήρωα με τους υπόλοιπους της ιστορίας δε χρειάζεται να βασιστώ μόνο σε διαλόγους αλλά και σε άλλα εργαλεία, όπως αυτά που αναφέρεις κι εσύ η ίδια πιο πάνω. Έτσι περιγράφονται αντιδράσεις που μπορεί να φαντάζουν ανεπαίσθητες αλλά σίγουρα δημιουργούν ή υπονοούν συναισθήματα, με τρόπους που τα έχουμε βιώσει λίγο πολύ όλοι μας και γι’ αυτό η αίσθηση περνά πολύ πιο ζωντανά στο υποσυνείδητό μας.

– «Η ιστορία της Ρόζας είναι μια περιήγηση στην Αθήνα του ’60, μια εποχή γεμάτη σημαντικά πολιτικά και πολιτιστικά γεγονότα …», υπογραμμίζετε στο σημείωμά σας. Μπορείτε να μας πείτε κάποια που θα συναντήσει ο αναγνώστης;

Μια πλειάδα γνωστών προσωπικοτήτων περνά μπροστά από τα μάτια του θεατή και κεντάει με την παρουσία της το σκηνικό της Αθήνας της δεκαετίας του 60. Υπέροχες καλλιτέχνιδες που άφησαν το στίγμα τους, όπως η Τζένη Καρέζη, η Μελίνα Μερκούρη, η Μάρθα Καραγιάννη, η Ρένα Βλαχοπούλου και η Μάρω Κοντού, εξαιρετικοί ηθοποιοί όπως ο Κώστας Βουτσάς και ο Δημήτρης Χορν αλλά και μεγάλοι δημιουργοί, όπως ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις, φωτίζουν με το υψηλό τους ανάστημα τις σελίδες του βιβλίου.

– Στην αρχή αυτού του σημειώματος χαρακτηρίζετε μαγικό το ταξίδι σας στον Αχέροντα. Πότε έγινε αυτό το ταξίδι στο «ύστατο όριο ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο», όπως είναι γνωστός από την αρχαιότητα;

Πριν δύο καλοκαίρια ταξίδεψα και γνώρισα από κοντά το Βασιλιά Ποταμό. Ειλικρινά θεωρώ αυτό το ταξίδι μεγάλο δώρο για το οποίο είμαι πραγματικά ευγνώμων, αλλά και τον Αχέροντα ένα συγκλονιστικό τοπίο φορτισμένο από την ιστορία, τους μύθους και τους θρύλους που έπλασε η ελληνική ψυχή, το οποίο πρέπει να μας κάνει όλους περήφανους ως Έλληνες.

– Πλησιάζοντας τις όχθες του, ποιο πρόσωπο από τους πρωταγωνιστές σας είδατε να καθρεφτίζονται στα νερά του; Μήπως η Ρόζα; Ή μήπως η 16χρονη Φιλίτσα πριν γίνει Ρόζα;

Όταν ταξίδεψα κοντά στο Βασιλιά Ποταμό, μαγεύτηκα από την απίστευτη ομορφιά του και τα μάτια της φαντασίας μου αντίκρισαν μόνο ένα πλάσμα να αναδύεται από τα κρυστάλλινα σπλάχνα του. Την αιθέρια Λευκοθέα με τα ξανθά μαλλιά και το λευκό φόρεμα που φάνταζε ζυμωμένη από τα αθάνατα νερά του.

– Διαβάζοντας το μυθιστόρημά σας έμαθα αρκετές πληροφορίες που αγνοούσα γύρω από τις δοξασίες για τον Αχέροντα. Εκείνο όμως που αγνοούσα εντελώς ήταν πως υπάρχει δίκροκο βλέμμα. Μπορείτε να εξηγήσετε στους φίλους του Vivlio-life τι ακριβώς είναι;

Με τον όρο «δίκροκο βλέμμα» ο λαός περιγράφει μια κατάσταση που επιστημονικά ονομάζεται Ετεροχρωμία Ίριδας και στην οποία η ίριδα του ενός ματιού έχει διαφορετικό χρώμα από την ίριδα του άλλου. Έτσι ένας άνθρωπος που έχει ετεροχρωμία ίριδας μπορεί να έχει π.χ. ένα καστανό και ένα πράσινο μάτι, όπως συμβαίνει με μία από τις πρωταγωνίστριες της ιστορίας.

– Αφιερώνετε το βιβλίο σε όλες τις γυναίκες που γεννήθηκαν στα άγια χώματα της Ηπείρου. «Είστε πολλές … Είστε δυνατές … Και είστε υπέροχες …» διαβάζω πριν ξεκινήσω το βιβλίο. Γιατί όχι και στους άντρες Ηπειρώτες;

Οφείλω να ξεκινήσω λέγοντας ότι και σαν άνθρωπος και σαν θεραπεύτρια αγαπώ την ισορροπία που δημιουργεί η συνύπαρξη της αρσενικής και της θηλυκής ενέργειας και σέβομαι ιδιαίτερα τους άντρες ως συνοδοιπόρους και πολύτιμους συντρόφους στο μονοπάτι της ζωής. Αν μιλήσουμε ειδικότερα για τους άντρες Ηπειρώτες, έχουν πρωτοστατήσει σε πάμπολλες περιόδους της ιστορίας, αποδεικνύοντας έτσι την αξία τους αλλά και το μεγαλείο της ψυχής τους. Παρόλα αυτά σε ετούτο το βιβλίο περιγράφεται η ιστορία μιας γυναίκας που γεννήθηκε στα χώματα της Ηπείρου και μεγαλώνοντας δύσκολα, κατόρθωσε να μεγαλουργήσει και να γίνει παγκόσμια γνωστή, χτίζοντας μια αυτοκρατορία. Η ιστορία της Ρόζας Παλαιολόγου είναι ένας ύμνος στη γυναικεία δύναμη που ανθίζει μέσα από μεγάλες δυσκολίες και όσο την έγραφα έρχονταν στο μυαλό μου οι υπέροχες γυναίκες της Ηπείρου που μέσα στο πέρασμα των καιρών έχουν αντιμετωπίσει, αντέξει και υπερνικήσει πάμπολλες δυσκολίες και εμπόδια. Σε αυτές τις αγωνίστριες καταθέτω λοιπόν το σεβασμό και την αγάπη μου και τους αφιερώνω την Κληρονόμο του Ποταμού.

– Αιώνες παλαιότεροι, ελληνική μυθολογία, θρύλοι και δοξασίες της ελληνικής γης, δείχνουν να σας γοητεύουν πολύ… Μπορούμε να υποθέσουμε, λοιπόν, πως ίσως αποτελέσουν πηγή έμπνευσης και για το επόμενο μυθιστόρημά σας;

Πράγματι γοητεύομαι και αγαπώ ιδιαίτερα την ιστορία, τη μυθολογία, τη λαογραφία, τους θρύλους, τα έθιμα και τα γλωσσικά ιδιώματα του τόπου μας. Σκοπός μου είναι πάντα να καταδεικνύω την ομορφιά της Ελλάδας και σίγουρα δε θα πάψω να προσθέτω αυτά τα πολύτιμα συστατικά στο χαρμάνι των ιστοριών μου.

Λίγα λόγια

1960

Η μυστηριώδης γυναίκα που περιδιαβάζει στις όχθες του Αχέροντα χαρίζει τις γνώσεις της στη δεκαεξάχρονη Φιλίτσα. Η τελευταία φτάνει στην Αθήνα, αλλάζει το όνομά της σε Ρόζα και χτίζει μια αυτοκρατορία από το μηδέν. Η πολυτάραχη ζωή της Ρόζας σημαδεύεται από μεγάλους έρωτες, ισχυρές ίντριγκες, έντονα μίση κι ένα σκοτεινό μυστικό που καλείται να περιφρουρήσει πάση θυσία, ακόμα και με την ίδια της τη ζωή.

2017

Η δολοφονία της πασίγνωστης πλέον Ρόζας Παλαιολόγου συγκλονίζει το πανελλήνιο και ο διάσημος ερευνητής Χρήστος Βαράγκης μαζί με την εγγονή της, τη Λευκή, καλούνται να λύσουν το μυστήριο. Όσο περνά ο καιρός, εισχωρούν όλο και πιο βαθιά σε έναν λαβύρινθο μίσους και θανάσιμων εχθρών. Κι ενώ αναζητούν τη λύση στο παρελθόν, η βοήθεια έρχεται ανέλπιστα από το αγερικό του ποταμού. Ποια είναι η μυστηριώδης Λευκοθέα που αναδύεται από τα πέπλα του χρόνου και φαντάζει φτιαγμένη από τα αθάνατα νερά; Θα καταφέρουν να λύσουν τους γρίφους της Ρόζας, έτσι όπως φαίνεται η ίδια να τους καθοδηγεί μέσα από τα έργα αρχαίων δημιουργών που έχουν υμνήσει τον επιβλητικό Αχέροντα;

Ένα βιβλίο κεντημένο με τους θρύλους του ποταμού των στεναγμών και των μυθικών παραποτάμων του, που διέσχιζαν τον Άδη. Μια ιστορία που, περνώντας μέσα από τον θάνατο, υμνεί τη ζωή!

Η ΔΗΜΗΤΡΑ ΙΩΑΝΝΟΥ σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ασχολείται επαγγελματικά με τη Σωματική Ψυχοθεραπεία και τη Βιοανάδραση. Η μελέτη των ανθρώπινων σχέσεων, συμπεριφορών και διαδράσεων ανέκαθεν τη γοήτευε, ενώ το γράψιμο είναι το μεγάλο της πάθος. Η αγάπη της για την Ελλάδα είναι ριζωμένη βαθιά, γι’ αυτό και ερευνά επίμονα τη λαογραφία και τα μυστικά κάθε γωνιάς της. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ – ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΓΙΣΣΑΣ,ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΝΝΕΤΑΣ, ΒΑΛΕΝΤΙΝΑ. Η ΓΗΤΕΥΤΡΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ και ΟΙ ΓΙΟΙ ΤΗΣ ΓΑΛΑΝΗΣ ΚΥΡΑΣ.