Στο παιδικό της βιβλίο με τίτλο Η μαγισσούλα που έτρωγε αριθμούς που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ψυχογιός η συγγραφέας Χρυσάνθη Τσιαμπαλή με έναν έξυπνο, πρωτότυπο και διασκεδαστικό τρόπο προσπαθεί να μυήσει τα παιδιά στον κόσμο των αριθμών, των μαθηματικών και στις έννοιες τις πρόσθεσης και της αφαίρεσης, ώστε να εξοικειωθούν μαζί τους στην πρώτη τάξη του Δημοτικού.
Οι μαγισσούλες είναι φιγούρες που αρέσουν στα παιδιά και έννοιες όπως μαγικά, ξόρκια, μαγικά φίλτρα εξιτάρουν τη φαντασία τους. Έτσι η Τσιαμπαλή στήνει μια ιστορία για τις μαγισσούλες της πρώτης τάξης του σχολείου μαγγισσών. Η Φριτανίτα, η Δανελόη, η Φουφέλια βρίσκονται στο κάστρο της αρχιμάγισσας Αναφανδίνας για να πάρουν μέρος στη γιορτή που έχει ετοιμάσει η αρχιμάγισσα για το τέλος της σχολικής χρονιάς. Οι μαγισσούλες είναι πολύ χαρούμενες και ενθουσιασμένες για τη γιορτή αλλά και για τους εκλεκτούς καλεσμένους που παρεβρίσκονται. Τον Ουρανό, τα Αστέρια, τα Κύματα της Θάλασσας, τα Χαμόγελα του Ήλιου και πολλούς άλλους. Ο ξακουστός μάγος με τον αριθμό μηδέν παρέα με τους βοηθούς του, τους αριθμούς της πρώτης δεκάδας, αρχίζει τα μαγικά του κόλπα χρησιμοποιώντας το απίθανο μαγικό φίλτρο της Πρόσθεσης. Όμως δυστυχώς κάτι δεν πάει καλά. Το πρώτο κόλπο δεν πετυχαίνει. Ούτε το δεύτερο, ούτε το τρίτο. Βαθιά απογοήτευση για τον αρχιμάγο που νιώθει ντροπιασμένος αλλά και θυμωμένος. Έχει ιδρώσει και κοντεύει να σκάσει. Ωστόσο βρίσκει το θάρρος να παραδεχθεί πως «Ατυχίες συμβαίνουν και στους πιο ικανούς» και να συνεχίσει τα κόλπα του αλλάζοντας μαγικό φίλτρο και χρησιμοποιώντας αυτό της Αφαίρεσης.
Στο σημείο αυτό η συγγραφέας με πολύ πρωτότυπο και έξυπνο τρόπο διδάσκει στα παιδιά την έννοια της αποτυχίας. Δεν είναι κακό κάποια στιγμή στη ζωή μας να αποτύχουμε σε ένα σχέδιό μας ή σε κάτι που ετοιμάζουμε. Όλοι κάνουμε λάθη και μέσα από τα λάθη μας μαθαίνουμε. Δεν είμαστε παντογνώστες. Το παν είναι πάντα να προσπαθούμε και να μην το βάζουμε κάτω. Και όταν έρθει μια αποτυχία να βρίσκουμε τη θέληση και το κουράγιο να ξαναπροσπαθούμε. Να πιστεύουμε στον εαυτό μας και να τον ενθαρρύνουμε να συνεχίσει την προσπάθεια. Σε πρώτο επίπεδο αυτά είναι τα μηνύματα και οι αξίες που θέλει να περάσει η Χρυσάνθη Τσιαμπαλή στους μικρούς αναγνώστες και το καταφέρνει.
Όταν και τα κόλπα με την Αφαίρεση αποτυγχάνουν, ο μάγος αριθμός Μηδέν δεν αντέχει την αποτυχία και λιποθυμά. Όλοι τρέχουν να τον βοηθήσουν και φωνάζουν αλαφιασμένοι αναζητώντας βοήθεια. Εδώ τα παιδιά εξοικειώνονται με τις έννοιες της αλληλοβοήθειας και της αλληλεγγύης και μαθαίνουν πόσο σημαντικό είναι να βοηθάμε τον φίλο μας ή τον διπλανό μας όταν έχει ανάγκη.
Τι έχει συμβεί; Γιατί δεν πετυχαίνουν τα μαγικά ξόρκια και κόλπα;
Ξαφνικά ακούγεται μια φωνή και το μυστήριο αρχίζει να λύνεται. Η μαγισσούλα Πριφινέλα εντοπίζεται κρυμμένη και με φουσκωμένα μάγουλα. Από το στόμα της κρέμεται ο βοηθός αριθμός 1. Η αρχιμάγισσα της ζουλάει τα μάγουλα και από μέσα ξεπηδούν τσαλακωμένοι και λιγάκι μασημένοι οι υπόλοιποι αριθμοί. Γιατί όμως τους έφαγε η μαγγισούλα; H Αναφανδίνα την επιπλήττει και ζητά εξηγήσεις γιατί το έκανε αυτό. Όταν η Πριφινέλα με σκυμμένο το κεφάλι αποκαλύπτει πως ήθελε να νιώθει τρισευτυχισμένη ή να νιώθει εφτάψυχη και να έχει πάντα τύχη, η αρχιμάγισσα την επιπλήττει πως σκέφτεται μόνο τον εαυτό της και δεν σέβεται τους κανόνες του σχολείου που θέλουν ό,τι κάνουμε να βοηθάει τους άλλους και όχι να τους βλάπτει.
Σε δεύτερο επίπεδο λοιπόν μέσω της απλής γραφής της συγγραφέα και της πρωτότυπης και ενδαφέρουσας μυθοπλασίας τα παιδιά μαθαίνουν την έννοια του κοινού καλού. Δεν πρέπει να μας ενδιαφέρει μόνο ο εαυτός μας όταν είμαστε μέλη μιας ομάδας. Αντιθέτως πρέπει να σεβόμαστε τους κανόνες και να συνεργαζόμαστε ώστε να βοηθάμε τους συμμαθητές μας. Τα παιδιά μαθαίνουν και για την έννοια της τιμωρίας όταν η αρχιμάγισσα αφαιρεί από την Πριφινέλα το μαγικό της ραβδί. Όταν όμως η Φουφέλια και οι συμμαθήτριές τους της λένε πως όλες μαζί θα την βοηθήσουν ώστε την επόμενη χρονιά να περάσει την τάξη και να μην σκέφτεται μόνο την ίδια, τότε είναι που συνειδητοποίησε το αγαθό και την υπέρμετρη αξία της φιλίας και πως είχε πολλούς λόγους για να είναι ευτυχισμένη.
Η εξαιρετική εικονογράφηση που μετατρέπει τις λέξεις σε εικόνες και κινητοποιεί τη φαντασία του παιδιού οξύνοντας την κριτική του σκέψη ανήκει στην Ανδριάννα Ρούσσου. Το βιβλίο ανήκει στη σειρά Ευέλικτη Ζώνη – Φολαναγνωσία και το λογότυπο Φραουλίτσα και συστήνεται σε παιδιά 5-6 ετών. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχουν δραστηριότητες με λέξεις, αριθμούς και προσθαφαιρέσεις σε στιλ παιχνιδιού με τις οποίες τα παιδιά αξιοποιούν δημιουργικά τον χρόνο τους.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.