Συγγραφέας του βιβλίου «Η ιστορία των σκιών» – Εκδόσεις «Πηγή»

Ένα περιπετειώδες ταξίδι μυστηρίου, το οποίο ξεκινά το 2015 από τη Θεσσαλονίκη και φθάνει στη Μεσαιωνική Ευρώπη του 1558, περιμένει τον αναγνώστη στην «Ιστορία των σκιών», καθώς μας βάζει στο γκρίζο κεφάλαιο των απαγορευμένων βιβλίων. Ξεκινώντας την ανάγνωση, νομίζεις πως ο Αχιλλέας – ο πρωταγωνιστής του 21ου αιώνα όπως χαρακτηρίζει τον ήρωα του μυθιστορήματός του ο Θωμάς Καλοκύρης – είναι ο κεντρικός ήρωας. Τα πράγματα έρχεται να βάλει στη θέση τους ο ίδιος ο συγγραφέας. Ξεκαθαρίζει πως πραγματικοί πρωταγωνιστές του βιβλίου του είναι οι Προστάτες της Γνώσης, οι οποίοι όπως λέει στο Vivlio-life «είναι οι πολεμιστές του φωτός, το τελευταίο προπύργιο απέναντι στον σκοταδισμό και την προκατάληψη. Αφιερώνουν τη ζωή τους σε έναν σκοπό ανώτερο από τους ίδιους- την προστασία της Γνώσης…»

Απαγορευμένα βιβλία. Ένα σκοτεινό κεφάλαιο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στη Μεσαιωνική Ευρώπη. Σας ενέπνευσε και άρα έχετε μελετήσει και ερευνήσει τη συγκλονιστική αυτή περίοδο. Μιλήστε μας γι’ αυτή την εμπειρία.
Πρόκειται για μια εποχή μαγισσών. Και σκοταδιστικών αντιλήψεων. Ο άνθρωπος δεν είναι ο κυρίαρχος του κόσμου. Ο Θεός είναι. Και στο όνομα αυτού κυβερνώνται οι πόλεις, συλλέγονται οι φόροι, τιμωρούνται οι άπιστοι και καλλιεργούνται τα συλλογικά οράματα. Η μεσαιωνική Ευρώπη είναι πιθανότατα το πιο φονταμενταλιστικό μέρος του κόσμου. Ταυτόχρονα είναι και ο κόσμος των θαυμάτων. Το κυνήγι μαγισσών, βλέπετε, έχει πολλές όψεις. Αφ’ ενός αναδεικνύει τη βαναυσότητα και την απολυταρχικότητα της τότε εποχής. Αφ’ ετέρου, όμως, στηλιτεύει την πεζότητα της δικής μας εποχής. Πώς είναι να ζεις σε ένα κόσμο δίχως μάγισσες;

Για να μπούμε στο κλίμα της ιστορίας, θα ήταν χρήσιμο να μας εξηγήσετε γιατί το περιεχόμενο αυτών των βιβλίων θεωρούνταν επικίνδυνο για τους πιστούς και να μας δώσετε τα ονόματα κάποιων συγγραφέων που κατέχουν μία θέση στη λίστα που εκδόθηκε τον 16ο αιώνα.
Το Index Librorum Prohibitorum («Κατάλογος Απαγορευμένων Βιβλίων») είναι ένας ιστορικός κατάλογος βιβλίων, τα οποία λογοκρίθηκαν από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, καθώς θεωρήθηκαν «επικίνδυνα» για την πίστη και την πνευματική υγεία των πιστών της. Η κυρίαρχη ελίτ της εποχής προσπάθησε να ελέγξει τη Γνώση, διότι μέσω αυτής αποκτούσε Δύναμη. Μερικοί διάσημοι συγγραφείς που συμπεριλήφθηκαν στον κατάλογο κατά περιόδους είναι ο Φράνσις Μπέικον, ο Ρενέ Ντεκάρτ, ο Νικόλαος Κοπέρνικος κ.α., ενώ πολύ αργότερα στον κατάλογο προστέθηκαν και ονόματα όπως ο Βίκτωρ Ουγκό και ο Νίκος Καζαντζάκης.

Βασικός πρωταγωνιστής της ιστορίας σας είναι ο Αχιλλέας. Μιλήστε μας γι’ αυτόν τον χαρακτήρα.
Ο Αχιλλέας είναι ο πρωταγωνιστής του 21ου αιώνα. Ορθολογιστής και συνάμα ονειροπόλος, αισιόδοξος και συνάμα καταθλιπτικός, θαρραλέος και φοβισμένος, γνώστης και αδαής, σοφός και ευήθης, δύσπιστος και παρορμητικός, παθιασμένος και απαθής. Ο Αχιλλέας είναι όλα τα παραπάνω μαζί και τίποτα από όλα αυτά ταυτόχρονα, αφού τα χαρακτηριστικά του συχνά αυτοαναιρούνται. Όλα τα πρόσωπα του οδηγούν στο Ένα, που δήθεν λέγεται Εαυτός. Άλλοτε παραλογίζεται -φωνάζει «είμαι Πολλοί»- άλλοτε συνέρχεται- φωνάζει «είμαι Ένας!». Μέσα στη παραφροσύνη της λογικής ζωής του μέσου συγχρόνου ανθρώπου ο Αχιλλέας πέφτει, σηκώνεται, ξανά πέφτει και ξανά σηκώνεται. Σας θυμίζει, άραγε, κάποιον; Ίσως, εσάς;

Μαζί με τους φίλους του αναζητούν να ενώσουν τα κομμάτια της Συνωμοσίας των Σκιών, αναφέρετε στο σημείωμά σας. Ποιοι είναι οι μυθοπλαστικοί φίλοι του Αχιλλέα και πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος τους στη συγκλονιστική σας περιπέτεια;
Οι σύντροφοι του Αχιλλέα στο μυθοπλαστικό παρόν είναι η Αφροδίτη και ο Αλέξης. Ο ρόλος τους είναι παραπάνω από καθοριστικός για την πλοκή, είναι μάλλον γενεσιουργός παράγοντας, όπως μόνο η συντροφικότητα μπορεί να είναι, για τον κάθε έναν από εμάς, σε κάθε μας βήμα, σε κάθε μας στροφή. Ο Αλέξης και η Αφροδίτη είναι εκεί για να στηρίξουν τον φίλο τους, ακόμη και όταν ο ίδιος ο Αχιλλέας έχει χάσει κάθε πίστη στον εαυτό του. Αυτή η συντροφικότητα θα αποτελέσει και την τελευταία σανίδα σωτηρίας του Αχιλλέα στην αχανή τρικυμία του νου και της παραφροσύνης.

Μια περιπέτεια που ξεκίνησε στο πλαίσιο εκπόνησης της διπλωματικής του εργασίας και την αποδοχή της πρόκλησης του καθηγητή του. Πόσο σημαντική είναι η παρουσία του καθηγητή στην εξέλιξη;
Ο καθηγητής Οδυσσέας Λαέρτης δίνει το έναυσμα για τη δημιουργία της Ιστορίας των Σκιών. Η πρόκληση του έχει ως στόχο την όξυνση των ικανοτήτων του φοιτητή του, Αχιλλέα. Σύντομα, όμως, οι ρόλοι συγχέονται. Καθώς ο Αχιλλέας αναζητά να συνθέσει τα κομμάτια της αλήθειας, το σκοτεινό παρελθόν του καθηγητή έρχεται σταδιακά στο φως. Ο καθηγητής γίνεται πάλι μαθητής και αντίστροφα. Η ζωή αντιστρέφει συχνά τους δοτούς μας ρόλους και όσο πιο εξαρτημένοι είμαστε από το ρόλο που προσωρινά επιτελούμε, τόσο πιο απότομη και σκληρή θα είναι και η αντιστροφή.

Προστάτες της Γνώσης τους αποκαλείτε. Εξηγήστε μας την εμπλοκή τους στην ιστορία των απαγορευμένων βιβλίων.
Οι Προστάτες της Γνώσης είναι -ίσως- οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της Ιστορίας των Σκιών. Οι Προστάτες της Γνώσης είναι οι πολεμιστές του φωτός, το τελευταίο προπύργιο απέναντι στον σκοταδισμό και την προκατάληψη. Αφιερώνουν τη ζωή τους σε έναν σκοπό ανώτερο από τους ίδιους- την προστασία της Γνώσης. Οι Προστάτες της Γνώσης είναι εκείνοι που με οδηγό το θάρρος τους διασχίζουν την Ευρώπη και μεταφέρουν την ελπίδα στο αύριο. Οι Προστάτες της Γνώσης είναι ταυτόχρονα και ανθρώπινα όντα. Ως άνθρωποι αγαπάνε, πονάνε, μισούνε, εκδικούνται, απελπίζονται, κάνουν λάθη και μάχονται καθημερινά με τους φόβους και τις ανασφάλειες τους. Ως άνθρωποι ελπίζουν. Ως ήρωες προχωράνε.

«Οι σκιές έρχονται στο φως στους δρόμους των Παρισίων, στο πριγκιπάτο της Σαβοΐας, στην Τορώνη, στη Ρώμη… στη Θεσσαλονίκη». Ποιες είναι οι σκιές, που αποτελούν μέρος του τίτλου σας;
Σκιές είναι οι ιστορίες που δεν ειπώθηκαν ποτέ. Σκιές είναι τα συναισθήματα που δεν εκφράστηκαν ποτέ. Σκιές είναι οι αλήθειες που ποτέ δε βγήκαν στο φως. Σκιές είναι οι φόβοι μας, οι αγωνίες μας, ο πανικός μας, οι βαθύτερες επονείδιστες σκέψεις ενός σκοτεινού και κρυμμένου εαυτού. Μη φοβάστε. Οι άνθρωποι έχουμε μάθει καλά να κρύβουμε τις σκιές μας κάτω από τεχνητά φώτα. Όταν έρθει η ώρα και βγούνε στο φως, μη φοβηθείτε. Ήταν πάντοτε εκεί. Απλώς δε μπορούσαμε – ή δε θέλαμε- να τις αντιληφθούμε.

Παρόν και παρελθόν συμβαδίζουν αρμονικά στο μυθιστόρημά σας. Οι συγγραφικοί συνδετικοί κρίκοι ήταν εύκολο να βρεθούν ώστε να κυλά χωρίς δυσκολία η ανάγνωση;
Ήταν -θα έλεγα- απόλυτα φυσιολογικό, το πιο φυσιολογικό πράγμα στον κόσμο. Η Ιστορία των Σκιών δημιουργήθηκε μόνη της. Με υπηρέτη τη δική μου πένα ξεδιπλώθηκε στο χαρτί χωρίς δισταγμό και σε κάθε βήμα αναθεωρούσε τον εαυτό της, ακόμη και από την αρχή. Θέλει δύναμη να αναθεωρείς τον εαυτό σου μόνιμα. Η Ιστορία των Σκιών σε κάθε της βήμα το τολμούσε.

Αρμονικά συμβαδίζουν επίσης αλήθεια και φαντασία. Αντιμετωπίσατε κάποια δυσκολία στο να συνδέσετε τα ιστορικά γεγονότα με τη μυθοπλασία;
Πώς είμαστε τόσο σίγουροι για το τι αποτελεί «ιστορικό γεγονός» και τι «μυθοπλασία»; Τι «φαντασία» και τι «αλήθεια»; Ναι, ιστορικό γεγονός είναι εκείνο που αναγράφεται ως τέτοιο στα βιβλία ιστορίας. Στα βιβλία που έγραψαν ποιοι; Και, μάλιστα, σε μια τόσο σκοτεινή περίοδο, όπως ο ευρωπαϊκός μεσαίωνας. Ίσως, η Ιστορία των Σκιών συνέβη στα αλήθεια. Ίσως και όχι. Όμως, δε πρέπει να ξεχνάμε πως τη μυθοπλασία με την πραγματικότητα δε τη διαχωρίζει παρά μόνο η δική μας αντίληψη περί του τι πραγματικά συνέβη.

Η Βέροια είναι τόπος καταγωγής σας. Είναι και ο λόγος που της δώσατε μια εξέχουσα και πρωταγωνιστική θέση;
Η πόλη της Βέροιας κατέχει μια εξέχουσα για εμένα θέση, καθότι ήταν η πόλη όπου έζησα τα παιδικά μου χρόνια. Καθώς παραπαίει ανάμεσα στο παρόν και στο παρελθόν, η ιστορική μακεδονική πόλη φιλοξένησε τη ζωοδόχο δράση των ηρώων με τέτοια αρμονία, ώστε η δουλειά μου ως συγγραφέα ήταν μονάχα να ενώσω τα κομμάτια.

Στο βιβλίο σας υπάρχουν πολλές και σημαντικές πληροφορίες όχι μόνο για τις καταγραφές της ιστορίας αλλά και για τους τόπους που δραστηριοποιήθηκαν οι πρωταγωνιστές σας. Ήταν κάποιες ανάσες χαλάρωσης ανάμεσα στην ένταση της πλοκής;
Ένα μυθιστόρημα είναι πολλά παραπάνω από την πλοκή ή τις περιγραφές του. Είναι ένας ολόκληρος κόσμος. Και όπως κάθε κόσμος, έχει ένα ιστορικό παρόν και μία δική του φαντασιακή πραγματικότητα. Οι πληροφορίες για το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο των δρώντων έχουν σκοπό να μεταφέρουν τον αναγνώστη σε αυτή τη διαφορετικότητα. Ταυτόχρονα, συμβάλλουν στην αποκλιμάκωση των συναισθημάτων, ώστε ο συγγραφέας να οδηγηθεί ομαλά στην ένταση και ο αναγνώστης στην ταύτιση, με σκοπό την πολυπόθητη -για όλους- κάθαρση.

Λίγα λόγια για το βιβλίο

«Πρόκειται για την καλύτερα οργανωμένη προσπάθεια συγκέντρωσης απόλυτης εξουσίας και καθυπόταξης κάθε αντίστασης. Χωρίς γνώση δεν υπάρχει αμφιβολία, χωρίς αμφιβολία δεν υπάρχει σκέψη, χωρίς σκέψη δεν υπάρχει έμπνευση, χωρίς έμπνευση δεν υπάρχει ελευθερία, χωρίς ελευθερία δεν υπάρχει αντίδραση».
Θεσσαλονίκη, 2015. Πώς κατασκευάζεται µια θεωρία συνωμοσίας; Ο Αχιλλέας αποδέχεται την πρόκληση του καθηγητή του. Το ταξίδι ξεκινά και το τέλος του είναι απρόβλεπτο. Η ιστορία γίνεται εμμονή, η φαντασία πραγματικότητα. Η αλήθεια παραμονεύει πίσω από ένα ειδεχθές έγκλημα.
Ευρώπη, 1558. Ο Κώδικας των Απαγορευμένων Βιβλίων είναι γεγονός. Σε ποιους εναπόκειται να προστατεύσουν την Απαγορευμένη Γνώση; Οι σκιές έρχονται στο φως στους δρόμους των Παρισίων, στο πριγκιπάτο της Σαβοΐας, στην Τορώνη, στη Ρώμη, καθώς και στα θεμέλια του νεόκτιστου Πύργου των Λεόντων στη Θεσσαλονίκη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Βέροια, 1970. Ποια στοιχεία οδηγούν στους απογόνους των Προστατών της Γνώσης; Πώς συνδέεται η δολοφονία μιας έφηβης ποιήτριας µε το σκοτεινό παρελθόν του καθηγητή;
Το παρελθόν, απώτερο και κοντινό, εξελίσσεται παράλληλα µε το παρόν του Αχιλλέα που αναζητά να βρει τη λύτρωση (εάν αυτή ταυτίζεται µε την αλήθεια) µέσα από τις σκιές της ιστορίας του.

Βιογραφικό

Ο Θωμάς Καλοκύρης γεννήθηκε το 1991 στη Βέροια.
Αποφοίτησε από τη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στο Εμπορικό & Οικονομικό Δίκαιο.
Η πρώτη του συγγραφική προσπάθεια ήταν το «Ονείρων Άθυρμα», µια συλλογή διηγημάτων και ποιημάτων, που εκδόθηκε το 2015 και σημείωσε αξιόλογη επιτυχία.
Η «Ιστορία των Σκιών» αποτελεί το πρώτο του μυθιστόρημα.
Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη ως δικηγόρος.