Το πρώτο βιβλίο της Fiona Barton με τίτλο Η ΧΗΡΑ, κυκλοφόρησε και στη χώρα μας από τις εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ, τον Οκτώβρη του 2017, σε μετάφραση Καίτης Αλεξανδρή.

Δικαίως, χαρακτηρίστηκε βιβλίο της χρονιάς και έγινε best seller σε πολλές χώρες του κόσμου. Πρόκειται για ένα δυνατό ψυχολογικό θρίλερ, με ένα θέμα εξαιρετικά ευαίσθητο.
Η ιστορία ξεκινάει το 1989 με τον γάμο της Τζιν και του Γκλεν Τέιλορ. Ο Γκλεν, στέλεχος Τράπεζας και η Τζιν, ο «αδύναμος κρίκος» μέσα στη σχέση και την οικογένεια, εργάζεται σε κομμωτήριο. Η Τζιν «τοποθετεί» πολύ ψηλά τον σύζυγό της, θεωρώντας ότι γνωρίζει τα πάντα, και αυτός πρέπει να κινεί τα νήματα της κοινής τους ζωής, ενώ για τον εαυτό της νοιώθει ότι είναι ένα μικρό γρανάζι και μόνο. Ο Γκλεν, ακόμα και το ότι δεν μπορεί να κάνει παιδιά, έχει πείσει τη Τζιν να το θεωρεί κοινό τους πρόβλημα και όχι αποκλειστικά δικό του. Αυτό είναι ό,τι καλύτερο για τον σύζυγο, αφού έτσι του δίνεται η δυνατότητα να παρουσιάζει πάντα την εικόνα του καλού οικογενειάρχη, ενώ παράλληλα μπορεί να έχει και «άλλες» δραστηριότητες, οι οποίες και γίνονται η αιτία να χάσει τη δουλειά του στην τράπεζα, όταν στον υπολογιστή του βρέθηκε άσεμνο και απρεπές «υλικό». Η Τζιν, για μια ακόμα φορά, με κλειστά τα μάτια πιστεύει τον άντρα της και απορρίπτει χωρίς δεύτερη σκέψη οποιαδήποτε υπόνοια. Ο Γκλεν πια, εργάζεται ως οδηγός σε ένα VAN, με το οποίο παίρνει παραγγελίες.
Ο αφηγηματικός χρόνος μετατοπίζεται στο 2006, η δίχρονη Μπέλλα εξαφανίζεται μυστηριωδώς από το σπίτι της και η αστυνομία φτάνει στα ίχνη του Γκλέν και του van του. O υπαστυνόμος Μπομπ Σπαρκς, θα συλλάβει τον Γκλεν, όμως δεν έχει τις αποδείξεις εκείνες που θα τον οδηγήσουν στη φυλακή. Έτσι ο Γκλεν θα αθωωθεί, εισπράττοντας και ένα μεγάλο ποσό, ως αποζημίωση. Αυτό αποτελεί ένα τεράστιο πλήγμα για τον υπαστυνόμο με αποτέλεσμα η υπόθεση αυτή να του γίνει εμμονή. Και παρ’ ότι είναι πλέον σε διαθεσιμότητα, ο Σπαρκς συνεχίζει τις έρευνες, έχοντας έντονα στο μυαλό του ότι το «κλειδί» της ιστορίας είναι η Τζιν. Όμως η παρουσία του Γκλεν, καθιστά αδύνατον το γεγονός μιας ομολογίας της για οτιδήποτε θα τον βοηθούσε.
Τι θα συμβεί όμως όταν ο Γκλεν πεθάνει κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες; Ήταν ατύχημα ή δολοφονία; Ποια θα είναι η συμπεριφορά της «χήρας» από δω και μπρος; Θα καταφέρει ο υπαστυνόμος με τη βοήθεια μιας ρεπόρτερ να αποσπάσει την αλήθεια από τη «χήρα»;
Η συγγραφέας καταφέρνει με έναν ξεχωριστό τρόπο να μας παρουσιάζει την ιστορία από διαφορετικές οπτικές γωνίες, μέσα από τα μάτια της ψυχής, μέσα από τη δική τους πραγματικότητα, κάθε ήρωά της, κυρίως όμως από την πλευρά της Τζιν. Μικρά κεφάλαια που το καθένα φέρει ως τίτλο το όνομα ενός ήρωα, με κυρίαρχο αφηγητή τη Τζιν. Πότε στο παρόν, πότε στο παρελθόν, ξεδιπλώνουν την ιστορία, κρατώντας σε αγωνία τον αναγνώστη, μέχρι το τέλος, ίσως όχι τόσο για να δούμε ποιος είναι τελικά ο ένοχος, όσο για να ολοκληρώσουμε το ψυχογράφημα των πρωταγωνιστών και να κατανοήσουμε πώς τελικά λειτουργούμε ως κοινωνία. Είμαστε ένας όχλος που από τη μια αδιαφορεί και από την άλλη δε διστάζει να λιθοβολήσει προς πάσα κατεύθυνση, θεωρώντας ότι έτσι αποδίδει δικαιοσύνη; Είμαστε ισότιμα μέλη μέσα σε μια σχέση, μέσα σε έναν γάμο; Και τι συμβαίνει όταν η μια προσωπικότητα αποκτά την «εξουσία» στη σχέση; Πόσα μυστικά μπορεί να κρύβει ένας άνθρωπος; Πόσο καλά γνωρίζουμε έναν άνθρωπο;
«…Δεν ήθελα να το σκεφτώ άλλο. Δυσκολευόμουν να διαχωρίσω τις καταστάσεις μες στο μυαλό μου. Ο Γκλεν μου κι αυτός ο άλλος άντρας για τον οποίο έλεγε η αστυνομία. Έπρεπε να έχω καθαρό το μυαλό μου…»
Ένα πραγματικά υπέροχο αστυνομικό- ψυχολογικό θρίλερ, που ενώ πραγματεύεται ένα σκληρό, δύσκολο και στενάχωρο θέμα, η υπέροχη γραφή της Barton, η γρήγορη ροή, η ατμοσφαιρική πλοκή του έργου, και οι συναρπαστικοί ήρωες, θα σας καθηλώσουν και θα σας κάνουν να μην το αφήσετε, από την εξαιρετική και δυναμική αρχή της αφήγησης, έως ότου φτάσετε στην τελευταία σελίδα, προκειμένου να μάθετε την αλήθεια.

(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
«Η ζωή τους ήταν συνηθισμένη, απόλυτα φυσιολογική. Ώσπου ο άντρας της έγινε πρωτοσέλιδο. Για κάποιους ήταν ένα τέρας, ο δράστης ενός στυγερού εγκλήματος που δεν τιμωρήθηκε ποτέ. Για άλλους, ένας αθώος που κατηγορήθηκε άδικα. Για την Τζιν, ήταν ο άντρας της.
Αλλά τώρα είναι νεκρός, και η Τζιν μπορεί επιτέλους να πει τα μυστικά της. Γιατί πάντα υπάρχουν μυστικά σ’ έναν γάμο –στον δικό τους ήταν απλώς λίγο περισσότερα…
Και είναι πολλοί αυτοί που θέλουν ν’ ακούσουν την ιστορία της. Η αστυνομία, η ρεπόρτερ που της χτυπάει την πόρτα… Και η Τζιν θέλει να πει την αλήθεια. Αλλά, αν έχει μάθει κάτι όλα αυτά τα χρόνια, είναι πως η αλήθεια είναι σαν το ζυμάρι –πλάθεται. Οι άνθρωποι πιστεύουν πάντα αυτό που εσύ θέλεις να πιστέψουν;…»