Μόλις κυκλοφόρησαν

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Βασάντα του Φώτη Κόντογλου
εκδοτικό σημείωμα: Σταύρος Ζουμπουλάκης

Βασάντα: η άνοιξη στα σανσκριτικά
Κείμενα, μεταφράσεις, εντυπώσεις και ζωγραφιές του πολύπλευρου συγγραφέα.
Το πιο παράδοξο και πρωτοποριακό έργο του.

Ακόμα και από τον τίτλο φανερώνεται πως η Βασάντα είναι το πιο παράδοξο βιβλίο του Φώτη Κόντογλου, ένα βιβλίο εκρηκτικά πρωτοποριακό, ένα βιβλίο μοναδικό. Είναι μια σούμα παράταιρων κειμένων. Περιέχονται κείμενα δικά του, αφηγηματικά και προσωπικά, καθώς και εντυπώσεις από μοναστήρια, αλλά και κείμενα που μετέφρασε, από τους Ψαλμούς και τον Ιώβ μέχρι και κείμενα του Σαίξπηρ.

Ό,τι περάση απ’ το κεφάλι μου είναι ένα θάμα. Μπορείτε να φαναστήτε ένα κατακόκκινο πουλί που πετά σπαθωτά μέσα σε μια βαθειά λίμνη; Το νερό της λίμνης είναι ένα νερό από χαρά, και το πουλί είμαι γω.

Κυκλοφορεί επίσης το έργο του Φώτη Κόντογλου Ο κουρσάρος Πέδρο Καζάς σε αναστατική έκδοση.

Όταν πάγωσε ο Βόσπορος της Μαίρης Μαγουλά
μυθιστόρημα

Διαδρομές γεμάτες αναπάντητα ερωτήματα και μοιραίες αποκαλύψεις εκεί που η Δύση αντικρίζει την Ανατολή.

Κωνσταντινούπολη 1954. Ο Βόσπορος, ύστερα από είκοσι πέντε χρόνια, ζει και πάλι ένα σπάνιο φυσικό φαινόμενο. Η Μαύρη θάλασσα παγώνει όπως και το 1929, και τις βραδινές ώρες, κομμάτια πάγου αρχίζουν να κατακλύζουν τα στενά του. Η ταχεία αμαξοστοιχία Simplon-Orient-Express, αναχωρεί για το Παρίσι. Κάποιοι από τους επιβάτες του είχαν βρεθεί και τότε στην ίδια αμαξοστοιχία, στη διαδρομή από το Παρίσι στην Κωνσταντινούπολη, παραμένοντας για μια εβδομάδα εγκλωβισμένοι, από μια σφοδρή χιονοθύελλα, στη μέση του πουθενά. Τι τους συνδέει αλλά και τι τους χωρίζει; Τι στοιχειώνει και τι πλέκει τις ζωές τους;
1929-1954. Με φόντο τον μαγευτικό Βόσπορο, σημείο αναφοράς του βιβλίου αλλά και συνδετικό κρίκο όλων των ηρώων της ιστορίας, πλούσιων και φτωχών, Ρωμιών, Αρμένιων, Εβραίων, Τούρκων, Λεβαντίνων αλλά και ξένων, περιδιαβαίνουμε στους δρόμους της ξεχωριστής αυτής πολι­τείας, µε την απαράμιλλη μοναδική ομορφιά, παρακολουθώντας τις ζωές τους στην πλεύση του χρόνου, σε μια πορεία που εξελίσσεται πάνω στο ιστορικό υπόβαθρο της εποχής. Ανάμεσά τους και δυο βρέφη, δυο κορίτσια, που εγκαταλείπονται από τους γονείς τους, την ίδια παγωμένη μέρα του 1929 στα σκαλάκια της Αγίας Τριάδας του Σταυροδροµίου. Ποια θα είναι η μοίρα τους, ποιες οι επιλογές τους και σε τι δρόμο θα τα οδηγήσουν;
Ένα μυθιστόρημα, παράθυρο ανοιχτό στον κόσμο των αντιλήψεων και των συναισθημάτων των κατοίκων της Πόλης, του τόπου της διασταύρωσης φυλών, πολιτισμών, αρωμάτων, γεύσεων και ονείρων, καθώς και στον ρόλο που έπαιξε αυτή στο χτίσιμο της ταυτότητάς τους.

Μόλις άρχιζε να νυχτώνει. Βαπόρια ανεβοκατέβαιναν τον Βόσπορο και η σκέψη της Κλειώς φτερούγιζε στα περασμένα, στα θαµµένα στο βάθος του χρόνου πρόσωπα, που ζωντάνευαν κι έρχονταν τώρα κοντά της.

Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφορούν επίσης τα μυθιστορήματα της Μαίρης Μαγουλά: Κύματα του Βοσπόρου, Το πιο μακρύ ταξίδι, Ως το τέλος του κόσμου.

ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Το γεγονός της Annie Ernaux
μετάφραση: Ρίτα Κολαΐτη

Η ιστορία ενός τραύματος που δεν επουλώθηκε ποτέ. Ένα ανατρεπτικό έργο για όσα δεν λέγονται.

Στο Γεγονός βασίζεται η ομότιτλη ταινία που κέρδισε
τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας 2021.
Στις ελληνικές αίθουσες από τη Rosebud.

Το 1963, η εικοσιτριάχρονη Annie Ernaux μαθαίνει ότι είναι έγκυος. Η ντροπή την κυριεύει σαν πανούκλα: είναι ανύπαντρη και ξέρει πως μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη θα στιγματίσει την ίδια και την οικογένειά της. Μέσα σε συνθήκες παρανομίας κάνει έκτρωση με κίνδυνο της ζωής της. Αρκετά χρόνια αργότερα θα καταγράψει τις αναμνήσεις της, προσπαθώντας να κατανοήσει γιατί αυτή η εμπειρία τη σημάδεψε τόσο πολύ, τόσο βαθιά. Το γεγονός είναι η ιστορία αυτού του τραύματος, ενός τραύματος που δεν ξεπέρασε ποτέ.

Μέσα από τούτη την αφήγηση, ο χρόνος γίνεται δράση και με παρασέρνει άθελά μου. Τώρα ξέρω ότι είμαι αποφασισμένη να φτάσω μέχρι τέλους, όποιο κι αν είναι το τίμημα, όπως ήμουν και τότε, στα είκοσι τρία μου, όταν έσκισα τη γνωμάτευση του γιατρού. Θέλω να βυθιστώ ξανά σε κείνη την περίοδο της ζωής μου, να μάθω τι υπήρχε εκεί. Αυτή η εξερεύνηση θα αποτελέσει το υφάδι μιας αφήγησης, της μόνης ικανής να αποδώσει ένα γεγονός που δεν ήταν τίποτε άλλο πέρα από χρόνος που κυλούσε εντός και εκτός μου.

«Οικουμενικό, αρχέγονο και θαρραλέο. Ένα σκληρό και ανατρεπτικό έργο, βαθύ και ανθρώπινο».
Irish Times

«Το έργο της Ernaux αποτελεί μια προσπάθεια αλήθειας, και για αυτό είναι σημαντικό. Όχι μόνο λόγω του θέματός της, αλλά και λόγω του τρόπου που μας το παραδίδει: οι λεπτές αντιφάσεις, η απαθής στωικότητα, μαζί με την αγριότητα, η λεπτομερής και συνάμα αποσπασματική αφήγησή της».
Financial Times

«Παρά το μικρό του μέγεθος το βιβλίο είναι γροθιά· ακλόνητο και αυθεντικό, ένα ειλικρινές συνονθύλευμα από εμπειρίες του παρελθόντος και του παρόντος. Μια ουσιαστική γραφή για το τραύμα, ένα κείμενο που αξίζει να διαβαστεί από όλους».
Publishers Weekly

Από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία της: Ο τόπος, Μια γυναίκα, Τα χρόνια.

ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Αίμα στις στάχτες του Χρήστου Γιαννάκενα

Ένας ήρωας χαμένος από χέρι αναζητεί την αλήθεια που απειλεί να τα κάνει όλα στάχτη.

Ο Δημήτρης Κανιάρης εδώ και καιρό στοιχειώνεται από τα φαντάσματα του παρελθόντος, μέχρι που ένα τηλεφώνημα από τη Βάσω –μια πρώην του– τον βγάζει από τον λήθαργο. Φοβισμένη, του ζητάει να παρακολουθήσει τον φίλο της. Παρά την αρχική του άρνηση, ο Δημήτρης αποφασίζει να της κάνει τη χάρη, όμως αυτή η απλή απόφαση καταλήγει σε εφιάλτη, τη στιγμή που στον δρόμο συναντά εγκληματίες µε σκιώδη κίνητρα και πτώματα που εξαφανίζονται.
Μην ξέροντας ποιον να εμπιστευτεί και µε µόνο σύμμαχο το πείσμα του, ο Δημήτρης αναλαμβάνει ρόλο ντετέκτιβ για να παρασυρθεί σε μια σπείρα γεμάτη ψέματα, διαφθορά και αίμα, στην άκρη της οποίας κρύβεται μια αλήθεια όμοια µε το Κουτί της Πανδώρας, επικίνδυνη και έτοιμη να τα κάνει όλα στάχτη.

Τι σημασία έχει ο ένας μπροστά στους εκατόν δύο; Τι σημασία έχει ο ένας ψεύτης μέσα στους τόσους; Τι αξία έχει αυτή η άσκοπη αναζήτηση που απλώς σου δίνει λόγο να σηκωθείς απ’ το κρεβάτι όταν δεν μπορείς να βοηθήσεις αυτόν που σε έχει ανάγκη; Τι σημασία έχει ποιος σκατά νομίζεις πως είσαι; Τα πόδια µου αιωρούνται. Όσο και να προσπαθείς να το ξεχάσεις, όσο και να κρύβεσαι πίσω από το δάχτυλό σου ξέρεις πως στις φλέβες σου το µόνο αίμα που κυλάει είναι αυτό που έγινε στάχτες σ’ εκείνο το σπίτι. Σαν σε ελεύθερη πτώση. ∆εν μπορείς να κερδίσεις αν δεν έχεις τι να χάσεις. Σκοτάδι.

«Ένας κλασικός περιθωριακός λούζερ κι ένας αστυνομικός με σκοτεινό παρελθόν συναντιούνται για πρώτη φορά στη σκηνή ενός φανταστικού εγκλήματος. Οι δυο τους θα χαθούν σε ένα περίεργο κι επικίνδυνο ταξίδι στον υπόκοσμο, εκεί όπου κρύβονται ναρκωτικά, εκβιασμοί και φονικές συνωμοσίες και κυκλοφορούν με άνεση σκληροί τύποι και μπόλικα πτώματα.
Δυνατή πλοκή, εξαιρετικά σκιαγραφημένοι χαρακτήρες και υποδειγματική νουάρ ατμόσφαιρα. Λυρικό και ευαίσθητο προσωπικό ύφος γραφής, σκληρό κοινωνικό σχόλιο και διακριτικό, υποδόριο χιούμορ τύπου Τσάντλερ. Τι άλλο να ζητήσει κανείς;
Από το πρώτο του μυθιστόρημα ο Χρήστος Γιαννάκενας κατακτά με το σπαθί του μια θέση στη σκηνή της σύγχρονης ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας
».
Γρηγόρης Αζαριάδης, συγγραφέας

NON FICTION

22 ερωτήσεις και απαντήσεις για το ’22 του Θάνου Μ. Βερέμη

Η Μικρασιατική Καταστροφή σε 22 βήματα. Όλα τα πώς και τα γιατί της σκοτεινής αυτής περιόδου.

Η ελληνική ιστορία από το 1821 μέχρι σήμερα αποτελεί μια εναλλαγή τραγωδιών με ψυχοδράματα, επιτυχιών με αποτυχίες. Η Καταστροφή του 1922 ήταν ασφαλώς μια τραγωδία για τους πρωταγωνιστές της. Για την κυρίως Ελλάδα που τους υποδέχτηκε, οι πρόσφυγες αποτέλεσαν δώρο εθνοτικής ενότητας, ιδιαίτερα στη Μακεδονία και τη Θράκη.
Το 1922 ήρθε από την Ασία ένα κύμα από εξελληνισμένους Έλληνες. Οι πρόσφυγες από τα παράλια και τον Πόντο, έχοντας αναπτυχθεί σε πολυεθνικό περιβάλλον, καλλιέργησαν τα ελληνικά τους στοιχεία ώστε, όταν έφτασαν στην Ελλάδα, να συνεισφέρουν στην εθνοτική της ενότητα σε μια εποχή που τα πολυεθνικά κράτη, τουλάχιστον στην Ελλάδα και στην Τουρκία, είχαν τελειώσει.
Το βιβλίο 22 ερωτήσεις και απαντήσεις για το ’22 αποτελεί προσπάθεια απλοποίησης ενός σύνθετου ιστορικού φαινομένου, το οποίο συνδυάζει πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές και στρατιωτικές παραμέτρους. Η άφιξη 1.300.000 προσφύγων (και όχι μόνον Ελλήνων) σε μια χώρα με μόλις 5.450.000 πληθυσμό αποτέλεσε το μεγαλύτερο πρόβλημα ενσωμάτωσης σε όλη τη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία.

Τα βιβλία του ιστορικού Θάνου Μ. Βερέμη κυκλοφορούν από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

Ό,τι μου κάνει κέφι του Τζορτζ Όργουελ
Δοκίμια για τη λογοτεχνία και την πολιτική
μετάφραση: Οδυσσέας Πάππος
ανθολόγηση – επίμετρο: Σταύρος Ζουμπουλάκης

Κείμενα που αφορούν καθέναν που προσπαθεί να βρει τη θέση του μέσα στον κόσμο. Καλωσορίσατε στην καρδιά της οργουελικής σκέψης.

Ο Τζορτζ Όργουελ (1903-1950) υπήρξε σε όλη τη ζωή του ένας άφοβος άνθρωπος, που δεν εντάχθηκε ποτέ σε καμιά πολιτική ορθοδοξία, εξ ορισμού αυτολογοκριτική.
Αντίθετα με πολλούς άλλους σεβαστούς θεράποντες του δοκιμίου, δεν περιφρονεί κανένα θέμα, δεν γράφει μόνο για τα μεγάλα και τα υψηλά, αλλά για όλα όσα συμβαίνουν γύρω του και απασχολούν τους συγκαιρινούς του. Δεν έχει κανενός είδους πνευματικό ελιτισμό.
Μαζί με τους μεγάλους συγγραφείς, διαβάζει και μέτριους ή ασήμαντους, διαβάζει φυλλάδια και μπροσούρες, τιμά, σχεδόν ζηλεύει τα καλά κακά βιβλία, όπως τα αποκαλεί, και για ορισμένα από αυτά πιστεύει ότι θα διαρκέσουν πολύ περισσότερο από τα έργα πολλών τιμημένων από τους διανοουμένους συγγραφέων.
Γράφει κείμενα για το τσάι, τα μπαρ, τα τρένα, τα λουλούδια και τους κήπους, για τα πάντα. Είναι σπουδαίος συγγραφέας, αλλά κρατάει πάντα ζωντανό μέσα του και τον δημοσιογράφο. Δεν θεωρεί κανένα θέμα της ανθρώπινης συνύπαρξης ανάξιο προσοχής. Δεν περιφρονεί τίποτε από όσα απασχολούν τον κοινό άνθρωπο, δεν κοιτάζει από ψηλά. Έχει πάντα κάτι σημαντικό να πει, ακόμα και όταν η αφορμή είναι ασήμαντη.

Από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία 1984, Η φάρμα των ζώων και Βιβλία εναντίον τσιγάρου.