Το εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο με τίτλο “ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ“, γραμμένο από την Αμερικανίδα συγγραφέα αλλά και κεντρική ηρωίδα της ιστορίας ΜΠΡΙΤΑΝΙ ΚΑΪΖΕΡ, κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ τον περασμένο Νοέμβριο.
Η νεαρή Μπρίτανι, ακτιβίστρια και άνθρωπος προοδευτικών πεποιθήσεων, είχε συμμετάσχει εθελοντικά στην προεκλογική εκστρατεία του Ομπάμα το 2008. Λίγα χρόνια αργότερα, η Μπρίτανι ήταν φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου για το διδακτορικό της. Η οικογένεια της όμως, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που είχε ξεσπάσει το 2008, έχασε όλη της την περιουσία αφήνοντας την οικογένεια κυριολεκτικά στον δρόμο. Η Μπρίτανι έπρεπε τώρα να βρει δουλειά για να συντηρηθεί η ίδια αλλά και για να στέλνει όσα χρήματα μπορεί στην οικογένεια της στην Αμερική. Σε αυτό το σημείο μπαίνει στη ζωή της ο Αλεξάντερ Νιξ, διευθύνων σύμβουλος της CAMBRIDGE ANALYTICA, μιας εταιρείας πολιτικής επικοινωνίας.
Η εταιρεία CAMBRIDGE ANALYTICA, αναλαμβάνει προεκλογικούς αγώνες αλλά και δημοψηφίσματα σε όλο τον κόσμο. Ο Αλεξάντερ Νιξ, μορφωμένος και με ευγενική καταγωγή, γνωρίζει πώς να σαγηνεύει όχι μόνο τους πελάτες του αλλά και τους συνεργάτες του. Δεν είναι δύσκολο λοιπόν και η Μπρίτανι να βρεθεί στο στόχαστρο του και να υποκύψει. Η σταθερή εργασία, τα ταξίδια, οι γνωριμίες τις οποίες έκανε, τα ακριβά επαγγελματικά δείπνα σε ξενοδοχεία αλλά και τα bonus (που ήλπιζε να πάρει και που τελικά ποτέ δεν έλαβε), την έκαναν όχι μόνο να σταματήσει το διδακτορικό της, αλλά και να αλλάξει την ζωή της και τις προσωπικές της αξίες και να μην «φιλτράρει» όπως θα έπρεπε όλα όσα συνέβαιναν γύρω της. Έτσι λοιπόν, από οπαδός του Ομπάμα θα βρεθεί στην προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ μέσω της CAMBRIDGE ANALYTICA αλλά και εξαιτίας του δημοψηφίσματος του Ηνωμένου Βασιλείου για την έξοδο του από την Ευρώπη.
Οι καταγγελίες όμως που θα ακολουθήσουν για τις δύο αυτές εκλογικές αναμετρήσεις σχετικά με την παράνομη χρήση προσωπικών δεδομένων πολιτών από το Facebook, και η μη καταβολή των bonus που περίμενε από την εταιρεία κάνουν την Μρίτανι να «ξυπνήσει» από το όνειρο που μέχρι εκείνη την στιγμή ζούσε. Με μια πιο προσεκτική και αντικειμενική ματιά η Μπρίτανι κατανοεί τι πραγματικά κάνει και πώς λειτουργεί η συγκεκριμένη εταιρεία. Ανακαλύπτει ότι η εταιρεία διατηρεί στην κατοχή της, παράνομα, τα προσωπικά δεδομένα πολλών ανυποψίαστων πολιτών τα οποία έχει συλλέξει από το Facebook. Τα δεδομένα αυτά τα ομαδοποιεί μέσω ειδικών ψυχολόγων και στέλνει στην κάθε ομάδα τα ανάλογα διαφημιστικά προσπαθώντας έτσι, να μην ψηφίσει ο πολίτης αυτόν που είχε σκοπό να ψηφίσει αλλά αυτόν που αυτοί θέλουν, ενώ σε ομάδες που αυτό δεν ήταν εφικτό, η προσπάθεια γίνεται μέσω της προτροπής να μην ασκήσουν οι πολίτες το εκλογικό τους δικαίωμα. Όλο αυτό ισοδυναμεί με κατάλυση της Δημοκρατίας, ενώ ταυτόχρονα διασπείρει το μίσος και την διχόνοια μεταξύ των πολιτών.
«… Οι αλγόριθμοι μας απομακρύνουν από τους συνανθρώπους μας, παγιδεύοντας μας βαθιά μέσα στα ίδια μας τα πιστεύω και φέροντας μας σε άμεση αντιπαράθεση με τους άλλους, αποθαρρύνοντας οποιαδήποτε σύμπραξη μαζί τους…»
Ένα δυνατό πολιτικοκοινωνικό θρίλερ με το οποίο η Μπρίτανι Κάιζερ κινούμενη σε δύο άξονες, προσπαθεί αφ ενός να αφυπνίσει και να δείξει τον τρόπο που μπορούμε να προστατέψουμε τα προσωπικά μας δεδομένα και αφετέρου να αποτρέψουμε την αλλαγή συμπεριφοράς, την απληστία και να μην αφεθούμε σε μια πλήρη και ανεξέλεγκτη εγκατάλειψη των προσωπικών μας ιδανικών όταν βρεθούμε πλάι σε χαρισματικά άτομα με κύρος. Με το έργο της, γίνεται φανερό πώς μπορεί μια εταιρεία να «αναγκάσει» τον κόσμο να φερθεί όπως εκείνη θέλει. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα με πασίγνωστο αναψυκτικό τύπου κόλα για το οποίο το σκεπτικό για την αύξηση της πώλησής του σε έναν κινηματογράφο δεν ήταν η διαφήμιση της, αλλά η αύξηση της θερμοκρασίας στον χώρο, προκειμένου η δίψα να προκαλέσει την κατανάλωση. Και γίνεται φανερό ότι ο όγκος των προσωπικών δεδομένων όλων μας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί καταχρηστικά, ώστε να προκληθεί ο χειρισμός της συμπεριφοράς, των σκέψεών και των πράξεών μας.
Αξίζει να διαβαστεί το βιβλίο της Μπρίτανι, για να αναλογιστεί κανείς πως κάθε μέρα, εμείς οι ίδιοι δίνουμε στο διαδίκτυο τα δεδομένα μας. Και να σκεφτεί πως κάθε μέρα με τα Like μας και με τα click στο διαδίκτυο κάπου εκεί έξω, κάποιοι… μας βάζουν στο ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ!
Όταν η Μπρίτανι Κάιζερ άρχισε να εργάζεται στην Cambridge Analytica -τη βρετανική συμβουλευτική εταιρεία που ίδρυσε ο Ρόμπερτ Μέρσερ, συντηρητικός δισεκατομμυριούχος και ευεργέτης του Ντόναλντ Τραμπ-, ήταν μια νεαρή επαγγελματίας η οποία συνέχιζε τις ιδεαλιστικές σπουδές της πάνω στα ανθρώπινα δικαιώματα και στις διεθνείς σχέσεις. Έχοντας ήδη συμμετάσχει στην προεκλογική εκστρατεία του Μπαρόκ Ομπάμα το 2008, η ίδια φιλοδοξούσε να αξιοποιήσει τα ψηφιακά δεδομένα με σκοπό το κοινό καλό. Όμως η εμπειρία που είχε από την Cambridge Analytica της άνοιξε τα μάτια μπροστά στους ανυπολόγιστους κινδύνους που επιφυλάσσει αυτός ο αρρύθμιστος οικονομικός κλάδος για την ιδιωτική ζωή και τη δημοκρατία. Το “Στο στόχαστρο” είναι το χρονικό μιας δραματικής και σκανδαλώδους ιστορίας, η άνοδος και η πτώση της συγκεκριμένης εταιρείας όπως τη βίωσε η συγγραφέας από πρώτο χέρι. Με το βιβλίο της αποκαλύπτει πώς η χαλαρή πολιτική προστασίας του Facebook καθώς και η τρομερή έλλειψη εθνικών νομοθετικών ρυθμίσεων επέτρεψαν τη χειραγώγηση των ψηφοφόρων τόσο στη Μεγάλη Βρετανία όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες, εκεί όπου τα προσωπικά δεδομένα μετατράπηκαν σε όπλο για τη διάδοση ψευδών ειδήσεων και ρατσιστικών μηνυμάτων, τόσο κατά τη διάρκεια του δημοψηφίσματος για το Brexit όσο και στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές του 2016.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.