Συγγραφέας του βιβλίου «Στα θρανία της αγάπης» – Εκδόσεις «Πηγή»

Η Μαριάννα, το κορίτσι με τη σχολική ποδιά και τη ρομαντική φυσιογνωμία, που θα μπορούσε να είναι και το κορίτσι του εξωφύλλου, πρωταγωνιστεί στο μυθιστόρημα της Εύας Κιτράκου. Όπως όλα τα κορίτσια αυτής της άγουρης ηλικίας πασχίζει να συναντήσει στη ζωή της την απόλυτη έννοια της αγάπης. Δε βρίσκει όμως τη δύναμη να σηκώσει κεφάλι στην επιθυμία των γονιών της. Αν και η ψυχή της αναζητά την ελευθερία οι επιλογές της θα την οδηγήσουν σε δύσκολα ψυχολογικά μονοπάτια. Ένα βιβλίο, στο οποίο όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας, «αιωρούνται ποικίλα συναισθήματα. Έρωτας, πάθος, εξάρτηση, αγωνία για το αύριο, λαχτάρα για ζωή…».

Πολλές φορές τα εξώφυλλα είναι ένα λόγος να προτιμήσεις αλλά και να απορρίψεις ένα βιβλίο. Το δικό σας είναι από εκείνα που τραβούν το βλέμμα. Το κορίτσι με την ποδιά του σχολείου, τις φακίδες και τη ρομαντική φυσιογνωμία, θα μπορούσαμε να σκεφτούμε πως είναι η πρωταγωνίστριά σας η Μαριάννα;
Έτσι ακριβώς είναι. Η κοπέλα με τη μαύρη ποδιά που μας κοιτάζει κατάματα είναι η κεντρική ηρωίδα του βιβλίου, έτοιμη να μας αφηγηθεί την ιστορία της.

Ποια είναι η ηρωίδα σας; Μιλήστε μας για τον λόγο που την επιλέξατε και με ποια χαρακτηριστικά δομήσατε τον χαρακτήρα της.
Η Μαριάννα είναι ένα κορίτσι αθώο στην ψυχή, όπως εξάλλου είμαστε όλοι μας στην αρχή της ζωής μας. Οι γονείς της προσπαθούν σκληρά να ενσταλάξουν τις πεποιθήσεις τους στην κόρη τους. Τι θα πει ο κόσμος, φέρσου καθώς πρέπει, μην μας ντροπιάσεις και άλλα τέτοια πράγματα. «Σ’ αγαπάμε» δηλαδή αλλά υπό προϋποθέσεις. Ενώ φαινομενικά τους υπακούει, από φόβο κι από σεβασμό, η ψυχή της αναζητά την ελευθερία. Λίγο πριν την εφηβεία της, αλλάζουν κάπως τα δεδομένα στην οικογένειά της κι εκείνη νιώθει παραγκωνισμένη. Και τότε αρχίζει αυτή η άσβεστη δίψα για αγάπη, η αέναη αναζήτηση να την αποδεχθούν όπως ακριβώς είναι κι όχι θέτοντάς της όρους. Μέσα στις περιπλανήσεις της, η αθωότητά της πλήττεται κι η ίδια μεταμορφώνεται σε αδίστακτη γυναίκα. Θα ξαναβρεί άραγε στο τέλος τον χαμένο εαυτό της;

Στο πρόσωπό της πολλές γυναίκες ίσως αναγνωρίσουν τη δική τους ιστορία. Ένας γάμος – απόδραση, όπως τον χαρακτηρίζετε, είναι όμως η λύση;
Νομίζω παλαιότερα ήταν ο κανόνας. Οι περισσότερες γυναίκες, μην έχοντας αποκτήσει προσόντα, έψαχναν έναν άντρα για να «κρεμαστούν» πάνω του, πράγμα που δεν τους έβγαινε πάντα σε καλό. Μπορεί να παρέμεναν παντρεμένες για τα μάτια της κοινωνίας, αλλά στην ουσία δεν ήταν ευτυχισμένες.
Στις μέρες μας, τα κορίτσια μορφώνονται, γίνονται οικονομικά ανεξάρτητα, κι όμως στο πίσω μέρος του μυαλού, πάλι θεωρούν τον γάμο ως τη βασική αποκατάσταση. Ένας γάμος-απόδραση δεν μπορεί να λύσει το ουσιαστικό και πανανθρώπινο πρόβλημα, που, κατά τη γνώμη, μου είναι η συμφιλίωση με τον εαυτό. Αν δεν καταφέρουμε να βρούμε την ψυχική μας γαλήνη, καμία κοινωνική σύμβαση δεν μπορεί να μας λυτρώσει.

Αν δεν έκανε αυτόν τον γάμο η Μαριάννα θα μπορούσε να αναζητήσει κάπου αλλού τον δρόμο για τη φυγή από το σπίτι που ένιωθε πως την πνίγει;
Η Μαριάννα είχε πολλές επιλογές. Ήταν οικονομικά ανεξάρτητη. Θα μπορούσε να ζήσει και μόνη της, να πειραματιστεί με τους ανθρώπους και τις σχέσεις, να «ψηθεί στη ζωή». Κι όμως δεν βρήκε μέσα της τη δύναμη να σηκώσει κεφάλι στους γονείς της. Προτίμησε να κάνει αυτό που ήθελε ο πατέρας της, για να γλιτώσει από μια σύγκρουση με την οικογένειά της, χωρίς βέβαια να γνωρίζει ότι θα αναγκαζόταν να πληρώσει ένα ακριβό τίμημα αργότερα.

«Σ’ αγαπώ. Στα θρανία της αγάπης, καθώς ξετυλίγονται τα γεγονότα, αιωρείται διαρκώς η απορία τι νόημα έχουν άραγε αυτές οι δύο λέξεις», διαβάζω στις σημειώσεις σας. Τελικά τι νόημα έχουν αυτές οι δυο λέξεις για τους πρωταγωνιστές σας;
Όλοι οι χαρακτήρες στο βιβλίο είπαν «Σ’ αγαπώ» σε κάποια φάση στη ζωή τους. Άλλοι επειδή το ένιωθαν, άλλοι επειδή έπρεπε και θα τους εξασφάλιζε ένα κέρδος. Δυστυχώς όμως, κανείς τους δεν κατάφερε να ανταποκριθεί σε ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι πράξεις κατέληξαν πολύ μακριά από τα λόγια. Για όλους. Η Μαριάννα όμως επιδιώκει να συναντήσει την απόλυτη έννοια της αγάπης… πασχίζει να τη βρει.

Αυτό το σ’ αγαπώ και το νόημα που κρύβει μέσα του και ο καθένας μας εισπράττει διαφορετικά, είναι ο λόγος που η ηρωίδα σας βρέθηκε σε μια εξωσυζυγική σχέση;
Η Μαριάννα είναι ρομαντική κοπέλα. Από τότε που άρχισε να καταλαβαίνει τον εαυτό της, ψάχνει την ολοκληρωτική κι ολοκληρωμένη αγάπη. Κάποιον να τη δεχθεί όπως είναι, να μην ζητά ανταλλάγματα για το συναίσθημα που θα της προσφέρει. Είναι όμως διατεθειμένη να πέσει στην αγκαλιά οποιουδήποτε της τάζει συναισθηματική κάλυψη. Κι έτσι, λίγο λίγο, καταλήγει να γίνει αυτοκαταστροφική.

Σημαντικό ρόλο στη ζωή και τις αποφάσεις της Μαριάννας παίζει η φίλη της η Νόρα. Μιλήστε μας γι’ αυτήν τη γυναίκα.
Η Νόρα είναι η στενή φίλη της Μαριάννας και επιτελεί βοηθητικό ρόλο στο μυθιστόρημα. Μέσα από τους διαλόγους τους, αντανακλώνται τα συναισθήματα κι οι σκέψεις της ηρωίδας. Επίσης, με τις συμβουλές που της δίνει ρίχνει φως στον ψυχισμό και των υπόλοιπων χαρακτήρων. Προσπαθεί κατά κάποιο τρόπο, ως πιο μεγάλη και πιο έμπειρη, να «ανοίξει τα μάτια» της ρομαντικής φίλης της, Μαριάννας.

«Πλησιάζοντας τα σαράντα πέντε, εφοδιασμένη, πια, με τον πλούτο των εμπειριών της, θα στρίψει το τιμόνι της ζωής της προς μια εντελώς διαφορετική κατεύθυνση…», γράφετε στο οπισθόφυλλο για την Μαριάννα. Πού θα την βγάλει αυτή η αλλαγή πορείας;
Κανείς δεν ξέρει. Το σίγουρο είναι ότι η Μαριάννα σπάει όλες τις ζώνες της ως τότε ασφάλειάς της και κάνει μια επανεκκίνηση. Ουσιαστικά αυτό είναι που φοβίζει τους περισσότερους ανθρώπους που παραμένουν τελικά «βολεμένοι» στο κοινωνικό τους πλαίσιο. Αγωνιούν για το άγνωστο, για το τι θα τους φέρει μια πιθανή αλλαγή και παραμένουν σε γνώριμες, έστω και κακές καταστάσεις. Όπως λένε και οι Άγγλοι: Better the Devil you know than the Devil you don’t…

Σε πολλά σημεία οι πρωταγωνιστές εξιστορούν τα γεγονότα σε πρώτο πρόσωπο και μας ταξιδεύουν στα μονοπάτια των συναισθημάτων τους, όπως λέτε. Ποιο συναίσθημα πιστεύετε πως κυριαρχεί στο μυθιστόρημά σας;
Στο βιβλίο αιωρούνται ποικίλα συναισθήματα. Έρωτας, πάθος, εξάρτηση, αγωνία για το αύριο, λαχτάρα για ζωή… Ο κάθε ήρωας αγωνιά να πετύχει κάτι και ενεργεί προσανατολισμένος σε αυτό. Άλλος προσπαθεί να κρατήσει το οικοδόμημα της οικογένειάς του ανέπαφο με οποιοδήποτε τίμημα. Άλλος να καλύψει το κενό της μοναξιάς του ίσως και με ένα οικονομικό όφελος για τον ίδιο. Η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο νομίζω βοηθά στο να ζωντανεύει ο κάθε χαρακτήρας μπροστά στα μάτια του αναγνώστη έτσι ώστε να τον κατανοεί σε βάθος… να τον ψυχογραφεί δηλαδή.

Σίγουρα η καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας θα είναι και ο λόγος που στη βιβλιοθήκη σας θα υπάρχουν ξενόγλωσσα βιβλία. Τι είδους ξένα λογοτεχνικά βιβλία διαβάζετε;
Λατρεύω τον Irvin Yalom και έχω αρκετά βιβλία του σε περίοπτη θέση στη βιβλιοθήκη μου. Η ψυχολογία εντάσσεται στα ενδιαφέροντά μου και μου αρέσει ο τρόπος που ο Yalom διεισδύει στη σκέψη και στον ψυχισμό των ανθρώπων για να προσφέρει τελικά ανακούφιση από τον ψυχικό πόνο.

Οι μαθητές σας διαβάζουν βιβλία; Και δεν εννοώ μόνο τους μαθητές στο σχολείο που διδάσκετε. Τα ελληνόπουλα του τάμπλετ και του κινητού, δίνουν σημασία στη λογοτεχνία ή την ποίηση;
Το τάμπλετ και το κινητό, γενικά η τεχνολογία στη ζωή μας, έχει επιβάλει έναν συγκεκριμένο ρυθμό, ο οποίος σίγουρα δε συνάδει με την υπομονή που χρειάζεται η ανάγνωση. Τα περισσότερα παιδιά λοιπόν στις μέρες μας έχουν γίνει σκλάβοι της εικόνας και της ταχύτητας του διαδικτύου, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να βρουν ηρεμία και γαλήνη μέσα στις σελίδες ενός καλού αναγνώσματος.

Το μυθιστόρημα «Στα θρανία της αγάπης» είναι η πρώτη σας συγγραφική προσπάθεια. Ποια γεύση σας άφησε;
Κάθε σελίδα που έγραφα μου προκαλούσε έντονα συναισθήματα. Ένιωθα να συμπάσχω με κάθε χαρακτήρα, ακόμα κι αν κατέληγα να τον παρουσιάζω σαν τέρας. Επίσης σε αρκετά σημεία του βιβλίου υπάρχουν γεγονότα που πραγματικά συνέβησαν στη ζωή μου. Γενικά η συγγραφή αυτού του μυθιστορήματος λειτούργησε και για μένα την ίδια θεραπευτικά, με λύτρωσε.

Τι λέτε θα συνεχίσετε να πλάθετε χαρακτήρες. Θα συνεχίσετε να γράφετε;
Η συγγραφή είναι αρκετά απαιτητική. Δεν το ήξερα ώσπου καταπιάστηκα κι εγώ η ίδια με αυτή. Επειδή κατά κάποιο τρόπο «έπεσα με τα μούτρα» για να γράψω τα «Θρανία της αγάπης», μέσα σε ένα καλοκαίρι, κουράστηκα αρκετά. Και μιας κι απ’ τα θρανία του σχολείου δεν έχω κάνει ως τώρα διάλειμμα, διδάσκοντας τόσα χρόνια, λέω προς το παρόν να ξεκουραστώ απολαμβάνοντας κι εγώ την ανάγνωση μερικών καλών βιβλίων που ήδη έχω εντοπίσει να κυκλοφορούν.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Βιογραφικό

Γεννήθηκα στην Αθήνα όπου και ζω με τον σύζυγο και τα δύο παιδιά μου. Είμαι πτυχιούχος Αγγλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου ειδίκευσης στη διδασκαλία της Αγγλικής. Τα τελευταία δεκατρία χρόνια εργάζομαι ως καθηγήτρια σε δημόσια σχολεία.
Ασχολούμαι με τις ξένες γλώσσες και διαβάζω λογοτεχνία, ελληνική και ξένη, από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Στα ενδιαφέροντά μου συγκαταλέγονται επίσης η ψυχολογία, το κολύμπι και ο χορός. Το μυθιστόρημα που κρατάτε στα χέρια σας αποτελεί το πρώτο μου συγγραφικό εγχείρημα.

Λίγα λόγια για το βιβλίο


Η Μαριάννα προέρχεται από δύο γονείς ταλαιπωρημένους, που αγωνίστηκαν να ορθοποδήσουν στην Αθήνα. Μέχρι τα δέκα της συμπεριφέρεται ως το «καλό παιδί» για να κερδίσει την αγάπη τους. Η καταπίεση των γονιών της και οι ιδιάζουσες συνθήκες μέσα στην οικογένειά της όμως, την οδηγούν σε ερωτικά μονοπάτια γεμάτα δράση και περιπέτεια που ούτε καν φανταζόταν ότι θα ζούσε. Πλησιάζοντας τα σαράντα πέντε, εφοδιασμένη πια με τον πλούτο των εμπειριών της, θα στρίψει το τιμόνι της ζωής της προς μια τελείως διαφορετική κατεύθυνση σε αναζήτηση της αληθινής, άνευ όρων αγάπης.