Το τάνγκο – Τέσσερις διαλέξεις

Συγγραφέας: Χόρχε Λουίς Μπόρχες
Μετάφραση: Μαρία Παλαιολόγου

Μια βαθιά και αποκαλυπτική µελέτη για τον κόσµο του τάνγκο από τον σπουδαίο Αργεντίνο συγγραφέα. Διαυγής και πνευµατώδης, ο Μπόρχες «συνοµιλεί» µε τους κοµπαδρίτο, τους µάγκες, τους ευκατάστατους µόρτηδες και «επισκέπτεται» τα κακόφηµα σπίτια και τις µιλόνγκες, αναζητώντας την προέλευση, τα σύµβολα, τους µύθους και τη στιχουργική της εµβληµατικής µουσικής του Ρίο ντε λα Πλάτα.

«Για να εξετάσουµε την ιστορία του τάνγκο, θα αρχίσουµε από το σκηνικό, από την ατµόσφαιρα, ύστερα θα περάσουµε στα πρόσωπα του τάνγκο, κατόπιν στην εξέλιξή του, που µετράει πλέον πολύ περισσότερο από µισό αιώνα, κι ύστερα ίσως να διακινδυνεύσω και κάποια δειλή παρατήρηση για το παρόν και το µέλλον του τάνγκο. Και ενδεχοµένως να µπορούσαµε να θυµηθούµε και την ανάλογη εξέλιξη της τζαζ, της hot jazz, των ποταµόπλοιων του Μισσισσιππή, ακόµα και την cool jazz κάποιων διανοούµενων µουσικών του Σικάγο και της Καλιφόρνια, µακριά από τον τόπο και το περιβάλλον της προέλευσής της».

Χάρη στα τρεις χιλιάδες πέσος, που συνοδεύουν το Δεύτερο Βραβείο Λογοτεχνίας του δήµου του Μπουένος Άιρες, ο Μπόρχες αφοσιώνεται ολόκληρο το έτος 1929 σε µια έρευνα για τον ποιητή Εβαρίστο Καρριέγο, έρευνα που µετατρέπεται σε µια βαθιά και αποκαλυπτική µελέτη για τον κόσµο του τάνγκο. Πάνω από τριάντα χρόνια µετά, αυτός ο κόσµος, µέσα από τον οποίο είχε γνωρίσει τον υπόκοσµο της πόλης του Μπουένος Άιρες, αναβιώνει σε τέσσερις διαλέξεις που δίνει τις Δευτέρες του Οκτωβρίου του 1965, στις επτά το απόγευµα, σε ένα διαµέρισµα της συνοικίας Κονστιτουσιόν. Διαυγής και πνευµατώδης, ο Μπόρχες «συνοµιλεί» µε τους κοµπαδρίτο, τους µάγκες, τους ευκατάστατους µόρτηδες και «επισκέπτεται» τα κακόφηµα σπίτια και τις µιλόνγκες, αναζητώντας την προέλευση, τα σύµβολα, τους µύθους και τη στιχουργική της εµβληµατικής µουσικής του Ρίο ντε λα Πλάτα.

Ο Χόρχε Λουίς Μπόρχες, γεννήθηκε στο Μπουένος Άιρες το 1899 και πέθανε στη Γενεύη το 1986. Έζησε τυφλός τα περισσότερα χρόνια της ζωής του. Νυµφεύτηκε δύο φορές. Ταξίδεψε και διάβασε πολύ. Χρηµάτισε (µεταξύ άλλων) διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Μπουένος Άιρες. Έγραψε ποιήµατα, πεζά (µόνο διηγήµατα και παραβολές), δοκίµια, σενάρια για τον κινηµατογράφο. Δίδαξε και έδωσε διαλέξεις σε πανεπιστήµια της Αργεντινής και των ΗΠΑ. Αναγορεύτηκε επίτιµος διδάκτωρ στα µεγαλύτερα πανεπιστήµια του κόσµου. Θεωρείται ένας από τους µεγαλύτερους συγγραφείς του 20ού αιώνα. Δεν τιµήθηκε µε το Βραβείο Νοµπέλ.

ΣΕΙΡΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ ISBN: 978-618-07-0224-8 ΣΧΗΜΑ:14Χ18.5 ΣΕΛΙΔΕΣ: 144 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 11,50 ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2023

«Η ευτυχία των αρχαίων. Η φιλοσοφία ως τέχνη ζωής» της Ιταλίδας Ιλάρια Γκάσπαρι

Μετάφραση: Άννα Παπασταύρου


Τι θα συνέβαινε αν στα καλά καθούμενα αποφασίζαμε να γνωρίσουμε τον εαυτό μας, όπως έκαναν οι αρχαίοι Έλληνες; Και αν, για να το κάνουμε αυτό, διαλέγαμε ως δασκάλους μας τον Παρμενίδη, τον Επίκτητο και τον Πύρρωνα, τον Επίκουρο και τον Διογένη; Θα μπορούσαμε να ανακαλύψουμε ότι στην ουσία οι σχολές της αρχαιότητας δεν έκλεισαν ποτέ εντελώς… Μέσα από ένα χρονικό έξι «φιλοσοφικών» εβδομάδων, που καθεμιά την έζησε με βάση τις αρχές μιας διαφορετικής σχολής, η Ιλάρια Γκάσπαρι μας οδηγεί σε ένα ασυνήθιστο υπαρξιακό πείραμα, άλλοτε σοβαρότατο και άλλοτε ξεκαρδιστικό.
Θα ανακαλύψουμε πώς, υπακούοντας στους δυσνόητους κανόνες της πυθαγόρειας σχολής, μπορούμε να θεραπεύσουμε την παθολογική οκνηρία, ενώ τα παράδοξα του Ζήνωνα θα μας φωτίσουν κάποιες παράξενες αντιφάσεις στον τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει να αξιολογούμε τον ρυθμό της ζωής μας. Και αν το να είμαστε επικούρειοι δεν είναι τόσο ευχάριστο όσο φαίνεται, ο κυνισμός μπορεί να μας προσφέρει απρόσμενες χαρές.

Η Ιλάρια Γκάσπαρι γεννήθηκε το 1986 στο Μιλάνο. Σπούδασε φιλοσοφία στη Scuola Normale Superiore της Πίζας και στη Σορβόννη. Έχει γράψει το μυθιστόρημα Etica dell’acquario (2015), το φιλοσοφικό παραμύθι Ragioni e sentimenti (2018), το δοκίμιο Vita segreta delle emozioni (2021) και τον λογοτεχνικό οδηγό A Berlino con Ingeborg Bachmann nella citta divisa (2022). Ζει στη Ρώμη και στο Παρίσι.
ΣΕΙΡΑ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΔΟΚΙΜΙΑ ISBN: 978-618-16-9265-4 ΣΧΗΜΑ:14Χ18.5 ΣΕΛΙΔΕΣ: 256 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 11,90 ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2023

«Ο υποβολέας» του πιο επιτυχημένου Ιταλού συγγραφέα αστυνομικών βιβλίων στον κόσμο Ντονάτο Καρρίζι

Μετάφραση: Μαρία Οικονομίδου

Ο Υποβολέας, που πρωτοεκδόθηκε το 2009, κυκλοφορεί αδιάλειπτα ως σήμερα σε περισσότερες από 26 γλώσσες και αποτελεί το συγγραφικό ντεμπούτο του Ντονάτο Καρρίζι. Το βιβλίο απέσπασε τέσσερα βραβεία στην Ιταλία, ανάμεσά τους και το Premio Bancarella, ενώ η γαλλική έκδοση απέσπασε το 2011 τα βραβεία Livre de Poche και Prix SNCF du polar.

Έξι ακρωτηριασμένα αριστερά χέρια, τοποθετημένα σε κυκλικό σχηματισμό, ανακαλύπτονται θαμμένα σε ένα ξέφωτο στην καρδιά του δάσους. Τα πέντε μοιάζουν να ανήκουν σε κορίτσια, ηλικίας οχτώ ως δεκατριών ετών, που εξαφανίστηκαν πρόσφατα μέσα σε διάστημα λίγων ημερών. Ντέμπι. Άνεκε. Σαμπίν. Μελίσα. Κάρολαϊν. Το έκτο παραμένει αδιευκρίνιστο, ενώ δε βρίσκεται κανένα άλλο ίχνος. Την υπόθεση αναλαμβάνει η νεαρή πράκτορας Μίλα Βάσκες, ειδική στα θέματα εξαφανισμένων παιδιών. Δυναμική και σίγουρη για το πώς γίνονται τα πράγματα, έχει πίσω της μια δική της τραγική ιστορία. Η Μίλα καλείται να συνεργαστεί με τον διάσημο εγκληματολόγο Γκόραν Γκαβίλα, έναν ακατάστατο και ιδιαίτερα συγκρουσιακό άνθρωπο. Οι δυο τους αναπτύσσουν μια ιδιαίτερη σχέση, και, όσο περισσότερo ξετυλίγουν το κουβάρι των σκοτεινών μυστικών του δάσους, τόσο περισσότερο η ζωή του ενός μοιάζει να βρίσκεται στα χέρια του άλλου.
Δράστης φαίνεται να είναι ένας σαδιστής κατά συρροή δολοφόνος, που κατευθύνει την ομάδα στην ανακάλυψη των χαμένων νεκρών παιδιών, ένα προς ένα. Κάθε άψυχο σώμα φέρει ένα σημάδι, που καταλήγει σε «άντρες υπεράνω υποψίας», λύκους με προβιά προβάτου…

Ο Ντονάτο Καρρίζι γεννήθηκε το 1973 στη Μαρτίνα Φράνκα και ζει στη Ρώμη. Είναι σήμερα ο πιο επιτυχημένος Ιταλός συγγραφέας αστυνομικών βιβλίων στον κόσμο. Αφού σπούδασε νομικά, ειδικεύτηκε στην εγκληματολογία και στην επιστήμη της συμπεριφοράς. Εργάζεται ως σεναριογράφος για την τηλεόραση και για τον κινηματογράφο και αρθρογραφεί στην Corriere della Sera. Από τις Εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία του Το σπίτι των φωνών (2022), Ο κυνηγός του σκότους (2019) και Το κορίτσι στην ομίχλη (2018), το οποίο μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία του ίδιου (για την οποία τιμήθηκε με το βραβείο νέου σκηνοθέτη David di Donatello). Ο Υποβολέας, που πρωτοεκδόθηκε το 2009, κυκλοφορεί αδιάλειπτα ως σήμερα σε περισσότερες από 26 γλώσσες και αποτελεί το συγγραφικό ντεμπούτο του Ντονάτο Καρρίζι. Το βιβλίο απέσπασε τέσσερα βραβεία στην Ιταλία, ανάμεσά τους και το Premio Bancarella, ενώ η γαλλική έκδοση απέσπασε το 2011 τα βραβεία Livre de Poche και Prix SNCF du polar.

«Αριστοτεχνικό και καθηλωτικό… ένα σπουδαίο βιβλίο» Ken Follett
«Προκαλώ οποιονδήποτε να μαντέψει το τέλος της ιστορίας... The Guardian
«Ο Καρρίζι προκαλεί τον κατά συρροή δολοφόνο. Και κερδίζει». Corriere della Sera
«Ένα πραγματικά συγκλονιστικό πορτρέτο του κακού». Kirkus
«O Υποβολέας σού κόβει την ανάσα. Η πλοκή διατηρεί αμείωτη την ένταση, το διακύβευμα είναι εξαιρετικά μεγάλο». Michael Connelly

ΣΕΙΡΑ: ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ISBN: 978-618-07-0332-0 ΣΧΗΜΑ:14Χ21 ΣΕΛΙΔΕΣ: 544 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 19,90 ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2023

«Σαν μυθιστόρημα» του Γιάννη Κιουρτσάκη

Το Σαν μυθιστόρημα πρωτοκυκλοφόρησε το 1995. Σε αυτό το βιβλίο ο Γιάννης Κιουρτσάκης, καταξιωμένος τότε μελετητής του Σεφέρη, του λαϊκού πολιτισμού και του Καραγκιόζη, αυτοβιογραφείται, κουβαλώντας στους ώμους του τον Χάρη, τον νεκρό αδερφό του, σε ένα σχήμα Δίκωλου, που δανείζεται από την καρναβαλική παράδοση. Το βιβλίο τυγχάνει αμέσως θερμής υποδοχής και αποσπά το Βραβείο μυθιστορήματος του περιοδικού Διαβάζω (1996).
Το Σαν Μυθιστόρημα σηματοδοτεί μια ριζική τομή στην προσωπική και λογοτεχνική πορεία του Γιάννη Κιουρτσάκη που στα έως τότε δοκιμιακά του κείμενα εξερευνούσε τη συλλογική δημιουργία των ανθρώπων, «το εμείς του πολιτισμού» όπως εξηγεί ο ίδιος. Η συγγραφική κοινότητα εξήρε τη λογοτεχνικότητα του βιβλίου, εκτίμησε τη βαθιά βιωματική του φύση, που ξέφευγε, ωστόσο, από τα στενά πλαίσια μιας τυπικής αυτοβιογραφίας. Η υποδοχή της κριτικής, υπήρξε θερμή· διακεκριμένοι κριτικοί και σημαντικοί ομότεχνοι έκαναν λόγο για μια ελληνική εκδοχή του Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο, καθώς και για ένα οικογενειακό δράμα που αντικατοπτρίζει πιστά την ιδρυτική και αντιφατική σχέση της νεότερης Ελλάδας με την Ευρώπη.
Ο προσωπικός πυρήνας του βιβλίου άγγιξε πλήθος αναγνωστών· δεκάδες άγνωστοι έγραψαν στον συγγραφέα ότι αυτό το βιβλίο είχε αφουγκραστεί τα δικά τους αισθήματα, τις δικές τους σκέψεις, τη δική τους προσωπική ιστορία.
Η περιπέτεια συνεχίστηκε με τη μετάφραση του έργου στα ιταλικά, στα γαλλικά και στα ολλανδικά. H Figaro littéraire έκανε λόγο για «ένα ολιστικό μυθιστόρημα για την ελληνική ιστορία του 20ού αιώνα όπου το προσωπικό και το συλλογικό διαπλέκονται σε μια πανέμορφη γλώσσα θέτοντας ένα αιχμηρό ερώτημα γύρω από την ευρωπαϊκή ταυτότητα και μνήμη». Το βιβλίο κέρδισε νέους αναγνώστες στο εξωτερικό, που το υποδέχτηκαν με εγκωμιαστικά σχόλια. Όπως γράφει ένας Γάλλος πανεπιστημιακός στον συγγραφέα: «Με αναστατώνει η διαπίστωση πόσο μια ιδιαίτερη ιστορία, η δική σας, αγγίζει τις ιστορίες του καθενός, πώς, όταν μιλάτε για εσάς, για την οικογένειά σας, για μια πολύ συγκεκριμένη πόλη και εποχή, μιλάτε για την οικογενειακή μνήμη όλων μας».

Η νέα έκδοση του βιβλίου από τις Εκδόσεις Πατάκη συνοδεύεται από επίμετρο με δύο μεταφρασμένα κριτικά κείμενα των Jean-Yves Masson και François Ricard, καθώς και μία επιστολή του Δημήτρη Καταλειφού προς τον συγγραφέα. Ξαναδιαβάζοντας το Σαν μυθιστόρημα σήμερα, νιώσαμε τον ίδιο ενθουσιασμό, όπως 28 χρόνια πριν, κι αυτόν τον ενθουσιασμό ελπίζουμε να μεταδώσουμε στους νέους αναγνώστες του.

ΣΕΙΡΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ISBN 978-618-07-0400-6 ΣΧΗΜΑ: 14Χ21 ΣΕΛΙΔΕΣ: 672 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 22,20 € ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2023