Αντώνης Ε. Χαριστός
Το δοκίμιο Τί είναι ο δομημένος ρεαλισμός. Εισαγωγή στην
τεχνοτροπία αποτελεί τη θεωρητική τεκμηρίωση των θέσεων τού
Φιλολογικού Ομίλου Ελλάδος σχετικά με την αξία τής νέας οπτικής, τόσο
στην ποίηση, όσο και στην πεζογραφία, την οποία υπηρετεί ο δομημένος
ρεαλισμός. Αναλύονται τα δεδομένα αυτού, οι σχηματικές καταγραφές, ο
ρόλος των εικόνων, η αξία τού δρώντος υποκειμένου, η σημασία τής
επιστημονικής έρευνας, η στρατευμένη θέση έναντι της σύγχρονης
αυτοαναφορικής αντίληψης περί τέχνης, ενός γενικού και αφηρημένου
αφηγήματος το οποίο αντιστρεφόμαστε, προβάλλοντας την ανάγκη για
αυστηρότητα στον λόγο, για την κατασκευή μίας αυτόνομης ομοιομορφίας,
βασισμένης στη τεχνική τής αναπαράστασης με όρους βιωματικής
εμπειρίας ως προέκταση της γνώσης. Ο δομημένος ρεαλισμός απηχεί τις
θέσεις των Ρώσων και Γάλλων ρεαλιστών και νατουραλιστών τού 18ου και
19ου αιώνας, μόνο που πλέον στρέφει το ενδιαφέρον του στην αιτιακή
αποτύπωση μίας πράξης, στην ενδελεχή καταγραφή αυτής και στην ανα-
τομική παρουσίαση πτυχών της, που καταλήγουν σε μία ολότητα, με μία
ενότητα αιτίας και αποτελέσματος.
O Αντώνης Ε. Χαριστός γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1988. Είναι φιλόλογος, απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, δημοσιογράφος
κι επικεφαλής τού Φιλολογικού Ομίλου Ελλάδος. Έχει εκδώσει πέντε έργα πεζογραφίας: τις νουβέλες «Τέσσερις ανάσες ελευθερίας» (εκδ.
Άλλωστε, Αθήνα, 2016), «μποστάνι Δημοκρατίας» (εκδ. Γράφημα, Θεσσαλονίκη 2020) και τα μυθιστορήματα «Μέρες νηστείας» (εκδ. Ρώμη,
Θεσσαλονίκη, 2018), «Οι μαστοί των Αθηνών» (εκδ. Γράφημα, Θεσσαλονίκη 2021) και «Αγία Οικογένεια» (εκδ. Γράφημα, Θεσσαλονίκη 2022).
Παράλληλα, έχει εκδώσει τα θεωρητικά έργα «Μανιφέστο Ανθρωπιστικής Τέχνης» (εκδ. Ρώμη, Θεσσαλονίκη, 2018) και «Υπερρεαλισμός και
αυτονόμηση των ιδεών. Για μία νέα κατασκευή της παράδοσης» (εκδ. Ρώμη, Θεσσαλονίκη 2019). Ακόμη, έχει εκδώσει τις λογοτεχνικές μελέτες
«Ο πεσιμισμός είναι ανθρωπισμός. Η περίπτωση του ποιητού Κώστα Καρυωτάκη» (εκδ. Γράφημα, Θεσσαλονίκη 2020) και «Η λογοτεχνία τής
ευθύνης. Ιστορία και ταυτότητα στη λογοτεχνική κίνηση του ’30. Ο ρόλος τού Άγγελου Τερζάκη» (εκδ. Γράφημα, Θεσσαλονίκη 2021), ενώ
συμμετείχε ως συγγραφέας και επιμελητής στην έκδοση του θεωρητικού έργου «Μανιφέστο. Δυο σχολές τού ρεαλισμού» τού Φιλολογικού
Ομίλου. Το πρώτο του θεατρικό έργο με τίτλο «Ο δακτυλογράφος» κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 2021, επίσης από τις εκδόσεις Γράφημα, ενώ η
πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Φίλωνος & Νοταρά. Τα στιχάκια τής Τρούμπας, 1950-1970» κυκλοφόρησε το 2023 από τον ίδιο εκδοτικό
οίκο. Έχει επιμεληθεί το σενάριο και τα κείμενα στις ταινίες μικρού μήκους τλης Υπερρεαλιστικής Ομάδας Θεσσαλονίκης «Επιθυμώ», «Πολφός
αίματος», καθώς και σενάριο-σκηνοθεσία στην ταινία μικρού μήκους «Ομ/φαλλός Κολπορραγίας». Είναι αρχισυντάκτης στο τριμηνιαίο
«Λογοτεχνικό Δελτίο» όργανο του Φιλολογικού Ομίλου Ελλάδος, συλλογική έκδοση πεζογραφικού, ποιητικού και κριτικού λόγου αντίστοιχα.
Επιμελητής τού συλλογικού ανθολογίου ποίησης «Φωτοσκιάσεις» και «Αντιστίκσεις» τής Υπερρεαλιστικής Ομάδας Θεσσαλονίκης, καθώς και
των αντίστοιχων ανθολογιών «Εποπτείες» και «Βαρδάρης. Ποιητική συλλογή δομημένου ρεαλισμού» τού Φιλολογικού Ομίλου, καθώς και τού
συλλογικού μυθιστορήματος «Δανδής και Ονειροπόλος». Αρχισυντάκτης τού ετήσιου τόμου επιθεώρησης τέχνης «Παράθυρο στην Τέχνη» τού
Φιλολογικού Ομίλου. Επίσης, συμμετείχε ως συγγραφέας και επιμελητής στην έκδοση τού θεωρητικού έργου «Οπλίζοντας τις κάμερες.
Μανιφέστο τής Φράξιας Κινηματογραφιστών 2 Νοέμβρη» (εκδ. Γράφημα, 2023). Είναι μέλος τής Εθνικής Εταιρείας των Ελλήνων Λογοτεχνών,
τής Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων και τής Εταιρείας Γραμμάτων και Τεχνών Πειραιά. Ως κριτικός θεάτρου και λογοτεχνίας, δημοσιεύει
τακτικά αναφορές σε διαδικτυακούς χώρους πολιτισμού και έντυπες εκδόσεις. Είναι επίσημος επιμελητής, ποίησης και πεζογραφίας, των
εκδόσεων Γράφημα.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.