Συγγραφέας του βιβλίου «Λέγε με Στράτο» – Εκδόσεις Βακχικόν

Στα χρόνια της οικονομικής κρίσης εστιάζει την προσοχή της η Χρύσα Γεωργούλα στο μυθιστόρημα με τον ιδιαίτερο τίτλο «Λέγε με Στράτο». Αλλά όχι μόνο σ’ αυτή τη δύσκολη περίοδο. Μέσα από την ιστορία του Στράτου Αχτίδη, αγγίζει τα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας όπως η βία, οι διακρίσεις και φυσικά ο ρατσισμός. Αφορμή για τη συγγραφή του βιβλίου στάθηκαν οι διαπιστώσεις της σχετικά με την ευημερία της τελευταίας δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα και της πρώτης πενταετίας του αιώνα που διανύουμε, η οποία έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς από εμάς να ζήσουμε πέρα από τις δυνατότητές μας. Όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας «Η οικονομική δυσπραγία, η ανεργία και η έλλειψη πνευματικών εφοδίων σε συνδυασμό με την απουσία κοινωνικής μέριμνας, οδηγεί στην ξενοφοβία και τον ρατσισμό. Ο φασισμός είναι δίπλα μας».

  • Ας ξεκινήσουμε τη συνέντευξή μας με τον τίτλο του βιβλίου σας. «Λέγε με Στράτο», λοιπόν. Άραγε θα συναντήσουμε αυτή την έκφραση στους διαλόγους των πρωταγωνιστών σας;
    Σε ένα από τα κρισιμότερα κεφάλαια του μυθιστορήματος ο Στράτος απευθύνει τη φράση-τίτλο του μυθιστορήματος στη μοιραία γυναίκα της ζωής του.
  • Στράτος Αχτίδης. Επιλέξατε την ηλικία των 42 χρόνων για τον κεντρικό ήρωά σας. Ποιοί τίτλοι συνθέτουν τη ζωή του μέχρι την ημέρα που τον βλέπουμε να επιστρέφει στο πατρικό του;
    Τα χρόνια στην Αντίστα. Η νέα ζωή στα Πατήσια. Η παλιοπαρέα. Η οικοδομή. Η Σωτηρία. Η ανεργία. Το πλυντήριο-λιπαντήριο αυτοκινήτων Tsounami. Η Λόλα. Ο θάνατος του Σίμου. Οι Καβγάδες. Το διαζύγιο.
  • Ένα επεισοδιακό διαζύγιο αφήνει πάντα ανοιχτούς λογαριασμούς και μια ανοιχτή πληγή σ’ εκείνον που δέχτηκε την απόρριψη. Η λέξη επεισοδιακό τι «κρύβει» μέσα της;
    Το επεισοδιακό «κρύβει» εξωσυζυγικές σχέσεις, κατάχρηση αλκοόλ, συχνούς και μεγάλους καβγάδες με κυρίαρχο τον τελευταίο που κατέληξε σε μεγάλες υλικές ζημιές, απόπειρα πρόκλησης βαριάς σωματικής βλάβης κατά της Σωτηρίας, παρέμβαση αστυνομίας και βίαιη προσαγωγή του Στράτου στο τμήμα.
  • Πώς είναι η ζωή πίσω στο πατρικό και η συμβίωση με τη μητέρα και τον επίσης διαζευγμένο αδερφό; Δώστε μας μια εικόνα από αυτή τη συμβίωση.
    Η επιστροφή του Στράτου στο πατρικό του είναι τραυματική. Ζει μηχανικά , με τη μάνα του να του συμπαραστέκεται και να τον βοηθάει και τον αδελφό του να αδιαφορεί. Μόνη του διέξοδος το αλκοόλ και η παρέα των καθαρόαιμων Ελλήνων .
  • Αλκοόλ, παράλληλες σχέσεις αλλά και μία προσπάθεια να συνδέσετε την ιστορία με την ευημερία που βιώσαμε στην Ελλάδα των Ολυμπιακών Αγώνων. Μιλήστε μας για τη σκέψη σας καθώς ξεκινούσατε τη συγγραφή.
    Η ευημερία της τελευταίας δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα και της πρώτης πενταετίας του αιώνα που διανύουμε έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς συμπολίτες μας να ζήσουν πέρα από τις δυνατότητές τους. Το εύκολο και φτηνό χρήμα, οι ακριβές διασκεδάσεις, τα αυτοκίνητα και τα ρούχα σε συνδυασμό με το έλλειμμα παιδείας αποτέλεσαν το ζυμάρι για την δημιουργία του νέου είδους ανθρώπου της διπλανής πόρτας, που θεοποιεί το χρήμα, περιφρονεί τους κανόνες, τους νόμους και τον δημόσιο χώρο και κάνει ό,τι τον ευχαριστεί. Οι παραπάνω διαπιστώσεις γέννησαν την ανάγκη να ασχοληθώ με το φαινόμενο και να μοιραστώ με τον αναγνώστη τις ανησυχίες μου για την φανερή πλέον διάσπαση της κοινωνικής συνοχής, τη βαρβαρότητα, τη βία και τον ρατσισμό.
  • Μετά την επίπλαστη ευμάρειά μας εμείς οι Έλληνες ζήσαμε μια οικονομική κρίση που έφερε και συνεχίζει να φέρνει τα πάνω κάτω στη ζωή μας. Πως αποφασίσατε να τη ζήσουν οι ήρωές σας;
    Η οικονομική κρίση αναποδογύρισε σαν το τσουνάμι τις ζωές όλων των προσώπων του μυθιστορήματος, που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο κατάφεραν να ισορροπήσουν. Αντίθετα στον Στράτο η ανεργία έφερε το διαζύγιο και την επιστροφή στο εφηβικό του δωμάτιο. Εκεί απομονωμένος από την οικογένειά του και τους φίλους του και υπό την επήρεια του αλκοόλ αφήνει τα ταπεινά του ένστικτα να εκδηλωθούν χωρίς αναστολές.
  • Με το μυθιστόρημά σας αγγίζετε προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας, όπως ο ρατσισμός, η βία, οι διακρίσεις. Υπάρχει ακόμη κάτι: Το μπλέξιμο του Στράτου με τους «καθαρόαιμους Έλληνες». Τι θέλετε να εισπράξουμε ως αναγνώστες από το κεφάλαιο αυτό;
    Η οικονομική δυσπραγία, η ανεργία και η έλλειψη πνευματικών εφοδίων σε συνδυασμό με την απουσία κοινωνικής μέριμνας, οδηγεί στην ξενοφοβία και τον ρατσισμό. Ο φασισμός είναι δίπλα μας.
  • «Χωρίς διάθεση αυτοκριτικής χρεώνει την κακοδαιμονία της ζωής του στην οικονομική κρίση, στους μετανάστες και στους γείτονές του». Αν ο Στράτος έκανε σωστή αυτοκριτική άραγε θα συνέχιζαν να του φταίνε οι μετανάστες;
    Η οικονομική κρίση είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες αποσταθεροποίησης για τον Στράτο, που δεν μπόρεσε όπως οι περισσότεροι να αντιμετωπίσει, χωρίς να τα βάλει με τους γείτονες και τους μετανάστες. Αν μπορούσε να δει τις πολιτικές που εξαθλιώνουν και αναγκάζουν τους λαούς να μεταναστεύουν σε άλλες χώρες προς αναζήτηση καλύτερης τύχης, δεν θα καταφερόταν εναντίον τους.
  • Τελικά θα βρούμε απάντηση κατά την ανάγνωση και μέσα από τα βιώματα των ηρώων σας, στο ερώτημα αν όλα τα παραπάνω προβλήματα είναι επακόλουθα της κρίσης;
    Χωρίς να θέλω να επιβάλω την άποψή μου, -ο κάθε αναγνώστης διαβάζει το βιβλίο με διαφορετικό τρόπο και βγάζει τα δικά του συμπεράσματα-, θα έλεγα πως κάτω από διαφορετικές οικονομικοκοινωνικές συνθήκες ο ήρωας μας θα ήταν ο πότης, ο γυναικάς και ο ενοχλητικός της διπλανής πόρτας, ο οποίος όμως θα εντασσόταν έστω και μετ΄ εμποδίων στην κοινωνία.
  • Υπάρχει άλλο ένα ερώτημα που θέτετε και «σηκώνει» συζήτηση: «Είναι πιθανή η αντιστροφή της ροής των πραγμάτων ή η κοινωνία μας θα αναγκαστεί αργά ή γρήγορα να ξαναζήσει την ιστορία της;»
    Αν δεν δημιουργηθεί ισχυρό κοινωνικό ρεύμα αντίστασης απέναντι σε αυτή την πορεία που φέρεται ως προδιαγεγραμμένη, και επειδή δεν θα παρέμβει κανένας από μηχανής θεός, θα αναγκαστούμε να ξαναζήσουμε την ιστορία μας.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Μετά το επεισοδιακό του διαζύγιο και στα σαράντα δύο του χρόνια, ο Στράτος Αχτίδης επιστρέφει στο πατρικό του για να συγκατοικήσει με τη μάνα και τον επίσης διαζευγμένο αδερφό του.
Ταπεινωμένος και αποκομμένος από οικογένεια και φίλους, πίνει ανεξέλεγκτα και αναπολεί τα παλιά: τη δουλειά του στην οικοδομή, τον γάμο του με τη Σωτηρία και τα παιδιά τους, τα ξένοιαστα χρόνια της επίπλαστης ευμάρειας και τα γλέντια, την εξωσυζυγική του σχέση και το τέλος της, τα χρόνια της ανεργίας μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την εξάρτησή του από το αλκοόλ, το ιδιόκτητο πλυντήριο αυτοκινήτων Tsunami και την οικονομική καταστροφή και, τέλος, το μπλέξιμό του με τους “καθαρόαιμους Έλληνες”.
Μέσα από τη δράση και τις αναμνήσεις του περιγράφεται η Ελλάδα της ευημερίας των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά και κατόπιν της οικονομικής κρίσης και αναδύονται ερωτήματα όπως: Είναι η βία, οι διακρίσεις και ο ρατσισμός επακόλουθα της οικονομικής κρίσης ή είναι συστατικά της εδραιωμένης κοινωνικής ζωής, που βρίσκουν την ευκαιρία να βγουν στην επιφάνεια με αφορμή τη συγκυρία; Είναι πιθανή η αντιστροφή της ροής των πραγμάτων ή η κοινωνία μας θα αναγκαστεί αργά ή γρήγορα να ξαναζήσει την ιστορία της;

Βιογραφικό

Η Χρυσούλα Σ. Γεωργούλα γεννήθηκε στην Πλατανούσα Ιωαννίνων. Είναι απόφοιτος της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και της ΠΑΤΕΣ-ΣΕΛΕΤΕ. Ζει και εργάζεται στο Γαλάτσι.
Διακρίθηκε στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ποίησης «Γιάννης Φάτσης» του Παν. Θεσσαλίας με το ποίημα «Πέτρα», που δημοσιεύτηκε στη συλλογή Περνούν οι μέρες, και στον 2ο Διαγωνισμό Διηγήματος του Diavasame.gr με το διήγημα «Χλόη στις ράγες», που δημοσιεύτηκε στη συλλογή 19 νέα βήματα (εκδόσεις Ελευθερουδάκης 2009). Συμμετείχε επίσης με δύο διηγήματα στον 1ο τόμο του Ομίλου Λογοτεχνών Καλλιτεχνών Οδοντιάτρων Ελλάδας και με οκτώ ποιήματα στο 2ο λεύκωμα του Ομίλου, με ένα διήγημα στο 4ο τεύχος του περ. Οδός Τσαμαδού: Άσκηση, με ένα μικρό διήγημα στην έκδοση του περ. Σχεδία, Με μια σχεδία (2020), με τρία χαϊκού στον τόμο Χαϊκού της άνοιξης (εκδόσεις Ανεμολόγιο 2021), με ένα ποίημα στο 1ο τεύχος του περ. Ανωνύμως (εκδόσεις Bibliotheque) και με το διήγημα “Η τελευταία άδεια” στη συλλογή διηγημάτων «Ιστορίες του Σταθμού και του Τρένου» της Ομάδας των Φίλων του Γαλλικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης (εκδ. Παρατηρητής 2022), ενώ διηγήματα και ποιήματά της έχουν δημοσιευτεί σε ηλεκτρονικά περιοδικά.
Κυκλοφορούν τα βιβλία της Μικρές Αφηγήσεις (διηγήματα, εκδόσεις Άρτεμις 2019) και Νυχτερινές Συνομιλίες (θεατρικός μονόλογος, εκδόσεις Άρτεμις 2019).