Συγγραφέας του βιβλίου «Ο γιος μας» – Εκδόσεις «Ψυχογιός»
Η είδηση στη συνομιλία μου με τον Βαγγέλη Μπέκα βγήκε στην τελευταία ερώτηση. Και πιο συγκεκριμένα στην τελευταία πρόταση του συγγραφέα: «Η Series Balkan από τη Γαλλία και τη Drugi Plan από την Κροατία συνεργάζονται για να δούμε τον «Γιος μας» στη μικρή οθόνη». Η σημαντική αυτή εξέλιξη δεν είναι καθόλου τυχαία για έναν άνθρωπο που ασχολείται με τον κινηματογράφο κι έχει βραβευτεί ως σεναριογράφος. Άλλωστε διαβάζοντας τα βιβλία του αισθάνεσαι πάντα πως παρακολουθείς μια δυνατή ταινία. Η δράση οπτικοποιημένη, γεμάτη με σκηνές μυστηρίου και ανατροπές, τα κεφάλαια χωρισμένα σε σκηνές, οι διάλογοι εκτεταμένοι. Όπως λέει στο Vivlio-life ο συγγραφέας, το βιβλίο του – το οποίο χαρακτηρίζει ταξίδι υπαρξιακής αναζήτησης με κρυμμένους συμβολισμούς – «σχεδιάστηκε δραματουργικά για να γίνει και σειρά νέου τύπου». Και εμείς, που τόσο πολύ μας άγγιξε η εξαφάνιση του επτάχρονου αγοριού και η αγωνιώδης προσπάθεια του πατέρα να τον βρει, του ευχόμαστε κάθε επιτυχία!
Ο μεγαλύτερος φόβος του γονιού σ’ ένα μυθιστόρημα αγωνίας, ανατροπών και ερωτημάτων που μας κρατούν μέχρι το τέλος με κομμένη την ανάσα. Ήταν κάποιο περιστατικό που βιώσατε και σας ενέπνευσε ή η ανησυχητική συχνότητα εξαφανίσεων παιδιών;
«Ο γιος μας» προέκυψε από κράμα ιδεών. Μια αληθινή ιστορία, κάποια βιώματά μου ταξιδεύοντας στα Βαλκάνια, οι κοινωνικοπολιτικοί μου προβληματισμοί. Από εκεί και πέρα, ρόλο έπαιξε και ο φόβος να χάσουμε το μέλλον μέσα από τα χέρια μας, διότι υπό μία έννοια, ο «γιος μας» συμβολίζει το αύριο.
Ο Νίκος αναζητά απεγνωσμένα τον επτάχρονο γιο του. Πραγματικά ζούμε στιγμές αγωνίας με τη διαπίστωση πως «η γυναίκα του συμπεριφέρεται περίεργα» και τη σκέψη πως ο αδερφός του «έχει ανοιχτούς λογαριασμούς με τον υπόκοσμο». Μιλήστε μας γι’ αυτούς τους ήρωες.
Ο Δημήτρης είναι ο άσωτος υιός της «αγίας οικογένειας», στην οποία ο Νίκος, ο μεγάλος του αδερφός, παίζει εδώ και πολλά χρόνια το ρόλο του πατέρα. Βλέπετε χάσανε τον πατέρα τους νωρίς. Έχει, βέβαια, και ο Νίκος τη φωλιά του λερωμένη από τα περασμένα, αλλά πλέον ελπίζει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, δεν υπακούει πια στα πρέπει των ανθρώπων. Ακούει την καρδιά του. Όσο για τη Μάγδα, τη γυναίκα του, η Μάγδα είναι ένα ερωτηματικό, που μόνο όταν φτάσετε να διαβάσετε για το παρελθόν της θα μπορέσετε να κατανοήσετε.
Υπάρχει μία ακόμη υποψία. Πιο τρομακτική! «Στο γειτονικό μουσουλμανικό χωριό, στην άλλη πλευρά των συνόρων, ένας τζιχαντιστής έχει μόλις επιστρέψει από τη Συρία…». Ποιες άσχημες σκέψεις περνούν από το μυαλό του;
Ο Ισμαήλ δεν σκοπεύει να αποκαλύψει εύκολα όσα λογαριάζει. Το μόνο βέβαιο είναι ότι είναι μπλεγμένος σε κακοτοπιές και είναι από αυτούς που χρησιμοποιούν τις ιδέες για να σπέρνουν τρόμο.
Η ιστορία σας εκτυλίσσεται σ’ ένα μικρό ακριτικό χωριό κοντά στα σύνορα. Εκεί, όσο ο Νίκος αναζητά το παιδί του «μια παράξενη ομίχλη θολώνει τα μυαλά των ανθρώπων…». Θαμμένα μυστικά έρχονται στην επιφάνεια και η αγωνία μας χτυπάει κόκκινο. Δώστε μας ένα στοιχείο της πλοκής που θα εντείνει την ανησυχία μας.
Ο τίτλος του πρώτου κεφαλαίου γράφει: «Πέντε μέρες πριν το φόνο» και η αφήγηση λειτουργεί ως αντίστροφη μέτρηση. Ποιος θα σκοτωθεί, λοιπόν; Ποιος από όλους τους ήρωες που θα συναντούμε σταδιακά όσο εξελίσσεται η ιστορία; Κι όλα αυτά ενώ ο αφηγητής μας στις πρώτες αράδες λέει πως δεν έκανε αυτός τον φόνο, λέει αλήθεια; Και αν ναι, ποιος είναι ο πραγματικός φονιάς; Ξεκινούμε λοιπόν να διαβάζουμε κάτι γνωρίζοντας ότι θα γίνει φόνος, αλλά χωρίς να γνωρίζουμε ούτε το θύμα ούτε τον δολοφόνο.
Χρησιμοποιείτε ως τίτλους κεφαλαίων τα ονόματα των πρωταγωνιστών σε ίδια συχνότητα με τον τίτλο «Οι άλλοι». Ποιοι είναι … οι άλλοι και πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος τους στην ιστορία σας;
Κεντρικός ήρωας είναι ο Νίκος. Κομβική σχέση του βιβλίου είναι η ερωτική σχέση του Δημήτρη με την γυναίκα του Άρτεμη. Κι όπως ανοίγουν οι ομόκεντροι κύκλοι, οι υπόλοιποι είναι στην περιφέρεια.
Άρτεμη και Σιμπέλ. Δυο δυνατές μυθοπλαστικές γυναικείες παρουσίες. Μιλήστε μας γι’ αυτές τις γυναίκες.
Η Σιμπέλ ζει απομονωμένη στο σπίτι του δάσους, άραγε γιατί; Φοράει μαντίλα, αλλά ήταν πάντα έτσι; Όσο για την Άρτεμη, εκείνη αγαπά τόσο πολύ τον άντρα της που είναι έτοιμη να θυσιαστεί για εκείνον, ως άλλη Άλκηστη του Ευριπίδη. Ή μήπως τελικά το ένστικτο της επιβίωσης είναι ικανό να την κάνει να πράξει κάτι διαφορετικό.
Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι συνυπάρχουν στο μυθιστόρημά σας. Οι ήρωές σας όμως δέχονται πως ο Θεός είναι ένας αλλά οι ερμηνείες πολλές, ώστε να το περάσουν ως μήνυμα στους αναγνώστες σας;
Δυστυχώς, αυτό δεν το πιστεύουν όλοι. Σίγουρα ο Νίκος, ναι, το πιστεύει, όπως και ο πατέρας της Σιμπέλ, που είναι ένας προοδευτικός μουσουλμάνος. Όμως οι άλλοι; Ο Ισμαήλ διαφωνεί ριζικά, όπως άλλωστε και το πρωτοπαλίκαρο του προέδρου του χριστιανικού χωριού, που είναι γνωστός με το παρατσούκλι Ράμπο. Αυτοί ψάχνουν αφορμή για πόλεμο. Όσο για τον πρόεδρο, αυτός για Θεό λογαριάζει μόνο τον εαυτό του.
Η τύχη του παιδιού αγνοείται σχεδόν μέχρι τον επίλογο. Μας βασανίσατε, είναι αλήθεια… Μιας και ασχολείστε με τη δημιουργική γραφή, είναι αυτό το μυστικό ενός καλού συγγραφέα; Να κρατά «δέσμιο» τον αναγνώστη; Η ερώτηση φυσικά έχει σχέση με την ενασχόλησή σας με τη δημιουργική γραφή.
Μου αρέσουν τα βιβλία με μυστήριο και αγωνία και ανατροπές, μου αρέσουν τα βιβλία που καταπιάνονται με τις ανθρώπινες σχέσεις για αυτό προσπαθώ να γράψω τέτοιου είδους βιβλία και εγώ. Η δημιουργική γραφή έχει πολλές τεχνικές. Αυτές που χρησιμοποιώ στα βιβλία μου αρμόζουν μόνο στο συγκεκριμένο είδος. Σε κάθε περίπτωση, όμως, βάζω τη φλόγα της δημιουργίας πέρα από τις όποιες τεχνικές και δίνω μεγάλο περιθώριο στον αυθορμητισμό και την πρωτοτυπία.
Σίγουρα πρόκειται για ένα μυθιστόρημα μυστηρίου και αγωνίας. Το χαρακτηρίζετε όμως και υπαρξιακό. Θέλετε να μας εξηγήσετε το λόγο;
Διότι υπάρχει καταβύθιση στην ψυχή των ηρώων και στοχασμός, ενώ οι πράξεις τούς οδηγούν σε εσωτερικές διαπιστώσεις που αλλάζουν το μέσα τους και τις σχέσεις με τους ανθρώπους γύρω τους. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα ταξίδι υπαρξιακής αναζήτησης με κρυμμένους συμβολισμούς.
Η πολυπλοκότητα των ανθρωπίνων σχέσεων είναι επίσης ένα μέγα κεφάλαιο που ανοίγει μέσα από το βιβλίο σας. Στο μυθιστόρημά σας ποια θεωρείτε πιο πολύπλοκη σχέση;
Νομίζω πως καμιά από τις σχέσεις που περιγράφω δεν θα τη χαρακτήριζα απλοϊκή. Όλες τους αξίζουν εξίσου την προσοχή μας, ερωτικές, φιλικές, οικογενειακές, σχέσεις μεταξύ αλλόθρησκων.
Ασχολείστε με το σενάριο και τον κινηματογράφο και αυτό εύκολα γίνεται αντιληπτό και στη γραφή σας. Ποια είναι τα τρία βασικά στοιχεία που κάνουν το βιβλίο «Ο γιος μας» ένα σεναριακά γραμμένο μυθιστόρημα;
Το γεγονός ότι η δράση είναι κυρίως οπτικοποιημένη είναι ένα στοιχείο βασικό του βιβλίου. Έπειτα, είναι χωρισμένο σε σκηνές και έχει εκτεταμένους διάλογους. Όμως περισσότερο από όλα είναι το γεγονός ότι σχεδιάστηκε δραματουργικά για να γίνει και σειρά νέου τύπου. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι έχουν ενδιαφερθεί δύο εταιρείες παραγωγής από το εξωτερικό. Η Series Balkan από τη Γαλλία και τη Drugi Plan από την Κροατία συνεργάζονται για να δούμε τον «Γιος μας» στη μικρή οθόνη.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Στο μικρό ακριτικό χωριό όλα μοιάζουν ειρηνικά, ώσπου ο επτάχρονος γιος του Νίκου εξαφανίζεται κοντά στα σύνορα. Ο Νίκος τον αναζητεί απεγνωσμένα, η γυναίκα του συμπεριφέρεται περίεργα κι ο αδελφός του έχει ανοιχτούς λογαριασμούς με τον υπόκοσμο της Θεσσαλονίκης. Όμως, όταν μαθεύεται πως στο γειτονικό μουσουλμανικό χωριό, που βρίσκεται στην άλλη πλευρά των συνόρων, ένας τζιχαντιστής έχει μόλις επιστρέψει από τη Συρία, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα.
Οι φήμες οργιάζουν: ατύχημα, φόνος, απαγωγή ή νέο παιδομάζωμα; Ο Νίκος ψάχνει κίνητρα και υπόπτους, ενώ μια παράξενη ομίχλη θολώνει τα μυαλά των ανθρώπων. Μια ομίχλη που θα αποκόψει τους ακρίτες από τον υπόλοιπο κόσμο και τον πολιτισμό, φέρνοντας στην επιφάνεια θαμμένα μυστικά.
Ένα υπαρξιακό μυθιστόρημα μυστηρίου και αγωνίας για την πολυπλοκότητα των ανθρωπίνων σχέσεων, ένα βιβλίο με καταιγιστικό ρυθμό, σύνθετη πλοκή και απροσδόκητο τέλος.
Βιογραφικό
O Βαγγέλης Μπέκας γεννήθηκε στην Πρέβεζα. Έχουν εκδοθεί πέντε μυθιστορήματά του, τελευταίο από το οποία είναι Ο ΓΙΟΣ ΜΑΣ, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ. Έχει βραβευτεί από την Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος για τα μεγάλου μήκους σενάριά του: Το 13o υπόγειο και H χύτρα. Ζει στην Αθήνα, όπου συντονίζει εργαστήρια δημιουργικής γραφής.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.