Κριτική για το βιβλίο “Ξέρω πού είσαι” της Claire Kendal από την Δέσποινα Δημητριάδου
«Τα παραμύθια έθεσαν τα πρότυπα και τις μεθόδους προτού οποιοσδήποτε διαβόητος κατά συρροή δολοφόνος του εικοστού αιώνα αρπάξει το πρώτο του θύμα»
Στο Ξέρω πού είσαι της Claire Kendal το οποίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη, ο αναγνώστης ζει μαζί με την κεντρική ηρωίδα, την ξέφρενη πορεία μιας σεξουαλικής παρενόχλησης η οποία ξεκινάει ως ένα αθώο αλλά επίμονο ενδιαφέρον και μετατρέπεται σταδιακά σε έναν ασφυκτικό εφιάλτη ικανό να στοιχειώσει το μυαλό για καιρό.
Στο μυθιστόρημα της Kendal, παρατηρούμε από την έναρξη κιόλας μια έντονη δυσανασχέτιση της κεντρικής της ηρωίδας Κλαρίσα, κάθε φορά που φέρνει στο μυαλό της τον Ρέιφ Στολμς, ένα συνάδερφό της στο πανεπιστήμιο που εργάζεται. Μετά από μια ερωτική βραδιά υπό περίεργες συνθήκες που πέρασαν οι δυο τους, η ζωή της έχει επιρρεαστεί αρνητικά. Ο Ρέιφ, την παρακολουθεί στενά. Φροντίζει να βρίσκεται πάντα μπροστά της, σε κάθε βήμα μετατρέποντας την καθημερινότητά της σε μια πραγματική κόλαση. Όταν θα κληθεί η Κλαρίσα να παραστεί ως ένορκος σε μια υπόθεση κακοποίησης και βιασμού, ένας νέος έρωτας θα χτυπήσει την πόρτα της. Ο κλειός με τον οποίο ο Ρέιφ την περιβάλλει στενεύει ασφυκτικά και η αντιζηλία που νοιώθει βγάζει στην επιφάνεια τα πιο άγρια ένστικτά του αλλά και ένα σκοτεινό παρελθόν.
Υπάρχει μια κατηγορία ανθρώπων, στους οποίους ο συνδυασμός του υπέρμετρου εγωισμού ως κύριο χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς τους, η σεξουαλική διαστροφή και η διαταραγμένη ψυχική τους ισορροπία μπορεί από τη μια στιγμή στην άλλη να τους μεταλλάξει σε μια επικίνδυνη νάρκη έτοιμη να εκραγεί, προκαλώντας ολέθριες καταστάσεις σε αυτούς που θα έχουν την ατυχία να βρεθούν στο δρόμο ή οι ίδιοι θα επιλέξουν να τους τοποθετήσουν στο στόχαστρό τους. Μέχρι τη στιγμή που θα πυροδοτηθεί αυτό το επικίνδυνο έμψυχο πυρομαχικό, είναι εξαιρετικά δύσκολο για έναν μη ειδικό να εντοπίσει τα δυσδιάκριτα εκείνα σημάδια που θα σημάνουν τον κόκκινο συναγερμό ώστε να προλάβει κάποιος έγκαιρα να απομακρυνθεί από το πεδίο δράσης τους. Είναι άνθρωποι καθημερινοί, αυτό που συχνά αποκαλούμε “άνθρωποι της διπλανής πόρτας” και τίποτα στην συμπεριφορά τους δεν θα μπορούσε να προδώσει την σκοτεινή πλευρά του ψυχισμού τους. Μπορεί να είναι επιτυχημένοι επαγγελματίες, να είναι γοητευτικοί και να έχουν ένα υψηλό κοινωνικό προφίλ.
Το κυρίαρχο θέμα με το οποίο καταπιάνεται αυτό το μυθιστόρημα, είναι η παρενοχλητική παρακολούθηση. Μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση παραβίασης της προσωπικής ζωής του θύματος, επικίνδυνη και εξαιρετικά δύσκολο να αποδειχτεί. Μέσα από την διαδικασία της αφήγησης η συγγραφέας, μεταφέρει στον αναγνώστη όχι μόνο τα σημάδια που την σκιαγραφούν αλλά και κάποιες χρήσιμες οδηγίες προφύλαξης και άμυνας. Υπάρχει ένα σημαντικό εύρος θεμάτων τα οποία αγγίζει σε αυτό το έργο η Claire Kendal, προσωπικά μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση η προσέγγισή της στην κεκαλυμμένη βία που εμπεριέχουν αρκετά συχνά τα παραμύθια. Είναι ένα σημείο προβληματισμού που φαίνεται ότι έχει επιρρεάσει βαθιά την σκέψη της συγγραφέως. Κάνοντας μια δεύτερη, λίγο πιο προσεκτική ανάγνωση μπορεί εύκολα κάποιος να διακρίνει ότι κάτω από την επιφανειακή αθωότητά τους οι παιδικές ιστορίες κρύβουν κάποιες φορές μηνύματα πιο σκοτεινά που προκαλούν ανατριχίλα. Τα παραμύθια όπως και ο θύτης της συγκεκριμένης αφήγησης δρουν υπόγεια, καταφέρνοντας να φυτέψουν τον σπόρο του κακού στα άγουρα μυαλά των λιλιπούτειων αναγνωστών τους.
Νομίζω ότι η Claire Kendal στην πρώτη της συγγραφική απόπειρα καταφέρνει με επιτυχία να δημιουργήσει ένα σύγχρονο αστικό θρίλερ. Εμπλουτίζει την ιστορία της με άφθονο και χρηστικό υλικό από το ψυχολογικό, το ιατρικό, το δικαστικό και το αστυνομικό θεματικό πεδίο δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό μια ρεαλιστική αφήγηση που κρατάει το αναγνωστικό ενδιαφέρον σε υψηλά επίπεδα.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.