Τα πατσατζίδικα της Ανατολής στη Θεσσαλονίκη της Δύσης
Καλαϊτζή-Οφλίδη Λένα
Σελίδες: 168
ISBN: 9786182042779
Τιμή: 11,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
…«Η Θεσσαλονίκη είναι μια ερωτική πόλη και ο πατσάς δεν έχει τίποτα το ερωτικό». Έτσι, πέρα από την καταγραφή του είδους και της ιστορίας του, επιφορτίστηκα και μ’ ένα ακόμα καθήκον. Να αποδείξω πως, σ’ ό,τι υπάρχει μεράκι και αφοσίωση, υπάρχει και έρωτας. Και ότι βέβαια ο ερωτικός χαρακτήρας της πόλης μας δεν προδίδεται από τα πατσατζίδικά της. Ίσα-ίσα που ο πατσάς είναι μια απόδειξη του ερωτικού της δεσμού με την Ανατολή περισσότερο απ’ όλες ίσως συγκεκριμένη και χειροπιαστή.
Εξάλλου γνώρισα πολλούς πελάτες πατσατζίδικων προσκολλημένους στη γαστρονομική τους προτίμηση με την απαρέγκλιτη αφοσίωση του ερωτευμένου. Τόση, που να θεωρούν πραγματική ερωτική μυσταγωγία ένα ζεστό πιάτο «σούπα» στις πέντε τα ξημερώματα…
Από το 1992 της πρώτης έκδοσης αυτού του βιβλίου μέχρι τη σημερινή νέα, επικαιροποιημένη και βελτιωμένη έκδοσή του πέρασαν πολλά χρόνια.
Η Θεσσαλονίκη, ως ζώσα οντότητα, άλλαξε! Άλλαξε η γεωγραφία της και ο κοινωνικός της χάρτης. Άλλαξε, όπως ήταν αναμενόμενο, και ο χάρτης των πατσατζίδικών της.
Σημειώθηκαν μεταβολές στους κώδικες της γαστρονομίας, απουσίες εμβληματικών πατσατζίδικων και παρουσίες νέων.
Η δεύτερη, λοιπόν, έκδοση αυτού του βιβλίου μπορεί να θεωρηθεί και ως μία νέα σκηνοθεσία του ίδιου έργου.
Η Λένα Καλαϊτζή-Οφλίδη είναι Θεσσαλονικιά συγγραφέας. Ασχολήθηκε με το θέατρο και υπηρέτησε ως φιλόλογος στη μέση εκπαίδευση. Έγραψε θεατρικά έργα και πεζά.
Άλλα έργα της:
- «Αυτοί καλά κι εμείς χειρότερα». Θεατρικό
- «Τι ώρα τη σηκώνουνε;». Θεατρικό, μουσική επιθεώρηση
- «Καραγκιόζ μπερντέ». Θεατρικό (Κρατικό βραβείο 1989)
- «Η Φουρφούρα και το αηδόνι». Παιδικό θεατρικό
- «Ολυμπιάς». Έμμετρο λιμπρέτο για την ομώνυμη όπερα του Σαράντη Κασσάρα
- Κριτικές και βιβλιοπαρουσιάσεις
Σε συνεργασία με τον Σίμο Οφλίδη:
- «Τα καραγκιόζικα της Θεσσαλονίκης». Θεατρικά (Εκδόσεις ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ)
- «Τρία για την Τροία». Θεατρικά (Κρατικό βραβείο. Εκδόσεις ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ)
- «Δυτικά της Σαλονίκης στις παράγκες με τους κύκνους». Διηγήματα (Εκδόσεις ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ)
- «Ο έρωτας τρώγεται με το κουκούτσι». Διηγήματα (Εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ)
- «Λίαν προσεχώς». Μυθιστόρημα (Εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ)
- «Ρετούς». Μυθιστόρημα (Εκδόσεις ΝΗΣΙΔΕΣ)
- «Θεσσαλονίκης χαλκεία και χαλκεύματα». Μυθιστορίες (Εκδόσεις ΙΑΝΟΣ)
- Διηγήματα για λογοτεχνικά περιοδικά
Σχέσεις Σωμάτων και Αρχιτεκτονική
Τσουκαλά Κυριακή
Σελίδες: 208
ISBN: 9786182043004
Τιμή: 13,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Το ερώτημα γύρω από τον ανθρωπογενή χώρο και τη σχέση του με την κοινωνία-τον πολιτισμό-τον άνθρωπο αναδύεται και πάλι με ένταση. Όπως και η συζήτηση για το σώμα και το ρόλο του στη συνάντησή μας με τον κόσμο, για τους τρόπους με τους οποίους συναλλάσσεται με το κτισμένο περιβάλλον συμμετέχοντας το ίδιο στη δομή-οργάνωση-και-αισθητική του αλλά και τους τρόπους με τους οποίους το χωρικό νόημα εγγράφεται σε αυτό ρυθμίζοντας αντίστοιχα τις στάσεις, τις συμπεριφορές και τη δραστηριότητά του.
Στο πλαίσιο αυτού του πονήματος θα ασχοληθούμε με την έννοια του σώματος, τη ρευστή και διαρκώς μεταβαλλόμενη συνθήκη συγκρότησής της, με τους ποικίλους τρόπους δικτύωσής της με την κοινωνία και τον πολιτισμό, την ιστορία και το περιβάλλον. Στόχος μας είναι να ανασύρουμε από τον παρελθόντα και παροντικό χρόνο αντιλήψεις για το σώμα που επέδρασαν στην αρχιτεκτονική θεωρία και πρακτική, εστιάζοντας σε αυτόν τον διάλογο σώματος–κτισμένου χώρου. Διακρίναμε πέντε αντιλήψεις: το σώμα ως τόπο κοσμολογικών αναφορών και αναλογιών (σώμα-κάλλος), το σώμα ως μηχανική οντότητα αδιαμεσολάβητη από συγκινησιακές και βιωματικές αποκρίσεις (σώμα-μηχανή), το σώμα-τόπο εγγραφής σχέσεων εξουσίας (σώμα-τόπος πειθάρχησης), το σώμα που διαμεσολαβείται από τις εγγραφές και τους συμβολισμούς των κοινωνικών επαφών και δραστηριοτήτων (το σώμα-βίωμα), καθώς και το δικτυωμένο επικοινωνιακά σώμα της σύγχρονης εποχής των νέων τεχνολογιών (σώμα-δίκτυο). Παρατηρούμε τις έντονες συνδιαλλαγές αυτών των αντιλήψεων με τον κτισμένο ανθρωπογενή χώρο, έναν πλούσιο πολυφωνικό διάλογο εντός του ιστορικού πλαισίου, των κυρίαρχων κοινωνικο-πολιτισμικών εγγραφών και των ιδιαίτερων προσωπικών αναφορών.
Επιθυμούμε, μέσα από αυτήν την μελέτη, να συμβάλλουμε στη συζήτηση για τις δυνατότητες και τους περιορισμούς των εκάστοτε αντιλήψεων, για την ενδεχομενική ανάδυση νέων αντιλήψεων ιδιαίτερα στο σημερινό μεταβατικό καθεστώς των πολλαπλών κρίσεων και αναδιατάξεων της κοινωνίας και του πολιτικού.
Η Κυριακή Τσουκαλά σπούδασε αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη (1972-74) και στη Γενεύη (1974-78). Έκανε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην κοινωνιολογία και την ψυχολογία του χώρου στο Παρίσι. Εκπόνησε δύο διδακτορικές διατριβές σε θέματα κοινωνικής ψυχολογίας και αρχιτεκτονικής σε πανεπιστήμια της Γαλλίας καθώς και διατριβή επί υφηγεσία στην οργάνωση του χώρου και την πολεοδομία στο Universite Paris X-Nanterre. Σήμερα είναι ομότιμη καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μέλος της ερευνητικής ομάδας Environnement urbain: Processus cognitifs et representations του Πανεπιστημίου Universite Paris X-Nanterre. Εξειδικεύτηκε στη σχέση του παιδιού με το κτισμένο περιβάλλον στην κλίμακα του αρχιτεκτονικού και αστικού χώρου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώθηκαν στις ψυχοκοινωνικές ποιότητες του σχολικού περιβάλλοντος και του ανοικτού δημόσιου χώρου. Τελευταία ασχολείται με την ταυτότητα των νέων μορφών δημόσιου χώρου που χαρακτηρίζουν τις (μετα)πόλεις στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης μέσα από τη μελέτη της συμπεριφοράς των ατόμων.
Έχει συγγράψει τα βιβλία Τάσεις στη σχολική αρχιτεκτονική (Παρατηρητής, 2000), L’image de la ville chez l’enfant (Anthropos-Economica, 2001), Παιδική αστική εντοπία (Τυπωθήτω Γ. Δαρδανός, 2005), Les territoires urbains de l’enfant (L’Harmattan, 2007), Εξαστισμός και ταυτότητα (Επίκεντρο, 2009), Ροϊκές χωρογραφίες και εκπαιδευτικές αναστοχαστικές αντιστίξεις (Επίκεντρο, 2014) και Fluid Space and Transformational Learning (Routledge, 2016). ΄Εχει επιμεληθεί και συνεπιμεληθεί συλλογικούς τόμους οι οποίοι εκδόθηκαν στην Ελλάδα, τη Γαλλία και τη Μεγάλη Βρετανία.
«Έλληνας είσαι ή γίνεσαι;»
Πουγαρίδης Στέφανος
Σελίδες: 288
ISBN: 9786182042205
Τιμή: 18,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Το ανά χείρας βιβλίο εκκινεί από το πεδίο της Ιστορίας και το εμπλουτίζει με τις νεωτερικές θεωρίες του εθνικισμού και της εθνικής ταυτότητας. Για την επεξεργασία του υλικού αξιοποιούνται τα μεθοδολογικά εργαλεία της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου. Κεντρική θέση είναι ότι ο λόγος αποτελεί εργαλείο για την κατασκευή της εθνικής ταυτότητας, στην Επαρχία Φλώρινας, την περίοδο του Μεσοπόλεμου. Η πολιτισμική ποικιλομορφία της περιοχής σε συνδυασμό με το νέο περιεχόμενο της ελληνικής εθνικής ιδεολογίας, την εξεταζόμενη περίοδο, συγκροτούν ένα ελκυστικό περιβάλλον για την εξαγωγή συμπερασμάτων αναφορικά με τη σχέση λόγου και εθνικής ταυτότητας. Βασικό επιχείρημά μας είναι πως δεν υπάρχει μια αναλλοίωτη ταυτότητα, με την ουσιοκρατική αντίληψη, αλλά διαφορετικές εκφάνσεις της δομούνται με βάση το ιδεολογικό και πολιτικό συγκείμενο.
Στο πόνημα μελετάται και αναλύεται ο λόγος μιας ιντελλιγκέντσιας, όπως την ορίζει ο Anthony Smith, η οποία αξιοποιεί την κοινωνική επιρροή και τη δυνατότητα πρόσβασής της στον Τύπο, προκειμένου να αποδομήσει τις ανεπιθύμητες ταυτότητες, να δομήσει νέες, να μετασχηματίσει τις προϋπάρχουσες, ομογενοποιώντας τα κοινωνικά υποκείμενα υπό την ιδιότητα του Έλληνα πολίτη. Στο πλαίσιο αυτό, ερευνούμε το πώς κατασκευάζεται ο εθνικός χρόνος και ο εθνικός χώρος, έννοιες τις οποίες ενδιαφέρεται ζωηρά να χυτεύσει η εθνική ιδεολογία.
Η διά του λόγου επιρροή συμβάλλει στο να συγκροτηθούν τα κοινωνικά υποκείμενα σε κάτι που πριν, ίσως, δεν «ήταν», αλλά κατέστη εφικτό να «γίνουν» στην πορεία.
Ο Στέφανος Πουγαρίδης γεννήθηκε στη Φλώρινα, όπου και εργάζεται ως Φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ έχει διατελέσει και στέλεχος της εκπαίδευσης. Είναι απόφοιτος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με ειδίκευση στον Κλασικό τομέα. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού διπλώματος στις Επιστήμες της Αγωγής και στις Νέες Τεχνολογίες (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας) και Διδάκτορας στην Τοπική Ιστορία (Διδακτορικό από το ίδιο Πανεπιστήμιο). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με την πολιτική Ιστορία, την Τοπική Ιστορία, τις ταυτότητες και τη Διδακτική της Ιστορίας. Έχει συγγράψει άρθρα που έχουν δημοσιευτεί σε Πρακτικά Συνεδρίων και περιοδικά. Είναι μέλος επιστημονικών ενώσεων που προωθούν την έρευνα γύρω από ιστορικά και φιλολογικά ζητήματα.
Έθνος «εξ απαλών ονύχων»
Κιρκινέ Ευαγγελία
Σελίδες: 272
ISBN: 9786182041826
Τιμή: 16,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Στη μελέτη αυτή προσεγγίζεται ο χώρος του νηπιαγωγείου ως ένα πεδίο κοινωνικής και πολιτικής δράσης, ως φορέας εθνικοθρησκευτικής αγωγής και τα παιδιά ως κοινωνικά δρώντα υποκείμενα κατά τη διαδικασία της πολιτικής τους κοινωνικοποίησης.
Τα ερευνητικά ευρήματα ανατρέπουν την άποψη ότι ο κόσμος του νηπιαγωγείου συνιστά μια ουδέτερη περιοχή έξω από την πολιτική σφαίρα. Αντίθετα, παρά την έλλειψη ενός λεπτομερούς αναλυτικού προγράμματος, τη μικρή ηλικία των παιδιών και την απουσία σχολικών εγχειριδίων, η πολιτική κοινωνικοποίηση και η εθνικοθρησκευτική διαπαιδαγώγηση των παιδιών λαμβάνει χώρα. Η διαδικασία αυτή μάλιστα, δεν έχει ασυνέχειες περιοριζόμενη στις εθνικές γιορτές αλλά συνιστά ένα χωροχρονικό «συνεχές» το οποίο διαπερνά και διαποτίζει πολλές πτυχές του προγράμματος και των καθημερινών πρακτικών. Επιπλέον η σφυρηλάτηση της εθνικής ταυτότητας δεν αφορά μόνο στα προφανή στοιχεία που «διδάσκονται» τα παιδιά αλλά και μια σειρά «δευτερευουσών» ιδεών και αξιών που συντείνουν στη βίωση της καθημερινότητας στο νηπιαγωγείο ως μίας ιδιαίτερης εθνοπολιτισμικής εμπειρίας χωρίς να ονοματίζεται πάντα ως τέτοια.
Η Ευαγγελία Κιρκινέ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη όπου και σπούδασε στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Είναι Δρ. Παιδαγωγικής και Μεταδιδακτορική ερευνήτρια της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ενώ τα τελευταία 3 χρόνια εργάζεται ως Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στον εθνοκεντρισμό του ελληνικού σχολείου, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, τα ανθρώπινα δικαιώματα και την έμφυλη ισότητα.
Ζητήματα Διαπραγμάτευσης της Επαγγελματικής Ταυτότητας Υποψηφίων Εκπαιδευτικών
Κηπουροπούλου Ευμορφία
Σελίδες: 136
ISBN: 9786182042021
Τιμή: 9,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Το εκπαιδευτικό σύστημα των Πανεπιστημίων έχει διευρυνθεί τα τελευταία χρόνια υπό την πίεση των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων αλλά και των πολιτικοκοινωνικών αλλαγών, προκειμένου να εντάξει στα προγράμματα σπουδών πολλές νέες επαγγελματικές ομάδες. Στο πλαίσιο μάλιστα αυτών των διαρκών αλλαγών το Πανεπιστήμιο καλείται πια να προετοιμάσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες για ένα –στην πραγματικότητα– άγνωστο επαγγελματικό μέλλον. Ο Barrow υποστηρίζει ότι ο ρόλος του Πανεπιστημίου στη διαμόρφωση της επαγγελματικής ταυτότητας έγκειται στην παροχή εκείνων των ευκαιριών που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη των κοινωνικών, κριτικών, πολιτισμικών και προσωπικών πλευρών της επαγγελματικής ταυτότητας. Βασικό ρόλο του Πανεπιστημίου αποτελεί η παροχή επαγγελματικής εκπαίδευσης, αλλά ταυτοχρόνως το Πανεπιστήμιο οφείλει να παρέχει μια μετασχηματιστική μάθηση και εκπαίδευση η οποία περιλαμβάνει διαδικασίες που να εμπλέκουν τους φοιτητές και τις φοιτήτριες ως ενεργά υποκείμενα στη μάθηση.
H μελέτη και η ανάλυση του λόγου των φοιτητών και φοιτητριών της Σχολής Καλών Τεχνών δείχνει πως οι περισσότεροι/ες αντιμετωπίζουν θετικά την παιδαγωγική κατάρτιση που παρέχει η Σχολή προκειμένου να αποκτήσουν τα εφόδια για να ενταχθούν στο μέλλον στην εκπαιδευτική κοινότητα ενώ οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης μέσω της καταγραφής των ημερολογίων της Πρακτικής τους Άσκησης εισέρχονται σε μια διαδικασία συσχέτισης της θεωρίας με την πράξη, της καταγραφής των σχεδιασμών διδασκαλίας, λογοδοτούν για τις παιδαγωγικές και διδακτικές επιλογές τους και εξετάζουν και επανεξετάζουν στο πλαίσιο του αναστοχασμού τους τις εκπαιδευτικές τους επιλογές. Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί διαμορφώνουν και διαπραγματεύονται παράλληλα την επαγγελματική τους ταυτότητα, καθώς καταλαμβάνουν και τις αντίστοιχες θέσεις υποκειμένου, αυτού του/της ενεργού εκπαιδευτικού και του/της αναστοχαζόμενου/ης επαγγελματία.
Η Ευμορφία Κηπουροπούλου είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ., έχει λάβει το μεταπτυχιακό της και τον τίτλο του Διδάκτορα Φιλοσοφίας με ειδίκευση στην Παιδαγωγική και έμφαση στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση από το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ. και είναι Μεταδιδάκτωρ Παιδαγωγικής. Το επιστημονικό της έργο έχει δημοσιευθεί σε διεθνή και πανελλήνιας εμβέλειας περιοδικά και έχει ανακοινωθεί σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα αφορούν τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, τις ταυτότητες, την Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, τη μετανάστευση και την Κριτική Ανάλυση Λόγου. Έχει απασχοληθεί ως Επιστημονική Συνεργάτιδα και διδάσκουσα σε πανεπιστημιακά τμήματα και έχει εκδώσει 3 μονογραφίες. Εργάζεται ως Ειδική Επιστήμων στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και από το 2020 εργάζεται ως φιλόλογος στη Β/θμια Εκπαίδευση.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.