Συγγραφέας του βιβλίου «Ο μικρός Δυσσέας και οι φίλοι του» – Αυτοέκδοση

Δεν της ήταν άγνωστος ο ήρωας που κλήθηκε να βάλει στην παρέα των μικρών αναγνωστών της, με την καλαίσθητη και προσεγμένη σειρά παιδικών ιστοριών της, η Δήμητρα Καφφέ. Το δραστήριο παιδί που την εμπνέει με την απίστευτη ενέργεια και την ευστροφία του, είναι ο ανιψιός της, που επιπλέον έχει και το όνομα του πατέρα της. Γι αυτό άλλωστε και δεν αναζήτησε όνομα για τον πρωταγωνιστή των έξι συνολικά ιστοριών της. Όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας «από τον Οδυσσέα δεν με εμπνέουν μόνο οι ενέργειές του ή τα λόγια του αλλά και οι εκθέσεις που γράφει στο σχολείο! Και περιμένω πάντα με ανυπομονησία την επόμενη»! Πάντως όσοι αποφασίσουν να διαβάσουν τις μικρές ιστοριούλες του Δυσσέα ας λάβουν υπόψη τους πως κάποιες είναι πραγματικές.

Ποιος είναι ο μικρός Δυσσέας και ποιοι οι φίλοι του; Βάλτε μας στην όμορφη ιστορία σας.
Ο μικρός Δυσσέας είναι ο ίδιος ήρωας όλων των παιδικών ιστοριών της σειράς. Ένα δραστήριο παιδί που αγαπάει πάρα πολύ τα ζώα. Έχει θετική άποψη και προσπαθεί να βρει λύσεις, όταν τα πράγματα δεν έρχονται όπως τα θέλει. Κάτι το οποίο κάνει και σ’ αυτήν την ιστορία. Οι φίλοι του είναι η παρέα του που τον συντροφεύει σε μία εκδρομή, που στα ευχάριστα και τα δύσκολα είναι δίπλα του. Έτσι, όπως φαίνεται και από την αρχή της ιστορίας, καθώς αποκοιμήθηκε ο μικρός Δυσσέας, υποσυνείδητα, τους ανακάλεσε στο όνειρό του για μια καλοκαιρινή εκδρομή στο βουνό. Όμως, μια ξαφνική μπόρα τους χάλασε τα σχέδια. Τίποτα όμως, δεν είναι όπως φαίνεται! Δεν μπορώ, ωστόσο, να αποκαλύψω περισσότερα! Η συνέχεια στο βιβλίο…

Ο ήρωάς σας είναι ένα αγόρι που δείχνει να σας έχει αγγίξει. Υπάρχει κάποιο αγόρι μ’ αυτό το όνομα στη ζωή σας;
Όπως έχω δηλώσει και σε προηγούμενη συνέντευξη, ο μικρός Δυσσέας είναι ο μικρός μου ανιψιός. Και έχει πάρει το όνομα του πατέρα μου, Οδυσσέας. Επομένως, έχω ένα λόγο παραπάνω για να του έχω αδυναμία. Είναι ένας μαθητής δημοτικού με απίστευτη ενέργεια και ευστροφία. Ιδιαιτέρα δραστήριος και πολυμήχανος όπως και ο μυθικός Οδυσσέας! Τελικά, τίποτα δεν είναι τυχαίο.

Τα βιώματά του είναι επινοημένα, ή μήπως βγαλμένα από μικρές καθημερινές παιδικές ιστορίες από εκείνες που μας κάνουν να χαμογελούμε;
Θα έλεγα ότι είναι περισσότερο συνδυασμός αυτών. Ο πραγματικός «ήρωας» μου δίνει την «πρώτη ύλη» μέσα από καθημερινές παιδικές στιγμές, έτσι ώστε, στην συνέχεια, να την επεξεργαστώ κα να την εξελίξω περαιτέρω, δημιουργώντας το τελικό κείμενο κάθε παιδικής ιστορίας με τον «φανταστικό» ήρωα. Εξάλλου, είναι δεδομένο ότι κάθε καλλιτέχνης χρειάζεται μία πηγή έμπνευσης. Επίσης, θα ήθελα να σας αναφέρω ότι από τον Οδυσσέα δεν με εμπνέουν μόνο οι ενέργειές του ή τα λόγια του αλλά και οι εκθέσεις που γράφει στο σχολείο! Και περιμένω πάντα με ανυπομονησία την επόμενη!

All-focus

Δώστε μας μια μικρή γεύση από κάτι που έζησε ο ήρωάς σας και συμπεριλάβατε στο βιβλίο σας.
Καταρχάς όλα τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ήρωα «μικρού Δυσσέα» της σειράς παραμυθιών είναι πραγματικά, όπως για παράδειγμα η αγάπη για τα ζώα είτε είναι ήρεμα είτε είναι άγρια. Επίσης, το παραμύθι «Ο μικρός Δυσσέας και η πονηρή αλεπού» βασίζεται εξ ολοκλήρου σε πραγματικά γεγονότα. Δεν θα ξεχάσω την αντίδραση του ανιψιού μου, όταν εκδόθηκε το βιβλίο και του το διάβασε η αδερφή μου. Έκπληκτος, μόλις τελείωσε η ιστορία, είπε: «Μαμά, μας έχουν βάλει κάμερα και μας παρακολουθούν!». Ακόμα θυμάμαι την αντίδρασή του και χαμογελάω. Επιπλέον, το παραμύθι «Ο μικρός Δυσσέας και η κακιά μάγισσα» βασίζεται σε μία σχολική δραστηριότητα του ανιψιού μου. Πιο συγκεκριμένα, στα πλαίσια σχολικού μαθήματος δόθηκαν, από το δάσκαλο, διάφορες εικόνες στα παιδιά και τους ζητήθηκε να γράψουν μία ιστορία. Κάτι που έκανε και ο ανιψιός μου με αποτέλεσμα το τέταρτο παραμύθι!

«Ο μικρός Δυσσέας και οι φίλοι του» είναι το τελευταίο βιβλίο αυτής της σειράς. Ποιοι είναι οι προηγούμενοι τίτλοι και ποια ιστορία του πιστεύετε πως άγγιξε περισσότερο τους μικρούς σας αναγνώστες;
Πρόκειται για το έκτο βιβλίο της σειράς. Τα προηγούμενα, κατά σειρά κυκλοφορίας, είναι: «Ο μικρός Δυσσέας και η πονηρή αλεπού», «Ο μικρός Δυσσέας και ο Άγιος Βασίλης», «Ο μικρός Δυσσέας και ο μεγάλος του αδερφός», «Ο μικρός Δυσσέας και η κακιά μάγισσα» και «Ο μικρός Δυσσέας και η πεινασμένη αρκούδα». Δεν μπορώ να πω ότι ξεχωρίζει κάποιο περισσότερο από τα υπόλοιπα. Για όλα έχω ακούσει θετικά σχόλια. Κάτι που, όπως έχω καταλάβει, οφείλεται στο ότι κάθε παιδί έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα. Έτσι, υπάρχουν παιδιά που ενθουσιάζονται με μάγισσες, άλλα με κάποιο άγριο ζώο ή με τον μεγάλο αδερφό τους που συνεχώς διαφωνούν. Άλλα πάλι τους συγκινεί μία χριστουγεννιάτικη ιστορία με τον Άγιο Βασίλη που θα ήθελαν να συναντήσουν.

Εκτός από τη συγγραφή των παιδικών ιστοριών ασχολείστε και με την εικονογράφησή τους. Ποια από τις δυο πολύ ενδιαφέρουσες δραστηριότητες είναι πιο διασκεδαστική;
Και οι δύο δραστηριότητες είναι εξίσου ευχάριστες για εμένα. Κατά την συγγραφή με χαροποιεί, ιδιαίτερα, η σύλληψη της ιδέας, η έμπνευση για την πλοκή και η κατάληξή της σε happy end. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό για εμένα είναι και το νόημα που προσπαθώ να περάσω μέσα από κάθε ιστορία. Η εικονογράφηση από την άλλη, είναι ιδιαίτερα δημιουργική διαδικασία, καθώς, καλούμαι να αποδώσω τις λέξεις σε εικόνες με όσο το δυνατόν ρεαλιστικό τρόπο. Επίσης, θα πρέπει να λάβω υπόψη ότι, ο τελικός αποδέκτης είναι μικρά παιδιά -ένας δύσκολος κριτής για εμένα- και θα πρέπει να ικανοποιήσω τις απαιτήσεις τους σε χρώματα και σχέδια.

Έχετε ασχοληθεί, επίσης, με την αυτοέκδοση βιβλίων, με θεματολογία το περιβάλλον και την προστασία του. Ποια είναι αυτά τα βιβλία και που εστιάσατε την προσοχή σας;
Είμαι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε θέματα περιβαλλοντικής προστασίας. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς το περιβάλλον του είτε είναι φυσικό είτε ανθρωπογενές. Επίσης, οφείλουμε να σεβόμαστε καθετί που υπάρχει γύρω μας εξασφαλίζοντάς μας καλύτερη ποιότητα ζωής και υγεία. Στα πλαίσια αυτά, κυκλοφόρησα δύο βιβλία με περισσότερο ενημερωτικό/εκπαιδευτικό χαρακτήρα και τίτλο: «Χρήσιμες πρακτικές reduce–reuse–recycle» και «Περιβαλλοντική αγωγή για ενήλικους». Η περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι ένας καθιερωμένος θεσμός και άτομα νεαρής ηλικίας αντιλαμβάνονται τα περιβαλλοντικά θέματα μέσα από τις γνώσεις που τους προσφέρουν οι δομές της τυπικής εκπαίδευσης. Τι συμβαίνει όμως σε μεγαλύτερης ηλικίας άτομα; Εκεί, δυστυχώς, υπάρχουν ελλείψεις, τις οποίες προσπάθησα να καλύψω με τα εν λόγω βιβλία!

Πόσο σας βοήθησαν οι σπουδές και η διδασκαλία μαθημάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στο να παρουσιάσετε στους αναγνώστες σας μια άρτια έκδοση;
Είμαι κατά της άποψης του «ό,τι δηλώσεις είσαι!» ή ότι διαβάζοντας αρθρογραφία στο διαδίκτυο ή άλλα μέσο ενημέρωσης, γίνεσαι γνώστης οποιουδήποτε επιστημονικού αντικειμένου και μπορείς να εκφέρεις έγκυρες απόψεις επί των αντίστοιχων θεμάτων. Αντίθετα είμαι υπέρ της αρχαίας ελληνικής φράσης «τα αγαθά κόποις κτώνται και πόνοις κατορθώνονται» και πιστέψτε με οι σπουδές σε οποιοδήποτε επιστημονικό πεδίο απαιτούν κόπο! Επιπλέον, οι σπουδές και κατά επέκταση ένα πτυχίο αποτελεί ένα πολύτιμο αγαθό. Η εμπειρία, είτε επαγγελματική είτε διδακτική, σου δίνει την δυνατότητα να αξιοποιήσεις τις γνώσεις σου και να τις «μετατρέψεις» σε ενέργειες. Κάπως έτσι, λειτούργησαν και σε εμένα οι σπουδές και η διδακτική μου απασχόληση, στις συγκεκριμένες εκδόσεις.

«Χρήσιμες πρακτικές reduce-reuse-recycle» άλλο ένα βιβλίο που εμπνευστήκατε και εκδόσατε. Μιλήστε μας για την ιδιαιτερότητα αυτής της έκδοσης.
Πρόκειται για ένα εγχειρίδιο με (ενδεικτικές) συμβουλές για την (όσο το δυνατόν) ολιστική διαχείριση των παραγόμενων απορριμμάτων μας στο σπίτι μας. Τι πιο απλό για κάποιον που έχει πλέον συνειδητοποιήσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, σήμερα, το περιβάλλον από το να μπορεί με εύκολο τρόπο να διαχειριστεί τα απορρίμματά του; Το εν λόγω εγχειρίδιο δίνει τέτοιες λύσεις. Βέβαια η έκδοση είναι από το 2017 και χρήζει αναθεώρησης, δεδομένων των εξελίξεων στον τομέα αυτό.

Δε βρίσκεστε κάτω από την ομπρέλλα ενός εκδοτικού οίκου. Πιστεύετε πως μια αυτοέκδοση αποτελεί καλύτερη λύση για ένα συγγραφέα;
Η αυτοέκδοση είναι ένας τομέας ιδιαίτερα αναπτυγμένος στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα, δυστυχώς, βρίσκεται σε εμβριυκό στάδιο. Δίνει την ελευθερία έκφρασης, επιλογής και προσωπικής επισφράγισης των κειμένων σε ένα συγγραφέα. Ο εκδοτικός οίκος ναι μεν κάνει πολύ πιο εύκολη την έκδοση ενός βιβλίου αλλά είναι τόσοι πολλοί οι άνθρωποι που θα ασχοληθούν με αυτό που -ουσιαστικά- πλέον «χάνεται» ή ίσως γίνεται πιο περίπλοκη η ταυτότητα των κειμένων. Με την αυτοέκδοση ο συγγραφέας επιλέγει και αποφασίζει για όλα όπως εξώφυλλο, τίτλο, εικονογράφηση, σελιδοποίηση, βιβλιοδεσία για τις έντυπες εκδόσεις κ.α.. Είναι δηλαδή αφεντικό του εαυτού του. Σίγουρα, όμως, απαιτούνται γνώσεις χρήσης υπολογιστή και προγραμμάτων σχεδίασης. Εμένα με βοήθησαν πολύ σε αυτό, σεμινάρια που έχω παρακολουθήσει αλλά και η γενικότερη επαγγελματική μου δραστηριότητα.

Τα παιδιά μας τα τελευταία δυο χρόνια δεν απολαμβάνουν το παιχνίδι όπως θα ήθελαν και όπως δικαιούνται. Είναι ένα καλό παραμύθι, ή ένα βιβλίο η καλύτερη πρόταση απέναντι στην ψυχοφθόρα κατάσταση που αγγίζει και τα παιδιά;
Αδιαμφισβήτητα! Με ένα βιβλίο μικροί και μεγάλοι ταξιδεύουν. Ξεφεύγουν από τα τετριμμένα, τα προβλήματα και τις αγχώδεις καταστάσεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ενδεχομένως, να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους ή να υιοθετήσουν νέες. Επίσης, αναλογιστείτε πόσα παιδικά παραμύθια έχουν εμφυσήσει ηθικά νοήματα και μας έχουν «διδάξει» τι είναι καλό και τι κακό, από αυτή την ευαίσθητη παιδική ηλικία. Επομένως, ένα καλό παραμύθι ή βιβλίο, ανέκαθεν, θα αποτελεί την βέλτιστη επιλογή!

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Μία φορά και έναν καιρό ο μικρός Δυσσέας, μόλις επέστρεψε στο σπίτι από το σχολείο, πέταξε την τσάντα του άρον-άρον, και έτρεξε γρήγορα να φροντίσει τα ζώα του. Ήταν όμως, πολύ κουρασμένος και κάθισε στην σκιά ενός δέντρου για να ξεκουραστεί. Αλλά αποκοιμήθηκε και άρχισε να ονειρεύεται!

Βιογραφικό
Η Δήμητρα Καφφέ γεννήθηκε στη Λάρισα και διαμένει μόνιμα στον Τύρναβο, μία κωμόπολη σε απόσταση 17χλμ. από την πόλη της Λάρισας. Τα κύρια ενδιαφέροντά της είναι το περιβάλλον και η προστασία του και δραστηριοποιείται σε αντίστοιχα θέματα με στόχο την ορθή και ολοκληρωμένη πληροφόρηση της κοινής γνώμης.
Από το 2017 ασχολείται με την συγγραφή, εικονογράφηση και αυτοέκδοση βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας. Επιπλέον, ασχολείται με την συγγραφή και αυτοέκδοση βιβλίων με θεματολογία το περιβάλλον και την προστασία του.
Τα βιβλία που έχει κυκλοφορήσει είναι τα ακόλουθα:

2018
Ο Ραζανίας(Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Φεγγαρόφωτο στον Νείλο(Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Ο μαγεμένος σκύλος και ο Πίτερ το φτωχόπαιδο(Συγγραφέας: Μαρία Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
2017
Χρήσιμες πρακτικές reduce-reuse-recycle(Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ)
Περιβαλλοντική αγωγή για ενηλίκους(Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
2019
Ο γίγαντας Αρίστος και η κακιά μάγισσα Σκυθρωπή (Συγγραφέας: Μαρία Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Η μικρή Νόρα, η καλή λύκαινα και το βασιλόπουλο (Συγγραφέας: Μαρία Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Η αραχνούλα και το καναρινάκι (Συγγραφέας: Μαρία Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Ο μικρός Δυσσέας και η πονηρή αλεπού (Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Ο μικρός Δυσσέας και ο Άγιος Βασίλης (Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
2020
Ο μικρός Δυσσέας και ο μεγάλος του αδερφός (Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Καλοκαιρινές διακοπές (Συγγραφέας: Μαρία Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
2021
Ο μικρός Δυσσέας και η κακιά μάγισσα (Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Η μάγισσα και το ραγισμένο καζάνι (Συγγραφέας: Μαρία Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Ο μικρός Δυσσέας και η πεινασμένη αρκούδα (Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)
Ο μικρός Δυσσέας και οι φίλοι του (Συγγραφέας: Δήμητρα Καφφέ, Εικονογράφηση: Δήμητρα Καφφέ)

Είναι διπλωματούχος του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών με αντικείμενο ειδίκευσης το Περιβαλλοντικό Σχεδιασμό Έργων Υποδομής από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Από τον Απρίλιο του 2021 είναι Υποψήφια Διδάκτωρ του Τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Επιπλέον,
• είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων της μη τυπικής εκπαίδευσης από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.,
• ανήκει στο μητρώο πιστοποιημένων εκπαιδευτών προγραμμάτων Λ.Α.Ε.Κ. του Ο.Α.Ε.Δ.,
• στο Μητρώο Εκπαιδευτών του ΕΚΠΑ/ΕΛΚΕ και
• στο Μητρώο Κύριου Διδακτικού Προσωπικού του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ).
Επίσης, είναι ενταγμένη:
• στο Μητρώο Επιστημονικών Συνεργατών του ΙΝ.Ε. της Γ.Σ.Ε.Ε. (Μ.Ε.Σ.ΙΝ.Ε.),
• το Μητρώο Αξιολογητών – Επιτηρητών − Ελεγκτών – Επιθεωρητών − Εμπειρογνωμόνων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. για τη Διενέργεια Εξετάσεων των Φορέων Χορήγησης Πιστοποιητικών Πληροφορικής,
• το Μητρώο Αξιολογητών και Ελεγκτών ΕΦΔ της Ελληνικής Εταιρίας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Ε.Τ.Α.Α.),
• το Μητρώο Εκπαιδευτών και Συντελεστών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της Ελληνικής Εταιρίας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Ε.Τ.Α.Α.),
• το Μητρώο Επιστημονικών Συνεργατών και Εμπειρογνωμόνων της Ελληνικής Εταιρίας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Ε.Τ.Α.Α.),
• το Μητρώο Μόνιμων και Εποχιακών Συνεργατών της ΕΔΕΤ Α.Ε. και
• το Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών (Πιστοποιητές Φυσικού Αντικειμένου) της Γενικής Γραμματείας Έρευνας & Τεχνολογίας (Γ.Γ.Ε.Τ.)
Η επαγγελματική της δραστηριότητα, ξεκίνησε το 2006 ως αυτοαπασχολούμενη ιδρύοντας το δικό της γραφείο περιβαλλοντικών μελετών με έδρα τον Τύρναβο το οποίο και λειτουργούσε μέχρι και το τέλος του 2012. Το κύριο αντικείμενο εργασιών ήταν η εκπόνηση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η έκδοση περιβαλλοντικών όρων δημοσίων έργων και ιδιωτικών δραστηριοτήτων στην περιοχή της Θεσσαλίας. Τέλος, από το 2014 ασχολείται με την εκπαίδευση ενηλίκων διδάσκοντας μαθήματα σχετικά με το περιβάλλον και την προστασία του σε Δημόσια Ι.Ε.Κ. και τον γραμματισμό «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.