Συγγραφέας του βιβλίου Το προφίλ της Αν-Μαρί – Εκδόσεις Καστανιώτη
Με τον εθισμό και την έντονη χειραγώγηση των κοινωνικών δικτύων μέσα από την ιστορία της ηρωίδας του καταπιάνεται στο μυθιστόρημά του ο Κωνσταντίνος Μουσούλης. Η ψυχολογική πίεση ότι πρέπει να είναι αψεγάδιαστη στον απαιτητικό και λαμπερό κόσμο που κινείται γίνεται έντονη στη ζωή τής Αν-Μαρί, που εγκλωβισμένη ανάμεσα στο ναρκισσισμό και τη ματαιοδοξία κινδυνεύει να χάσει την εκτίμηση του εαυτού της. Στην προσπάθειά της να ισορροπήσει σε μια εποχή που η εξωτερική εμφάνιση παίζει σημαντικό ρόλο και τα «πειραγμένα» προφίλ και τα like φαίνεται να κυριαρχούν, μας παίρνει μαζί της σ’ ένα έντονο αναγνωστικό ταξίδι.
Όπως λέει στο Vivlio-life o συγγραφέας «…ένας από τους πολυτιμότερους σκοπούς για τον άνθρωπο είναι η αναζήτηση της αλήθειας και αυτό σημαίνει πως στο ταξίδι της αυτογνωσίας του καλό θα είναι να έχει τα κότσια να δείχνει το πραγματικό του πρόσωπο».
- Με ένα σύγχρονο και επίκαιρο ψυχολογικό θρίλερ, εμπνευσμένο από τη γρήγορη εξάπλωση του εθισμού στα κοινωνικά δίκτυα μας συστήνεστε στο πρώτο σας μυθιστόρημα. Πόσο σας έχει απασχολήσει ως άνθρωπο και δημιουργό αυτό το φαινόμενο;
Με έχει απασχολήσει αρκετά γιατί αν και τα κοινωνικά δίκτυα έχουν αρκετά θετικά πιστεύω ότι τα αρνητικά τους είναι πολύ πιο σοβαρά απ’ότι νομίζουμε. Σιγοβράζουμε σε ένα ψηφιακό καζάνι χωρίς να συνειδητοποιούμε ότι σταδιακά καιγόμαστε. Έχουμε επιδείνωση μεταξύ άλλων, της δυσκολίας στην μνήμη, επιδείνωση της κατάθλιψης, της μοναξιάς, της δυσκολίας στον ύπνο, της έλλειψης συγκέντρωσης, του ναρκισσισμού, της έλλειψης ταυτότητας, της εξάπλωσης ψεύτικων ειδήσεων, της εύκολης χειραγώγησης του όχλου, της απομάκρυνσης από τις αξίες καιτην απομάκρυνση από το πραγματικό, από το να είμαστε παρόντες στην στιγμή. - Τα χρόνια παραμονής σας στο Λος Άντζελες, όπως γράφετε, συνέβαλαν επίσης στην απόφαση αυτής της έκδοσης. Είναι και ο λόγος που αποφασίσατε να τοποθετήσετε την ιστορία και τους ήρωές σας εκεί;
Ο ένας λόγος είναι οι προσωπικές εμπειρίες από τα χρόνια παραμονής μου στο Λος Άντζελες αλλά ο βασικός λόγος είναι το κομμάτι της εμφάνισης. Ένα μεγάλο μέρος της πόλης αυτής σχετίζεται με την βιομηχανία του θεάματος όπου η εξωτερική εμφάνιση παίζει μεγάλο ρόλο. Θεώρησα ότι εκεί πρέπει να είναι η βάση της κοινωνικής πλατφόρμας στην οποία εθίζεται η Αν-Μαρί, γιατί οι απαιτήσεις είναι ακόμα πιο έντονες. Βρίσκεται σε ένα περιβάλλον όπου πρέπει να ζει και να συναναστρέφεται με λαμπερά πρόσωπα και που η ψυχολογική πίεση να είναι αψεγάδιαστη είναι πιο έντονη. - Αν Μαρί. Είναι το κορίτσι της διπλανής πόρτας. Αν και ζει στο L.A. δε μας είναι καθόλου άγνωστο. Ένα κλικ να κάνουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα συναντήσουμε πολλά προφίλ με “πειραγμένα” χαρακτηριστικά. Φταίει μόνο το διαδίκτυο για την εμμονή στο αψεγάδιαστο και τα πολλά like;
Πολύ καλή ερώτηση και πιστεύω ένας ψυχολόγος θα ήταν πιο κατάλληλος να την απαντήσει. Από την δικιά μου πλευρά θα σας πω ότι επειδή εξελίσσεται πολύ γρήγορα η τεχνολογία, πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι εμείς προσαρμοζόμαστε, δεν έχουμε τις βάσεις να δεχτούμε όλες αυτές τις αλλαγές με σοφία. Πριν καν συνηθίσουμε βασικές λειτουργίες, (να συνηθίσουμε δεν εννοώ στον χειρισμό, αλλά πνευματικά) πρόσθεσαν τα φίλτρα ομορφιάς. Εκεί, η χαμηλή αυτοπεποίθηση/αυτοεκτίμηση, η ανάγκη να ταιριάζει κάποιος και να γίνεται αποδεκτός, η ανάγκη για μια επιφανειακή αγάπη (δεν είναι τυχαίο που τα like στα στόρυ είναι καρδούλες), ωθεί έναν άνθρωπο να παρασύρεται και να κυνηγάει το αψεγάδιαστο. Ή αυτό που θεωρεί εκείνος ή εκείνη αψεγάδιαστο. Ο διαχρονικός μύθος του Νάρκισσου διαπραγματεύεται το πως ερωτεύτηκε την εικόνα του και πνίγηκε. Δεν διαπραγματεύεται ότι ερωτεύτηκε τον εαυτό του. Και ένα μεγάλο μάθημα που θα μπορούσαμε να πάρουμε από όλο αυτό που ζούμε είναι πως να έρθουμε πιο κοντά στο να αγαπάμε και να αποδεχόμαστε τον εαυτό μας με όλες μας τις ατέλειες. - Ναρκισσισμός και ματαιοδοξία. Ποια από τις δυο διαταρραχές – αν μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε έτσι – θεωρείτε πως αλλοιώνει περισσότερο την προσωπικότητα ενός ανθρώπου, σύμφωνα με όσα συμβαίνουν στις σελίδες του βιβλίου σας;
Στο βιβλίο, και στο ταξίδι της Αν Μαρί, η οποία ξεκινάει ως μια ισορροπημένη κοπέλα, που ελέγχει το κινητό της και δεν ελέγχεται από εκείνο, και που όλα όσα της συμβαίνουν την ωθούν σε έναν άλλο δρόμο, θα έλεγα ότι οι δύο αυτές διαταραχές είναι αλληλένδετες και πως η μία τρέφει την άλλη. - Τι μας περιμένει στην κορύφωση της πλοκής αυτού του ψυχολογικού θρίλερ;
Υπάρχει κάτι το οποίο μπορεί να επαναφέρει την Αν Μαρί και να υπερισχύσει από έναν έντονο εθισμό και μια έντονη χειραγώγηση στα κοινωνικά δίκτυα σαν αυτή που της κάνει ο ανταγωνιστής του μυθιστορήματος, ο Ντέιβιντ Γκράαμ; Μήπως αυτό που συμβαίνει είναι ότι η ηρωίδα μας φτάνει σε κάποιο σημείο όπου δε πάει άλλo; Μήπως είναι οι αξίεςπου την επαναφέρουν; Μήπως η αγάπη; Μήπως όλα μαζί; Στην κορύφωση της πλοκής θα το μάθετε. - Η ηρωίδα σας, όπως και πολλοί και πολλές από εμάς που σερφάρουμε στο διαδίκτυο, έχει ένα ψεγάδι, στο οποίο οφείλεται η χαμηλή της αυτοεκτίμηση και η ανάγκη της για ψηφιακές μάσκες ομορφιάς. Σε ποιο βαθμό μια ψεύτικη εικόνα μπορεί να διορθώσει την αρνητική αξιολόγηση του εαυτού μας;
Στο βαθμό της χρονικής διάρκειας που παίρνει να δει κάποιος την ψεύτικη αυτή εικόνα, να αντιδράσει και η αντίδραση αυτή να επιφέρει ένα συναίσθημα στο χρήστη. Άρα μιλάμε για τρία, τέσσερα δευτερόλεπτα; Όταν όμως αυτό γίνεται ξανά και ξανά, χτίζεται μία ψυχολογική καταπίεση στον χρήστη να διατηρεί αυτή την ψεύτικη εικόνα και σιγά-σιγά απομακρύνεται από την αλήθεια του και από την πραγματική αγάπη του εαυτού του. - Πόσο βαθιά στον ψυχισμό της ηρωίδας σας πιστεύετε πως καταφέρατε να εισχωρήσετε; Καταφέρατε τελικά να διαβάσετε τις πιο ενδόμυχες σκέψεις της;
Εισχώρησα όσο βαθιά μου επέτρεψε εκείνη με κοινή μας πυξίδα το στόρυ. Το στόρυ είναι, θα ’λεγα, ο ουρανός μας. Ο δικός μου και των χαρακτήρων μου. Και οι χαρακτήρες είναι τα ουράνια σώματα. Κάποιοι είναι πλανήτες, κάποιοι είναι αστέρια. Σε κάποια κεφάλαια η ηρωίδα μου επέτρεψε να εισχωρήσω πολύ βαθιά. Σε κάποια θέλησε να κρατήσει μια απόσταση για να εισχωρήσουν οι αναγνώστες όσο βαθιά θέλουν με την δική τους φαντασία. - Έχετε σπουδάσει σενάριο, σκηνοθεσία και μοντάζ και έχετε στο ενεργητικό σας δεκαοκτώ ταινίες μικρού μήκους. Θα μπορούσε Το προφίλ της Αν-Μαρί να είναι το επόμενο σενάριό σας;
Το προφίλ της Αν-Μαρί υπάρχει ήδη και σε σεναριακή μορφή και θα μπορούσε να γίνει ταινία. - Η πλοκή ενός βιβλίου ή το σενάριο μιας ταινίας μπορεί να αποδώσει καλύτερα και λεπτομερώς τις πιο κρυφές σκέψεις ενός ήρωα;
Σε γενικές γραμμές το βιβλίο γιατί σε ένα σενάριο δεν μπορείς να γράψεις τις σκέψεις ενός ήρωα. Απλά υπάρχουν και εξαιρέσεις όπως ή αφήγηση σε μια ταινία σαν «Τα Καλά Παιδιά» του Σκορσέζε. Ή αν υπάρξει μια δημιουργική κατεύθυνση όπου να μπορεί ένα σενάριο ταινίας να βασίζεται πάνω στις πιο κρυφές σκέψεις ενός ήρωα οι οποίες να αποδοθούν οπτικά και από τον σκηνοθέτη. Αλλά σε γενικές γραμμές, το βιβλίο. - Μου έχει δημιουργηθεί η εντύπωση πως στην εταιρία παραγωγής που είχατε ιδρύσει στο Λος Άντζελες σκηνοθετώντας αυτόνομες σκηνές μυθοπλασίας για το διαδίκτυο, κάποτε συναντήσατε ένα κορίτσι με τα χαρακτηριστικά της Αν-Μαρί. Είναι έτσι;
Όχι μόνο ένα. Στην εταιρεία παραγωγής που είχα, η βασική υπηρεσία ήταν οι αυτόνομες σκηνές που αναφέρετε στην ερώτησή σας. Ερχόντουσαν ηθοποιοί από διάφορα μέρη της Αμερικής και του κόσμου να δημιουργήσουν σκηνές από το μηδέν για να φτιάξουν ένα προωθητικό υλικό (showreel) ώστε να κυνηγήσουν το όνειρό τους. Κάποιοι είχαν ήδη ατζέντη και manager που πολλές φορές οι απαιτήσεις τους προκαλούσαν πίεση στον ηθοποιό, κάποιοι δεν είχαν. Υπήρχαν αρκετές περιπτώσεις όπου οι ηθοποιοί αυτοί είχαν στοιχεία της Αν Μαρί. Κάποιες φορές πιο έντονα, κάποιες λιγότερο. Και ήταν κάτι που φαινόταν με την πάροδο του χρόνου γιατί με πολλούς κράταγα μια επαφή και έβλεπα με ποιο τρόπο αυτή η ψυχολογική πίεση της βιομηχανίας του θεάματος άλλαζε τους χαρακτήρες τους. - Εθισμός στον ψηφιακό κόσμο. Λέτε να ξυπνήσουμε ένα πρωί και αυτή η νέα μορφή εξάρτησης να τα έχει ισοπεδώσει όλα στην κοινωνία μας;
Το πρόβλημα είναι ότι ισοπεδώνει σταδιακά αρκετές πτυχές της κοινωνίας μας και της ανθρώπινης μας φύσης, και επειδή γίνεται τόσο σταδιακά δεν το παίρνουμε χαμπάρι. - Το αν θα καταφέρει να αποκοπεί από το διαδίκτυο η Αν-Μαρί ή αν θα καταστραφεί από αυτό θα το δούμε στον επίλογό σας. Ωστόσο, θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον, να μας πείτε αν πρόκειται για μια εύκολη ή για μια οδυνηρή απόφαση να δείξεις το πραγματικό σου πρόσωπο;
Θεωρώ ότι στα χρόνια της εξέλιξης της κοινωνίας μας είναι μία απλή μεν αλλά συγχρόνως δύσκολη και γενναία απόφαση, πόσο μάλλον στην εποχή μας όπου η ψεύτικη εικόνα έχει πιο μεγάλη ζήτηση. Και πιστεύω πως ένας από τους πολυτιμότερους σκοπούς για τον άνθρωπο είναι η αναζήτηση της αλήθειας και αυτό σημαίνει πως στο ταξίδι της αυτογνωσίας του καλό θα είναι να έχει τα κότσια να δείχνει το πραγματικό του πρόσωπο.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Η Αν-Μαρί είναι ένα κορίτσι της διπλανής πόρτας. Ζει στο Λος Άντζελες, την καρδιά της βιομηχανίας του θεάματος. Ονειρεύεται να δραπετεύσει από τη βαρετή καθημερινότητά της και να γίνει διάσημη με τη βοήθεια του διαδικτύου. Έτσι, δημιουργεί ένα προφίλ στο WatchMe, την πλατφόρμα που κυριαρχεί στα κοινωνικά δίκτυα σε όλο τον κόσμο. Η Αν-Μαρί θα δει το όνειρό της να γίνεται πραγματικότητα όταν τραβά την προσοχή του δημιουργού του WatchMe, ενός μυστηριώδους άντρα ονόματι Ντέιβιντ Γκράαμ. Δεν θα αργήσει όμως να συνειδητοποιήσει ότι όσο η ψηφιακή εικόνα της πλησιάζει την τελειότητα τόσο η πραγματική εικόνα της αλλοιώνεται, με έναν τρόπο που ξεπερνά την ανθρώπινη φαντασία…
Ένα ψυχολογικό θρίλερ για τον ναρκισσισμό, τη ματαιοδοξία και τον εθισμό στα κοινωνικά δίκτυα.
Βιογραφικό
Ο Κωνσταντίνος Μουσούλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1987. Από πολύ νεαρή ηλικία ασχολούνταν με την τέχνη της μυθοπλασίας, φτιάχνοντας δικά του βιβλία κόμικ. Σπούδασε σενάριο, σκηνοθεσία και μοντάζ σε κινηματογραφικές σχολές σε Μεγάλη Βρετανία και Ηνωμένες Πολιτείες. Είναι σεναριογράφος, καθώς και σκηνοθέτης με πολυετή πείρα σε Ηνωμένες Πολιτείες, Μεγάλη Βρετανία και Ελλάδα. Έχει στο ενεργητικό του δεκαοκτώ ταινίες μικρού μήκους διαφόρων ειδών (δράμα, κωμωδία, θρίλερ, δράσης, βουβές, φιλμ νουάρ και animation) με βραβεύσεις σε διεθνή φεστιβάλ. Είχε ιδρύσει την Homeric Pictures, εταιρεία παραγωγής με έδρα το Λος Άντζελες, μέσω της οποίας είχε γράψει και σκηνοθετήσει πάνω από εβδομήντα αυτόνομες σκηνές μυθοπλασίας για το διαδίκτυο με σκοπό την ανάδειξη ανερχόμενων ηθοποιών. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια διδάσκει υποκριτική στην κάμερα σε δραματικές σχολές και σεμινάρια που διοργανώνει σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κρήτη και Κύπρο. Επίσης, έχει συνεργαστεί με κινηματογραφικά στούντιο στη Νέα Υόρκη ως επιμελητής σεναρίων, ενώ παράλληλα επιμελείται σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Το Προφίλ της Αν-Μαρί είναι το πρώτο του μυθιστόρημα, εμπνευσμένο από τη γρήγορη εξάπλωση του εθισμού στα κοινωνικά δίκτυα και από τα χρόνια παραμονής του στο Λος Άντζελες.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.