ΤΟ ΠΙΚΡΟ ΠΟΤΗΡΙ. Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ, Η ΡΩΞΑΝΔΡΑ ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ
Συγγραφέας: ΛΕΝΑ ΔΙΒΑΝΗ

Δυο ερωτευμένοι που δεν ήταν γραφτό να γίνουν ζευγάρι, αλλά σφράγισαν την ιστορία της Ελλάδας.

Η διαδρομή του Ιωάννη Καποδίστρια προς τη δόξα και τον θάνατο – από τη γέννησή του στα ενετοκρατούμενα Επτάνησα ως το τραγικό του τέλος στο Ναύπλιο. Η ιστορία
του πρώτου Έλληνα κυβερνήτη, ενός μοναχικού ήρωα, που χάρισε χωρίς δεύτερη σκέψη τον εαυτό του στην Ελλάδα και στέγνωσε ακόμα και την καρδιά του για να ζήσει η πατρίδα του. Το πικρό ποτήρι το ήπιε συνειδητά μέχρι τέλους μόνος του, αφήνοντας «ορφανή» τη μοναδική γυναίκα που αγάπησε, τη Ρωξάνδρα Στούρτζα.
Ο Ιωάννης, σταυροφόρος της μόρφωσης, γιατρός των φτωχών, κοσμοπολίτης κοσμοκαλόγερος, ταμένος στην πατρίδα του, βάδιζε πάντα οδηγημένος αποκλειστικά και μόνον από τις Αρχές του, με Α κεφαλαίο, όπως εκείνος τις έγραφε. Γι’ αυτό και έπραττε τα «δέοντα» από τη στιγμή που γεννήθηκε μέχρι τη στιγμή που ξεψύχησε, δολοφονημένος από χέρι ελληνικό. Η Ρωξάνδρα τον παρακάλεσε να τον συντροφέψει καθώς ανέβαινε τον Γολγοθά του – αλλά οι Αρχές του τον ανάγκασαν να αρνηθεί…
Δυο ερωτευμένοι που δεν ήταν γραφτό να γίνουν ζευγάρι, αλλά σφράγισαν την ιστορία της Ελλάδας.

Η Λένα Διβάνη είναι καθηγήτρια της ιστορίας εξωτερικής πολιτικής στη Νομική Σχολή Αθηνών. Έχει δημοσιεύσει πέντε ιστορικές μελέτες και πολλά άρθρα για τη σύγχρονη Ελλάδα και τη σχέση της με τις Μεγάλες Δυνάμεις αλλά και τους Βαλκάνιους γείτονές της, για τις μειονότητες και τον εθνικισμό στη ΝΑ. Ευρώπη.
Παράλληλα έχει δημοσιεύσει ως λογοτέχνης δέκα μυθιστορήματα και συλλογές διηγημάτων, που έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και έχουν διασκευαστεί για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, έναν συγκεντρωτικό τόμο με τα θεατρικά της έργα και τέσσερα παιδικά βιβλία. Πρόσφατα έγραψε το σενάριο και παρουσίασε τη σειρά ντοκιμαντέρ «Τα σύνορα της Ελλάδας» στο Cosmote History. Από τις Εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορεί επίσης το βιβλίο της Ζευγάρια που έγραψαν την ιστορία της Ελλάδας (2019), το οποίο διασκευάστηκε από την ίδια σε σειρά εννέα επεισοδίων που προβλήθηκαν επίσης από το Cosmote History το 2020.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και αντιπρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου και του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων Λόγου.

ΣΕΙΡΑ: ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ISBN: 978-960-16-8603-5 ΣΧΗΜΑ: 14 x21 ΣΕΛΙΔΕΣ: 480 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 22€ ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020

ΕΞΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΡΥΓΟΣ…
Συγγραφέας: ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΤΑΡΗΣ σε συνεργασία με τη ΜΑΡΙΑ ΜΑΥΡΙΚΑΚΗ

Με τη χαρακτηριστική ευθύτητά του, ο Γιάννης Μπουτάρης ανιστορεί την προδιαγεγραμμένη –λόγω οικογενειακής παράδοσης– ενασχόλησή του με τα κρασιά, τη συλλογική του δράση, τις καινοτομίες και τις συγκρούσεις που σημάδεψαν τον κλάδο στην Ελλάδα από τη μεταπολεμική περίοδο ως τις μέρες μας. Περιγράφει το τέρας του αλκοολισμού που κατάφερε να νικήσει και τη βοήθεια που αξιώθηκε να δώσει σε άλλους εξαρτημένους.
Πολιτικές θέσεις και αμφιλεγόμενα στοιχεία της συμπεριφοράς του, τα οποία έχουν διχάσει τον δημόσιο διάλογο, ξεπηδούν στην αφήγησή του πλάι σε σπαράγματα από έντονες οικογενειακές στιγμές και αποτυπώνουν τη θυμοσοφία, το χάρισμα, τις αντιφάσεις και τελικά τον απολογισμό του οινοποιού κυρ Γιάννη. Εξήντα χρόνια τρύγος δεν του αρκούν. Η αφήγησή του ολοκληρώνεται με το απραγματοποίητο, μέχρι στιγμής, όραμά του.

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΤΑΡΗΣ γεννήθηκε το 1942 στη Θεσσαλονίκη. Πτυχιούχος Χημικός του ΑΠΘ, διπλωματούχος Οινολόγος και συνεχιστής της πλούσιας οικογενειακής παράδοσης στα κρασιά, μέσω της εταιρείας «Ι. Μπουτάρης & Υιός», την οποία ίδρυσε ο παππούς του το 1879. Από την εταιρεία «Μπουτάρη» αποχώρησε το 1996 και ίδρυσε την εταιρεία «Κυρ-Γιάννη» –με τα ομώνυμα κρασιά και τα οινοποιεία σε ιδιόκτητους αμπελώνες, στο Γιαννακοχώρι Νάουσας και στο Αμύνταιο–, την οποία σήμερα διευθύνουν οι δύο του γιοι.
Έχει διατελέσει πρόεδρος και μέλος διοικήσεων πλήθους φορέων, επαγγελματικών, περιβαλλοντικών και πολιτιστικών· ενδεικτικά: Διεθνής Ακαδημία Οίνου, Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου, Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου & Οίνου, Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, WWF Ελλάς. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Κέντρου Υποστήριξης Εξαρτημένων «Όασις», καθώς και ιδρυτής του «Αρκτούρου», οργανισμού για την προστασία της καφετιάς αρκούδας και της άγριας ζωής.
Έχει τιμηθεί με πολλές διεθνείς και εθνικές διακρίσεις.
Εξελέγη δήμαρχος Θεσσαλονίκης το 2010 για δύο διαδοχικές θητείες, έως το 2019. Σήμερα είναι Πρόεδρος του Μουσείου Ολοκαυτώματος της Ελλάδας.

Η ΜΑΡΙΑ ΜΑΥΡΙΚΑΚΗ γεννήθηκε το 1964 στο Περιστέρι. Έχει εργαστεί στον τομέα προστασίας του περιβάλλοντος και βιώσιμης ανάπτυξης, στα χρηματοοικονομικά και στη διοίκηση μονάδων υγείας. Έχει συγγράψει χρονογραφήματα, επιφυλλίδες, μία νουβέλα και ένα μυθιστόρημα.

[email protected]

ΣΕΙΡΑ: ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ISBN: 978-960-16- 9168-8 ΣΧΗΜΑ: 14 x21 ΣΕΛΙΔΕΣ: 368 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 16,60 € ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020

ΜΠΛΕ ΛΟΥΛΟΥΔΙ. ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ 2048
Συγγραφέας: ΜΙΜΗΣ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ

Τριάντα τρεις κορυφαίοι της επιστήμης και της τέχνης –γυναίκες και άνδρες– στο νησί των κοραλλιών, το πρώτο που θα καταπιεί ο ωκεανός. Αντιδρούν συμβολικά στην κλιματική καταστροφή, στις πανδημίες, στον «πυρηνικό χειμώνα» και στους άλλους κινδύνους της ανθρωπότητας. Κοινή τους ιδιότητα –ίντριγκα με σημασία–, η αφύσικη σύμπτωση: Είναι απόγονοι νόθων τέκνων μεγάλων ανδρών, από τους μακρινούς Άνταμ Σμιθ και Καρλ Μαρξ μέχρι μια σειρά μεγαλοφυΐες και διασημότητες νεότερων χρόνων. Επίκειται η σύνδεσή τους με την πρώτη αποικία στη Σελήνη, ενώ στην ατμόσφαιρα αιωρείται μια ανακάλυψη ισοδύναμη με γεωπολιτικό σοκ.
Ξεγύμνωμα ψυχών, έρωτες, κατασκοπία και πλεκτάνες, αλλά κυρίως απαντήσεις στους γρίφους του αιώνα: Ο νέος καπιταλισμός των ρομπότ και της Τεχνητής Νοημοσύνης· το αίνιγμα της Κίνας· ηγεσία και δημιουργική ευφυΐα στον 21ο αιώνα. Διακόσια χρόνια μετά το θρυλικό 1848 –πρώτη βιομηχανική επανάσταση, πρώτη και μοναδική πανευρωπαϊκή επανάσταση, Κομμουνιστικό μανιφέστο–, ο νέος καπιταλισμός της Τεχνητής Νοημοσύνης ενώπιος ενωπίω με τον εαυτό του, τα όρια και τις αντιθέσεις του.
Οι ειδυλλιακές όμως μέρες στο εξωτικό νησί θα πάρουν μια δυσάρεστη τροπή, έτσι που να λες: «Έρχεται η Συντέλεια!»
Ο συγγραφέας αντιστρέφει τον στίχο: «Πενθώ τα χρόνια που έρχονται Χωρίς εμάς» (Ελύτης)· τα ερευνά, τα τραγουδά, ενώ ο αναγνώστης τα ιχνηλατεί μ’ ένα παιχνίδι ρεαλιστικής φαντασίας.

ΣΕΙΡΑ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ISBN: 978-960-16-9013-1 ΣΧΗΜΑ: 14×21 ΣΕΛΙΔΕΣ: 384 ΤΙΜΗ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 17,70 € ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020

ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΥΤΟΠΙΑ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Συγγραφείς: ΘΩΜΑΣ ΣΛΙΩΜΗΣ, ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΟΖΑΝΗΣ

Το βιβλίο αυτό είναι αποτέλεσµα της συνάντησης ενός φιλοσόφου, του Στ. Ροζάνη, και ενός συνθέτη, του Θ. Σλιώµη, πρώτα µέσα από τα Μουσικά, ένα περιοδικό σκέψης και θεωρίας για τη µουσική (1996-2006), και στη συνέχεια µέσα από έναν πνευµατικό διάλογο που φθάνει στις µέρες µας.
Στα κείµενα αυτά οι συγγραφείς, έχοντας ένα ευρύ φάσµα θεµάτων –από την έννοια του εθνικού στην ελληνική µουσική και τους µεγάλους συνθέτες-αιρετικούς έως τη σχέση της µουσικής µε άλλες τέχνες, από τον ροµαντισµό και την αναζήτηση της ουτοπίας µέχρι τις σύγχρονες µεταλλάξεις των καλλιτεχνικών µορφών και τη σηµασία της δηµιουργίας–, επιχειρούν να θέσουν µέσα από διερωτήσεις και θέσεις τα καίρια πολιτισµικά ζητήµατα της εποχής µας: για το δηµιουργικό υποκείµενο και τη δυνατότητα ύπαρξής του, για τη µουσική και τις τέχνες απέναντι στο Θέαµα και την Εικόνα, για την αναγκαιότητα της υπέρβασης του τείχους και του εγκλεισµού ώστε να δούµε το πίσω από αυτό, το πέραν αυτού.

Συνθέτης, πιανίστας και δάσκαλος της µουσικής, ο Θωµάς Σλιώµης από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 έγραψε έργα σύγχρονης µουσικής ενώ, παράλληλα, ασχολήθηκε µε την αυτοσχεδιαζόµενη µουσική και ορισµένες φόρµες της τζαζ. Επίσης έγραψε µουσική και κείµενα συµµετέχοντας, στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, σε έργα πολλαπλών µέσων (έργα για βίντεο-µουσική-χορό, έργα µουσικής-θεατρικής πράξης κ.ά.). Συνέθεσε µουσική για το θέατρο, τον κινηµατογράφο και τον σύγχρονο χορό και από τα µέσα της δεκαετίας του ΄80 ηχογράφησε µουσική του σε δίσκους (Phonorama και αργότερα τα Cantos, την Camera Obscura κ.ά.). Ήταν υπεύθυνος ύλης του περιοδικού σκέψης και θεωρίας Τα Μουσικά (1996-2006) και από το 2007 διευθύνει τη σειρά «Μουσική του εικοστού αιώνα» των Εκδόσεων Πατάκη. Έχουν κυκλοφορήσει τα βιβλία του Τα κάτοπτρα της φαντασίας (δοκίµια, 1993), Η αόρατη γραµµή (µυθιστόρηµα, 2003) από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια και η µελέτη Η τέχνη απέναντι στον ναζισµό: Το µουσικό κίνηµα της Τερεζίν, 1941-45 από τις Εκδόσεις Πατάκη, το 2016.

Ο Στέφανος Ροζάνης γεννήθηκε στην Κάρυστο της Εύβοιας το 1942. Σπούδασε Μαθηµατικά και Φυσική στο Πανεπιστήµιο Αθηνών και Φιλοσοφία στο Καθολικό Ινστιτούτο της Φλωρεντίας. Δίδαξε, µεταξύ άλλων, φιλοσοφία στο Πανεπιστήµιο του Εδιµβούργου και στο Πανεπιστήµιο της Νέας Σορβόννης, καθώς και στο Τµήµα Μέσων Επικοινωνίας και Πολιτισµού του Παντείου Πανεπιστηµίου. Είναι συγγραφέας δοκιµιακών έργων, φιλοσοφικών µονογραφιών και ποιητικών συλλογών.

ΣΕΙΡΑ: ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ISBN: 978-960-16-6891-80ΣΧΗΜΑ: 14 x 21 ΣΕΛΙΔΕΣ: 224 ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΥΠΑΚΟΗ
Συγγραφέας: ΧΕΝΡΥ ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΘΟΡΩ
Εισαγωγή: ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΚΙΤΡΟΜΗΛΙΔΗΣ
Μετάφραση: ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΟΣ

Το δοκίμιο Πολιτική ανυπακοή (1849) –ένα από τα σημαντικότερα κείμενα πολιτικού στοχασμού– καλεί τους Αμερικανούς πολίτες να αρνηθούν να καταβάλουν τη φορολογία που τους είχε επιβάλει η τότε κυβέρνηση του Τζέιμς Πολκ, κυβέρνηση που αποδεχόταν τη δουλοκτησία ως νόμιμο δικαίωμα και είχε το 1846 κηρύξει πόλεμο στο Μεξικό, με σκοπό να επεκτείνει τη δουλεία σε περιοχές που θα κατακτούσε. Ο Θορώ διατυπώνει εδώ το δόγμα της «παθητικής αντίστασης» προς την εξουσία με την εκδήλωση ανυπακοής. Αυτό επιτάσσει, λέει ο συγγραφέας, η αίσθηση του δικαίου και η επίγνωση του καθήκοντος. Κάτι ανάλογο είχε διατυπώσει και ο ρομαντικός ποιητής Π. Μπ. Σέλλεϋ, στο ποίημά του «Η μάσκα της αναρχίας» (1819), έργο το οποίο επηρέασε βαθιά τον Θορώ. Για τον Θορώ, η εκδήλωση της πολιτικής ανυπακοής ως επιταγής της συνείδησής του δεν ήταν άλλο παρά πραγμάτωση της ατομικότητάς του. Η ανυπακοή γίνεται η μέθοδος προάσπισης της ελευθερίας της συνείδησης και των ατομικών δικαιωμάτων.

Μεταξύ των πολιτικών στοχαστών οι οποίοι επεξεργάστηκαν την ιδέα της πολιτικής ανυπακοής στις πολιτικές συνθήκες της εποχής τους, αποδίδοντας την πατρότητα του όρου στον Θορώ, σημαντικότεροι υπήρξαν ο Μαχάτμα Γκάντι και ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Ο πρώτος σημαντικός συγγραφέας που πρόσεξε το κείμενο του Θορώ στην έκδοση του 1866 ήταν ο Λέων Τολστόι, ο οποίος εξαίρει τις ιδέες του στην Ανάσταση.

Ο Χένρυ Ντέιβιντ Θορώ (Ηenry David Thoreau, 1817-1862) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς συγγραφείς και στοχαστές. Γεννήθηκε στο Κόνκορντ της Μασσαχουσέττης και σπούδασε στο Χάρβαρντ, αλλά το ανήσυχο πνεύμα του τον απέτρεψε από το να ακολουθήσει τυπική ακαδημαϊκή σταδιοδρομία. Υπό την καθοδήγηση του στενού του φίλου Ραλφ Γουόλντο Έμερσον, κορυφαίας μορφής των αμερικανικών γραμμάτων της εποχής, εντάχθηκε στο κίνημα του «υπερβατισμού» (transcendentalism) με απώτερο στόχο να διατυπώσει μια φιλοσοφία ζωής που να υπογραμμίζει την άρρηκτη σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Συγγραφέας που συνδύασε τη βιωματική εμπειρία με την κριτική σκέψη, πρωτεργάτης της οικολογικής συνείδησης, πολέμιος της δουλείας και της κοινωνικής αδικίας, ο Θορώ συνδύαζε την πολιτική στράτευση με την υπαρξιακή ασκητική, χαράσσοντας μια ριζοσπαστική πορεία που υπερασπιζόταν την ατομική ελευθερία. Τα δύο σημαντικότερα έργα του, Πολιτική ανυπακοή και Walden ή Η ζωή στο δάσος, εξακολουθούν να διαβάζονται ευρέως και να ασκούν μεγάλη επίδραση σε συγγραφείς, φιλοσόφους και πολιτικούς στοχαστές

ΣΕΙΡΑ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΔΟΚΙΜΙΑ ISBN: 978-960-16-8088-0 ΣΧΗΜΑ: 12×17 ΣΕΛΙΔΕΣ: 96 ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020