Ένα ιστορικό μυθιστόρημα μαθαίνει τον αναγνώστη να βλέπει με διαφορετικό μάτι τα γεγονότα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην πορεία των χρόνων. Όταν αυτό το μυθιστόρημα περνάει και κοινωνικά μηνύματα μιας άλλης εποχής, τόσο όμως βαθιά συνδεδεμένα με τη σημερινή και όταν ο απόλυτος έρωτας των ηρώων σε κάνει να βιώνεις μαζί τους τα χτυποκάρδια και το πάθος τους, τότε κρατάς στα χέρια σου ένα μυθιστόρημα που τα έχει όλα!

Η Μαίρη Κόντζογλου έχει αποδείξει ότι δεν της αρέσουν τα εύκολα θέματα. Θέλει να παιδέψει το μυαλό της, να αναζητήσει την ιστορία που θα ασχοληθεί και να παρουσιάσει στον αναγνώστη αυτά ακριβώς τα στοιχεία που δεν γνωρίζει, που δεν έχει διαβάσει και αλλού. Η άγνωστη στους περισσότερους ιστορία των Μαγεμένων έρχεται μέσα από το ομότιτλο μυθιστόρημά της «Οι Μαγεμένες», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, να αναδείξει ένα παλιό, αλλά συνάμα και σύγχρονο, συνεχιζόμενο έγκλημα. Την αρπαγή της εθνικής μας κληρονομιάς, των αρχαίων αγαλμάτων που κοσμούν τη χώρα μας, που κοιμούνται αιώνες τώρα στα σπλάχνα της ελληνικής γης. Η άγνοια αλλά και η αδιαφορία των ανθρώπων σε ό,τι αφορά το ένδοξο παρελθόν της χώρας μας, έρχεται να μας αποκαλυφθεί με συνταρακτικά στοιχεία για τον τρόπο που ενήργησαν ξένοι αλλά και Έλληνες αρχαιοκάπηλοι, άνθρωποι που το μόνο που τους ενδιέφερε ήταν το χρήμα, να πουλήσουν και να αγοράσουν ό,τι αγοράζεται και πουλιέται, δηλαδή τα πάντα!

Όπως το στάρι, το κρασί, το βαμβάκι, ό,τι βγάζει και παράγει η γη, ό,τι μπορεί να αποφέρει χρήμα, τα πάντα πουλιούνται και αγοράζονται. Γιατί όχι και τα αρχαία αγάλματα, τα μνημεία που αιώνες στέκουν και διαλαλούν την ελληνική κουλτούρα, την κληρονομιά των προγόνων μας; Και τι σημασία έχει αν αυτά τα μνημεία ζυγίζουν χιλιάδες τόνους; Τι σημασία έχει αν θα πρέπει να τα καταστρέψουν προκειμένου να τα μεταφέρουν σε ένα μουσείο μιας άλλης, πιο πολιτισμένης χώρας; Αν θα πρέπει να τα καταστρέψουν για να μπορέσουν με τα κομμάτια τους να κοσμήσουν παλάτια και σπίτια πλουσίων και ξακουστών ανθρώπων, αφού οι Έλληνες δεν ξέρουν πώς να τα εκτιμήσουν, πώς να τα προφυλάξουν, πώς να τα διασώσουν;

Η πρώτη επίσημη αρχαιοκαπηλία που συνέβη στην Ελλάδα, όπως ακριβώς έγινε και με τον Λόρδο Έλγιν και τα μάρμαρα του Παρθενώνα, αποκαλύπτεται με κάθε λεπτομέρεια στο μυθιστόρημα που αφορά τις Μαγεμένες της Στοάς των Ειδώλων στη Θεσσαλονίκη. Μια πόλη με τόσο πλούσια κληρονομιά, με πανσπερμία λαών, γλωσσών, θρησκειών όπου έζησαν και μαρτύρησαν τόσοι και τόσοι αθώοι για να καταφέρουν να απελευθερωθούν, να καταφέρουν να ζήσουν ελεύθεροι, αντέχοντας τον διωγμό, τις σφαγές, την αδικία, το μίσος. Μια χούφτα άνθρωποι με ψυχικό σθένος, με όραμα τι να μπορέσουν να κάνουν μπροστά στις μεγάλες δυνάμεις, στις ήδη ειλημμένες αποφάσεις;

Και ο έρωτας παντού και πάντα να παίζει τον πρωταρχικό ρόλο. Να έρχεται ακάλεστος ανάμεσα σε καρδιές διαφορετικών θρησκειών, κοινωνικών τάξεων, ηλικιών. Να πετάει ανάμεσα στους αιώνες, στους θεούς, στους τρελούς τούτης της γης.

Με μια αφήγηση καθηλωτική, μια προσέγγιση των συναισθημάτων που σε κάνει να βιώνεις κάθε πόνο, κάθε σκίρτημα, κάθε χάδι και ανάσα. Να μπλέκεσαι ανάμεσα στους στενούς δρόμους, να ακούς τις σκέψεις τους, ακόμη και τα άψυχα αντικείμενα βλέπουν, ακούνε, αισθάνονται. Προβλέπουν και προαναγγέλλουν το ακόμα πιο αιματηρό μέλλον που τους περιμένει…

«Οι Μαγεμένες» είναι ένα μυθιστόρημα για απαιτητικούς αναγνώστες, με ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν το χρόνο, με αναφορά στα κοινωνικά ήθη και έθιμα της εποχής, των λαών, των θρησκειών. Με έντονο ερωτισμό και σκηνές αποτυπωμένες με τόσο έντονο ρεαλισμό, αλλά και με μεταφυσικές διαστάσεις όσον αφορά τις συνομιλίες με τα αγάλματα, τις σκέψεις τους, τον πόνο τους για τον ξεριζωμό τους, τον φόβο τους… μια ιστορία που θα μπορούσε να είναι πέρα για πέρα αληθινή, μα με την μυθοπλασία αποκτάει άλλη υπόσταση, χάνεται στο παρελθόν, έρχεται στο παρόν, μπορεί ίσως να ζήσει ξανά στο μέλλον… όπως τα μεγάλα γεγονότα της ιστορίας, όπως ακριβώς οι πολύ μεγάλοι και ανεκπλήρωτοι έρωτες!

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
Θεσσαλονίκη, στα βάθη των αιώνων: Μια βασίλισσα ερωτευμένη παράφορα µε τον Μεγαλέξανδρο τρέχει µες στη νύχτα να συναντήσει τον εραστή της. Τα µάγια του απατηµένου συζύγου της όμως θα μαρμαρώσουν αυτή και τη συνοδεία της. Οι μορφές τους θα μείνουν για πάντα στη Στοά των Ειδώλων. Περίπου χίλια οχτακόσια χρόνια αργότερα, στην ίδια πόλη, που οι κάτοικοί της λατρεύουν τρεις θεούς και μιλάνε αμέτρητες γλώσσες, ο παλαιογράφος Εµµανουέλ Μιλλέρ επιχειρεί, µε τη συγκατάθεση του Σουλτάνου, να ξεριζώσει το αρχαίο μνημείο των «Μαγεμένων» και να τις πάει στη Γαλλία, να κοσμήσουν τα ανάκτορα και τα σπίτι σπίτια των ευγενών.
Στην προσπάθειά του όμως αυτή, θα βρεθεί αντιμέτωπος µε μια χούφτα ξεχωριστούς ανθρώπους: Τη Χάννα και τον Νικόλα, δυο ερωτευμένα παιδιά, που αγωνίζονται για τη ματαίωση της αρπαγής του μνημείου, ενώ παλεύουν για το δικαίωμά τους στην αγάπη. Τον γλύπτη Αλέξανδρο ?ηµητριάδη, που εμπνέεται από τους νεαρούς του φίλους, και ρίχνεται στη µάχη µε αυτοθυσία. Και τον Νταβίντ εφέντη, τον αρχαιολάτρη Εβραίο, που δίνει τον δικό του αγώνα ενάντια στην εποχή, τη φυλή του και την κοινωνία, προσπαθώντας να κρατήσει κοντά τους τις «Μαγεµένες» και να αποτρέψει την επανάληψη μελλοντικών διωγμών. Μια σαγηνευτική ιστορία, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, που σκαλίζεται µε έρωτα και αίμα στα βυζαντινά τείχη, στα υγρά λιθόστρωτα, στις συναγωγές, στα παζάρια και στα γεμάτα θρύλους και ατμούς χαµάµ της Σαλονίκης.