Συγγραφέας του βιβλίου Χαρτί και μέταλλο – Εκδόσεις Bell

Υπηρέτης του καλού παραμυθιού δηλώνει ο Αλέξης Μοστριός και αυτό που επιδιώκει με τα βιβλία του, είναι να περνούμε ευχάριστα εμείς οι αναγνώστες, έστω και μέσα από φόνους, μυστήρια και γρίφους. Η αλήθεια είναι πως τα κατάφερε και πάλι να διασκεδάσουμε με τον αστυνομικό ήρωά του Ωρίωνα Άστρο, που αυτή τη φορά έχει να αντιμετωπίσει την «χάρτινη» Έμπυ με αδυναμία στις συλλογές σπάνιων γραμματοσήμων και τον «μεταλλικό» Πάολο με προτίμηση στα νομίσματα. Αντίθετα με τα προηγούμενα βιβλία, ο Άστρος μπαίνει στην ιστορία πολύ πιο ήρεμος, απαλλαγμένος από το λαβύρινθο του ποτού και του τσιγάρου, αλλά ο συγγραφέας και αυτή τη φορά είναι αποφασισμένος να τον ταλαιπωρήσει αρκετά… Στο κυνήγι της αλήθειας και την εξέλιξη της πλοκής βλέπουμε πρόσωπα καταλήγουν νεκρά αμέσως μετά τις κινηματογραφικές ληστείες τους! Όπως λέει στο Vivlio-life ο συγγραφέας «ένα αόρατο χέρι τους αποτελειώνει, μετατρέποντας τους διαρρήκτες από θύτες σε θύματα, καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν μια φιγούρα που θέλει προφανώς το κακό τους, φορτώνοντάς τους με πράξεις που δεν είναι δικές τους».

  • Εκείνη έχει αδυναμία στις συλλογές σπάνιων γραμματοσήμων. Εκείνος ειδικεύεται στην κλοπή πολύτιμων νομισμάτων. Ας γνωρίσουμε εκείνη και εκείνον.
    Η Έμπι είναι ένας κλειστός, δυναμικός χαρακτήρας, που έχει μάθει να επιβιώνει από νωρίς χωρίς μια πατρική φιγούρα στο πλευρό της. Είναι ιδιαίτερα ικανή σε αυτό που κάνει και κανείς μπορεί να αναρωτηθεί πόσο καλό θα έκανε αν καταπιανόταν με πιο δημιουργικές και γόνιμες ασχολίες. Ο Πάολο από την άλλη είναι γυναικάς, με έναν χαρακτήρα που δεν ελέγχεται εύκολα και μια ένταση που αποτυπώνεται τόσο στις κλοπές του όσο και στον τρόπο που κινείται στη ζωή του. Οι δυο τους φτιάχνουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, τόσο όταν σμίγουν όσο και όταν αλληλοσπαράσσονται από μακριά.
  • Ιδιαίτερο το ζευγάρι των ηρώων σας. Αυτά που τους χωρίζουν, όπως γράφετε στο οπισθόφυλλο, είναι περισσότερα από όσα τους ενώνουν. Δώστε μας ένα στοιχείο από εκείνα που τους ενώνουν πέρα από τα ταξίδια.
    Πιστεύω πως αυτό που τους ενώνει περισσότερο είναι η ανάγκη τους να ξεφύγουν, να τρέξουν μακριά από τη ζωή τους, σε έναν τόπο όπου κανείς δεν τους ξέρει και μπορούν να δουν το μέλλον τους με άλλο μάτι. Ακούγεται λίγο κλισέ, «ο κακοποιός που βαθιά μέσα του είναι καλή ψυχή», αλλά αυτή ακριβώς η ουτοπική αναζήτησή τους τροφοδοτεί την αέναη μάχη τους με την κακή τους πλευρά. Θέλουν να αλλάξουν, να γίνουν δημιουργικοί, αλλά όπως συνήθως γίνεται, ο μοχθηρός τους εαυτός δεν είναι εύκολο να νικηθεί.
  • Μιας και μιλάμε για ταξίδια, ας μείνουμε στους όμορφους ελληνικούς τόπους που μας ταξιδέψατε και αυτή τη φορά. Επιλέξατε μέρη που έχετε επισκεφθεί και γνωρίζετε ή η επιλογή τους έγινε για λόγους που διευκόλυναν την πλοκή;
    Πάντα επιλέγω να περιγράφω τόπους που έχω επισκεφθεί, ώστε να σταχυολογώ τα σημεία που μου έχουν κάνει περισσότερη εντύπωση. Σε αυτή την περίπτωση, επέλεξα δύο νησιά που δεν είναι στα φώτα της δημοσιότητας, τη Λήμνο και την Κάρπαθο, δύο ακόμα παράδεισους της Ελλάδας ελπίζοντας ότι έτσι θα σας κάνω να θέλετε να τα επισκεφθείτε και να φτιάξετε τα δικά σας σενάρια χαζεύοντας τις ομορφιές τους. Το βιβλίο περιλαμβάνει και δύο δημοφιλείς προορισμούς στο εξωτερικό, το Κάπρι της Ιταλίας και τη Βαρκελώνη της Ισπανίας, εκεί όπου το κοσμοπολίτικο στοιχείο υπερισχύει και τονίζει την ανάγκη των χαρακτήρων να παραμυθιάζονται πως έχουν τις «κοσμοπολίτικες» καριέρες των διαρρηκτών που βλέπουμε στις ταινίες.
  • Ο τίτλος σας αντιπροσωπεύει εκείνη και εκείνον; Και αν ναι ποιος είναι φτιαγμένος από χαρτί και ποιος καμωμένος από ατσάλι;
    Τυπικά, εκείνη είναι η «χάρτινη», καθώς ειδικεύεται στις κλοπές γραμματοσήμων και εκείνος ο «μεταλλικός», με την προτίμησή του στους συλλέκτες νομισμάτων. Ουσιαστικά, το «χάρτινο» περίβλημά της κρύβει μέσα έναν δυναμικό χαρακτήρα, που δεν σηκώνει πολλά και παραμένει πάντα επαγγελματίας, αλλά και μια υφέρπουσα θλίψη που η ζωή δεν της τα έφερε όπως θα τα ήθελε. Από την πλευρά του, εκείνος είναι πάντα ντυμένος με μια πανοπλία, πιθανώς για να κρύψει την ανασφάλεια των δύσκολων παιδικών του χρόνων και την συνεχή ένταση του μοναχικού χαρακτήρα του.
  • Εκτός από έντονες στιγμές και ανατροπές σ’ αυτή την ιστορία έχουμε και πρόσωπα που καταλήγουν νεκρά αμέσως μετά τις ληστείες τους. Δώστε μας κάποια στοιχεία της πλοκής σας.
    Ο αναγνώστης παρακολουθεί κινηματογραφικά τις εισβολές των διαρρηκτών στους προσωπικούς χώρους των συλλεκτών και όλο το σχεδιασμό πριν συμβεί αυτό. Αμέσως μετά, ένα αόρατο χέρι τους αποτελειώνει, μετατρέποντας τους διαρρήκτες από θύτες σε θύματα, καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν μια φιγούρα που θέλει προφανώς το κακό τους, φορτώνοντάς τους με πράξεις που δεν είναι δικές τους. Στην πορεία μπαίνει στις έρευνες και η Αστυνομία μέσω της ομάδας του γνωστού μας Ωρίωνα Άστρου, αλλά το χαρακτηριστικό του βιβλίου θα έλεγα πως είναι οι πολλοί πρωταγωνιστές, που προωθούν την ιστορία με το δικό τους τρόπο ο καθένας. Το σκηνικό εναλλάσσεται ανάμεσα σε μεγάλες πόλεις και απομονωμένα χωριά και υπάρχουν πολλές εκπλήξεις, θετικές και αρνητικές, κάτι που επιδιώκω πάντα για να κρατώ τον αναγνώστη σε εγρήγορση.
  • Και η εικόνα του εξωφύλλου; Αν βρούμε τον κωδικό του παλιού χρηματοκιβωτίου θα βρούμε μέσα του σπάνια γραμματόσημα ή πολύτιμα νομίσματα; Ή μήπως θα βρούμε στοιχεία για τα θύματα των ηρώων σας;
    Όσοι γνωρίζουν συλλέκτες, θα ξέρουν πως το χρηματοκιβώτιο είναι περισσότερο συμβολικό, καθώς οι πιο πολλοί θέλουν να αγγίζουν διαρκώς τη συλλογή τους, χωρίς να την περιορίζουν σε ένα κλειστό χώρο όπως ένα μεταλλικό κουτί. Άλλωστε, ένα χρηματοκιβώτιο δίνει στόχο σε επίδοξους ληστές. Εγώ, πάντως, θα χρησιμοποιούσα μάλλον τον κάδο για τα άπλυτα ρούχα ή κάποιο άλλο σημείο του σπιτιού για να αποφύγω τις δυσάρεστες εκπλήξεις! Συμφωνώ πάντως μαζί σας, το χρηματοκιβώτιο κρύβει μέσα του αρκετούς χαρακτήρες που συναντάμε στο βιβλίο, για τους οποίους διψάμε να μάθουμε περισσότερα, αγωνιώντας παράλληλα για την κατάληξή τους. Αυτό δεν είναι άλλωστε και το συστατικό ενός καλού αστυνομικού μυθιστορήματος;
  • Είναι το τρίτο σας αστυνομικό μυθιστόρημα στο οποίο πρωταγωνιστεί ο αστυνόμος του Τμήματος Ανθρωποκτονιών Ωρίωνας Άστρος. Προσθέσατε κάτι νέο στον χαρακτήρα του ή παραμένει εκείνος που γνωρίσαμε στους Ικέτες και τον Χαράκτη;
    Αντίθετα με τα προηγούμενα βιβλία, ο Άστρος μπαίνει στην ιστορία πολύ πιο ήρεμος, σε σχέση, έχοντας βγει από το λαβύρινθο του ποτού και του τσιγάρου. Εκεί όμως που όλα δείχνουν πως θα επικεντρωθεί πλήρως στη διαλεύκανση της υπόθεσης, διάφορα γεγονότα τον οδηγούν πάλι στο χείλος του γκρεμού. Είναι μάλλον καταδικασμένος να τον ταλαιπωρώ, και στις σελίδες του βιβλίου ο αναγνώστης ίσως ανακαλύψει πώς αντιδρά σε αυτήν τη διαρκή πάλη του με το Κακό και τα ατελείωτα εμπόδια.
  • Αντιήρωας χαρακτηρίζεται από ανθρώπους που διάβασαν το μυθιστόρημά σας ο Άστρος. Είναι πράγματι;
    Έχω πει και στο παρελθόν ότι αν τον γνώριζα ως πραγματικό άνθρωπο, πιθανώς δεν θα τον έκανα παρέα, καθώς δεν έχουμε τίποτα κοινό. Ένας αστυνομικός είναι εκ φύσεως δύσκολος να τον διαβάσεις αλλά και να εκτιμήσεις όσα κάνει για το κοινό καλό. Στην περίπτωση του Άστρου, αυτό ενισχύεται από τη δυσκολία του να επιτελέσει το έργο του, κυρίως λόγω χαρακτήρα, έστω και αν η αποτελεσματικότητά του τον κρατά ψηλά στην εκτίμηση των συναδέλφων του. Οπότε ναι, είναι αντιήρωας, κάτι που δίνει περισσότερο χώρο στην ίδια την υπόθεση, τους συνεργάτες του αλλά και στους κακούς της ιστορίας. Ο αναγνώστης «βάλλεται» από παντού και ελπίζω πως αυτό συμβάλλει σε ένα συναρπαστικό και ανατρεπτικό αποτέλεσμα.
  • Ο καλός σας συνεργάτης Γιώργος Τζιτζικάκης μας συμβουλεύει να διαβάσουμε το μυθιστόρημά σας ακούγοντας τον δίσκο Get a Grip των Aerosmith από το 1993. Μάλλον κάτι θα ξέρει…
    Eat the Rich, Cryin’, Livin’ on the Edge… Καταλαβαίνω απόλυτα πώς συνδυάζει τη μουσική τους με την ιστορία. Εγώ θα πρόσθετα στα ακούσματά σας και το Orion των Metallica, ως ένα ορχηστικό ανεβοκατέβασμα στη διάθεση που δημιουργεί το βιβλίο και στην πλοκή.
  • Αστυνομική λογοτεχνία. Μάλλον τα πάμε καλά ως Έλληνες συγγραφείς σ’ αυτό το απαιτητικό λογοτεχνικό είδος…
    Σε σύγκριση με το φτωχό ράφι της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας που αντικρίζαμε στα βιβλιοπωλεία τις προηγούμενες δεκαετίες, συμφωνώ. Διαβάζω πολλούς Έλληνες, διασκεδάζω με τις ιστορίες τους, ταξιδεύω στο μυαλό τους, ταυτίζομαι μαζί τους. Τολμώ να πω πως έχει έρθει η ώρα να βάλουμε στην άκρη όλα αυτά τα ξενόφερτα αστυνομικά, πολλά από τα οποία ακολουθούν μια ξεκάθαρη μανιέρα που με κάνει να πλήττω, και να εστιάσουμε στα όσα μας προσφέρει η ελληνική παραγωγή. Δεν είναι φυσικά όλα τα ελληνικά αστυνομικά βιβλία καλά, σίγουρα όμως όταν θα πάτε στο βιβλιοπωλείο να προμηθευτείτε βιβλία για το καλοκαίρι, θα βρείτε Έλληνες και Ελληνίδες συγγραφείς που θα σας αρέσουν. Και το ίδιο ισχύει για όλες τις εποχές του χρόνου.
  • «… αυτή η υπόθεση μπορεί να είναι και η τελευταία στην καριέρα του έμπειρου αστυνομικού και των συναδέλφων του…» γράφετε και αναρωτιέμαι αν θα αφήσετε τον Ωρίωνα Άστρο σε κάποιο νησί για την συνταξιοδότησή του από τις σελίδες των βιβλίων σας.
    Θα αφήσω πολλά ερωτηματικά σε αυτή την ερώτηση, καθώς όπως πάντα υπόσχομαι, κανείς δεν μένει αλώβητος στις ιστορίες μου. Εκεί που πας να αγαπήσεις κάποιον, σου ξεγλιστράει, εκεί που μισείς με όλη σου την ψυχή κάποιον άλλο, κάτι γίνεται και τον συμπαθείς. Ο Άστρος δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση και αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρον τις αντιδράσεις των αναγνωστών μόλις κλείσουν το βιβλίο. Πάντα θέλω να προκαλώ τα συναισθήματα και πιστεύω πως το «Χαρτί και Μέταλλο» δεν θα αποτελέσει εξαίρεση, όπως πιστεύω πως πρέπει να κάνει κάθε στέρεη και ενδιαφέρουσα ιστορία. Είμαι υπηρέτης του καλού παραμυθιού και το μόνο που επιδιώκω είναι να διασκεδάζει και να περνά ευχάριστα την ώρα του ο αναγνώστης. Έστω και μέσα από φόνους, μυστήρια και γρίφους!!!

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Εκείνη έχει αδυναμία στις συλλογές σπάνιων γραμματοσήμων. Εκείνος ειδικεύεται στην κλοπή πολύτιμων νομισμάτων. Οι δυο τους ταξιδεύουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κυνηγώντας νέους στόχους μέσα σε ένα άκρως κοσμοπολίτικο περιβάλλον. Αυτά που τους χωρίζουν είναι περισσότερα από όσα τους ενώνουν. Όταν όμως τα θύματά τους αρχίζουν να καταλήγουν νεκρά αμέσως μετά τις ληστείες τους, η μοίρα τους αρχίζει να συγκλίνει επικίνδυνα. Τα εμπόδια ολοένα και αυξάνονται, όπως και τα πτώματα, και η ομάδα του αστυνόμου Ωρίωνα Άστρου, του Τμήματος Ανθρωποκτονιών, καλείται να ξεδιαλύνει την υπόθεση. Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και κανείς δε θα μείνει αλώβητος. Και όσο η σκιά του θανάτου κυκλώνει επικίνδυνα όλους τους εμπλεκόμενους, τόσο περισσότερο γίνεται αντιληπτό πως αυτή η υπόθεση μπορεί να είναι και η τελευταία στην καριέρα του έμπειρου αστυνομικού και των συναδέλφων του…

Βιογραφικό
Ο Αλέξης Μοστριός γεννήθηκε το 1976 στην Αθήνα. Από τότε, ταξιδεύει μέσα στο κεφάλι του και σε πολλές χώρες και ελληνικά νησιά έξω από αυτό προσπαθώντας να καταλάβει τον κόσμο και να γεμίσει εικόνες, την ώρα που θα έπρεπε να συγκεντρώνεται στο γράψιμο. Έχει περάσει αρκετά χρόνια στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο σπουδάζοντας και βουτώντας μέσα στα βιβλία, που ήταν πάντα η μεγάλη του αγάπη μαζί με τον αθλητισμό και τη μουσική. Από τις εκδόσεις BELL κυκλοφορούν τα βιβλία του «Ικέτες» (2020), «Ο Χαράκτης» (2022) και «Χαρτί και Μέταλλο» (2024). Έχει συμμετάσχει στις συλλογές αστυνομικών ιστοριών των Εκδόσεων Κύφαντα «Είκοσι τρία εγκλήματα στο Χολαργό» (2023) και «Είκοσι τέσσερις αστυνομικές ιστορίες στις ράγες» (2024).