Συγγραφέας του βιβλίου «Το Σκοτεινό Δάσος» – Εκδόσεις «Πηγή»
Η λογοτεχνία φανταστικού ενέπνευσε την Αλεξάνδρα Μπελεγράτη κι επέστρεψε μ’ ένα βιβλίο που η ίδια χαρακτηρίζει διαφορετικό και με πολλά επίπεδα ανάγνωσης. Στη συνομιλία μας για τη συνέντευξη στο Vivlio-life εξέφρασε την επιθυμία το βιβλίο να απασχολήσει βαθύτερα τον αναγνώστη. Να τον βασανίσει. Και αυτό ακριβώς μου συνέβη πριν ακόμη φθάσω στο τέλος του. «Το Σκοτεινό δάσος» με απασχόλησε και συνεχίζω να το ξεφυλλίζω με το μυαλό μου, γιατί αν και με μετέφερε σε μια εποχή που φαντάζει μακρινή, σκέφτομαι μήπως η «επόμενη μέρα» βρίσκεται περισσότερο κοντά μας απ’ ό,τι πιστεύουμε, μήπως πίσω από την πρωταγωνίστριά της την Ηλέκτρα βρεθώ εγώ ένα πρωί, μήπως κάποτε κατοικώ στη Μητρόπολη ή στις Κάστες, μήπως… μήπως…!
– Στην εποχή των Παγετώνων που έχουν καλύψει τον πλανήτη μας ταξιδεύει «Το σκοτεινό δάσος». Οι μισοί απ’ όσους επιβίωσαν από τον πόλεμο ζουν στη Μητρόπολη και οι άλλοι μισοί στις Κάστες. Μπορείτε να μας περιγράψετε αυτούς τους δυο τόπους;
Θα έλεγα ότι η Μητρόπολη θα μπορούσε να μοιάζει με το σημερινό Ντουμπάι. Πανύψηλα κτίρια με ενδιαφέροντα σχήματα, υψηλής αισθητικής. Συγκεκριμένα, έχουν φουτουριστικές αποχρώσεις με επιρροές Bauhaus. Όλα είναι αυστηρά προκαθορισμένα. Οι δρόμοι άψογα στρωμένοι. Οι άνθρωποι ντύνονται με συγκεκριμένα χρώματα ανά ειδικότητα επαγγέλματος, για να ξεχωρίζουν άμεσα για οποιουδήποτε είδους αναγνώριση.
Οι Κάστες βρίσκονται εγκατεστημένες μέσα στην φύση, σε παλιούς οικισμούς. Αποτελούνται από κτίρια που έχουν φτιαχτεί από φυσικά υλικά, ξύλο, αλουμίνιο και ανακυκλωμένα παλιά υλικά που προέρχονται από την Μητρόπολη. Δεν πετούν τίποτα. Όλα ανακυκλώνονται. Πολλά σπίτια μοιάζουν με κάψουλες. Αν και έχουν διαφορετικά σχήματα, στο σύνολο, αυτοί οι οικισμοί, έχουν μια αρμονία μεταξύ τους. Οι φόρμες είναι ακόμα πιο φυσικές, όχι μόνο εντάσσονται, αλλά χάνονται μέσα στο σχεδόν τροπικό κλίμα και βλάστηση (αν εξαιρέσει κάποιος το κρύο).
Και οι δύο «κατηγορίες» πολιτών χρησιμοποιούν τόσο για τα σπίτια τους αλλά και για την ενέργεια της μετακίνησής τους, μια νέα μορφή ενέργειας που βασίζεται στο πάντρεμα της ηλιακής ακτινοβολίας, της κίνησης των σύννεφων και του ανέμου, αλλά και την κίνηση των αστερισμών (όταν δεν υπάρχει αρκετός ήλιος).
– «Ένα δυστοπικό μυθιστόρημα φαντασίας, πνευματικότητας, φιλοσοφίας και εσωτερικής αναζήτησης», καταλήγει το οπισθόφυλλο. Θα χαρακτηρίζατε δύσκολο το βιβλίο σας;
Δύσκολο όχι. Διαφορετικό θα έλεγα, ακόμα με πολλά επίπεδα ανάγνωσης. Μοιάζει με ένα βαθύ τούνελ που όμως μπορεί να οδηγεί σε αναρίθμητες διεξόδους με φως. Ο αναγνώστης μπορεί να γυρνά μπρος, πίσω τις σελίδες για να ενώσει τα κομμάτια. Εξαρτάται από την επιθυμία αναζήτησης του κάθε αναγνώστη.
– Σε ποιο αναγνωστικό κοινό απευθύνεται;
Απευθύνεται σε όλους. Σε ορισμένους, αισθάνομαι ότι θα αφήσει και κάτι μέσα τους μετά την ανάγνωσή του. Αρκεί να έχουν αποφασίσει να αφεθούν ολόψυχα μέσα στην ιστορία. Προσωπικά θα ήθελα πολύ το βιβλίο μου να απασχολήσει βαθύτερα τον αναγνώστη του. Να τον «βασανίζει», να το σκέφτεται για μέρες μετά.
– Αν και είναι ένα μυθιστόρημα φανταστικού, τα θέματα που καταπιάνεται όπως η ενδοοικογενειακή βία, η μοναξιά, η ανθρώπινη απώλεια, προβληματίζουν την κοινωνία του σήμερα…
Πράγματι, έχει διάφορες διαστάσεις το βιβλίο. Και έκανα για πολύ καιρό έρευνα πάνω στα προαναφερόμενα θέματα που θίξατε. Οι άνθρωποι, σε αυτήν την γήινη σφαίρα, όσα χρόνια και αν περάσουν, όσο και αν εξελιχθούν, πάντοτε έχουν τη σκιά, τη σκοτεινή πλευρά τους. Αυτό το κομμάτι της σκιάς εξετάζεται και μέσω μιας εξελικτικής πορείας κάθαρσης και σοφών επιλογών, «καθαρίζεται», θεραπεύεται. Δείτε σήμερα, μετά από τόσες χιλιάδες χρόνια «εξέλιξης» πόσα προβλήματα δεν ταλανίζουν τον πλανήτη: Πόλεμοι, φτώχεια, αρρώστιες, οικονομική διάλυση, έλλειψη ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κακοποίηση παιδιών και γυναικών, πρόσφυγες, μόλυνση περιβάλλοντος και τόσα άλλα θέματα. Πιστεύω στην ουσία της γραφής, που, όπως όλες οι τέχνες, όταν δημιουργείται με αγνή πρόθεση και σεβασμό στον εκάστοτε αποδέκτη, δρα και θεραπευτικά.
– Ακόμη και αν μείνουν πάνω στον πλανήτη ελάχιστοι, το χρήμα, η δύναμη, αλλά και οι θρησκευτικές διαφορές και η διαφορετικότητα φαίνεται πως θα συνεχίζουν να είναι μεγάλες πληγές. Θα μπορέσουν να ξεφύγουν από αυτό όσοι ζουν στις Κάστες και στη Μητρόπολη;
Έχετε απόλυτο δίκιο. Ήδη το θέμα θίγεται σε ένα σημείο στο βιβλίο. Αν και δεν μου είχε περάσει μέχρι τώρα από το μυαλό μου, εκτιμώ ότι θα χρειαστεί και ένα δεύτερο βιβλίο για αυτό!
– Μιλήστε μας για την Ηλέκτρα. Δεν της δώσατε τυχαία, φαντάζομαι, αυτό το όνομα. Ποια είναι η πρωταγωνίστριά σας;
Ηλέκτρα Ηλιού. Προέρχεται από το αρχαιοελληνικό όνομα Ηλέκτρα που σημαίνει η «λαμπρή, φωτεινή» και από το ἤλεκτρον «κεχριμπάρι», και αυτό από το ηλέκτωρ «λαμπρός, φωτεινός». Είναι ένα πλάσμα από τη φύση του φωτεινό, γεννημένο σε ένα προστατευμένο περιβάλλον από ανθρώπους που την αγαπούν πολύ. Είναι δυνατή σε κάθε πρόκληση, έχει καθαρή προσέγγιση στην ζωή, πεισματάρα. Όμως αυτό το φως που έχει, θολώνει, όταν φεύγει και πηγαίνει στην Μητρόπολη. Ουσιαστικά το όνομα της ηρωίδας, συμβολίζει το φως που έχει ο καθένας από μας μέσα του, εν τη γεννέσει μας. Και στη συνέχεια το σκοτάδι που αναγκαζόμαστε να αντιμετωπίσουμε στην ζωή μας, βήμα-βήμα, γιατί έτσι είναι αυτή η θνητή ζωή, έχει δυσκολίες… Όμως, ταυτόχρονα, εκπροσωπεί τον καθημερινό εσωτερικό αγώνα και την πορεία μας στην ένωση με τον αληθινό μας εαυτό και το εσωτερικό μας φως, και πάλι, εφόσον κάνουμε σοφές και ορθές επιλογές.
– «Το σκοτεινό δάσος», τελικά είναι η μπερδεμένη ψυχή της ηρωίδας σας; Το εξώφυλλο αλλά και η διευκρίνιση στο οπισθόφυλλο θεωρώ πως οδηγεί τη σκέψη του αναγνώστη προς αυτήν την κατεύθυνση. Είναι έτσι;
Ναι, θα μπορούσε να είναι σε πρώτη ανάγνωση, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Είναι ένα συμβολικό, πολυεπίπεδο δίπολο. Το μαύρο και το άσπρο που ενυπάρχει σε όλα τα ανθρώπινα όντα. Το καλό και το κακό. Ο διττός τρόπος ζωής της ηρωίδας, ο διπλός τρόπος της δικής μας ζωής. Η αντίθεση της κυριαρχίας της μοντέρνας τεχνολογίας και της τελειότητας της ίδιας της φύσης. Η αντίθεση της σκληρής, άψυχης διακυβέρνησης πάνω στα άτομα και από την άλλη, η ενδυνάμωση του κάθε ατόμου και η ταυτόχρονη ένωσή του με τα πανάρχαια ιδεώδη που στηρίζουν την πνευματικότητά του. Ο πολιτισμός του νου και της ύλης, σε σχέση με τον πολιτισμό της ψυχής. Το αρσενικό και το θηλυκό μας κομμάτι. Το θετικό και το αρνητικό που συναπαντούνται σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη. Η λογική μας και το μεταφυσικό. Σκεφτείτε, πόσες αντιθέσεις υπάρχουν… όλα αυτά και ακόμα περισσότερα «κρύβονται» μέσα στο βιβλίο.
– Ποιο ρόλο επιλέξατε να παίξουν οι Δελφοί στο μυθιστόρημά σας και πώς συνδέσατε συγγραφικά την Ηλέκτρα με το σημαντικότερο μαντείο του αρχαιοελληνικού κόσμου;
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.