Συγγραφέας του βιβλίου «Η τελευταία ευκαιρία» – Εκδόσεις «Πηγή»

Με την τελευταία ευκαιρία που έχει ο πολιτισμός μας για να βρει λύση στο ενεργειακό πρόβλημα και στο παράγωγό του την κλιματική κρίση, καταπιάνεται στο μυθιστόρημά του ο Γιάννης Παπαμίχος. Η ιστορία του τα έχει όλα. Μυθοπλασία, δημοσιογραφική έρευνα, αγωνία, ανατροπές, δαίμονες. Ήρωές του ο Τζος Χάζαρτ, ένας μυστηριώδης παλαιοπώλης αλλά και μία εφημερίδα που δε θα έπρεπε να υπάρχει! Όπως λέει στο Vivlio-life, o συγγραφέας «Το ενεργειακό και καταναλωτικό μας μοντέλο είναι υπεύθυνο για όλα τα περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη με κυρίαρχα τη μόλυνση και την κλιματική κρίση. Η αλλαγή του λοιπόν είναι επιτακτική και καθόλου εύκολη γι’ αυτό και στην ιστορία μου εμφανίζω τη θεϊκή παρέμβαση»

Γουόλ Στριτ, φιλόδοξοι χρηματιστές, σκιώδη σχέδια, όνειρα… Τι ήταν αυτό που οδήγησε τη σκέψη σας στο Μανχάταν και το κορυφαίο οικονομικό κέντρο του κόσμου;
Καταρχήν όλα όσα γίνονται στον κόσμο έχουν την αφετηρία τους στις ΗΠΑ και το Μανχάταν και μετά πιστεύω ότι η Αμερική είναι μια χώρα που καθορίζεται από την αντίθεση του χρηματιστηριακού κεφαλαίου και του λεγόμενου παραγωγικού καπιταλισμού. Αυτό αποτελεί και τον σκελετό της ιστορίας μου η οποία διαδραματίζεται ανάμεσα στο Μανχάταν και τον κόσμο του χρηματιστηρίου και την Αστόρια, τη γειτονιά των μεταναστών και των ανθρώπων του καθημερινού μόχθου.

Μπορείτε να μας δώσετε μια γεύση του μυθιστορήματός σας με δημοσιογραφική προσέγγιση, δηλαδή τίτλο, υπέρτιτλο και ένα ή δυο υπότιτλους;
Η τελευταία ευκαιρία που είναι ο τίτλος του μυθιστορήματος είναι ουσιαστικά η τελευταία ευκαιρία που έχει ο πολιτισμός μας για να βρει λύση στο ενεργειακό πρόβλημα και στο παράγωγό του την κλιματική κρίση πριν τα αποθέματα σε άνθρακα τελειώσουν – σε 50 με 60 χρόνια θα συμβεί – και πριν ξαναγυρίσουμε στις σπηλιές, όπως χαρακτηριστικά περιγράφεται στη θεωρία του Ρώσου φυσικού Νίκολας Καρντάσεφ.

Τζος Χάζαρτ, πετυχημένος χρηματιστής και κεντρικός ήρωάς σας. Ονειρεύεται μια ζωή απλή «μακριά από τη διαφθορά και την απληστία». Μιλήστε μας για τον πρωταγωνιστή της ιστορίας σας.
Ο Τζος Χάζαρντ είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση γκόλντεν μπόϊ που ενώ έχει ασπαστεί πλήρως τις αρχές και τις μη αξίες του κόσμου της γουόλ στρήτ ξαφνικά συνειδητοποιεί ότι όλα αποτελούν μια φενάκη, μια πλάνη και ότι τόσο ο ίδιος όσο και το υπόλοιπο οικοδόμημα υπάρχουν για να παίζουν το παιχνίδι ενός μηχανισμού που έχει άλλες βλέψεις για την ανθρωπότητα. Ένα λαχείο και μια εφημερίδα που δεν θα έπρεπε να υπάρχει τον συγκλονίζουν και μέσα από τη γνωριμία του με μια γοητευτική αλλά τελείως διαφορετική από αυτόν φουρνάρισσα της Αστόρια θα εγκαταλείψει τον κόσμο του και θα περάσει στην άλλη πλευρά χωρίς όμως να ξέρει τι τον περιμένει.

Από τη μια η κλίμακα του ρώσου φυσικού Νικολάι Καρντάσεφ, που κατατάσσει έναν πολιτισμό σύμφωνα με την ενέργεια που είναι σε θέση να καταναλώνει και από την άλλη ο Μίτσιο Κάκου, που εκτιμά πως οι άνθρωποι θα έχουν επαφή με εξωγήινους το αργότερο μέχρι το 2100. Εξηγείστε μας πώς ο ήρωάς σας θα βρεθεί ανάμεσα σ’ αυτές τις θεωρίες.
Ο Ιάπωνας φυσικός Μίτσιο Κάκου είναι από τους επιστήμονες που έχουν υιοθετήσει τη θεωρία Καρντάσεφ και μάλιστα την έχει επεκτείνει με την 4η κλίμακα περί υπερσυμπαντικού πολιτισμού. Ο ήρωάς μας όπως και άλλοι ήρωες της Αστόρια δεν έχουν ιδέα για αυτές τις θεωρίες και τα μαθαίνει όλα όταν γίνονται οι αποκαλύψεις για την πραγματική ταυτότητα του παλαιοπώλη. Και φυσικά μένει κι αυτός άναυδος με ό,τι συμβαίνει καθώς και με τις αποκαλύψεις για την ταυτότητα του πρώην αφεντικού του στη Νόρτον.

Η ζωή του θα μπει σε άλλα μονοπάτια όταν θα γνωρίσει ένα μυστηριώδη παλαιοπώλη. Μιλήστε μας για τις συνθήκες αυτής της γνωριμίας.
Η γνωριμία του με τον παλαιοπώλη Ελάϊα γίνεται επεισοδιακά και χωρίς να ξέρει ο ίδιος ότι όλα γίνονται βάση ενός σχεδίου προκειμένου να έρθει σε επαφή με τη Μαίρη και να αποτελέσει το άλλο σκέλος της οικογένειας που θα υλοποιήσει το κύριο μέρος της τελικής λύσης για την ανθρωπότητα.

Και δεν είναι μόνο αυτός ο άντρας που θα παίξει καταλυτικό ρόλο στη ζωή του Τζος Χάζαρτ. Είναι και μια εφημερίδα «που δε θα έπρεπε να υπάρχει», διαβάζω. Ο λόγος;
Η εφημερίδα που βρίσκει «τυχαία» σε ένα πάρκο ο Τζος είναι της επόμενης εβδομάδας και εκεί βρίσκει και τον αριθμό του κερδισμένου λαχείου… όμως ας αφήσουμε να έχει και λίγο μυστήριο, μην τα πούμε όλα.

Χρώμα στην περιπετειώδη ζωή του, θα δώσει η Μαίρη, μια καλόκαρδη φουρνάρισσα, η οποία μεγαλώνει μόνη τον γιο της Κρις. Πόσο χώρο και χρόνο δώσατε σ’ αυτή τη σχέση και το ερωτικό στοιχείο στο μυθιστόρημά σας;
Η Μαίρη όχι μόνο θα δώσει χρώμα στη ζωή του αλλά θα του την ανατρέψει τελείως, ενώ όπως θα αποδειχτεί, δεν είναι καθόλου τυχαίο πρόσωπο αλλά κεντρικό αφού ο γιός που μεγαλώνει μόνη της θα δώσει τη λύση στο πρόβλημα.

Οι δυο τους «χωρίς να το ξέρουν, αποτελούν κομμάτια ενός μεγαλεπήβολου σχεδίου». Βεβαίως στην ανάγνωση θα αντιληφθούμε τις διαστάσεις που θα λάβει αυτό το σχέδιο. Αυτό που θα μπορούσατε, ίσως να μας πείτε, για να κρατήσετε αμείωτη την αγωνία μας είναι από πού προέρχεται ο κίνδυνος που τους απειλεί.
Ο κίνδυνος που τους απειλεί προέρχεται από τον ίδιο τον διάβολο που φυσικά – τι διάβολος θα ήταν – επεξεργάζεται την καταστροφή του θεϊκού σχεδίου και έχει ανθρώπινη μορφή ώστε να ξεγελάει τους ανθρώπους.

«… διότι η καθημερινότητά μας είναι το πεδίο σύγκρουσης του Θεού με τους Δαίμονες». Τοποθετηθείτε σ’ αυτή την τελευταία αλλά γεμάτη νόημα πρόταση του οπισθόφυλλου.
Πέρα από τους πραγματικούς δαίμονες που εμφανίζονται και πλαισιώνουν τον αρχηγό τους υπάρχει και η καθημερινή σύγκρουση του καθένα από μας με τον ίδιο μας τον εαυτό και τα διαρκή διλήμματα ανάμεσα στο καλό και στο κακό και αυτό αποκαλώ πεδίο σύγκρουσης του Θεού με τους δαίμονες.

Με μια προσεκτική ανάγνωση βλέπουμε πως στο βιβλίο σας το κεφάλαιο «ενέργεια» παίζει σημαντικό ρόλο. Τι θέλετε να κρατήσουμε ως αναγνώστες από αυτή τη συγγραφική προσέγγιση;
Το ενεργειακό και καταναλωτικό μας μοντέλο είναι υπεύθυνο για όλα τα περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη με κυρίαρχα τη μόλυνση και την κλιματική κρίση. Η αλλαγή του λοιπόν είναι επιτακτική και καθόλου εύκολη γι’ αυτό και στην ιστορία μου εμφανίζω τη θεϊκή παρέμβαση.

«Η στιγμή που πρέπει να ληφθούν δραστικά μέτρα για την αλλαγή του ενεργειακού και καταναλωτικού μας μοντέλου έχει ήδη φθάσει – αν όχι και παρέλθει», γράφετε. Το μυθιστόρημά σας κυκλοφόρησε αρκετούς μήνες πριν τα ακραία καιρικά φαινόμενα στην στον πλανήτη. Μήπως τελικά η στιγμή παρήλθε;
Σαφώς και για το ενεργειακό πρέπει να ληφθούν μέτρα και να αλλάξει… χθες όπως λέμε ενώ για την κλιματική αλλαγή βλέπουμε όλοι πόσο ραγδαία εξελίσσεται με καταστροφικές συνέπειες για όλους και πρώτα για τις πιο αναπτυγμένες χώρες που πίστευαν ότι δεν θα τις άγγιζε. Σε κάθε περίπτωση ουσιαστικά η ώρα μηδέν έχει φτάσει και πρέπει άμεσα να περάσουμε στην κλίμακα 1 προς 2 του Καρντάσεφ αν θέλουμε να επιβιώσουμε ως είδος και πολιτισμός και να μην ξαναγυρίσουμε στις σπηλιές. Ο Θεός ας βάλει το χέρι του γιατί από το ανθρώπινο σύστημα εξουσίας δεν έχουμε να περιμένουμε και πάρα πολλά.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Ο Τζος Χάζαρτ είναι ένας από τους πιο επιτυχημένους χρηματιστές της Γουόλ Στριτ – κι αν τα σκιώδη σχέδια του αφεντικού του πετύχουν, η εταιρεία τους θα γίνει παντοδύναμη κι ο Τζος θα έχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στο τσεπάκι του. Ο Τζος, όμως, έχει άλλα όνειρα για το μέλλον του: µια ζωή πιο απλή, µακριά από τη διαφθορά και την απληστία – µια ζωή όπου δεν θα τον εξουσιάζει η Νόρτον Α.Ε. Το να ξεφύγει όμως, δεν είναι καθόλου εύκολο.
Η λύση θα έλθει από εκεί που δεν το περιμένει, µε τη μορφή ενός µμυστηριώδη παλαιοπώλη και μιας εφημερίδας που δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Στο κυνήγι της ελευθερίας του, ο δρόμος του Τζος θα διασταυρωθεί µε αυτόν της Μαίρης, μιας καλόκαρδης φουρνάρισσας η οποία μεγαλώνει μόνη της τον γιο της, τον Κρις: ένα χαρισματικό παιδί, που στο υπόγειο του σπιτιού τους ανακαλύπτει κάτι πέρα από κάθε φαντασία…
Όσο οι εχθροί τους πλησιάζουν επικίνδυνα, ο Τζος και η Μαίρη θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τα ψέματα και τις αλήθειες τους, και να βρουν το θάρρος να διεκδικήσουν το μέλλον που ονειρεύονται – πριν να είναι πολύ αργά. Οι αποφάσεις τους, όμως, θα καθορίσουν πολύ περισσότερα από όσα φαντάζονται, καθώς χωρίς να το ξέρουν, αποτελούν κομμάτια ενός μεγαλεπήβολου σχεδίου. Γιατί αυτά τα Χριστούγεννα, µια γιγαντιαία σκακιέρα έχει στηθεί στην πόλη της Νέας Υόρκης… και ανάμεσα στους πολυτελείς ουρανοξύστες της Γουόλ Στριτ και τη χιονισμένη φτωχογειτονιά της Αστόρια, ο Θεός και ο Διάβολος ετοιμάζονται να αναμετρηθούν για τη μοίρα του κόσμου.

Βιογραφικό
Ο Γιάννης Παπαµίχος είναι δημοσιογράφος. Γεννήθηκε το 1956 και ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Η κύρια απασχόλησή του είναι στο γραφείο τύπου δημόσιου οργανισμού ενώ κατά καιρούς έχει εργαστεί σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, σε εφημερίδες και περιοδικά είτε ως ρεπόρτερ, είτε ως επιτελικό στέλεχος. Κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής του διαδρομής έχει πάρει συνεντεύξεις από μεγάλους πολιτικούς και καλλιτέχνες, πήρε μέρος σε πολλές δημοσιογραφικές αποστολές τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό ενώ εργάστηκε και ως σύμβουλος επικοινωνίας κορυφαίων πολιτικών.