Συγγραφέας του βιβλίου «Σίβυλλα Ηροφίλη» – Εκδόσεις Ιωλκός

Έρευνα δέκα χρόνων κρύβεται πίσω από τη «Σίβυλλα Ηροφίλη» της Γαβριέλας Κασουλίδου. Μια δύσκολη αναζήτηση πληροφοριών που την έκανε ακόμη πιο επίπονη, το γεγονός πως δεν υπάρχει βιβλίο στα ελληνικά για την ηρωίδα της. Όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας «Βρήκα πολλές αναφορές σε βιβλία από την αρχαιότητα, τόσο των Ελλήνων όσο και των Λατίνων, αλλά και ξένων συγγραφέων. Όπως καταλαβαίνετε ενώ υπήρχαν περιπτώσεις που υπήρχαν κενά στις διηγήσεις που αφορούσαν τη ζωή της, υπήρχαν και αντικρουόμενες αναφορές. Τα έχουν αυτά οι μύθοι. Χρησιμοποιούσα τη λογική για να επιλέξω τις αναφορές που είχαν αληθοφάνεια και εκεί που υπήρχαν κενά ομολογώ ότι ποιητική αδεία χρησιμοποιούσα τη φαντασία μου για να τα συμπληρώσω. Ελπίζω το βιβλίο αυτό να δώσει ένα εφαλτήριο σε αυτούς που αγαπούν τη μυθολογία και να ψάξουν κι άλλο».

  • Σίβυλλα Ηροφίλη. Ποια είναι η ηρωίδα σας, την οποία στον υπότιτλο του βιβλίου σας χαρακτηρίζετε χιλιόχρονη προφήτισσα;
    Η Σίβυλλα Ηροφίλη είναι μια πολύ γνωστή προφήτισσα της αρχαιότητας. Γεννήθηκε στη Μάρπησσο της Τρωάδας, ένα μικρό χωριό στις όχθες του Αηδωνέα ποταμού κάποια χρόνια πριν την άλωση της Τροίας. Η μητέρα της ήταν μια αθάνατη νύμφη των δασών που ζούσε στο βουνό της Τρωάδας την Ίδη. Ο πατέρας της ο μύθος λέει ήταν σιτοφάγος. Ο πατέρας της ερωτεύτηκε τη μάνα της και την έκανε δική του με την βία που είχε σαν αποτέλεσμα η νύμφη να χάσει τη μιλιά και τη φωνή της και να μείνει από τον τρόμο της μουγκή. Φυσικό επόμενο η μάνα να μην θέλει το παιδί και μόλις το γέννησε το άφησε έκθετο στον ναό του Απόλλωνα Σμινθέα στην Άσσο της Τρωάδας όπου το μεγάλωσαν οι ιέρειες και όταν η Ηροφίλλη μπήκε στην εφηβεία έδωσε τον μεγάλο όρκο της παρθενίας στα νερά του ποταμού Στυγός. Από τη στιγμή της σύλληψης της, η μάνα της καταριόταν το παιδί που είχε μέσα στα σπλάχνα της, μα η Γαία η μάνα, η Μεγάλη Μητέρα όλων της έδωσε το χάρισμα της προφητείας. Συνάντησε μια μέρα στο ποτάμι τον Θεό Απόλλωνα τον οποία ερωτεύτηκε αμέσως και αυτός καταλαβαίνοντας τον θαυμασμό της τη ρώτησε τι ήθελε να της δώσει. Τότε η Ηροφίλλη γέμισε τις χούφτες της με άμμο από τον ποταμό, τις σήκωσε ψηλά και ζήτησε να ζήσει τόσα χρόνια όσα και οι κόκκοι της άμμου που κρατούσε. Ο Θεός της έδωσε τη χάρη και άπλωσε τα χέρια του για να εισπράξει το αντίτιμο. Αυτή τότε κατάλαβε, οπισθοχώρησε φοβισμένη και επικαλέσθηκε τον όρκο που είχε δώσει και αρνήθηκε τον έρωτα του Θεού. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ζήσει σχεδόν 1000 χρόνια και παρά τις προσπάθειες της να μην μπορεί να πεθάνει αν δεν τέλειωναν οι κόκκοι της άμμου στην κλεψύδρα της ζωής της.
  • «Δουλειά δεν έχουνε οι ζωντανοί να είναι με τους πεθαμένους» λέει ο λαός, το γράφετε κι εσείς. Τι δουλειά είχε, λοιπόν, ολοζώντανη η Σίβυλλα στον Άδη;
    Η Σίβυλλα μέσα από διάφορες πύλες που οδηγούν στον Άδη, όπως αναφέρει η μυθολογία, στην προσπάθεια της να γίνει αποδεκτή στον Άδη κατερχόταν ζωντανή στον Κάτω Κόσμο. Αυτό το είχε κάνει προηγουμένως ο Ηρακλής που κατέβηκε για να φέρει τον Κέρβερο, ο Ορφέας για να φέρει την αγαπημένη του Ευρυδίκη, και ο Θησέας όταν ερωτεύτηκε την Περσεφόνη.
  • Με την ηρωίδα σας, όπως διαβάζουμε, είχατε μια κοντινή “επαφή”. «Έμεινα αποσβολωμένη να κοιτώ την ξαφνική και ανεξήγητη αυτή παρουσία που στεκότανε εκεί μπροστά μου, ολόρθη, μέσα στο σπίτι μου και με κοιτούσε κατάματα…» Περιγράψτε μας αυτή την περίεργη “συνάντηση”.
    Η Σίβυλλα μου παρουσιάστηκε ένα βράδυ, νωρίς με τη μορφή μιας γυναίκας (περιγράφεται στο βιβλίο) η οποία με κοιτούσε κατάματα αλλά όχι απειλητικά. Δεν ήξερα ποια ήταν ούτε πώς βρέθηκε ούτε τι ήθελε. Αυτό ήταν το έναυσμα για να ψάξω ποια μπορεί να ήταν και τι γύρευε από μένα.
  • Επιλέξατε να γράψετε το βιβλίο σας ως Σίβυλλα χρησιμοποιώντας στην αφήγησή σας το πρώτο πρόσωπο. Είχε μια επιπλέον ευθύνη αυτή η επιλογή;
    Στην ερώτηση σας αν είχε περισσότερη ευθύνη η απάντηση είναι αρνητική και μπορώ να πω ότι μου ήταν πιο εύκολο γιατί για να την καταλάβω καλύτερα, επισκέφθηκα τα μέρη που είχε ζήσει και μπορούσα να αποδώσω καλύτερα τη ζωή της.
  • Ένα μεγάλο μέρος του βιβλίου σας καλύπτει το μυθολογικό ευρετήριο. Και είναι εκείνες οι σελίδες από τις οποίες μας δίνετε σημαντικές πληροφορίες για πρόσωπα της μυθολογίας αλλά και πραγματικούς τόπους. Αυτό σημαίνει πως η «Σίβυλλα Ηροφίλη» κρύβει μέσα της μια επίπονη έρευνα. Πώς κινηθήκατε σ’ αυτή την αναζήτηση του υλικού σας;
    Σε αυτή την έρευνα και τη μελέτη διάβασα πολλά βιβλία (αναφέρονται στη βιβλιογραφία). Χρειάστηκα, δε, 10 χρόνια γιατί πολλές φορές επέστρεψα σε αυτά και τα ξαναδιάβασα. Όσα δεν είχα, τα αγόρασα.
  • Έχετε πει πως αναζητώντας πληροφορίες για την ηρωίδα σας δεν βρήκατε κάποιο άλλο βιβλίο παρά μόνο αναφορές σε αυτήν σε πολλούς συγγραφείς και μάλλον αυτό ακριβώς είναι το στοιχείο που κάνει το βιβλίο σας πολύ ενδιαφέρον. Θεωρείτε πως πλέον υπάρχει μία βάση δεδομένων για τη Σίβυλλα Ηροφίλη, που είναι στη διάθεση εκείνων που αγαπούν τη μυθολογία;
    Είναι γεγονός ότι στα Ελληνικά τουλάχιστον δεν βρήκα να υπάρχει βιβλίο για την Ηροφίλη. Βρήκα πολλές αναφορές σε βιβλία από την αρχαιότητα, τόσο των Ελλήνων όσο και των Λατίνων, αλλά και ξένων συγγραφέων. Όπως καταλαβαίνετε ενώ υπήρχαν περιπτώσεις που υπήρχαν κενά στις διηγήσεις που αφορούσαν τη ζωή της, υπήρχαν και αντικρουόμενες αναφορές. Τα έχουν αυτά οι μύθοι. Χρησιμοποιούσα τη λογική για να επιλέξω τις αναφορές που είχαν αληθοφάνεια και εκεί που υπήρχαν κενά ομολογώ ότι ποιητική αδεία χρησιμοποιούσα τη φαντασία μου για να τα συμπληρώσω. Ελπίζω το βιβλίο αυτό να δώσει ένα εφαλτήριο σε αυτούς που αγαπούν τη μυθολογία και να ψάξουν κι άλλο.
  • Πόσο εύκολη ήταν η διασταύρωση στοιχείων από τις σκόρπιες αναφορές που εντοπίσατε και μελετήσατε και πόσο χρόνο χρειαστήκατε για να βάλετε σκέψεις – πληροφορίες – μυθοπλασία σε μια σειρά ώστε να περάσει στην κρίση των αναγνωστών το βιβλίο σας;
    Νομίζω ότι απάντησα στην προηγούμενη ερώτηση. Όσο για το χρόνο που μου πήρε ήταν περίπου 10 χρόνια. Ελπίζω να μην απογοητεύσω τους αναγνώστες του βιβλίου.
  • Πολλοί θα αναρωτηθούν: Να είναι, άραγε, ο Κάτω Κόσμος όπως τον περιγράφει η ηρωίδα σας; Τι θα τους απαντούσατε ως Σίβυλλα Ηροφίλη;
    Η περιγραφή του Κάτω Κόσμου ήταν ακόμα πιο δύσκολη, παρ’ όλο που αναφορές σε αυτόν υπάρχουν στην Ελληνική Μυθολογία αυτές είναι ως επί το πλείστον αόριστες. Έτσι εδώ άφησα την φαντασία μου να καλπάσει.
  • Προφήτες – προφήτισσες – προφητείες. Υπήρχαν πράγματι και άραγε υπάρχουν σήμερα άνθρωποι που έχουν την ικανότητα να προλέγουν τα μέλλοντα;
    Προφήτες και Προφήτισσες υπήρχαν ανέκαθεν και θα υπάρχουν πάντα. Στην αρχαιότητα ήταν πιο συχνό το φαινόμενο. Θα ρωτήσετε γιατί αυτό. Πιστεύω ότι έχει να κάνει με το γεγονός ότι στις ζωές των ανθρώπων υπήρχε μεγαλύτερη ησυχία. Δεν είναι τυχαίο που οι περισσότεροι προφήτες ήταν ερημίτες ή ζούσαν μακριά από τα εγκόσμια. Δεν ήταν οι ζωές τους όπως σήμερα που υπάρχει ένα ατελείωτο βουητό, μια ατελείωτη φλυαρία και δραστηριότητα. Για να έρθει κανείς σε επαφή με αυτό που αποκαλούμε μέλλον, χρειάζεται να ηρεμήσουμε τον νου χωρίς άναρχες σκέψεις να τον κατακλύζουν και να μπορέσουμε να αυτοσυγκεντρωθούμε. Τότε αν τα καταφέρουμε μπορεί και εμείς να δούμε το μέλλον.
  • Ελληνική μυθολογία. Ένα τεράστιο και ανεξάντλητο κεφάλαιο στο οποίο υποκλίνονται ιστορικοί ερευνητές, σκηνοθέτες, εκδότες. Το θέμα είναι, πως ενώ υπάρχουν σε όλο τον κόσμο άνθρωποι που διψούν να τη διαβάζουν, δε συμβαίνει το ίδιο με τα ελληνόπουλα. Τι θα μπορούσε να κεντρίσει το ενδιαφέρον ώστε να στραφούν σ’ αυτήν τα παιδιά μας;
    Τα Ελληνόπουλα δεν διαβάζουν γενικά βιβλία κι αυτό οφείλεται στο εκπαιδευτικό μας σύστημα που παρασύρει και όλους εμάς. Αντί να δώσει βαρύτητα στη γνώση δίνει βαρύτητα στους βαθμούς και παρασύρει και τα παιδιά και τους γονείς να βάζουν όλη τους την προσπάθεια σε αυτό.
  • Ανάμεσα σε όλα αυτά τα οποία περιλαμβάνει το βιογραφικό σας είναι πως παράλληλα με την εργασία σας ασχοληθήκατε με τις θρησκείες και φιλοσοφίες της Ανατολής. Ποια φιλοσοφία και ποια θρησκεία σας κέντρισε περισσότερο το συγγραφικό ενδιαφέρον;
    Είναι γεγονός ότι και εγώ προερχόμενη από το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα στράφηκα στις αναζητήσεις μου πρώτα στις φιλοσοφίες και τις θρησκείες της Ανατολής που τις μελέτησα για κάποια χρόνια. Μετά στράφηκα στην Ελληνική Φιλοσοφία και την Ελληνική Θρησκεία και την εξέλιξη της μέσα στα χρόνια. Όσον αφορά τη Φιλοσοφία ανακάλυψα ότι οι Αρχαίοι Έλληνες τα έχουν πει όλα και πολύ καλύτερα και πιο κατανοητά. Μακάρι αυτό να μας το δίδασκαν και στα σχολεία γιατί ένιωσα ότι έχασα πολύ χρόνο ψάχνοντας αλλού. Όσο για τη θρησκεία κατάλαβα ότι όπως η συνείδηση του ανθρώπου εξελίσσεται μέσα στον χρόνο έτσι κατανοεί και τη θεότητα ή την υπέρτατη Δύναμη που τον περιβάλλει. Η Ελληνική Μυθολογία περιλαμβάνει και την θρησκεία. Θα ήθελα πολύ χρόνο για να το αναλύσω αυτό και τώρα το θέμα μας είναι η Σίβυλλα Ηροφίλη η οποία παρεμπιπτόντως σημαίνει η αγαπητή της Ήρας.

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Η ιστορία μιας αρχαίας προφήτισσας που έζησε από τα τέλη των Προϊστορικών Χρόνων και λίγο πριν την άλωση της Τροίας, μέχρι και την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, περίπου για μία περίοδο χιλίων ετών. Εξιστορούνται οι περιπλανήσεις της, οι προφητείες της και η απεγνωσμένη προσπάθειά της να συναντήσει, επιτέλους, τον θάνατο. Η υπόθεση βασίζεται στην ελληνική Μυθολογία, καθώς αυτή εφάπτεται της Ιστορίας, και πολλά από τα γεγονότα της αναφέρονται τόσο από μυθογράφους, όσο και από ιστορικούς. Τις προφητείες της ακόμα αναφέρουν και οι Πατέρες της Εκκλησίας, καθώς αυτή προφήτευσε και την έλευση του Ιησού Χριστού. Έτσι, η αφήγηση της ιστορίας εξελίσσεται μεταξύ Μύθου και Ιστορίας και πολλές φορές και μέσα από τη φαντασία της συγγραφέως. Περιγράφονται γεγονότα και μέρη γνωστά κι άγνωστα, αλλά ακόμα και του Κάτω Κόσμου, όπου η Σίβυλλα κατέβαινε πάντα ζωντανή.

Βιογραφικό
Η Γαβριέλλα Κασουλίδου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1946 από Κύπριους γονείς και μετοίκησε στη Λευκωσία το 1950. Μεγάλωσε εκεί και αποφοίτησε το 1963 από το Παγκύπριο Γυμνάσιο Θηλέων Φανερωμένης. Συνέχισε τις σπουδές της στο Λονδίνο στο Middle Temple των Inns of Court, απ’ όπου αποφοίτησε το 1967 ως Barrister at Law. Επέστρεψε στην Κύπρο όπου άσκησε το επάγγελμα της δικηγόρου μέχρι το 1975. Μετά την τουρκική εισβολή ήρθε με την οικογένειά της στην Αθήνα. Εργάστηκε για δύο χρόνια σε δικηγορικό γραφείο στον Πειραιά, στον ναυτιλιακό τομέα του Δικαίου και κατόπιν ίδρυσε ναυτιλιακό γραφείο ως ναυλομεσίτης, με την επωνυμία Saint Sebastian Shipping Co Ltd, το οποίο διατήρησε μέχρι το 2003. Παράλληλα με την εργασία της, ασχολήθηκε με τις θρησκείες και φιλοσοφίες της Ανατολής και με την τεχνική του διαλογισμού και της αυτοσυγκέντρωσης σε καθημερινή βάση. Μελέτησε, επίσης, την ελληνική φιλοσοφία και μυθολογία. Το 2005 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Στο δρόμο για τον ουρανό» (Πύρινος Κόσμος), που αναφέρεται σε μια αυτοβιογραφική εσωτερική πνευματική διαδρομή. Ακολούθησε το «Ένα ταξίδι στο μύθο, στο αιώνιο παρόν» (Πύρινος Κόσμος, 2006), το οποίο είναι διαδρομή στην Κρήτη και τη μυθολογία της. Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα «Οι κήποι των αγγέλων» (Ιωλκός, 2008), το οποίο κυκλοφόρησε και στην Αμερική με τον τίτλο «Angels Gardens» (Eloquent Books, 2009) και «Η μάγισσα του φωτός» (Ιωλκός, 2010). Έκτοτε ασχολήθηκε επισταμένα με τη μελέτη της ελληνικής μυθολογίας και την ιστορία της ανατολικής Μεσογείου και την αλληλοεπίδρασή τους στην εξέλιξη της ιστορίας τους με αποτέλεσμα το παρόν βιβλίο. Το 2020 κέρδισε το Α’ Βραβείο Νεανικού Διηγήματος σε διαγωνισμό της Unesco Eλλάδας με την «Ιστορία ενός μικρού Τελχίνα».