Ένας ιδιοφυής συνδυασμός: από Το Άρωμα του Πάτρικ Ζίσκιντ στη Σιωπή των Αμνών του Τόμας Χάρις

Μια τολμηρή, πρωτότυπη και υποβλητική ιστορία που προκαλεί τον αναγνώστη να βυθιστεί στις σελίδες της.

«Φαντάσου, να ήταν όλος ο κόσμος βιβλία».
«Θα ήταν φρικτό, έτσι δεν είναι; Τόσο φρικτό όσο και να μην υπήρχαν καθόλου βιβλία. Ο κόσμος ζει στη χαραμάδα που μένει ανοιχτή ανάμεσα στα βιβλία».

«Τα βιβλία δεν μας χρειάζονται. Εμείς τα χρειαζόμαστε για να επιβιώσουμε. Όμως τα βιβλία ζουν τη δική τους ζωή στις βιβλιοθήκες ακόμα και δίχως να τα διαβάσει ποτέ κανείς. Ουσιαστικά εμείς είμαστε μόνο περαστικοί απ’ τη ζωή των βιβλίων, και αν μείνουμε παραπάνω, τα ενοχλούμε».

Ίσως ένα από τα πιο ανατριχιαστικά μυθιστορήματα που έχω διαβάσει ποτέ, όχι μόνο λόγω της ιδιαίτερης σχέσης του ήρωα με τα βιβλία και τον τρόπο που επέλεγε να τα κατακτήσει, αλλά κυρίως, λόγω της μη κατανοητής αυτής παράνοιας, που ο αναγνώστης αδυνατεί να συλλάβει το μέγεθός της. Θυμίζει πολύ τον ιδιαίτερο ήρωα του Πάτρικ Ζισκίντ στο Άρωμα, αναδεικνύει όλους τους τρόπους που κάποιος μπορεί να επινοήσει προκειμένου να ικανοποιήσει το πάθος του και συγχρόνως καταγράφει έναν εκπληκτικό αριθμό χιλιάδων τίτλων που έχουν μείνει στην Ιστορία, συγγραφέων που άφησαν το στίγμα τους και επηρέασαν γενιές και γενιές.
Αν και πρωτοεμφανιζόμενος ο Γκούναρ Κάιζερ, δείχνει με το εμβληματικό πρωτόλειο έργο του, ότι μελέτησε βαθιά τη σχέση των βιβλιόφιλων ανά τους αιώνες με τα βιβλία. Και όχι τόσο για το περιεχόμενο των λέξεων, όσο για την εμφάνιση κλασικών έργων, τον τρόπο που το μάτι του ειδικού έπεφτε στο εξώφυλλό τους, τον τρόπο τοποθέτησης των γραμμάτων μέσα στις σελίδες.
Πώς είναι δυνατόν ένας άνθρωπος να έχει τόσο μεγάλο πάθος με τα βιβλία από πολύ μικρή ηλικία και να καταφέρνει με κάθε θεμιτό και αθέμιτο τρόπο να αποκτάει αυτό που έβαζε στόχο; Ο Γιόζεφ Άιζενστάιν ήταν ένας δανδής, ένας αριστοκράτης που όλοι πίστευαν ότι τον ήξεραν, αλλά κανένας ουσιαστικά δεν γνώριζε απολύτως τίποτε για τον ίδιο, πόσο μάλλον για το σκοτεινό παρελθόν του. Θα περάσει ένα καλοκαίρι με τον νεαρό Τζόναθαν, όπου θα τον μυήσει στην τέχνη του έρωτα και των βιβλίων. Θα τον παρασύρει σε σκοτεινές κρύπτες βιβλίων, θα του μάθει να αναγνωρίζει τις διαφορές ανάμεσα στο καθένα που αγγίζει, στην αίσθηση που του αφήνει, στο άρωμα που αναδεικνύουν, στο τι υπάρχει κάτω από το δέρμα τους…
Θα χρειαστεί να περάσουν είκοσι ολόκληρα χρόνια, ώσπου ο Τζόναθαν να αντιληφθεί ποιος πραγματικά ήταν ο αλλοτινός φίλος του, εκείνος που όπως ξαφνικά εμφανίστηκε στη ζωή του, έτσι ξαφνικά και τον εγκατέλειψε. Θα κρατήσει στα χέρια του το βιβλίο που εκείνος έγραψε, το ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΡΜΑ, ένα μυθιστόρημα που θα ήθελε ο ίδιος να είχε γράψει και θα κατανοήσει όλα τα σκοτεινά σημεία της σχέσης τους, των κινήσεών του, τις υποψίες που από αβάσιμες γίνονται κάτι παραπάνω από αποδείξεις για τις πράξεις και τα έργα του.
Ο αναγνώστης θα μυηθεί στον τρόπο που φτιάχνονταν τα βιβλία από ανθρώπους με μεράκι, θα κάνει ένα μεγάλο πέρασμα από τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’60 αλλά και του Βερολίνου της δεκαετίας του ’30, μιας σκοτεινής εποχής για τους Εβραίους κυρίως, αλλά και για ολόκληρο τον κόσμο στη συνέχεια και θα φτάσει μέχρι την εποχή της πτώσης του Τείχους, όπου θα πάρει τις απαντήσεις σε πολλά ερωτήματά του. Όμως τα κυριότερα ερωτήματα, το βάθος της ψυχής του ανεξιχνίαστου Γιόζεφ Άιζεντσάιν είναι αδύνατο να το συλλάβει ο ανθρώπινος νους.
Το σίγουρο είναι πάντως, ότι θα απολαύσετε ένα μυθιστόρημα που αναφέρεται σε χιλιάδες άλλα μυθιστορήματα, σαν ένα βιβλίο μέσα σε πολλά άλλα βιβλία και θα κοιτάξετε με διαφορετικό μάτι τη δική σας βιβλιοθήκη κάθε φορά που θα πιάνετε στα χέρια σας ένα αντίτυπο, ειδικά αν είναι καλυμμένο με… δέρμα!

image description

Νέα Υόρκη, τέλος της δεκαετίας του ’60. Ο σπουδαστής λογοτεχνίας Τζόναθαν Ρόζεν γνωρίζει τον βιβλιόφιλο δανδή Γιόζεφ Άιζενσταϊν. Μέσω του μυστηριώδους αυτού μεσήλικα, ο άβγαλτος νεαρός δεν θα έρθει μόνο σε επαφή με τον κόσμο της τέχνης και του πνεύματος, αλλά θα διδαχτεί επίσης την τέχνη της ερωτικής αποπλάνησης –και εκείνες οι φωτεινές μέρες θα σηματοδοτήσουν την ενηλικίωσή του. Με το πέρασμα του χρόνου, ο Τζόναθαν αρχίζει να υποψιάζεται ότι πίσω από τη βιτρίνα του μέντορά του κρύβεται ένα φοβερό μυστικό. Αυτή η υποψία όμως δεν θα γίνει βεβαιότητα, παρά μόνο δύο δεκαετίες αργότερα… Μια ιστορία που παρασύρει τον αναγνώστη στον σκοτεινό κόσμο των βιβλίων, ταξιδεύοντάς τον από τη Νέα Υόρκη του ’69 στο Βερολίνο και από την εποχή του Μεσοπολέμου στην πτώση του Τείχους.


Είπαν για το βιβλίο:
«Με το πρώτο του μυθιστόρημα, Κάτω από το δέρμα, o Gunnar Kaiser δείχνει τη λογοτεχνική του δεινότητα και ξυπνά στον αναγνώστη μνήμες από τα μεγαλύτερα διεθνή best seller. Το βιβλίο του είναι μεγαλειώδες και μελετημένο όπως Το όνομα του ρόδου του Ουμπέρτο Έκο, ανατριχιαστικά ελκυστικό όπως Το άρωμα του Πάτρικ Ζίσκιντ, ανυπότακτο στη γραφή σαν Το σύνδρομο Πορτνόι του Φίλιπ Ροθ
Wiener Zeitung
«Ένα βιβλίο που ξεχειλίζει από βιβλία, αισθησιασμό, εμμονές, έγκλημα, Ιστορία και ιστορίες. Το ντεμπούτο του Gunnar Kaiser είναι ταυτόχρονα σκληρό θρίλερ, ιστορία ενηλικίωσης, ταξίδι στον χρόνο, βαθιά υπόκλιση μπροστά στο τυπωμένο χαρτί –και δεν ενδείκνυται για ευαίσθητες ψυχές.»
Welt am Sonntag
«Στο πρώτο μυθιστόρημα του Gunnar Kaiser, ένας βιβλιόφιλος μετατρέπεται σε δολοφόνο. Το Κάτω από το δέρμα πραγματεύεται ένα φονικό πάθος, αλλά, προπάντων, αποτελεί ευλαβική υπόκλιση μπροστά στον θαυμαστό κόσμο των βιβλίων και τη ζωή, που θα ήταν τόσο φτωχή χωρίς αυτά.»
Berliner Zeitung

Ο Γκούναρ Κάιζερ γεννήθηκε στην Κολωνία το 1976. Διδάσκει Γερμανική Γλώσσα και Φιλοσοφία, και διαχειρίζεται το Blog Philosophisch leben καθώς και το κανάλι KaiserTV στο YouTube. Διηγήματα και ποιήματά του έχουν δημοσιευτεί σε έγκριτα λογοτεχνικά περιοδικά και ανθολογίες. Το βιβλίο Κάτω από το δέρμα, που έχει χαρακτηριστεί ως «φιλοσοφικό θρίλερ» είναι το πρώτο του μυθιστόρημα και πρόκειται να εκδοθεί στην Ιταλία, την Τουρκία, την Αργεντινή, την Ισπανία, τη Γαλλία και την Πολωνία.