Συγγραφέας του βιβλίου «Η μοίρα της ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ» – Εκδόσεις «Ψυχογιός»

Ο νόστος και η άφθαρτη αγάπη που δοκιμάζεται αλλά στο τέλος επικρατεί, είναι οι κεντρικοί άξονες στους οποίους βασίστηκε το νέο βιβλίο της Ιφιγένειας Τέκου. Ούτε ο Οδυσσέας, ούτε η Πηνελόπη που θα αργήσει να πάρει τον ρόλο της στο μυθιστόρημα, αλλά ούτε και η Ιθάκη που φιλοξενεί τους ήρωές της επιλέχτηκαν τυχαία. Όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας, τα θεμέλια της γλυκιάς ιστορίας του Οδυσσέα και της Γαλάτειας είχαν μπει από τότε που διδάχτηκε την Οδύσσεια και γνώρισε την αναλλοίωτη στο πέρασμα των χρόνων αγάπη. Ένας ακόμη χαρακτήρας που σίγουρα θα μείνει στο μυαλό του αναγνώστη είναι η ιδιαίτερη προσωπικότητα της γιαγιάς Ευρύκλειας, που σε πολλά σημεία θα μας αναγκάσει να διαβάσουμε ξανά και ξανά όσα έχει να πει στην αγαπημένη της εγγονή.

Αρχές της δεκαετίας του 1900 και ακολουθώντας τα βήματα και «τη μοίρα της Πηνελόπης» φθάνουμε στην όμορφη Ιθάκη, όπου θα συναντήσουμε τη Γαλάτεια και τον Οδυσσέα. Μιλήστε μας για τους πρωταγωνιστές σας.
Οι ήρωες του βιβλίου μου παρόλο που τοποθετήθηκαν χρονικά στον προηγούμενο αιώνα, θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελούν χαρακτήρες της σύγχρονης εποχής. Είναι άνθρωποι που κάνουν όνειρα και μοχθούν για ένα καλύτερο αύριο, ακολουθούν τον δρόμο της ξενιτιάς όταν παραστεί λόγος, μισούν τον πόλεμο και τις συνέπειές του, επιθυμούν διακαώς να αγαπήσουν και να αγαπηθούν… έστω και με διαφορετικό τρόπο, άλλοι φτάνουν σε σημείο αυτοθυσίας για να βοηθήσουν όσους έχουν ανάγκη κι άλλοι κρίνουν τους γύρω τους επιπόλαια και με κακεντρέχεια, κάποιοι βλέπουν την πραγματικότητα ως έχει και κάποιοι αποδεικνύονται ικανοί να διαπερνούν το τείχος της πραγματικότητας βλέποντας μακρύτερα… πολύ μακρύτερα.

Πόσο συμβολική ήταν από εσάς η επιλογή της Ιθάκης;
Το όμορφο νησί της Ιθάκης δεν επιλέχτηκε τυχαία ως ο τόπος που θα φιλοξενούσε τους νέους μου ήρωες. Τα θεμέλια για την ιστορία είχαν μπει από τότε που είχα διδαχτεί ως μαθήτρια του Γυμνασίου την Οδύσσεια. Θυμάμαι πόσο με είχαν εντυπωσιάσει οι περιπέτειες του Οδυσσέα μέχρι να επιστρέψει επιτέλους στο νησί του, αλλά και η αγάπη που μοιραζόταν με την Πηνελόπη και παρέμενε αναλλοίωτη στο πέρασμα των χρόνων παρά τα διαρκή εμπόδια που συναντούσαν. Δύο ήταν συνεπώς οι κεντρικοί άξονες στους οποίους βασίστηκε «Η μοίρα της Πηνελόπης»: Ο νόστος, ο ψυχικός πόνος δηλαδή που γεννά η λαχτάρα της επιστροφής στην πατρίδα και η άφθαρτη αγάπη που δοκιμάζεται αλλά στο τέλος επικρατεί.

Η Γαλάτεια περίμενε τα πάντα από τον Οδυσσέα. Γάμο, παιδιά, ένα σπιτικό γεμάτο αγάπη. Εκείνος πάλι ήθελε να φύγει από το νησί, να εξερευνήσει τον κόσμο, να ανοίξει το μυαλό του να δοκιμάσει… Ποιον από τους δυο χαρακτήρες πιστεύετε θα νιώσουμε πιο κοντά μας;
Η Γαλάτεια και ο Οδυσσέας δεν ξεφεύγουν από το αντρικό και γυναικείο πρότυπο που κυριαρχούσε και εν μέρει κυριαρχεί ακόμα στις κοινωνίες των ανθρώπων. Τα θηλυκά ονειρεύονται να παντρευτούν και να δημιουργήσουν οικογένεια, ενώ τα αρσενικά επιθυμούν να βγουν έξω στον σκληρό και δύσκολο κόσμο και να παλέψουν με τα ‘τέρατα’ που θα εμφανιστούν στο δρόμο τους αποδεικνύοντας στους εαυτούς τους αλλά και στους γύρω τους ότι μπορούν. Νομίζω πως και οι δύο χαρακτήρες θα αγγίξουν εξίσου τον αναγνώστη προσφέροντάς του δύο μισά που στην ουσία κάνουν ένα ολόκληρο.

Ο Οδυσσέας την αγαπούσε και την πρόσεχε σαν τη μικρή του αδελφή. Εκείνη όμως του ζητά να μην την αποκαλεί μικρή “και πριν προλάβει να μετανιώσει για την παράτολμη διαταγή που της έδινε η καρδιά της, χώθηκε στην αγκαλιά του και τον φίλησε“. Ιδιαίτερα τολμηρή για την εποχή της, έτσι δεν είναι;
Ο νεανικός έρωτας είναι εξ’ορισμού αυθόρμητος ανεξάρτητα από την εποχή. Κάποιοι μάλιστα συγκρίνουν τα συμπτώματά του με εκείνα της τρέλας. Μπροστά στη Γαλάτεια ανοίγονταν δύο προοπτικές όταν κατάλαβε τα αισθήματα που έτρεφε για τον Οδυσσέα. Ή έπρεπε να μαραζώνει σιωπηλά βιώνοντας έναν μονόπλευρο πλατωνικό έρωτα ή να ξεκαθαρίσει μια και καλή το τοπίο. Προτίμησε να κάνει το δεύτερο. Μια αρνητική απάντηση είναι πολλές φορές καλύτερη από το να μην ξέρεις.

Η αγάπη και η προσμονή της Γαλάτειας, βαδίζουν πλάι με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής εκείνης. Γεγονότα που αναζητήσατε σε ιστορικά βιβλία ή εμπιστευτήκατε την ηλεκτρονική αναζήτηση;
Όλα τα ιστορικά γεγονότα που αναφέρονται στο βιβλίο μου προέκυψαν από μια εκ βαθέων έρευνα που στηρίχτηκε πρωτίστως σε ιστορικά και λαογραφικά βιβλία και δευτερευόντως στο διαδίκτυο.

Η γιαγιά Ευρύκλεια που στο χωριό την αποκαλούν μάγισσα έχει πολλή έντονη παρουσία σ’ ένα μεγάλο μέρος του μυθιστορήματός σας. Είχατε κατά νου κάποια τέτοια προσωπικότητα ή είναι καθαρά αποτέλεσμα της μυθοπλασίας;
Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και η προσωπικότητα της χαρισματικής Ευρύκλειας ήταν αποτέλεσμα μυθοπλασίας μολονότι δεν την είχα φανταστεί ακριβώς έτσι όταν σχεδίαζα τον σκελετό του βιβλίου. Στην πορεία κι ενώ άρχισα να γράφω, η παραδοσιακή γιαγιά που είχα σκεφτεί αρχικά, πήρε σάρκα και οστά καθοδηγώντας με ως την ολοκληρωτική μεταμόρφωσή της σε μια δυναμική, διορατική και προικισμένη γυναίκα.

Κάθε κουβέντα της γιαγιάς κρύβει σοφία, εμπειρία, ίσως και μυστήριο. Θα μείνω στα λόγια της: «Δεν είμαστε όλοι δυνατοί, κορίτσι μου. Δεν αντέχουν όλοι το στέγνωμα της αγάπης…», που με άγγιξαν. Έγινε το ίδιο και με τους αναγνώστες σας; Τους άγγιξε η «Μοίρα της Πηνελόπης»; Τι σας έγραψαν;
Νιώθω ευτυχής γιατί τα μηνύματα που λαμβάνω καθημερινά από αναγνώστες, κυρίως μέσω των Μ.Κ.Δ., αποδεικνύουν πως αγκάλιασαν το βιβλίο μου. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για έναν δημιουργό να αισθάνεται πως το πνευματικό του παιδί τυγχάνει αποδοχής.

Η Γαλάτεια σκέφτεται τη συμβουλή της γιαγιάς να φύγει στην Αμερική. Μιλήστε μας για τον σκοπό αυτού του ταξιδιού, που για πολλές νεαρές ήταν όνειρο ζωής εκείνα το χρόνια.
Η Αμερική ως προορισμός ήταν το όνειρο πολλών κατοίκων των νησιών εκείνη την εποχή καθώς αναζητούσαν μια καλύτερη τύχη. Ασφαλώς για τους περισσότερους από αυτούς τους μετανάστες που κατόρθωναν έπειτα από πολυήμερο ταξίδι κάτω από δύσκολες συνθήκες (ειδικά για όσους βρίσκονταν στη γ’ θέση), να αντικρίσουν για πρώτη φορά το περίφημο Άγαλμα της Ελευθερίας η ζωή μόνο ρόδινη δεν ήταν. Τα αφεντικά εκμεταλλεύονταν την ανάγκη τους για δουλειά και τους εξαντλούσαν πληρώνοντάς τους ελάχιστα χρήματα, ενώ οι ντόπιοι τους κοιτούσαν με μισό μάτι. Για τις γυναίκες που επιθυμούσαν να επιχειρήσουν μονάχες τους το ταξίδι ήταν ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα. Δεν γίνονταν δεκτές αν δεν συνοδεύονταν από κάποιον άντρα, σύζυγο ή αδελφό, εκτός κι αν είχαν εξασφαλίσει Αμερικανό γαμπρό που θα τις συντηρούσε. Ο γάμος λοιπόν ήταν μονόδρομος καμιά φορά.

Τη Γαλάτεια περιμένει μια ζωή με πολλές – πολλές εκπλήξεις, που θα μπλεχτεί σαν κουβάρι με πολλούς κόμπους όπως γράφετε. Είναι έτοιμη να την αντιμετωπίσει;
Κανένας άνθρωπος δεν νιώθει πραγματικά έτοιμος να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες που θα συναντήσει στο διάβα του. Απλά το κάνει. Όσο πιο αποτελεσματικά μπορεί. Η Γαλάτεια, συγκεκριμένα, διαθέτει απίστευτη εσωτερική δύναμη. Φορτωμένη με τα βαρίδια της ζωής από πολύ νωρίς, έμαθε γρηγορότερα και καλύτερα να προσαρμόζει τις προσδοκίες της.

Ένα εξίσου σημαντικό πρόσωπο στο μυθιστόρημά σας είναι ο Άγγελος, που η πλειοψηφία των αναγνωστών σίγουρα θα συμπαθήσει. Ποιο είναι το πιο δυνατό στοιχείο αυτής της προσωπικότητας;
Τον Άγγελο θα τον χαρακτήριζα ως «ήρεμη δύναμη». Ενώ είναι ένας πολύ δραστήριος και επιτυχημένος επιχειρηματίας που έχει κατορθώσει να συγκεντρώσει μεγάλο πλούτο στο πέρασμα των χρόνων, ωστόσο καταφέρνει να διατηρεί αλώβητη την ανθρωπιά και την καλοσύνη του. Αυτά τα χαρακτηριστικά του είναι που θα αποτελέσουν άλλωστε κοινό τόπο με τη Γαλάτεια σπρώχνοντάς τους προς την φιλανθρωπία.

«Αν κάτι μ’ έμαθε η ζωή είναι πως όλα θα γίνουν όπως είναι να γίνουν ό,τι κι αν κάνουμε. Μα ακόμα κι αν δεν είναι έτσι και μερικά πράγματα εξαρτώνται από εμάς, υπάρχει και ένα όριο στην προσπάθεια που θα καταβάλουμε». Λόγια της Γαλάτειας και ίσως κάτι ακόμη που πρέπει να κρατήσουμε από την ιστορία της. Τι λέτε;
Τα λόγια αυτά της Γαλάτειας αποτελούν το απόσταγμα της σοφίας και των εμπειριών που έχει συγκεντρώσει όσα χρόνια ζει και τα καταθέτει δίχως ίχνος απαισιοδοξίας, όταν πια θα έχει σχεδόν φτάσει στον προορισμό της. Πρόκειται για μια ηρωίδα που δεν καταθέτει τα όπλα και μάχεται για το καλό το δικό της και των συνανθρώπων της, ωστόσο κατανοεί πως ακόμα κι όταν κάνεις τα πάντα… πάλι μπορεί να μην είναι αρκετά.

Έχετε γράψει συνολικά οκτώ μυθιστορήματα ανάμεσα στα οποία και 2 βιβλία που απευθύνονται σε εφήβους. Είναι ειδικό κοινό οι έφηβοι; Πώς μπορεί να προσεγγίσει ο συγγραφέας τις αναζητήσεις τους;
Πράγματι είναι ειδικό κοινό οι έφηβοι αφού ανήκουν στην κατηγορία εκείνη του αναγνωστικού κοινού που διαβάζει από λίγο έως καθόλου και άρα υπό αυτή και μόνο την έννοια, η προσέλκυσή τους στη λογοτεχνία αποτελεί πρόκληση για κάθε δημιουργό, ωστόσο θα ήταν μεγάλο λάθος να τους θεωρήσουμε ‘χαμένη’ υπόθεση. Αυτοί οι γλυκοί και υπερόχοι έφηβοι…! Είναι ανήσυχοι, απαιτητικοί, χάνουν εύκολα το ενδιαφέρον τους για οτιδήποτε τους συγκλόνισε αρχικά και βρίσκονται εγκλωβισμένοι στο κατώφλι προς την ενηλικίωση μέσα σε ένα σώμα που δεν είναι ούτε παιδικό αλλά ούτε ακριβώς ενήλικο, όπως εξάλλου ήταν ο καθένας από εμάς στην ηλικία τους, όμως αξίζει όσο τίποτα άλλο η προσπάθεια του συγγραφέα να τους κατακτήσει.

Κάνετε επίσης ιδιαίτερα μαθήματα σε παιδιά. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα παιδί που θα σας ζητούσε βοήθεια ώστε να γίνει κι εκείνο συγγραφέας;
Μου αρέσει να επικοινωνώ με τα παιδιά, να μοιραζόμαστε σκέψεις και να αφουγκράζομαι τους φόβους και τις αγωνίες τους. Μέσα από τη συχνή επαφή μαζί τους, έχω διαπιστώσει ότι οι παιδικές ψυχές είναι εύθραυστες και ‘μαυρίζουν’ εύκολα από την απογοήτευση, οπότε το πρώτο πράγμα που θα έλεγα σε ένα παιδί που θέλει να γίνει συγγραφέας είναι: Αν το θέλεις πολύ, τότε πρέπει οπωσδήποτε να το κάνεις κι αν αφιερώσεις αγάπη, ενέργεια και προσήλωση σε αυτό, σίγουρα θα τα καταφέρεις. Για μένα προσωπικά, το πόσο πολύ θέλεις κάτι είναι που κάνει τη διαφορά και σε βοηθάει να ξεπεράσεις τους υφάλους που θα συναντήσεις στο δρόμο σου.

Παρατηρώντας πως υπάρχουν χρονικές περίοδοι που ακόμη και δυο βιβλία έχουν την υπογραφή σας μέσα σ’ ένα χρόνο, να περιμένουμε σύντομα το επόμενο;
Είναι γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της συγγραφής και έκδοσης των μυθιστορημάτων μου, ένιωσα την ανάγκη να δοκιμαστώ σε άλλα είδη απευθυνόμενη σε διαφορετικό κοινό. Έτσι λοιπόν προέκυψαν τα δύο εφηβικά μυθιστορήματα και η συλλογή διηγημάτων που κυκλοφόρησαν ενδιάμεσα. Πιστεύω ότι ο συγγραφέας οφείλει στον εαυτό του αλλά και στο κοινό του να μην ακολουθεί κάποια μανιέρα, αλλά να ρισκάρει, να δοκιμάζει και να δοκιμάζεται. Δεν υπάρχει κάτι πρόσθετο στα σκαριά για το πολύ προσεχές διάστημα πέρα από τα μυθιστορήματα στα οποία έχω αφιερωθεί, όμως είμαι ανοιχτή στο αναπάντεχο της ζωής όταν είναι ευχάριστο.

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Οι συγχωριανοί της την αποκαλούσαν «η εγγονή της μάγισσας», ο παπάς τη βάπτισε Γαλάτεια και οι Μοίρες είχαν άλλο όνομα ορισμένο για αυτήν. Μονάχα ως Πηνελόπη ήταν γραφτό να ζήσει στο πλευρό του αγαπημένου της Οδυσσέα και κοντά του να βρει την ευτυχία, διαφορετικά ο έρωτάς τους θα ήταν για πάντα καταραμένος.

Μετά τον θάνατο της γιαγιάς της, η Γαλάτεια αναγκάστηκε να αφήσει πίσω της την Ιθάκη και να κάνει ένα νέο ξεκίνημα στην Αμερική ως σύζυγος του καλόκαρδου μα αινιγματικού Άγγελου. Η οικονομική του κατάσταση και η γενναιοδωρία του της επέτρεψαν να βοηθήσει τους φτωχούς και τους αρρώστους –συχνά με αυταπάρνηση– όπως ακριβώς την είχε διδάξει η γιαγιά της. Ο Οδυσσέας, από την άλλη, γνώρισε τη φρίκη του πολέμου παλεύοντας καθημερινά με τη συνείδησή του. Σημαντικά ιστορικά γεγονότα σημάδεψαν στις αρχές του εικοστού αιώνα την Ελλάδα αλλά και ολόκληρο τον κόσμο, γκρεμίζοντας τόσο στη Γαλάτεια όσο και στον Οδυσσέα κάθε ελπίδα για επιστροφή στο νησί. Τίποτα όμως δεν μπορεί να εναντιωθεί στο μεγαλείο της αληθινής αγάπης, ούτε καν οι Μοίρες.

Μια ιστορία που θα μπορούσε να είναι αληθινή. Ένας ανεπανάληπτος έρωτας που μάχεται με θεούς και δαίμονες για να νικήσει.

Βιογραφικό
Η Ιφιγένεια Τέκου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε γαλλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και πήρε μεταπτυχιακό τίτλο από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Εργάστηκε ως διοικητική υπάλληλος για αρκετά χρόνια σε πολυεθνικές εταιρείες, ενώ πλέον κάνει μεταφράσεις και παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα σε παιδιά. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν επίσης τα μυθιστόρημά της ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΦΩΣ και Η ΜΟΙΡΑ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ, καθώς και το βιβλίο της για εφήβους YOLO – ΖΕΙΣ ΜΟΝΑΧΑ ΜΙΑ ΦΟΡΑ.