“Το αγόρι στο χιόνι” είναι το 4ο μυθιστόρημα του Samuel Bjork, το οποίο έρχεται στα χέρια των θαυμαστών του 4 χρόνια μετά την “Κουκουβάγια“, και πάλι από τις Εκδόσεις Διόπτρα, σε μετάφραση Δέσποινας Παπαγρηγοράκη, με ένα εντυπωσιακό και συνάμα μυστηριακό εξώφυλλο.
Μια τετραετής αναμονή λοιπόν, έλαβε τέλος με τον καλύτερο τρόπο, αφού ο Bjork, παίζει έξυπνα όλα του τα δυνατά χαρτιά, και μέσω της νέας περιπέτειας του Χόλγκερ Μουνκ και της Μία Κρούγκερ, μας θυμίζει το γιατί θεωρείται ένας από τους καλύτερους του είδους, παρά τη μικρή του βιβλιογραφία.
Η ιστορία μας μεταφέρει στο 2013, όπου ο Μουνκ και η Μία προσπαθούν να επουλώσουν τις πληγές που τους άφησε η τελευταία τους υπόθεση. Μια διαδικασία ωστόσο που θα σταματήσει με βίαιο τρόπο, αφού η δολοφονία μιας χορεύτριας και το κινηματογραφικό σκηνικό που τη συνοδεύει, συνιστούν έναν γρίφο που εκείνοι, όντας οι καλύτεροι του τμήματος θα κληθούν να λύσουν.
Κατά τη διάρκεια των ερευνών, ένας τζαζίστας κι ένας έφηβος θα βρεθούν νεκροί κάτω από τις ίδιες συνθήκες, καθιστώντας σαφές, πως πρόκειται για τον ίδιο άνθρωπο. Έναν κατά συρροή δολοφόνο. Μάλιστα τα θύματα, δε δείχνουν να σχετίζονται, ζωντανεύοντας έτσι αυτό που η συνεργάτιδα του Μουνκ, Ανέτε Γκούλι περιγράφει ως “τον εφιάλτη των ερευνητών. Έναν δολοφόνο που αφήνει πίσω του τυχαία θύματα“.
Και όσο η ομάδα Μουνκ πηγαίνει από το ένα αδιέξοδο στο άλλο, τόσο η υπόθεση γίνεται ολοένα και πιο προσωπική για τη Μία Κρούγκερ, οδηγώντας το σενάριο στην κλιμάκωσή του και στο αγωνιώδες τέλος.
Για την συναρπαστική γραφή και τους αληθοφανείς διαλόγους του Bjork καμία ρήση δεν ταιριάζει καλύτερα από αυτήν του Άλφρεντ Χίτσκοκ σχετικά με τη διήγηση: “Δεν έχει σημασία η ιστορία, αλλά το πώς τη χειρίζεσαι“. Ο Βjork δε χρησιμοποιεί μονόδρομη αφήγηση. Δεν ξεκινάει από μια αρχή, ώστε να φτάσει σε ένα τέλος. Δε χρησιμοποιεί ούτε flashbacks. O Bjork αρέσκεται στο να φτιάχνει πάζλ. Βάζει πρόσωπα που δεν έχουν αναφερθεί ξανά, να καταλαμβάνουν ένα μικρό κεφάλαιο στη μέση της ιστορίας. Σε κάποιους από αυτούς αφιερώνει λίγες ακόμα σελίδες 5 με 7 κεφάλαια αργότερα. Κάποιους δεν τους αναφέρει ξανά ως το τέλος. Και όπως όλα τα πάζλ, έτσι και τα βιβλία του Bjork, αν αντιμετωπιστούν με υπομονή και περιέργεια, οδηγούν στην ολοκλήρωση μιας ευρύτερης εικόνας του έργου. Βεβαίως στον πυρήνα μιας αστυνομικής ιστορίας βρίσκεται ο “κακός” και αυτός καθορίζει τόσο την εξέλιξη, όσο και την ποιότητα της ιστορίας. Συνειδητά ή όχι, ο Bjork αντικατοπτρίζει τη διάθεση για δημιουργία πάζλ στους κακούς του. Και εκείνοι με τη σειρά τους φτιάχνουν νέα πάζλ, υψηλής δυσκολίας για τον Μουνκ και τη Μία.
Οι όμορφες περιγραφές της Νορβηγίας στο κείμενο, άξιο αναφοράς. Η κανονική ροή και η κλιμακούμενης έντασης πλοκή, καθηλώνουν.
Τέλος να σημειώσουμε, ότι δεν είναι απαραίτητο να έχει διαβάσει κανείς τα προηγούμενα 2 βιβλία του Βjork, προτού καταπιαστεί με “Το αγόρι στο χιόνι“. Ωστόσο μια συνολική ματιά στο έργο του συγγραφέα πάντα βοηθά τους αναγνώστες να κατανοήσουν βαθύτερα τους κεντρικούς χαρακτήρες και την ψυχοσύνθεσή τους.
Είναι βέβαιο ότι τα έργα του Βjork, θα ικανοποιήσουν τους λάτρεις των σκοτεινών ψυχολογικών θρίλερ, των αστυνομικών βιβλίων, των βιβλίων που αφορούν την εμμονή, την βιαιότητα, την ψυχική διαταραχή, τις ουσίες, τον θάνατο. Των βιβλίων με τον ευφάνταστο δολοφόνο και τις εκπληκτικές ανατροπές.
«Χειμώνας 1999.
Ένας ηλικιωμένος άντρας επιστρέφει οδηγώντας στο σπίτι του. Ο δρόμος είναι σκοτεινός και παγωμένος και φαίνεται να είναι ο μόνος που κυκλοφορεί αυτή την ώρα. Ξαφνικά οι προβολείς του αυτοκινήτου θα φωτίσουν κάτι σε μικρή απόσταση μπροστά και θα φρενάρει μανιασμένα. Μερικά εκατοστά από το καπό, βρίσκεται ένα νεαρό αγόρι παγωμένο και σε κατάσταση σοκ.
Φοράει κέρατα ελαφιού στο κεφάλι του.
Απρίλιος 2013. Μια μπαλαρίνα είκοσι ενός χρόνων βρίσκεται άγρια δολοφονημένη, να επιπλέει σε μια ορεινή λίμνη. Στο κοντινό δάσος, οι αστυνομικοί ανακαλύπτουν μια κάμερα σε τρίποδο, στραμμένη προς το σκηνικό του εγκλήματος. Ο φακός της κάμερας έχει χαραγμένο τον αριθμό 4.
Ο ντετέκτιβ Μουνκ θα προσφερθεί να αναλάβει την υπόθεση. Αντίθετα η Μία, κορυφαία ερευνήτρια και συνεργάτιδά του, έχοντας μόλις τελειώσει με την απεξάρτηση έχει έναν και μοναδικό σκοπό: να φροντίσει τον εαυτό της.
Ο δολοφόνος όμως φαίνεται να έχει άλλα σχέδια για εκείνη…
Καθώς τα θύματα αυξάνονται, το σκηνικό κάθε εγκλήματος είναι λίγο διαφορετικό από το προηγούμενο. Παρουσιάζουν όμως απίστευτες ομοιότητες με παλιές υποθέσεις της Μία.
Τα όρια της λογικής της θα δοκιμαστούν, όταν θα δει ένα γνώριμο πρόσωπο στο λεωφορείο. Είναι η αδελφή της η Σίγκρι. Μόνο που αυτό είναι αδύνατον. Έχει το πιστοποιητικό θανάτου που το αποδεικνύει…»
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Samuel Bjork
Samuel Bjork είναι το ψευδώνυμο του Νορβηγού μυθιστοριογράφου, θεατρικού συγγραφέα, εικαστικού και τραγουδοποιού Φρούντε Σάντερ Έιεν (Frode Sander Oien). Ο Έιεν, γεννημένος το 1969, έγραψε το πρώτο του θεατρικό όταν ήταν είκοσι δύο ετών και στη συνέχεια δημοσίευσε δύο μυθιστορήματα –Η καταπληκτική Pepsi Love (2001) και Σπιντ για Πρωινό (2009)– που εγκωμιάστηκαν από τους κριτικούς. Αυτοδίδακτος και αδιάφορος προς τα ΜΜΕ, ο Έιεν έχει επίσης εκδώσει άλλα πέντε θεατρικά έργα, έχει βγάλει έξι μουσικά άλμπουμ, ενώ έχει κάνει και πολλές εκθέσεις σε γκαλερί. Ζει στο Όσλο, μεταφράζοντας, μεταξύ των άλλων, Σαίξπηρ.
Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορούν τα μυθιστορήματα Παγωμένος Άγγελος, που έγινε τεράστια επιτυχία διεθνώς και μεταφράστηκε σε 30 χώρες, H Κουκουβάγια και Το Αγόρι στο Χιόνι.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.