Συγγραφέας του βιβλίου «Το τρίτο λάθος» – Εκδόσεις «Ιωλκός»

Ένα πολύ ενδιαφέρον ταξίδι προς τη χρυσή ισορροπία ανάμεσα στις δυο πλευρές που ο καθένας μας έχει μέσα του, επιχειρεί με το μυθιστόρημά του ο Κωνσταντίνος Μανίκας. Παρακολουθώντας τις ζωές των ηρώων του, θα γνωρίσουμε «από τη μια λαμπερούς ανθρώπους με δυνατή θέληση κι από την άλλη θολές ψυχές με αδύναμη βούληση». Ανάμεσά τους, όπως λέει στο Vivlio-life ο συγγραφέας, «ίσως και άνθρωποι που περνούν τη ζωή τους ανάμεσα στις δυο πλευρές, προσπαθώντας να ισορροπήσουν τα πάθη και τις αγωνίες τους». Αυτό που μένει, τελικά, ως επιμύθιο από τα πεπραγμένα των πρωταγωνιστών του είναι κάτι που, πιστεύω, μας βρίσκει όλους σύμφωνους: «η υπέρβαση των δυσκολιών μπορεί να επιτευχθεί όταν το επιθυμούμε ουσιαστικά κι υπάρχουν γύρω μας άτομα που μας στηρίζουν συναισθηματικά. Η αλληλεγγύη και η αγάπη είναι τα φωτεινά σημάδια στο δρόμο μας για μια καλύτερη ζωή».

Τρίτο λάθος, τρίτος όροφος, τρεις ένοικοι. Κάθε ένοικος και ένα λάθος ή το «τρίτο» του τίτλου σας επιλέχθηκε για κάποιον άλλο λόγο;
Το Τρίτο Λάθος, χρησιμοποιείται ως έμμεση αναφορά στον αυτοκτονικό ιδεασμό, ειδικά τα χρόνια της κρίσης. Δεν αφορά συγκεκριμένες πράξεις των ηρώων αλλά μια σειρά συμπεριφορών κι επιλογών που μας οδηγούν σε συναισθηματικό αδιέξοδο. Το κοινό και των τριών χαρακτήρων είναι ότι έχουν κατοικίσει στο συγκεκριμένο διαμέρισμα του 3ου ορόφου, σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.

Παρατηρώντας το εξώφυλλο και τον τίτλο, αναρωτιέμαι ποια είναι τα δυο προηγούμενα λάθη, πόσο σοβαρά είναι και αν αφορούν και τους τρεις επινοημένους σας ήρωες.
Η διαδρομή μέσω του οποίας καταλήγουμε στην αυτοαναίρεση της προσωπικότητας μας και τις αυτοκτονικές τάσεις, περιγράφει τα κοινά λάθη όλων μας. Οι τρεις κατηγορίες ανθρώπων, όπως τις έχει αποτυπώσει ο Κίρκεγκωρ και αναφέρονται στο έργο μου, αποτυπώνουν αυτά τα στάδια των λαθών. Ο αριθμός “τρία” έχει πολλαπλό, και συχνά συμβολικό ρόλο στο μυθιστόρημα.

Ας γνωρίσουμε, τώρα, τους τρεις ένοικους της αθηναϊκής πολυκατοικίας όπου τους τοποθετήσατε, ξεκινώντας από την Ήβη. Ένα κορίτσι από την επαρχία που όμως συναντά ένα σκοτεινό άνθρωπο. Πόσο σκοτεινό;
Αρκετά. Πρόκειται για έναν άνθρωπο τσιράκι του υποκόσμου με την ευθύνη της προσέλκυσης νέων και φιλόδοξων κοριτσιών, με μεγάλα όνειρα. Ένας αμοραλιστής που “πουλάει” έρωτα κι ελπίδες οδηγώντας την Ήβη στα πρόθυρα της πλήρους καταστροφής.

Ο Θοδωρής «στο απόγειο της κοινωνικής καταξίωσης, βρίσκεται ποδοπατημένος από το τσουνάμι των οικονομικών εξελίξεων». Καθόλου άγνωστος χαρακτήρας σ’ εμάς. Θα μπορούσε να αποφύγει το τσουνάμι;
Αυτή είναι μια ερώτηση που οφείλαμε να κάνουμε όλοι στους εαυτούς μας, την περίοδο της δανεικής ευδαιμονίας. Ο Θοδωρής αποτελεί ένα κλασικό θύμα της οικονομικής κρίσης. Είναι η τυπική περίπτωση, ανθρώπου παρασυρμένου από το χρήμα και την καλοπέραση που ενώ έβλεπε το ναυάγιο να έρχεται, συνέχιζε, όπως πολλοί, να τραγουδά αμέριμνος στο κατάστρωμα του “Τιτανικού” μας. Αν είχε βάλει τις προτεραιότητες του σε μια σειρά και είχε ελέγξει τα κύματα των διαρκώς νέων επιθυμιών, σίγουρα θα είχε περισσότερες ελπίδες, να αποφύγει τη βύθιση και τον αφανισμό, στο βαθμό, βέβαια, που περνούσε από το χέρι του.

Η Θάλεια, ζει στον απόηχο ενός χωρισμού και «επιλέγει να κρυφτεί μες στα σκουπίδια των επιθυμιών της, μέχρι τα βαθιά γεράματα». Πως έγινε η επιλογή της φράσης «σκουπίδια των επιθυμιών της»; Μιλήστε μας γι αυτόν τον ευαίσθητο χαρακτήρα.
Η Θάλεια είναι ένα κορίτσι αστικής οικογένειας της μεταπολεμικής Ελλάδας, που γνωρίζει λίγο πριν την ενηλικίωση έναν έρωτα δίχως αίσιο τέλος κι αποφασίζει να εξαφανιστεί από όλους κι όλα, αρνούμενη τις οικογενειακές ανέσεις. Την βρίσκουμε, δεκαετίες μετά, ως ένοικο της πολυκατοικίας, όντας πλέον μια ρακοσυλλέκτρια. Είναι μια γυναίκα που δεν προδίδει ποτέ τις αξίες της κι επιμένει να ακολουθεί το μοναχικό της δρόμο ως το τραγικό της τέλος.

Δυο γυναίκες και ένας άντρας, λοιπόν, στα χρόνια της κρίσης. Θα μπορούσατε να είστε εσείς ακόμη και εμείς οι αναγνώστες ένας από τους τρεις ήρωές σας αυτά τα δύσκολα χρόνια, τα οποία, μάλλον, δεν εντάξατε τυχαία στο μυθιστόρημά σας. Τι θέλετε να κρατήσουμε από το βιβλίο σας;
Φυσικά. Όπως ήδη σας είπα, οι ήρωες είναι χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες της κρίσης. Θα μπορούσαν να είναι άνθρωποι τους περιβάλλοντος μας, γιατί όχι κι εμείς οι ίδιοι. Αυτό το οποίο επιδιώκω με “Το τρίτο λάθος” είναι η ανάδειξη της δύναμης της θέλησης. Το πώς ακόμη και στις πιο ακραίες συνθήκες οφείλουμε να βρίσκουμε το σθένος να προχωράμε.

«Το τρίτο λάθος έρχεται να ενώσει τις μοίρες τους», γράφετε. Ο λαός λέει πως από εκείνο που σου ‘χει γράψει η μοίρα δε θα γλυτώσεις. Μπορεί να έγραψε η μοίρα για τρεις ανθρώπους το ίδιο;
Οι ιστορίες δεν ταυτίζονται ούτε κατ’ ελάχιστο, άρα οι πορείες τους είναι εντελώς διαφορετικές. Η αντιμετώπιση του τέλματος, ή η αίσθηση του όπως τη βιώνει καθένας μας, είναι μια καθημερινή πραγματικότητα. Το ζητούμενο είναι τα αντανακλαστικά, η αντίδραση, η εξεύρεση ελπίδας και νέων στόχων.

Ένα λάθος, τελικά πόσο μπορεί να στιγματίσει τις ζωές μας; Τι μαθαίνουμε από τους ήρωές σας;
Ένα λάθος, όπως η αυτοαναίρεση, μπορεί να δώσει και τέλος στις ζωές μας. Αυτό που μένει, τελικά, ως επιμύθιο από τα πεπραγμένα των ηρώων είναι ότι η υπέρβαση των δυσκολιών μπορεί να επιτευχθεί όταν το επιθυμούμε ουσιαστικά κι υπάρχουν γύρω μας άτομα που μας στηρίζουν συναισθηματικά. Η αλληλεγγύη και η αγάπη είναι τα φωτεινά σημάδια στο δρόμο μας για μια καλύτερη ζωή..

Και ας έρθουμε στον Κλεόβουλο. Ποιος είναι ο γηραιός γείτονας και ποια είναι η θέση του ανάμεσα στους τρείς πρωταγωνιστές σας;
Ο Κλεόβουλος είναι ένας ένοικος στην απέναντι πολυκατοικία που παρακολουθεί τις ζωές των υπολοίπων κι ενίοτε παρεμβαίνει με το δικό του μοναδικό τρόπο στην πλοκή. Κυρίως όμως είναι ένας άνθρωπος παράδειγμα υπομονής κι επιμονής. Ακολουθεί το “παν μέτρον άριστο”, του αρχαίου συνονόματου φιλοσόφου. Σε μια σκληρή εποχή για την ομοφυλοφιλία, αρνήθηκε τη φύση του, για να γίνει οικογενειάρχης κι έκτοτε ζει διαχειριζόμενος έναν ανελέητο εσωτερικό αγώνα.

Ένα μυθιστόρημα για τις σκιερές και τις φωτεινές ψυχές, για τη δύναμη της θέλησης και την αδυναμία της βούλησης. Λέξεις σε μία φράση που αγγίζει. Θέλετε να μας την αναλύσετε ως συγγραφέας του «Τρίτου λάθους;»
Από τη μια, λαμπεροί άνθρωποι με δυνατή θέληση κι από την άλλη πιο θολές ψυχές με αδύναμη βούληση. Ίσως και άνθρωποι που περνούν τη ζωή τους ανάμεσα στις δυο πλευρές, προσπαθώντας να ισορροπήσουν τα πάθη και τις αγωνίες τους. Αυτό το ταξίδι προς τη χρυσή ισορροπία θέλει να καταγράψει το “Τρίτο Λάθος”.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Σ’ ένα διαμέρισμα στον τρίτο όροφο μιας αθηναϊκής πολυκατοικίας, τρεις ένοικοι αφήνουν το αποτύπωμά τους στα χρόνια της κρίσης. Η Ήβη κυνηγώντας το όνειρο, μακριά από την επαρχιακή πόλη της, καταλήγει δέσμια των διαθέσεων ενός σκοτεινού ανθρώπου.
Ο Θοδωρής, στο απόγειο της κοινωνικής καταξίωσης, βρίσκεται ποδοπατημένος από το τσουνάμι των οικονομικών εξελίξεων.
Η Θάλεια, προδομένη από τον πρώτο και μοναδικό έρωτά της, επιλέγει να κρυφτεί μες στα σκουπίδια των επιθυμιών της, μέχρι τα βαθιά γεράματα.
Το τρίτο λάθος έρχεται να ενώσει τις μοίρες τους.
Η ψυχαναλυτική ματιά της Ειρήνης καθορίζει το μέλλον τους και η κοινωνιολογική οπτική ενός αγνώστου, γηραιού γείτονα, του Κλεόβουλου με το καλά κρυμμένο μυστικό, δικαιώνει το παρελθόν τους. Και το παρόν;
Ποιο είναι τελικά το τρίτο λάθος που στιγματίζει τις ζωές μας; Πώς μας παρασέρνει στη δίνη του και πώς αποφεύγουμε την καταδικαστική απόφασή του; Ένα μυθιστόρημα για τις σκιερές και τις φωτεινές ψυχές, για τη δύναμη της θέλησης και την αδυναμία της βούλησης.

Βιογραφικό
Ο Κωνσταντίνος Μανίκας γεννήθηκε στην Αθήνα με καταγωγή από τα Τρίκαλα.
Σπούδασε φυσικοθεραπεία. Απέκτησε Bachelor στην Ψυχολογία, Master στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και τα Οικονομικά καθώς και Advanced Certificate στο Digital Marketing. Είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.
Συνδιαχειρίζεται τον ιστότοπο άποψης, lastpoint.gr, ενώ δημιούργησε και τον πολιτιστικό ιστότοπο culturepoint.gr. Αρθρογραφεί τακτικά στον ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο. Διατηρεί εκπομπή σε διαδικτυακό ραδιόφωνο.
Το μυθιστόρημα του Το Τρίτο Λάθος κυκλοφόρησε τον 2021 από τις εκδόσεις Ιωλκός. Το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο Στην Ψυχή του Ηγεμόνα, κυκλοφόρησε το 2016 από τις ίδιες εκδόσεις.