Συγγραφέας των παιδικών βιβλίων «Η ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ» και «Το καλάθι της ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ» – Εκδόσεις «ΟΣΤΡΙΑ»

Δυο βιβλία για παιδιά προσχολικής ηλικίας της Μαρίας Τάνου Ανδρειανού κυκλοφόρησαν με σκοπό να φέρουν τα πιτσιρίκια σε μια πρώτη επαφή με τα είκοσι τέσσερα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου. Γραμμένες με πολλή αγάπη και ιδιαίτερη φροντίδα οι πολύχρωμες σελίδες τους, προσεγγίζουν τους μικρούς αναγνώστες, τους διδάσκουν, και τους κρατούν ευχάριστη και δημιουργική συντροφιά με κεφαλαία και μικρά γράμματα, τετράστιχα ποιήματα, μονοθεματικές εικόνες, σύμβολα αλλά και φωνήματα.
Στο τέλος των δυο βιβλίων και ένα έγχρωμο δισέλιδο με τίτλο «Δακτυλική Αλφάβητος για τα παιδιά με προβλήματα ακοής και ομιλίας. Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου η συγγραφέας μέσα από το Vivlio- life συμβουλεύει: «Μητέρα/πατέρα σκύψε πάνω από το παιδί σου. Παρατήρησέ το. Αφουγκράσου τις ανάγκες του. Βρες τις δεξιότητές του και τα θετικά του χαρακτήρα του. Πάρ’ το στην αγκαλιά σου από μικρό και διαβάζετε μαζί παραμύθια. Το παιδί, και αργότερα ως ενήλικας, θα μάθει να αγαπά να διαβάζει βιβλία και οι ορίζοντές του συνεχώς θα διευρύνονται και θα είναι ευτυχισμένο και ισορροπημένο, γιατί τα βιβλία θα του θυμίζουν τη θαλπωρή και την ασφάλεια της μητρικής και πατρικής αγκαλιάς».

Τα δυο νέα σας παιδικά βιβλία έχουν ως θέμα την «ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ». Μιλήστε μας για την ιδέα σας να ασχοληθείτε με τα γράμματα της γλώσσας που μαθαίνουν τα παιδιά μας.
Έναυσμα για τη δημιουργία των βιβλίων ήταν η επιθυμία μου να ξεκινήσω την εκμάθηση των γραμμάτων σαν παιχνίδι στον τότε τετράχρονο εγγονό μου. Μαζί επιλέξαμε τη θεματολογία της εικόνας για το κάθε γράμμα στο βιβλίο «Η Άλφα Βήτα». Κατόπιν, για να τα μάθει πιο εύκολα, έγραφα τετράστιχα ποιηματάκια για το κάθε γράμμα και τα τραγουδούσαμε παρέα. Έτσι δημιουργήθηκε το βιβλίο «Το Καλάθι της Άλφα Βήτα». Μέσα στα γέλια και τα αστεία, σκέφτηκα ότι αυτά τα αλφαβητάρια που τόσο αγαπούσε ο εγγονός μου, θα μπορούσαν να γίνουν τα αγαπημένα αλφαβητάρια όλων των παιδιών. Έτσι προέκυψε η σύμπραξη του Ελληνικού Αλφάβητου και του Ελληνικού Δακτυλικού Αλφάβητου.

Ας ξεκινήσουμε με το πρώτο βιβλίο: «Η ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ», στο οποίο έχετε χρησιμοποιήσει εξαιρετικές εικόνες που αντιπροσωπεύουν κάθε γράμμα του αλφάβητου αλλά συγχρόνως μαγνητίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών. Ποιος είναι ο σκοπός του;
Σκοπός του βιβλίου είναι να φέρει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας σε μια πρώτη επαφή με τα 24 γράμματα και τα 49 γραπτά σύμβολα του Ελληνικού Αλφάβητου και τα 24 σύμβολα του Δακτυλικού Αλφάβητου. Αυτό επιτυγχάνεται με τον συνδυασμό ευανάγνωστων γραπτών σύμβολων και χαρούμενων, μονοθεματικών εικόνων, ώστε μόλις το παιδί αντικρύσει την εικόνα, δει το γραπτό σύμβολο και ακούσει το φώνημα, να το αποτυπώσει αμέσως.

Πώς καταφέρνετε να διδάξετε στα παιδιά το διαχωρισμό των κεφαλαίων γραμμάτων από τα μικρά;
Αφού το παιδί μάθει τα κεφαλαία και τα μικρά γράμματα ως φωνήματα και ως γραπτά σύμβολα, χρησιμοποιώ τα παραμύθια για την αντίστοιχη ηλικία κι εκεί επεξηγώ πότε χρησιμοποιείται το κεφαλαίο και πότε το μικρό γράμμα. Έτσι, άλλωστε προέκυψε και ο έγχρωμος διαχωρισμός των κεφαλαίων και των μικρών γραμμάτων στο κείμενο των ποιημάτων στο βιβλίο «Το Καλάθι της Άλφα Βήτα».

Λέτε πως σκοπός του βιβλίου σας είναι μεταξύ άλλων να συνδυάσουν τα φωνήματα με τα αντίστοιχα γραπτά σύμβολα. Πώς καταφέρνετε να το μεταδώσετε αυτό στα παιδιά ώστε να το κατανοήσουν άμεσα;
Δείχνοντας το γραπτό σύμβολο σε καρτέλα ή ως πλαστικό γράμμα και λέγοντας το φώνημα.

Τι θα βρουν τα παιδιά ανοίγοντας το δεύτερο βιβλίο σας: «Το καλάθι της ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ»; Εκτός, βέβαια, του ότι θα γνωρίσουν τα 24 γράμματα…
Τα παιδιά ανοίγοντας το βιβλίο «Το Καλάθι της Άλφα Βήτα» θα καταλάβουν αμέσως ότι είναι ένα βιβλίο γραμμένο με πολλή αγάπη, ένα βιβλίο καρδιάς. Ευανάγνωστα γραπτά σύμβολα του Ελληνικού και Δακτυλικού Αλφάβητου, τετράστιχα αυτοτελή ποιήματα με χρωματική διαφοροποίηση των κεφαλαίων γραμμάτων από των μικρών, με θεματολογία οικεία στα βιώματά των παιδιών (είτε ζουν σε αστικά κέντρα είτε στην ύπαιθρο), ή στον τρόπο ζωής του εικονιζόμενου ζώου και χαρούμενες παραστάσεις βασισμένες στο περιεχόμενο των ποιημάτων.

Κάθε εικόνα από «Το καλάθι» συνοδεύεται από έναν τίτλο και ένα τετράστιχο. Επιλέγω το γράμμα «π» και ζητώ να μας δώσετε τον τίτλο και το τετράστιχό του για να πάρουμε μία γεύση του έργου σας.

«Ο Πέτρος έγινε παπί»
Ο Πέτρος περπατά μες τη βροχή
κι έγινε μούσκεμα σαν παπί.
Άλλη φορά δε θα ξαναβγεί χωρίς ομπρέλα να κρατεί.

Γράφετε πως το βιβλίο αυτό εισάγει τα παιδιά στον όμορφο κόσμο των γραμμάτων του Ελληνικού Αλφάβητου με ένα συνδυαστικό και ευχάριστο τρόπο. Εξηγήστε μας τον τρόπο που επιλέξατε.
Ο συνδυασμός εικόνας, γραπτού συμβόλου, φωνήματος και γραπτού λόγου, βοηθά τα παιδιά: 1.Να γνωρίσουν τα 24 γράμματα του Ελληνικού Αλφάβητου. 2.Να συνδυάσουν τα φωνήματα με τα αντίστοιχα 49 γραπτά σύμβολα. 3.Να συνδυάσουν κάθε γραπτό σύμβολο και φώνημα με την αντίστοιχη παράσταση. 4.Να κατανοήσουν τη χρήση των κύριων και των κοινών ονομάτων που αρχίζουν με το ίδιο γράμμα και να μάθουν ότι τα μεν κύρια ονόματα γράφονται με κεφαλαίο γράμμα (π.χ. «Α»), ενώ τα κοινά ονόματα γράφονται με μικρό (π.χ. «α»). 5.Να ξεχωρίσουν το εκάστοτε κεφαλαίο ή μικρό γραπτό σύμβολο από τα υπόλοιπα γράμματα, μέσω της έντονης διαφοροποίησής του από τα υπόλοιπα στο έμμετρο κείμενο του ποιήματος. 6.Να αποτυπώσουν μέσα από το τετράστιχο ποίημα όλα τα παραπάνω, (συνδυασμός γραπτού συμβόλου-φωνήματος-γραπτού έμμετρου κειμένου παράστασης-έγχρωμης διαφοροποίησης) και να τα διατηρήσουν στη μνήμη τους μέσω της παράστασης. 7.Να μάθουν το Δακτυλικό Αλφάβητο όλα τα παιδιά είτε έχουν πρόβλημα με την ακοή ή την ομιλία είτε όχι. Όλα αυτά επιτυγχάνονται σαν παιχνίδι. Σαν να προσφέρεις στο παιδί ένα καλάθι με 24 ποιήματα, απλά με την πρώτη ματιά, μα που μιλάν στην παιδική καρδιά, και σαν τους τα πεις και τραγουδιστά, τότε τα λατρεύουν με μιας.

Σε ποια ηλικία παιδιών τα προτείνετε ώστε να έχουν και χρηστική αξία;
Το βιβλίο «Η Άλφα Βήτα» είναι η πρώτη προσέγγιση με το Ελληνικό και το Δαχτυλικό Αλφάβητο και απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το βιβλίο «Το Καλάθι της Άλφα Βήτα» απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και πρώτης Δημοτικού.

Στο τέλος και των δυο βιβλίων έχετε ένα έγχρωμο δισέλιδο με τον τίτλο «Δακτυλική Αλφάβητος». Τι μαθαίνουν σ’ αυτές τις σελίδες τα παιδιά;
«Η Άλφα Βήτα» και «Το Καλάθι της Άλφα Βήτα» απευθύνονται σ’ όλα τα παιδιά είτε έχουν πρόβλημα ακοής και ομιλίας είτε όχι. Τα σύμβολα του Δακτυλικού Αλφάβητου συνοδεύουν αδιάλειπτα τα σύμβολα του Ελληνικού Αλφάβητου και στα δύο βιβλία. Το δισέλιδο με τίτλο «Δακτυλική Αλφάβητος» στο τέλος των βιβλίων είναι η σύνοψη των συμβόλων της Νοηματικής Γλώσσας. Θεωρώ ότι η Νοηματική Γλώσσα πρέπει να διδάσκεται στα σχολεία, ώστε προβλήματα ακοής και ομιλίας να μην αποτελούν εμπόδιο στις διαπροσωπικές σχέσεις.

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου και η γιορτή βρίσκει τα παιδιά μας εκτός σχολείου. Είναι τα παιδικά βιβλία ένας τρόπος να γεμίσουν τις ώρες τους σωστά και πώς θα τα πείσουμε πως είναι προτιμότερο να ξεφυλλίσουν ένα βιβλίο από το να παίζουν παιχνίδια στο κινητό;
Τα παιδιά, απομονωμένα στο σπίτι με τους γονείς τους και τα αδέλφια τους (όσα έχουν), χωρίς μέσα εκτόνωσης όπως ο αθλητισμός, χωρίς κοινωνικές σχέσεις όπως οι διαπροσωπικές επαφές με τους φίλους τους, χωρίς ψυχαγωγία όπως ο κινηματογράφος, το θέατρο, μακριά από τους δασκάλους τους και το σχολείο τους, καλούνται να είναι ήρεμα, ισορροπημένα, χαμογελαστά, υπάκουα και να ανταποκρίνονται στα σχολικά τους καθήκοντα με διαδικτυακά και όχι δια ζώσης μαθήματα. Θεωρώ ότι αυτές οι απαιτήσεις είναι δυσβάστακτες για ένα παιδί. Το παιδί δε θα μάθει να διαβάζει παιδικά βιβλία τώρα στην πανδημία αν δεν το έκανε και πριν ξεσπάσει αυτή. Δε θα διαβάζει παιδικά βιβλία αν και οι γονείς του δεν διαβάζουν, αλλά του τα δίνουν να διαβάσει για να υπάρχει ησυχία στο σπίτι. Την περίοδο αυτή τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στη χρήση παιχνιδιών μέσω κινητού ή άλλου μέσου. Το θεωρούν ως μία διέξοδο από το αδιέξοδο και την απομόνωση που βρίσκονται. Όμως, μήπως και οι γονείς κάνουν το ίδιο; Μήπως και οι γονείς όταν θέλουν να διεκπεραιώσουν μια δουλειά απερίσπαστοι, βάζουν τα παιδιά τους να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια ή να βλέπουν τηλεόραση; Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Όλα είναι θέμα διαπαιδαγώγησης και μύησης. Αν το παιδί από μικρή ηλικία δε μάθει να διαβάζει παραμύθια και βιβλία παιδικής λογοτεχνίας, πώς θα το κάνει όταν όλος ο κόσμος γύρω του έχει καταρρεύσει; Κατά την άποψή μου, αν ο γονιός θέλει το παιδί του να διαβάζει βιβλία παιδικής λογοτεχνίας ας κάτσει κοντά του και να διαβάσει μαζί του. Ας συζητήσει για τη πλοκή του βιβλίου, τους ήρωες. Ας δημιουργήσουν μαζί μαριονέτες και να το αναπαράγουν σαν παράσταση με το κουκλοθέατρο. Αυτές τις δύσκολες ώρες μικροί και μεγάλοι να γίνουμε παιδιά και να ασχοληθούμε με τα παιδιά μας διαβάζοντας και συζητώντας. Τα παραμύθια και γενικά τα παιδικά λογοτεχνικά βιβλία εισαγάγουν τα παιδιά στην κατανόηση του κόσμου, συνδράμουν στην ψυχική τους εκτόνωση, διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, κτίζουν γύρω τους ένα περιβάλλον συναισθηματικής ασφάλειας και εμπιστοσύνης, αναπτύσσουν τις γλωσσολογικές, εκφραστικές και γραπτές τους ικανότητες και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσο εμβάθυνσης και παράλληλων δραστηριοτήτων σε ποικίλα σχολικά μαθήματα, όπως τα μαθηματικά, η γλώσσα, η ζωγραφική κ.α..

Ποιο είναι το μήνυμά σας για τον εορτασμό αυτής της Ημέρας; Ας μην ξεχνούμε πως καθιερώθηκε το 1966 από το Διεθνές Συμβούλιο Βιβλίων για την Νεότητα, με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να προκαλέσει την προσοχή των μεγαλύτερων στο παιδικό βιβλίο.
Μητέρα/πατέρα σκύψε πάνω από το παιδί σου. Παρατήρησέ το. Αφουγκράσου τις ανάγκες του. Βρες τις δεξιότητές του και τα θετικά του χαρακτήρα του. Πάρ’ το στην αγκαλιά σου από μικρό και διαβάζετε μαζί παραμύθια. Το παιδί, και αργότερα ως ενήλικας, θα μάθει να αγαπά να διαβάζει βιβλία και οι ορίζοντές του συνεχώς θα διευρύνονται και θα είναι ευτυχισμένο και ισορροπημένο, γιατί τα βιβλία θα του θυμίζουν τη θαλπωρή και την ασφάλεια της μητρικής και πατρικής αγκαλιάς.

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου δεν επιλέχθηκε τυχαία. Αυτή τη μέρα γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Πιστεύετε πως τα σημερινά παιδιά γνωρίζουν αυτό το όνομα; Και τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι μεγαλύτεροι για να το μάθουν;
Μπορεί κάποια παιδιά να μην γνωρίζουν το όνομα Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, αλλά όλα τα παιδιά έχουν μεγαλώσει με τα παραμύθια του, όπως «Το ασχημόπαπο», «Η μικρή γοργόνα», «Το μολυβένιο στρατιωτάκι» που είναι το αγαπημένο μου, «Τα καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα», «Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι», «Τα κόκκινα παπούτσια» και τόσα άλλα από τα 168 παραμύθια που έχει γράψει, τα οποία απεικονίζουν την μικροαστική τάξη των πόλεων της εποχής του. Τα περισσότερα είναι απαισιόδοξα κι έχουν δυσάρεστο τέλος. Χαρακτηρίζονται, όμως από δράση, χιούμορ, λεπτή σάτιρα κι έχουν και κάποια στοιχεία πολιτικής δημοκρατίας. Οι ήρωές του είναι συνήθως φτωχοί και αδικημένοι άνθρωποι που είτε έχουν ασυνήθιστα ψυχικά χαρίσματα, ευγένεια, μεγαλοψυχία είτε είναι γεμάτοι με αδυναμίες όπως ο εγωισμός και η αδιαφορία. Θεωρώ ότι για να γνωρίσουν τα παιδιά μας τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, ας γίνουμε κι εμείς παιδιά κι ας αφεθούμε μαζί με τα παιδιά μας, να μας ταξιδέψει στον τόσο όμορφο και παραμυθένιο κόσμο του.

Λίγα λόγια για τα παιδικά βιβλία
Το βιβλίο «Η Άλφα Βήτα» εισάγει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας στον όμορφο κόσμο των γραμμάτων του ελληνικού αλφάβητου με τα 24 γράμματα και τα 49 γραπτά σύμβολα καθώς και με τα 24 γραπτά σύμβολα του δακτυλικού αλφάβητου που απευθύνονται σε παιδιά με προβλήματα ακοής και ομιλίας. Όλα αυτά παρουσιάζοντας τα με έναν ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο, ευανάγνωστα γραπτά σύμβολα και πολύχρωμες εικόνες που μαγνητίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών.
«Το καλάθι της Άλφα Βήτα» είναι μία συλλογή τετράστιχων ποιημάτων. Κάθε ποίημα αναφέρεται σ’ ένα αντίστοιχο γράμμα του Ελληνικού Αλφάβητου. Ο συνδυασμός των 24 γραμμάτων και των 49 γραπτών συμβόλων του Ελληνικού Αλφάβητου, των 24 συμβόλων του Δακτυλικού Αλφάβητου, η έγχρωμη διαφοροποίηση των κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων του έμμετρου κείμενου και το οικείο προς τα παιδιά θέμα του εκάστοτε ποιήματος, τα εισαγάγει στον όμορφο κόσμο των γραμμάτων του Ελληνικού και του Δακτυλικού Αλφάβητου. Ο συνδυασμός αυτός είναι που καθιστά το βιβλίο «Το καλάθι της Αλφαβήτα» μοναδικό.

Βιογραφικό
Η Μαρία Τάνου Ανδρειανού γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1961. Αποφοίτησε από το Αμερικανικό Κολλέγιο “Ανατόλια”. Εργάστηκε επί σειρά ετών ως ιδιαιτέρα γραμματέας σε ιδιωτικό ιατρείο.
Είναι μέλος της Ένωσης Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος και του Κυπριακού Παιδικού και Νεανικού Βιβλίου, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Ασχολείται με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων από το 2014.
Έχει εκδώσει επίσης το βιβλίο «ΓΚΡΕΚΟ», εκδόσεις Fylatos Publishing (2017).