AGATHA CHRISTIE εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ

Γράφει η Βιργινία Αυγερινού

ΤΟ ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΑΓΚΑΘΑ ΚΡΙΣΤΙ, ΣΕ ΠΑΡΑΓΩΓΗ HAPPY PRODUCTIONS, ENA ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΘΡΙΛΕΡ ΜΕ ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ ΦΙΝΑΛΕ.

Η Άγκαθα Κρίστι θεωρείται παγκοσμίως η πολυγραφότατη ιέρεια αστυνομικών βιβλίων, η βασίλισσα του εγκλήματος. Τα βιβλία της μεταφράστηκαν σε όλες σχεδόν τις γλώσσες του κόσμου και υπολογίζεται ότι έχουν πουλήσει περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια αντίτυπα. Γεννήθηκε στην Αγγλία, το 1890. Είναι γνωστή κυρίως για τα αστυνομικά έργα της –εξήντα έξι μυθιστορήματα και δεκατέσσερις συλλογές διηγημάτων–, πολλά από τα οποία έχουν κεντρικό χαρακτήρα τον θρυλικό ντετέκτιβ Πουαρό ή την απαράμιλλη μις Μαρπλ. Έγραψε επίσης δύο αυτοβιογραφικά έργα, αισθηματικά μυθιστορήματα αλλά και θεατρικά, μεταξύ των οποίων το μακροβιότερο έργο στην ιστορία του σύγχρονου θεάτρου, την Ποντικοπαγίδα. Η Άγκαθα Κρίστι, που έχει τιμηθεί από τη Βασίλισσα του Ηνωμένου Βασιλείου με τον τίτλο της Dame για τη συνεισφορά της στη λογοτεχνία, ανήκει στους δημιουργούς που διαμόρφωσαν καταλυτικά την εξέλιξη του αστυνομικού μυθιστορήματος. Παράλληλα, είναι η δημοφιλέστερη συγγραφέας όλων των εποχών, καθώς οι πωλήσεις των έργων της έχουν ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο αντίτυπα στην αγγλική γλώσσα και άλλο ένα δισεκατομμύριο σε μεταφράσεις. Πέθανε το 1976.

Οι Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ τα τελευταία χρόνια επανεκδίδουν το έργο της Άγκαθα Κρίστι έτσι μόλις κυκλοφόρησε το θεατρικό ΜΑΡΤΥΡΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ σε μετάφραση Αντώνη Γαλέου.

Ο Λέοναρντ Βόουλ κατηγορείται για τη δολοφονία μιας πλούσιας χήρας. Όλες οι ενδείξεις συνηγορούν ότι αυτός είναι ο δολοφόνος. Ωστόσο, ο δαιμόνιος ποινικολόγος Ουίλφρεντ Ρόμπαρτς, που αναλαμβάνει την υπεράσπισή του, δεν είναι τόσο σίγουρος για την ενοχή του. Ο αγώνας του νεαρού άντρα να μην καταδικαστεί θα κριθεί στα έδρανα του δικαστηρίου, όπου οι μαρτυρίες είναι συντριπτικά εναντίον του και η ετυμηγορία των ενόρκων φαίνεται μονόδρομος. Μόνη μάρτυρας για την υπεράσπισή του είναι η αινιγματική σύζυγός του που κρατάει την άκρη του νήματος και τη λύση του γρίφου.

Αρκετά πολυπρόσωπο και χωρισμένο το θεατρικό έργο σε τρεις Πράξεις με την Τρίτη Πράξη να είναι χωρισμένη σε Δύο Σκηνές.
ΠΡΑΞΗ ΠΡΩΤΗ: Το γραφείο του σερ Ουίλφρεντ Ρόμπαρτς,
Συμβούλου της Αυτής Μεγαλειότητας. Απόγευμα.
ΠΡΑΞΗ ΔΕΥΤΕΡΗ: Το Κεντρικό Ποινικό Δικαστήριο,
γνωστό στους κατοίκους του Λονδίνου ως Ολντ Μπέιλι.
Έξι εβδομάδες αργότερα. Πρωί.
ΠΡΑΞΗ ΤΡΙΤΗ Σκηνή I: Το γραφείο του σερ Ουίλφρεντ
Ρόμπαρτς. Το ίδιο βράδυ.
ΠΡΑΞΗ ΤΡΙΤΗ Σκηνή II: Ολντ Μπέιλι. Το επόμενο πρωί.

Πάντα στην έναρξη κάθε σκηνής δίνονται τα σκηνοθετικά στοιχεία, όπως και η εικόνα των ηρώων ώστε ο αναγνώστης να «βλέπει» τη σκηνή και τους ήρωες, ενώ σκηνοθετικά στοιχεία υπάρχουν σε όλο το θεατρικό.
ΚΑΡΤΕΡ: (ψυχρά) Τα αποφθέγματα είναι ύπουλα πράματα. Δεν είναι για να τα παίρνουμε στα σοβαρά.
Μπορείς να βάλεις νερό για το τσάι–
(Ο ΚΑΡΤΕΡ κοιτάζει το ρολόι του. Παύση, μέχρι να πάει
ο δείκτης ακριβώς στο δευτερόλεπτο που θέλει.)
– τώρα, Γκρέτα.
ΓΚΡΕΤΑ: (με ευχαρίστηση) Μα τι καλά, σας ευχαριστώ,
κύριε Κάρτερ.
ΚΑΡΤΕΡ: Ο κύριος Μέιχιου, από τους Μέιχιου και Μπρίνσκιλ, φτάνει όπου να ’ναι. Περιμένουμε επίσης
και κάποιον κύριο Λέναρντ Βόουλ. Μπορεί να
φτάσουν μαζί ή και όχι.
ΓΚΡΕΤΑ: (με ενθουσιασμό) Λέναρντ Βόουλ; Μα έτσι έλεγαν τον – ήταν στην εφημερίδα…
ΚΑΡΤΕΡ: (καταπιεστικά) Το τσάι, Γκρέτα.
ΓΚΡΕΤΑ: Του ζητούσαν να έρθει σε επικοινωνία με την
αστυνομία, γιατί έχει να τους δώσει πολύ χρήσιμες πληροφορίες.
ΚΑΡΤΕΡ: Το τσάι!
ΓΚΡΕΤΑ: Να ’ταν στην τελευταία ή μήπως…;
(Ο ΚΑΡΤΕΡ αγριοκοιτάζει την ΓΚΡΕΤΑ.)
Το τσάι, κύριε Κάρτερ.
(Η ΓΚΡΕΤΑ φεύγει. Ο ΚΑΡΤΕΡ συνεχίζει να οργανώνει τα έγγραφα, μουρμουρίζοντας κάτι μόνος του.)

Όσοι αγαπούν τη συγγραφέα και τους αρέσει το θέατρο μπορούν εύκολα διαβάζοντας αυτό το βιβλίο να το «δουν» να παρασταίνεται μπροστά τους και να τους χαρίζει την αναγνωστική απόλαυση που προσδοκούν, κι αυτό επειδή πρόκειται για ένα έργο αντάξιο της μεγάλης φήμης και αξίας της Άγκαθα Κρίστι.