Συγγραφέας του βιβλίου «Η κυρία Άρτεμη Ριζάρη» – Εκδόσεις «Bookguru.gr»

Με πολιτική και αλληγορική σημασία, το βιβλίο της Νάνσυς Καλφούδη – Παπάκου, μας μεταφέρει στην Κρήτη σε μια πολύ δύσκολη και γκρίζα εποχή, όπου η ηρωίδα της «Η κυρία Άρτεμη Ριζάρη», αποφασίζει να μην κυνηγήσει την «ευτυχία» αλλά την αξιοπρέπεια και την ελευθερία και να σπουδάσει για να μπορέσει να σταθεί σε μια κοινωνία βασισμένη πάνω στις δικές της δυνάμεις και το δικό της εισόδημα. Όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας, αυτό που θέλει να κρατήσουμε από την ιστορία της είναι πως «Δεν υπάρχει καμία δραστηριότητα στον κόσμο, που να μη μπορεί να την κάνει με επιτυχία η γυναίκα που προσπαθεί πραγματικά».

  • Στο όμορφο νησί της Κρήτης αλλά σε μια άσχημη και γκρίζα εποχή τοποθετήσατε την ηρωίδα σας. Ποια είναι «Η κυρία Άρτεμη Ριζάρη»; Μιλήστε μας για την πρωταγωνίστρια του μυθιστορήματός σας.
    Η απομόνωση και η γλυκιά θαλπωρή του μικρόκοσμου της γυναίκας φαντάζουνσαν μία ασφυκτική παγίδα στη νεαρή ηρωίδα μας. Πρέπει να σημειώσω εδώ, ότι η έκφραση «βγήκε απ’ το νησί», με την οποία αρχίζει η ιστορία μας, είναι πραγματική και εκφράζει την πολύ κοινή αντίληψη της μικρής κοινωνίας του νησιού, ως προς την αντιδιαστολή μεταξύ του «εδώ, εμείς» και «ο έξω κόσμος». Πράγματι, η Άρτεμη βρίσκεται στο πρώτο σταυροδρόμι της ζωής της, την ώρα που η Ελλάδα είναι ακόμα βυθισμένη στο σκοτάδι της στρατιωτικής δικτατορίας των συνταγματαρχών και το μέλλον του κάθε νέου ατόμου της ηλικίας της χάνεται μέσα στην ομίχλη του αγνώστου και της αμφισβήτησης.
  • «…παίρνει την απόφαση να υπερκεράσει τα εμπόδια που έχει θέσει η αυστηρά απομονωμένη εποχή της χουντοκρατούμενης Ελλάδας», γράφετε. Μιλήστε μας για τη ζωή της ηρωίδας και γενικότερα της γυναίκας κατά την εποχή που πραγματεύεστε.
    Η μακρόχρονη αποπομπή της χουντοκρατούμενης Ελλάδας από το διεθνές γίγνεσθαι και η επακόλουθη οπισθοδρόμηση της οικονομίας της, είχαν σαν αποτέλεσμα μια ακόμη μεγαλύτερη απομόνωση της γυναίκας, κυρίως της επαρχίας. Οι επενδύσεις στη χώρα ήταν ελάχιστες, οι θέσεις εργασίας λιγοστές, η μόρφωση και η εξειδίκευση των κοριτσιών υποτυπώδεις. Ο γάμος και η δημιουργία οικογένειας ήταν γι αυτές σχεδόν μονόδρομος! Όμως, η ζωή της εξάρτησης τρομάζει την Άρτεμη· εκείνη είναι ένα άτομο έξυπνο και συγκροτημένο, δεν κυνηγά την «ευτυχία», αλλά την αξιοπρέπεια και την ελευθερία. Με τις δύο παραπάνω αρχές προ οφθαλμού, θέτει σαν στόχο να προχωρήσει στην Ανώτατη Εκπαίδευση, να σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο ώστε σαν πτυχιούχος, σαν αυτοδύναμο και ανεξάρτητο άτομο δηλαδή, να μπορέσει σταθεί μέσα στην κοινωνία βασισμένη πάνω στις δικές της δυνάμεις και στο δικό της εισόδημα. Η νεαρή Άρτεμη θέλει να παίρνει η ίδια τις αποφάσεις για τη ζωή της, «αφού το μπορεί!», όπως δηλώνει στη μάνα.
  • Οι προκαταλήψεις στη μικρή κοινωνία που ζούσε η ηρωίδα σας ήταν βαθιά ριζωμένες. Δώστε μερικά παραδείγματα που θα μας βάλουν στη δύσκολη καθημερινότητά της.
    Πρώτα, πρώτα αντιδράει η μάνα. «Πού θες να πας μονάχη σου, κοπελιά μου; Εσύ δεν κατέεις πράμα!»… «Ο ντουνιάς είναι κακός, κοπελιά μ’! Τι τσι το πέρασες; Τσε γάλα, τσε βούτυρο;»… Το βράδυ εμφανίζεται ο πατέρας-κύρης «Πράμα δε θέλω ν’ ακούσω από σένα… Γίβεντο θα γίνουμε στον ντουνιά! Τα ανύπαντρα κορίτσια δεν φεύγουν μόνα τους από το νησί. Υπάρχει και τσίπα». Όταν στο σπίτι επικρατεί τέτοια ατμόσφαιρα, στη μικρή κοινωνία όπου κυριαρχεί η μνησικακία και η απόγνωση, τα σχόλια και η επιτιμητική κριτική δίνουν και παίρνουν, κάτι που πληγώνει και τελικά στιγματίζει τη νεανική ψυχή.
  • Ένα πρόσωπο που θα παίξει σημαντικό ρόλο στην πλοκή της ιστορίας σας είναι η νονά της, που αποφασίζει να εγκαταλείψει το νησί. Δώστε μας τα χαρακτηριστικά αυτής της έντονης προσωπικότητας.
    Η συνονόματη θεία και νονά της Άρτεμης, με διαφορά ηλικίας μόλις δέκα χρόνων, έχει γνωρίσει τον έρωτα και έχει παντρευτεί στην Αθήνα πολύ πριν την απομόνωση που προέκυψε κατά τον καιρό της Δικτατορίας. Στην πρωτεύουσα όμως τα πράγματα εξελίσσονται αλλιώς. Ο γάμος της θείας Άρτεμης δεν είναι ευτυχισμένος· μερικές φορές φτάνει σε ακραίες καταστάσεις ενδοοικογενειακής βίας, γεγονός που δεν ανέχεται η θαρραλέα κρητικοπούλα οπότε, μοιραία, παλεύει με τα δικά της εφόδια για να κερδίσει τη ζωή της. Με τον χρόνο και τη σκληρή δουλειά αποκτά οικονομική ανεξαρτησία και σταδιακάδημιουργεί τη δική της οικοτεχνία ρούχων.
  • Τι σήμαινε η φυγή μιας γυναίκας εκείνα τα χρόνια και πως μπορούσε να γίνει αποδεκτή από την οικογένεια και την κοινωνία;
    Το να φύγει η νέα από την πατρική εστία ήταν κάτι το σχεδόν μεμπτό, ιδιαίτερα στην Κρήτη εκείνη την εποχή. Τότε, η θεία Άρτεμη έριξε άγκυρα πάνω στον άτυχο γάμο της, που με τα γεγονότα που μεσολάβησαν σιγά-σιγά ξεχάστηκε σαν προτεραιότητα της ευρύτερης οικογένειας. Η νεαρή ηρωίδα μας πάλι, είχε την τύχη να ακολουθεί και να υποστηρίζεται από την μαχητική θεία της. Αλλιώς μπορούσε και μιλούσε εκείνη στον αδελφό της, είχε και τον τρόπο της για να προστατεύσει την ανιψούλα και βαφτισιμιά της κατά τη διάρκεια των σπουδών της, μέσα στη μεγάλη πόλη. Η θεία Άρτεμη διέθετε τη δύναμη και την εμπειρία για να γίνει φωτεινό παράδειγμα σκληρής εργασίας και οικονομικής αυτονομίας για την αγαπημένη της μικρή ανιψιά τη στιγμή ακριβώς που άνοιγε τα φτερά της για να πετάξει προς το μέλλον της.
  • Θα δούμε τις δυο γυναίκες στην Αθήνα, να προσπαθούν να ισορροπήσουν στα νέα δεδομένα της ζωής τους. Ποια ήταν τα βασικά εμπόδια που ορθώθηκαν μπρος τους όταν αποφάσισαν να πάρουν τη ζωή στα χέρια τους;
    Οι φραγμοί που συναντούν στο δρόμο τους είναι αμέτρητοι, τα εμπόδια είναι πολλά, σαν τα άγρια δελφίνια που τις συνοδεύουν στα θαλάσσια ταξίδια τους και πρέπει να τα ξεπεράσουν με εξυπνάδα, με εγρήγορση και κυρίως με πολλή και συστηματική δουλειά. Ο ρατσισμός σε όλες του τις μορφές εμφανίζεται μέσα στη νέα εποχή της μεταπολίτευσης στην Ελλάδα, αφού η απότομη αλλαγή μετά τη δραματική κρίση στην Κύπρο, εντείνει τα πάθη και τον ανταγωνισμό των δύο φύλων. Η ηρωίδα μας σπουδάζει δουλεύοντας και δουλεύει σπουδάζοντας τη νέα της ζωή.
  • Ένα από τα κεφάλαια της πλοκής με ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η εξέγερση του Πολυτεχνείου που συναρπάζει το κορίτσι από την Κρήτη. Με ποια συναισθήματα βιώνει την έκρυθμη αυτή κατάσταση;
    Ως φοιτήτρια η Άρτεμη ζει από κοντά το κλίμα πριν και κατά την εξέγερση του Πολυτεχνείου, ως εργαζόμενη στη Μεγάλη πλέον Βιομηχανία ζυγίζει με άλλο μάτι τις ελπιδοφόρες συνέπειές της πάνω στη μελλοντική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.. Ενθουσιάζεται, παίρνει κουράγιο· στοχεύει ψηλά! Τα καθημερινά ρατσιστικά προσκόμματα δεν την πτοούν πλέον, έχει συνειδητοποιήσει από πού θρέφεται η ρίζα τους, από τον ανδρικό κυρίως φοβικό ανταγωνισμό.
  • Το θέμα του βιβλίου σας, όπως έχετε πει, είναι κυρίως πολιτικό και αλληγορικό. Εύκολα αντιλαμβανόμαστε το πολιτικό πλαίσιο που θέσατε. Εξηγείστε μας το αλληγορικό.
    Η νεαρή Άρτεμη είναι η οποιαδήποτε νέα που βρίσκεται στο κατώφλι της ενήλικης ζωής της. Δεν είναι μια κοπέλα του νησιού, και η κοινωνία δεν είναι ένα απομονωμένο όμορφο μέρος όπου η γυναίκα ακολουθεί τη ζωή της άβουλη, χωρίς να μπορεί να αποφασίσει μόνη της και να αλλάξει τα κακώς κείμενα που την περιβάλουν, χωρίς να προσφέρει και αυτή κάτι με την ύπαρξή της, σ’ αυτόν τον κόσμο. Τα άγρια δελφίνια θα την ακολουθούν πάντοτε. Είναι στο χέρι της να τα αντιμετωπίσει με οξύνοια και να τα ξεπεράσει.
  • Νίκος. Είναι ο ήρωας που θα συμπαθήσουμε εξαρχής. Ποιος είναι ο άντρας που θα κάνει την ηρωίδα σας να ερωτευτεί;
    Ο αγαπημένος, σκεπτόμενος άνδρας είναι ο άνδρας που πατά γερά στις γνώσεις και στο μυαλό του. Η έλξη που ασκεί προς την Άρτεμη είναι αμοιβαία και χαρίζει στον αναγνώστη όμορφες εικόνες από τις στιγμές της ευτυχίας τους.
  • «Δεν υπάρχει καμία δραστηριότητα στον κόσμο που να μη μπορεί να την κάνει με επιτυχία η γυναίκα που προσπαθεί πραγματικά», αυτό είναι πάντα το πιστεύω της ηρωίδας σας. Είναι και το μήνυμα που θέλετε να περάσετε στους αναγνώστες σας;
    Ακριβώς. Και σας ευχαριστώ πολύ που μου δίνετε την ευκαιρία να το περάσω στο σημερινό νεανικό κοινό.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Τα στενά όρια της κοινωνίας στην εποχή της μεταχουντικής Ελλάδας δε στάθηκαν ικανά να κρατήσουν την Άρτεμη δέσμια στο νησί της.
Η μόρφωση, σκέφτηκε, αυτή είναι η βάση για το πέταγμά μου στη ζωή? θα «βγω έξω», θα φύγω. Μετά δούλεψε πολύ να χτίσει σχέσεις και εμπορικές επαφές, τόσο που στο τέλος τα κατάφερε.

Έχετε μπρος στα μάτια σας ένα πολύ χρήσιμο πόνημα για νέες και νέους που ανοίγουν τα φτερά τους να πετάξουν στη ζωή, αλλά και για όχι και τόσο νέους ανθρώπους που, κουνώντας το κεφάλι, όλα τώρα τα βλέπουν σαν από την αρχή να είχαν μάτια όπως αυτά της κυρίας Άρτεμης Ριζάρη.

Βιογραφικό
Η Νάνσυ Καλφούδη – Παπάκου γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη. Από τα φοιτητικά χρόνια και μετά ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Μιλάει άπταιστα γαλλικά και αγγλικά. Από πλευράς εκπαίδευσης, έχει αποφοιτήσει από Γαλλική Εμπορική Σχολή, από την Ανωτάτη Βιομηχανική Θεσσαλονίκης και έχει κάνει ΜΒΑ στην Αθήνα. Έχει ταξιδέψει σχεδόν σε όλον τον κόσμο όντας Διευθύντρια Εφοδιασμού Υλικών & Υπηρεσιών στη Βιομηχανία επί εικοσαετία και συμμετέχοντας ενεργά σε Διεθνή και Ευρωπαϊκά συνέδρια και φόρουμ. Είναι εκλεγμένο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Ινστιτούτου Προμηθειών και προωθεί την εκπαίδευση και την πιστοποίηση επαγγελματιών του κλάδου. Ασχολείται με την συγγραφή από παιδί, με χρονογραφήματα, διηγήματα και μελέτες σε θέματα όπως “Η ξυλογλυπτική της Σκύρου”, κ.α. Από τις εκδόσεις Περίπλους έχουν εκδοθεί επίσης τα μυθιστορήματά της: «Ο ποταμός απέναντι» 2020, «Μια ζεστή, ζεστή μέρα» 2020. Aκολούθησε η αυτοέκδοση «Αληθινές ιστορίες για μάνατζερς εφοδιασμού» 2021 και η νουβέλα «Η κυρία Άρτεμη Ριζάρη».