Νίκος Καζαντζάκης – Θεατρικά

Κυκλοφορία 6 θεατρικών έργων του Νίκου Καζαντζάκη στις 25 Οκτωβρίου.

Ο Καζαντζάκης είναι γνωστός σήμερα ως ο μεγαλύτερος Έλληνας μυθιστοριογράφος, αν και ο ίδιος ήθελε να τον λογίζουν ως ποιητή. Αφιέρωσε πάντως μεγάλο μέρος της δημιουργικής του ενέργειας στη συγγραφή θεατρικών έργων. Άρχισε να γράφει για το θέατρο από πολύ νωρίς, από το 1906, συνέχισε δε σχεδόν σε όλη του τη ζωή να συνθέτει θεατρικά έργα απαράμιλλης ομορφιάς. Δεν είναι καθόλου τυχαίο. Καθώς αναμετριόταν με την εποχή του, μια εποχή που γέννησε τέρατα και ελπίδες, μια εποχή που άλλαξε οριστικά την όψη και της Ελλάδας αλλά και του κόσμου, προσπάθησε να σώσει τον άνθρωπο. Διαρκώς σε κίνηση, διύλισε τις ιδέες του καιρού του και κοίταξε κατάματα την άβυσσο. Η θεατρική γραφή τού έδωσε τη δυνατότητα να αναμετρηθεί με την ιστορία, τη θρησκεία και τη σκέψη του για αγώνα και ανήφορο μέσα από ζωντανούς χαρακτήρες και διαλόγους.

Ας ακούσουμε καλύτερα τον ίδιο τον Καζαντζάκη να μας το εξηγεί σε ένα κείμενο που έγραψε για το πρόγραμμα της παράστασης Σόδομα και Γόμορρα του Μανχάιμ το 1954 και δημοσιεύτηκε και στα ελληνικά με τίτλο Tο δράμα και ο σημερινός άνθρωπος.
«Γεννηθήκαμε σε μιαν ενδιαφέρουσα εποχή, γεμάτη αλλοπρόσαλλες απόπειρες, περιπέτειες και συγκρούσεις· συγκρούσεις όχι μονάχα όπως άλλοτε, ανάμεσα στις αρετές και στις κακίες, παρά –κι αυτό είναι το πιο τραγικό– ανάμεσα στις ίδιες τις αρετές. Οι παλιές παραδεγμένες αρετές αρχίζουν να χάνουν πια το κύρος τους, δεν μπορούν πια να επαρκέσουν στο θρησκευτικό, ηθικό, πνεματικό αίτημα της σύγχρονης ψυχής. Θαρείς κ’ η ψυχή του ανθρώπου μεγάλοσε και δε χωράει πια στα παλιά καλούπια. Στα σπλάχνα της εποχής μας, στα σπλάχνα κάθε συγχρονισμένου ανθρώπου, είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα, ξέσπασε ένας εμφύλιος πόλεμος, χωρίς έλεος, ανάμεσα στον παλιό, παντοδύναμο πάντοτε μύθο, που ξεθύμανε μα πολεμάει απελπισμένα να ρυθμίσει ακόμα τη ζωή μας, και στο νέο μύθο που μάχεται, αδέξια ακόμα και ανοργάνοτα, να κυβερνήσει τις ψυχές μας. Να γιατί η εποχή μας είναι βαθύτατα δραματική· […] το θεατρικό μου έργο είναι ο σημερινός κόσμος, λίγο πριν ξεσπάσει η καταιγίδα. Είναι η πολιτεία που ύψοσε γύρα της τείχη και χάραξε απάνω τους την ανόσια θανατηφόρα φράση: “Εδώ δεν υπάρχει Θεός!”»

Αυτή η αποτύπωση της δραματικότητας γίνεται με έργα που, ενώ μιλούν πολλές φορές για το παρελθόν, κοιτούν κατάματα το παρόν και σκιαγραφούν το μέλλον. Αυτό λοιπόν δίνει μια υποχρέωση ανανέωσης του θεατρικού του έργου. Δίνουμε επομένως ένα μεγάλο μέρος του θεατρικού του έργου με τη ματιά μας στραμμένη στον σύγχρονο αναγνώστη αλλά και στο σύγχρονο θέατρο.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ – ΘΕΑΤΡO

Προμηθέας – Οδυσσέας

Το 1942 ο Καζαντζάκης γράφει στην Ελένη (Σαμίου, όχι ακόμα Καζαντζάκη): «…νιώθω πολύ εξαντλημένος γιατί βρίσκομαι σε παραμονές τοκετού. Ο Προμηθέας κλωτσάει το σπλάχνο μου και θέλει να βγει όξω. Υποφέρω πολύ». Τον γράφει τον 1943. Αληθινά «έτοιμα προς εκτύπωσιν» τα τρία έργα είναι γύρω στις αρχές του 1945. Πληροφορεί ότι, καθώς οι Προμηθείς γράφτηκαν μέσα στην Κατοχή, είναι γεμάτοι από τη λαχτάρα της ελευθερίας. Οι τρεις τραγωδίες έχουν τα ονόματα των τραγωδιών του Αισχύλου, από τις οποίες σώζεται, όπως είναι γνωστό, μόνο ο Προμηθεύς δεσμώτης.

O Oδυσσέας ήταν μια τραγωδία του που αγαπούσε πολύ. Ο Οδυσσέας ανήκει στην ομάδα των τριών τραγωδιών του 1915.

Η υπόθεση ακολουθεί αρκετά πιστά τις τελευταίες ραψωδίες της ομηρικής Oδύσσειας, με τις αποκλίσεις φυσικά που έκρινε αναγκαίες ο Kαζαντζάκης, και τελειώνει θριαμβευτικά και περήφανα με τη μνηστηροφονία ή μάλλον με την πρόθεσή της.

Σελ.: 416, Διαστάσεις: 14Χ20,5,Τιμή: 22,20 €

Κούρος (Θησέας)-Μέλισσα

Κούρος. Η μινωική Κρήτη έχει φτάσει σε τόσο υψηλή πολιτισμική βαθμίδα ώστε βρίσκεται στο κατώφλι της παρακμής. Ο Μίνωας είναι ο φιλόσοφος-βασιλιάς, που σχεδόν έχει αποσπαστεί από τα εγκόσμια.
Πρόκειται για μια αλληγορία πάνω στη δημιουργία, την ακμή και την παρακμή του πολιτισμού.

Η Μέλισσα είναι η οικογενειακή ιστορία του τυράννου της Κορίνθου Περίανδρου και των δύο γιων του, του Λυκόφρονα και του Κύψελου, και πραγματεύεται την έμμονη ιδέα όλων με τη νεκρή Μέλισσα, την αγαπημένη σύζυγο του Περίανδρου, που αυτός δολοφόνησε στο παρελθόν, όταν, βαριά τραυματισμένος, δεν ήθελε η γυναίκα του να ζήσει περισσότερο από τον ίδιο. Το φάντασμά της τους δυναστεύει.
Οι χαρακτήρες του αδρού και μεγαλόπρεπου αυτού έργου είναι ξεκάθαροι και υπερμεγέθεις.

Σελ.: 344, Διαστάσεις: 14Χ20,5, Τιμή: 18,80 €

Χριστός – Ιουλιανός ο Παραβάτης

Η τραγωδία Χριστός (1928) μοιάζει να αποτελείται από όραμα μέσα σε όραμα: Οι μαθητές οραματίζονται τον Δάσκαλο και το εκκλησίασμα, το οποίο μέσα στην παραίσθηση της τελετής οραματίζεται τη ιερή, μυστηριώδη σκηνή. Ο Χριστός είναι στον τάφο. Ο μαθητές έρχονται και εκφράζουν τα αισθήματα και τις σκέψεις τους για τον Δάσκαλο. Είναι θλιμμένοι, οι αναμνήσεις τους είναι πολύτιμες, αλλά μέσα σ’ αυτές υπάρχουν και ψήγματα ανακούφισης γιατί θα μπορέσουν να επιστρέψουν στη συνηθισμένη ζωή.

To 1931 ο Καζαντζάκης γράφει στον Πρεβελάκη πως η μορφή του Iουλιανού τον έχει απασχολήσει «τώρα και πολλά χρόνια» και έχει μελετήσει πολλά έργα γι’ αυτόν. «Mε συγκινούσε πολύ η δισυπόστατη φύση του, απ’ έξω ασκητής καλόγερος και από μέσα κρατούσε κατάστηθα -όπως το Σπαρτιατόπουλο- όλους τους θεούς του Ολύμπου. Έγραψε εντέλει τον Ιουλιανό τον Παραβάτη το 1939. Στο έργο απομακρύνεται κάπως από τα ιστορικά δεδομένα.

Ένα έργο φυγής και συνάμα αναζήτησης. Tι αναζητά; Tο αιώνιο: τον σκοπό της ζωής και το λιγότερο αιώνιο: την ταυτότητα.

Σελ.: 352, Διαστάσεις: 14Χ20,5, Τιμή: 18,80 €

Νικηφόρος Φωκάς – Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος

Γράφει τον Νικηφόρο Φωκά (1915, με τίτλο Θεοφανώ) που είναι και το πρώτο που εκδίδεται (1927, με προτεταγμένη τη θρυλική φράση «Tο έργο τούτο δε γράφτηκε καθόλου για το θέατρο»). Η υπόθεση περιλαμβάνει τα γεγονότα της δολοφονίας του Φωκά από τον Tσιμισκή και τη Θεοφανώ, όπως σε όλα τα έργα που επιλέγουν αυτό το ιστορικό θέμα ως δραματουργικό μοτίβο, καθώς είναι σαιξπηρικά δραματικό καθαυτό.

Η πρώτη γραφή του Κωνσταντίνου του Παλαιολόγου έγινε το 1944. Ακολουθούν διαδοχικές γραφές. Ολοκληρώνεται το 1953.
H δράση τοποθετείται στην Κωνσταντινούπολη την παραμονή της Άλωσης. Οι Οθωμανοί Τούρκοι πολιορκούν την Πόλη. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος έχει δηλώσει υποταγή στην παπική εκκλησία, ως ύστατη προσπάθεια να σώσει τη βασιλεύουσα, με αποτέλεσμα να στρέψει εναντίον του τον κλήρο και μεγάλο μέρος του λαού. Βρίσκεται σε απόγνωση. Αντιλαμβάνεται ότι δεν υπάρχει πλέον ελπίδα και επιθυμεί τουλάχιστον να πεθάνει με αξιοπρέπεια.

Σελ.: 304, Διαστάσεις: 14Χ20,5, Τιμή: 18,80 €

Καποδίστριας – Χριστόφορος Κολόμβος

H τραγωδία Καποδίστριας, το δεύτερο πατριωτικό δράμα του Καζαντζάκη, γράφτηκε την άνοιξη του 1944, δηλαδή στη διάρκεια των τελευταίων μηνών της γερμανικής κατοχής.

Είναι η μέρα των γενεθλίων του Ιωάννη Καποδίστρια για τα 55 του χρόνια. Στην αυλή του μαζεύονται φτωχοί λαϊκοί άνθρωποι για του ευχηθούν και να του παραπονεθούν. Το μικρό ελληνικό κράτος είναι σε δεινή θέση: ο λαός πεινά και οι αρχηγοί είναι διαιρεμένοι σε αντιμαχόμενες φατρίες.
Όλοι είναι δυσαρεστημένοι με τον Καποδίστρια, ο οποίος θέλει να κάνει το καλύτερο για την Ελλάδα, αλλά αδυνατεί.

Το 1949 ο Καζαντζάκης γράφει ένα από τα αρτιότερα έργα του: Χριστόφορος Κολόμβος ή Το χρυσό μήλο. Η Ισπανία στα τέλη του 15ου αι. είναι σχεδόν κατεστραμμένη από μια σειρά πολέμων με σκοπό την εκδίωξη των Μαυριτανών και των Εβραίων. Οι πόλεμοι αυτοί ήταν νικηφόροι για το στέμμα, αλλά οικονομικά καταστροφικοί. Οι τολμηροί αναζητούν νέες πλουτοπαραγωγικές περιοχές, καθώς αρχίζει να γίνεται γνωστό ότι η γη είναι μεγαλύτερη και διαφορετική από ό,τι πίστευαν μέχρι τότε.

Σελ.: 328, Διαστάσεις: 14Χ20,5, Τιμή: 18,80 €

Σόδομα και Γόμορρα – Βούδας

Η βιβλική τραγωδία του Καζαντζάκη με θέμα και τίτλο Σόδομα και Γόμορρα γράφτηκε το 1948 στη Γαλλία.

Ο υπερμεγέθης ήρωας στο έργο αυτό είναι απόλυτα αρνητικός και επαναστατημένος. Δεν του αρέσει ούτε το δημιούργημα ούτε ο δημιουργός. Στέκει απέναντί του σαν ίσος προς ίσον στην υπερηφάνεια και του αντιστέκεται. Ο εαυτός του επίσης του είναι αδιάφορος: ο εγωισμός του είναι υψηλότερος, μεταφυσικός. Απορρίπτει τον Θεό εξηγώντας τους λόγους και τίποτα δεν μπορεί να τον λυγίσει. «Τα Σόδομα και Γόμορρα είναι ο σημερινός κόσμος, λίγο πριν ξεσπάσει η καταιγίδα», θα μας πει ο ίδιος.

Στο 1922 ανάγεται και η πρώτη γραφή του θεατρικού έργου του Βούδας, σε 3000 στίχους, την οποία δήλωσε πως κατέστρεψε. Ορισμένοι σημαντικοί μελετητές του υποστηρίζουν ότι η Ασκητική (1922, 1927) είναι αλλοτροπική μορφή της τραγωδίας αυτής. Η Ελένη Καζαντζάκη υποστηρίζει ότι «ξαναπιάνει το Βούδα του» στο τέλος του 1931. Θέλει να γράψει «μια τραγωδία, εφτά πατώματα. Τα έξι πρώτα θα είναι έξι άσκησες. Το έβδομο, το όραμα του Βούδα […] Δε βιάζουμαι όμως. Αφήνω το θέμα να ωριμάσει στο σπλάχνο μου…». Το 1941 επανέρχεται σαν να πρόκειται για κάτι καινούριο: «Τέλειωσα μια μεγάλη τραγωδία, το Γιαγκ-Τσε…». Το 1956 το επεξεργάζεται οριστικά για έκδοση, το μετονομάζει σε Βούδα και πιστεύει ότι δεν θ’ αρέσει σε κανένα, αρέσει όμως στον ίδιο.

Σελ.: 560, Διαστάσεις: 14Χ20,5,Τιμή: 25,50 €