«Αφού ετόλμησες να πηδήσεις εκουσίως εις της ελευθερίας την παλαίστρα, πρέπει να παλαίσεις ως λέων και όχι ως αλώπηξ. Ελεύθερος επαγγέλλεσαι Κοραή· ως ελεύθερος λοιπόν πολέμει…»
Αδαμάντιος Κοραής

Τον Ιούνιο του 1771 ένας νεαρός έµπορος αποπλέει µε τον βοηθό του από το λιµάνι της Σµύρνης µε προορισµό το κοσµοπολίτικο Άµστερνταµ, όπου θα αναλάβει τη διεύθυνση ενός εµπορικού συνεταιρισµού. Είναι ο εικοσιτριάχρονος ∆ιαµαντής Κοραής, που πέρα από τις εµπορικές δραστηριότητες θέλει απελπισµένα να ξεφύγει από τον ζυγό των Τούρκων, να αναπνεύσει τον αέρα της ελευθερίας και να καλλιεργήσει το πνεύµα του στη «φωτισµένη» Ευρώπη.

Ο ίδιος αργότερα θα πει: «Η νεότης µου εσαλεύετο από τρικυµίας παθών». Αυτά τα πάθη περιγράφονται στο νέο μυθιστόρημα της Αργυρώς Μαντόγλου –µια εν πολλοίς άγνωστη αλλά σηµαντική πτυχή της ζωής του Αδαµάντιου Κοραή–, η µεταµόρφωσή του από συνεσταλµένο Ανατολίτη σε γοητευτικό µποέµ κοσµοπολίτη, η έκθεσή του στις ριζοσπαστικές ιδέες λίγο πριν από το ξέσπασµα της Γαλλικής Επανάστασης, η επαφή του µε σπουδαίους διανοούµενους, το πάθος του για µάθηση και η µύησή του στην τέχνη, στον έρωτα και στις απολαύσεις, αλλά και ο σκοτεινός εαυτός του, που θα αποκαλυφθεί όταν φτάσει στα έγκατα της θλίψης και στα όρια των αντοχών του.
«Είναι το ίδιο σπίτι, παρά τις αλλαγές στην πρόσοψή του, τον άπλετο φωτισμό, τα δένδρα, την πεζοδρόμηση του χωμάτινου δρόμου, παρά την απομάκρυνση των στάβλων, το αναγνωρίζει. Είναι το ίδιο σπίτι.

Μέσα από εκείνο το παράθυρο παραμόνευε κάποτε τον κόσμο, και νά που σε μια χρονική αναδίπλωση βρέθηκε εδώ ξανά και βλέπει πάλι τον εσωτερικό διάκοσμο αλλά και εξωτερικό τοπίο. Ένας τρυφερός χειμωνιάτικος ήλιος πέφτει στο κανάλι.

Μια πλακέτα, δίπλα στην πράσινη πόρτα της εισόδου, γράφει το όνομά του, γράφει τα χρόνια που έζησε εκεί, την ημερομηνία της γέννησής του και μια άλλη, μια ημερομηνία του επόμενου αιώνα, να είναι άραγε αυτή η ημερομηνία του θανάτου του;»
Οι Τρικυµίες παθών είναι το άγνωστο πορτρέτο του νεαρού Κοραή, αυτό µιας πολύπλευρης προσωπικότητας, που βιώνει τη σύγκρουση ανάµεσα σε ό,τι του δίνεται και ό,τι φιλοδοξεί να γίνει. Mε τους δισταγµούς, την τόλµη, την ευαισθησία, αλλά και το σπινθηροβόλο πνεύµα –ιδιότητες που έµελλε να συµβάλουν στην κατοπινή εξέλιξη του µεγάλου ∆ασκάλου του Γένους.


Σφραγίδα Κοραή
H εμπορική σφραγίδα του Κοραή. Στην κάρτα του και σε όλα τα έγγραφα της επιχείρησης υπήρχε η εξής ρήση: «Βίον πορίζου πάντοθεν, πλην εκ κακών».



Λίγα λόγια για τη συγγραφέα:
Η Αργυρώ Μαντόγλου σπούδασε αγγλική λογοτεχνία, φιλοσοφία και κριτική θεωρία. Κείµενά της έχουν δηµοσιευθεί στον Τύπο, ενώ ασχολείται µε τη µετάφραση, τη διδασκαλία λογοτεχνίας και δημιουργικής γραφής. Έχει µεταφράσει έργα των Τζορτζ Έλιοτ, Βιρτζίνιας Γουλφ, Χένρι Τζέιµς, Τζέιν Όστεν, Έµιλι Μπροντέ, Καζούο Ισιγκούρο, Χαρούκι Μουρακάµι (για τη µετάφραση του Κάφκα στην ακτή έλαβε το Βραβείο Αναγνωστών Public), ενώ πεζά της έχουν βρεθεί στις βραχείες λίστες βραβείων του ∆ιαβάζω, του Αναγνώστη και του Athens Prize for Literature. Το Τρικυµίες παθών είναι το δέκατο βιβλίο της, και επισφραγίζει την πολύχρονη πορεία της στα ελληνικά γράµµατα.

Έγραψαν για το βιβλίο:

«Η γραφή –σε τριτοπρόσωπη αφήγηση– της Μαντόγλου είναι μεστή και ζεστή. Συχνά δε, διακατέχεται από περιγραφική και ποιητική διάθεση. Ενίοτε διακόπτεται από πρωτοπρόσωπες διαφωτιστικές εξομολογήσεις του ίδιου του Κοραή, οι οποίες αποκαλύπτουν πολλά για τον ψυχισμό του, όπως τον αναπλάθει η συγγραφέας καθώς ισορροπεί στο τεντωμένο σχοινί που ενώνει την Ιστορία με τη Λογοτεχνία
Λεύκη Σαραντινού, Bookpress.gr

«Η συγγραφέας διερευνά και τις εσωτερικές μεταβολές στη σκέψη και την ψυχή του νεαρού Κοραή, σκιαγραφεί τον ενθουσιασμό του, την διάθεση να πάρει ρίσκα και να αλλάξει τον ρούν της ζωής του, όπως θα φανεί και στη συνέχεια.»
Σπύρος Κακούρης, Ο Αναγνώστης

«Eξαιρετικά καλογραμμένο, με φρεσκάδα που δεν περιμένεις. Νιώθεις κοντά στον Διαμαντή, ώρες ώρες ταυτίζεσαι, σχεδόν ξεχνώντας για ποιον πρόκειται. Το βιβλίο είναι γραμμένο φυσικά στη δημοτική, αλλά πού και πού έχεις την αίσθηση του απόηχου της γλώσσας του Κοραή. Και φυσικά τα αποσπάσματα από τα γράμματα που στέλνει ο παραγιός και ρουφιανεύει στον πατέρα του, δίνουν ανάγλυφα την εικόνα της εποχής.»
Κατερίνα Μαλακατέ, diavazontas.blogpost.com

«Σελίδα την σελίδα, η Αργυρώ Μαντόγλου κεντά την περιγραφή της, για να παραδώσει στην ελληνική Ιστορία άλλη μια ψηφίδα στο μωσαϊκό που συνθέτει τη ζωή του Μεγάλου Διδασκάλου του Γένους, καλύπτοντας ένα σημαντικό κενό που αφορά τα νεανικά του χρόνια
Δάφνη-Μαρία Γκυ-Βουβάλη, http://www.periou.gr

Συνεντεύξεις της συγγραφέως:

Αργυρώ Μαντόγλου: «Ταυτίστηκα με τον νεαρό Κοραή, τον συμπάθησα, τον πόνεσα και ένιωσα τον πόθο του για μια ζωή ελεύθερη»
Συνέντευξη στην Ελένη Γκίκα και στο liberal.gr

Αργυρώ Μαντόγλου: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
Συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη και στο diastixo.gr

«Τρικυμίες Παθών»: Η συναρπαστική πορεία και το ταξίδι στη γνώση του Αδαμάντιου Κοραή
Συνέντευξη στον Ηλία Κουτσερή και στο Ράδιο Ένα