Συγγραφέας του βιβλίου «Η μέρα που καταλαβαίνεις γιατί γεννήθηκες» – Εκδόσεις «Πηγή»

Ιστορία και μυθολογία μπορούν να συνεργαστούν αρμονικά σ’ ένα μυθιστόρημα όταν η έμπνευση μπορεί να «δέσει» πρωταγωνιστές – γεγονότα – παράδοση. Ο Γιάννης Παπασαράντος είναι από αυτούς τους συγγραφείς. Κατάφερε να μπλέξει τον ήρωά του με σπουδαίες ιστορικές και μυθολογικές μορφές μπλέκοντας παρόν και παρελθόν. Όπως λέει στο Vivlio-life ο συγγραφέας ο Αχιλλέας «θα μπει σ’ έναν κόσμο νέο και διαφορετικό απ’ ό,τι είχε συνηθίσει και φανταζόταν… Κύριο μέλημά του είναι να προσαρμοστεί, να μάθει να κινείται εκεί, ν’ αναγνωρίσει το περιβάλλον του. Πρώτα λοιπόν, εκπλήσσεται με το καινούριο, έπειτα προσπαθεί να «μπουσουλήσει» στα μονοπάτια του ώσπου να αρχίσει να το κατανοεί κι έπειτα να σταθεί στα πόδια του για να περπατήσει».

Ιούλιος 2012. Ας γυρίσουμε εννιά χρόνια πίσω και ας δούμε μέσα από τα δικά σας μάτια τον τόπο στον οποίο διαδραματίζεται η ιστορία σας και αν πίσω από τη συγκεκριμένη χρονολογία κρύβεται κάτι που πρέπει να γνωρίζουμε ξεκινώντας την ανάγνωση.
Η επιλογή της χρονολογίας σχετίζεται άμεσα με το επάγγελμα του πρωταγωνιστή της ιστορίας. Ο Αχιλλέας είναι ένας ατζέντης επαγγελματιών αθλητών, κυρίως παικτών του μπάσκετ, και το καλοκαίρι του 2012 ήταν ακριβώς έναν χρόνο μετά από την απόφαση για προσωρινή διακοπή του επαγγελματικού πρωταθλήματος μπάσκετ των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, που αποτέλεσε μια ιδιαίτερη περίοδο για το άθλημα. Ήταν η πρώτη φορά που αθλητές με πολύ σπουδαία φήμη άφησαν μαζικά τις Ηνωμένες Πολιτείες κι αναζήτησαν, έστω και για λίγους μήνες, συμβόλαια στην Ευρώπη. Ο Αχιλλέας «έχτισε» τη δική του φήμη κάνοντας σημαντικές συμφωνίες εκείνη την περίοδο, γεγονός που τον βοηθάει στην επαγγελματική πρόκληση που αντιμετωπίζει κατά τη διάρκεια της ιστορίας.

Αχιλλέας. Ένας ταχύτατα ανερχόμενος ατζέντης επαγγελματιών αθλητών, είναι ο κεντρικός σας ήρωας. Μιλήστε μας γι’ αυτόν τον δραστήριο άνδρα.
Ο Αχιλλέας είναι ένας άνθρωπος που έχει γνωρίσει την επιτυχία πολύ γρήγορα και με ιδιαίτερα «γλυκό» τρόπο. Είναι φιλόδοξος, μα μέσα του είναι βαθιά ριζωμένη η αίσθηση της ισορροπίας και της διαρκούς αναζήτησής της. Το γεγονός αυτό τον κάνει να είναι κάποιες φορές ευθύς και απόλυτος και άλλες επιφυλακτικός. Τα μεγάλα συμβόλαια τον γοητεύουν, όμως αναρωτιέται αν ενεργεί πάντα συνειδητά ή αν τον ακολουθεί ένα ρύμα που τον παρασύρει. Είναι θαρραλέος, όχι όμως αδίστακτος αν και μέσα του συγκρούεται για το κατά πόσο δύναται κι αν αξίζει να τηρεί τα όρια. Το παρελθόν του τον ακολουθεί διαρκώς σαν σκιά και συχνά επισκέπτεται τα μονοπάτια του για να θυμηθεί από τι είναι φτιαγμένος, χωρίς ωστόσο να μένει εκεί, με εξαίρεση κάποιες σελίδες του βιβλίου της ζωής του. Εκείνες τις διαβάζει ξανά και ξανά, τις ζει κάθε φορά κι απ’ την αρχή αναζητώντας τις φράσεις που νιώθει πως δε γράφτηκαν ποτέ.

Χορός εκατομμυρίων, συμφωνίες, παρασκήνιο, κορυφαίες ομάδες μπάσκετ. Ποιο είναι το ερέθισμα που κρύβεται από αυτό το πολυσέλιδο, και ομολογουμένως ενδιαφέρον, μυθιστόρημα;
Ο συνδυασμός των αντιθέσεων είναι ένα γνώρισμα που θα έλεγα ότι χαρακτηρίζει την ίδια την ανθρώπινη φύση. Ο αθλητισμός είναι ένας τομέας που εμπεριέχει τον σκοπό της εξέλιξης, της ψυχικής ευεξίας μέσα από τη σωματική προσπάθεια κι εξάσκηση. Γινόμαστε «αθλητές» από τη στιγμή που αρχίζουμε να κινούμε τα άκρα μας γι’ αυτό και μας ελκύουν τα αθλήματα είτε είναι ατομικά, είτε ομαδικά. Είναι κομμάτι της φύσης μας. Ο επαγγελματικός αθλητισμός ωστόσο, παρότι βασίζεται σε κάτι αγνό όπως η θέληση, ο μόχθος κι οι ιδιαίτερες ικανότητες των αθλητών, είναι ένας κόσμος με πανίσχυρο και, συχνά, σκοτεινό παρασκήνιο, που γίνεται όλο και πιο σκοτεινό όσο πιο εμπορικό θεωρείται το άθλημα. Αποφεύγω να πω «το προϊόν» μιας και θέλω ν’ αφήσω τους ίδιους τους πρωταγωνιστές μου να μιλήσουν γι’ αυτό. Η ζυγαριά στην οποία καλείται να τοποθετήσει ένας άνθρωπος αυτού του χώρου την αγάπη για την χαρά και την έμπνευση που προσφέρει η άθληση και τους, συχνά αποπροσανατολιστικούς, πειρασμούς που συνοδεύουν τις πλουσιοπάροχες συμφωνίες είναι μια ισχυρή αντίθεση, όσο και πρόκληση. Επίσης, ό,τι κατοικοεδρεύει στην ψυχή ενός ανθρώπου, μπορεί να κρυφτεί πολύ επιμελώς πίσω από την επιφάνεια ενός προσώπου και να δημιουργήσει ισχυρές αντιθέσεις. Σε περιπτώσεις ανθρώπων που εκτίθενται δημοσίως όπως οι επαγγελματίες αθλητές κι όσοι πιθανόν να βρίσκονται γύρω τους, οι αντιθέσεις αυτές ισχυροποιούνται περισσότερο. Τέλος, μια πολύ ισχυρή αντίθεση είναι η τάση των ανθρώπων ν’ απομονώνουν πρόσωπα, καταστάσεις, παραδείγματα και γεγονότα της ζωής, ξεχνώντας πολλές φορές πως ένας κανόνας τον οποίο θεωρώ ότι διαπιστώνουμε διαρκώς, είναι πως τα πάντα στη ζωή είναι αλληλένδετα. Και γι’ αυτό όμως, προτιμώ να δώσω τον λόγο στα ίδια τα πρόσωπα του μυθιστορήματος.

Ο ήρωάς σας θα μπει ξαφνικά σ’ έναν κόσμο στον οποίο η μυθολογία μπλέκεται με την ιστορία. Ποια θα είναι η πρώτη του αντίδραση όταν συνειδητοποιήσει πως η ζωή του κυλά σε αλλιώτικους ρυθμούς;
Ο Αχιλλέας μπαίνει σ’ έναν κόσμο νέο και διαφορετικό απ’ ό,τι είχε συνηθίσει και φανταζόταν, γι’ αυτό και θα συμπεριφερθεί όπως ακριβώς και μια νέα ψυχή που αντικρίζει το φως της ζωής. Κύριο μέλημά του είναι να προσαρμοστεί, να μάθει να κινείται εκεί, ν’ αναγνωρίσει το περιβάλλον του. Πρώτα λοιπόν, εκπλήσσεται με το καινούριο, έπειτα προσπαθεί να «μπουσουλήσει» στα μονοπάτια του ώσπου να αρχίσει να το κατανοεί κι έπειτα να σταθεί στα πόδια του για να περπατήσει. Μόνο που, στην περίπτωση του Αχιλλέα, πρέπει όλα να γίνουν γρήγορα μιας και, παρόλο που ο χρόνος χάνεται στη νέα διάσταση που γνωρίζει, στη σκληρή του καθημερινότητα κυλάει αμείλικτα.

Ποια κεφάλαια της μυθολογίας και αντίστοιχα της ιστορίας επιλέξατε για να εντείνετε την αναγνωστική μας αγωνία;
Στη σκέψη μου, μυθολογία και ιστορία συνεργάζονταν πάντα αρμονικά. Οι άνθρωποι τείνουμε να τις διαχωρίζουμε, παρόλο που η μυθολογία κάθε λαού αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του. Στην περίπτωση του Αχιλλέα, επέλεξα ανάλογα με την περίσταση τις ιστορικές μορφές του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του Ιωάννη Καποδίστρια, ενώ από τον χώρο της μυθολογίας ενέταξα στην ιστορία κάποια κατορθώματα του Ηρακλή, καθώς και την ιστορία των Διόσκουρων, του Πολυδεύκη και του Κάστορα.
Δεν είναι μόνο αυτό το μπλέξιμο. Παρελθόν και παρόν θα ανακατευτούν επίσης.

Πόσο γοητευτικό αλλά και πόσο δύσκολο είναι συγχρόνως, να ισορροπήσει ο συγγραφέας σε τόσες προκλήσεις;
Θα έλεγα πως στη ζωή μας, όπου κι αν βρισκόμαστε, από κάπου έχουμε έρθει και κάπου σκοπεύουμε να φτάσουμε. Ο δρόμος που περπατάμε έχει σχηματιστεί από τα βήματα που κάναμε ως εκεί, και δείχνει τα μονοπάτια που θα επιλέξουμε για να συνεχίσουμε την πορεία. Επομένως, ανά πάσα στιγμή, παρελθόν, παρόν και μέλλον είναι ένα. Αυτό το διαρκές, μα ταυτόχρονα απλό φαινόμενο ορίζει τη ζωή και μιας και το βιβλίο είναι από μόνο του ο ανθός μιας ξεχωριστής ζωής, νιώθω πως ο συγγραφέας χρειάζεται απλά ν’ αφουγκραστεί τη ζωή και τα μηνύματά της για να διαμορφώσει κατάλληλα τις αντίστοιχες διαδρομές των χαρακτήρων της ιστορίας του. Από ένα σημείο και μετά, οι ίδιοι οι χαρακτήρες παίρνουν τον συγγραφέα από το χέρι και περπατούν μαζί του τα μονοπάτια τους, γι’ αυτό και σβήνουμε και ξανασβήνουμε μέχρι να φτάσουμε στην τελική μορφή ενός μυθιστορήματος! Γινόμαστε ένα με τα σενάρια των πρωταγωνιστών μας.

Έρωτας και πάθος από τη μια. Δίψα για εξουσία κι επιβολή στους ανθρώπους, από την άλλη. Ανάμεσα σε συναισθήματα και αλήθειες γεννιούνται ερωτηματικά για τη ζωή του. Ποια είναι τα πρόσωπα που θα βοηθήσουν ή θα δυσκολέψουν τον Αχιλλέα στην αναζήτηση της αλήθειας;
Κάποιοι θα κρατήσουν την ταυτότητά τους κρυφή ως το τέλος, μα θα συμβάλλουν σημαντικά στο ταξίδι του Αχιλλέα. Η οικογένειά του, άνθρωποι του στενού και του ευρύτερου περιβάλλοντός του, ανταγωνιστές ή νέες γνωριμίες θα τον επηρεάσουν, μα είναι στο χέρι του πρωταγωνιστή να κρίνει ποιοι έχουν, τελικά, θετική ή αρνητική επιρροή στην πορεία του. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα βρίσκει πάντα τη μεγαλύτερη δυσκολία, τον ισχυρότερο σύμμαχο και τον χειρότερο εχθρό ταυτόχρονα, στον ίδιο του τον εαυτό, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του.

Στο βιβλίο σας εκτός από τα πρόσωπα που το καθένα παίζει το δικό του ρόλο στην πλοκή, πρωταγωνιστούν επίσης ένα αντικείμενο (θα δούμε στην ανάγνωση τι είναι) και κάποια μηνύματα, που καλύπτονται από μυστήριο. Είναι η λογική που θα τον βοηθήσει στη λύση τους ή εκείνοι που κινούν τα νήματα το τελευταίο έντονο δεκαήμερο;
Δε θα μπορούσε ν’ απουσιάζει η λογική από την προσπάθεια κατανόησης οποιασδήποτε κατάστασης. Η σύγκρουσή της με το συναίσθημα διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό τα τελικά συμπεράσματα κι αυτό διαφαίνεται τόσο στον Αχιλλέα, όσο και στους υπόλοιπους χαρακτήρες της ιστορίας και, θα έλεγα, κάθε ιστορίας. Ταυτόχρονα όμως, ο Αχιλλέας έχει ν’ αντιμετωπίσει μια κατάσταση, έναν νέο κόσμο όπως ορθά το θέσατε, που θολώνει τη λογική του και κάνει την πρόκληση ακόμα μεγαλύτερη. Ίσως η πιο έντονη πλευρά αυτής της πρόκλησης να είναι να διαπιστώσει ο Αχιλλέας τη φύση όποιων -ή όποιου- κινούν τα νήματα.

Ένα από τα μηνύματα που λαμβάνει τον προτρέπει να μπει στη Γη. «… στο σκοτάδι, στη σπηλιά που τα κάτω έρχονται πάνω». Με δεδομένο ότι το πρώτο σας βιβλίο είχε τίτλο «Ταξίδι στη σπηλιά» μπορούμε να σκεφτούμε πως οι δυο ιστορίες έχουν κάτι κοινό;
Ως προς την πλοκή και τη φύση των χαρακτήρων των δυο μυθιστορημάτων, θα έλεγα πως όχι, δεν υπάρχει κοινό σημείο ανάμεσά τους. Ωστόσο, και οι δυο ιστορίες αγγίζουν κοινά νοήματα όπως η γνώση του εαυτού μας, οι συλλογισμοί για την πορεία ενός ανθρώπου στη ζωή, οι ερωτήσεις «Ποιος είμαι, πού πηγαίνω και γιατί βρίσκομαι εδώ;», η αντιμετώπιση των φόβων που δημιουργούμε καθώς βαδίζουμε τη διαδρομή μας. Είναι ζητήματα που επιδιώκω να προσεγγίζω σε κάθε μυθιστόρημά μου.

Γεννηθήκατε και μεγαλώσατε στο Ναύπλιο και βλέπουμε πως ο τόπος σας παίζει σημαντικό ρόλο στην ιστορία σας και την πλοκή. Είχατε αποφασίσει εξαρχής πως θα ταξιδέψετε τον αναγνώστη στο Μπούρτζι και τον λόφο του Παλαμηδίου;
Πράγματι, ο πρωταγωνιστής επισκέπτεται το Ναύπλιο στην πορεία του. Δε θα έλεγα πως ήταν από την αρχή στο μυαλό μου, όμως η καλή γνώση που έχω για τα ιστορικά στοιχεία του τόπου καταγωγής μου, αλλά και κάποιες παρατηρήσεις που έχω κάνει ιδίοις όμμασι περπατώντας στα μονοπάτια του, μού έδωσαν ιδέες που βοήθησαν στην πλοκή. Δεδομένου ότι ο ήρωας ξεκινά την πορεία του από την Αθήνα, ένας τόπος όπως το Ναύπλιο, που βρίσκεται αρκετά κοντά στην πρωτεύουσα, προσφέρεται για τη γρήγορη εξέλιξη της ιστορίας πριν από κάποια ταξίδια που θα αποβούν πιο χρονοβόρα για τον πρωταγωνιστή προκειμένου να συλλέξει τα υπόλοιπα κομμάτια του παζλ.

Λίγα λόγια για το βιβλίο
Είναι δέκα ημέρες αρκετές για να σου αλλάξουν τη ζωή; Μέχρι πού είσαι διατεθειμένος να φτάσεις για να ολοκληρώσεις την αποστολή σου; Και, αλήθεια, πότε ολοκληρώνεσαι πραγματικά;
Τις τελευταίες ημέρες του Ιουλίου του 2012, ο Αχιλλέας Θεοδωρίδης, ένας ταχύτατα ανερχόμενος ατζέντης επαγγελματιών αθλητών, βρίσκεται στη διαδικασία της διευθέτησης των τελικών λεπτομερειών για την ολοκλήρωση της σημαντικότερης συνεργασίας στη -μέχρι τότε- καριέρα του. Όσο όμως πλησιάζει η στιγμή της οριστικοποίησης της συμφωνίας, η ζωή του Αχιλλέα ταράζεται από αναπάντεχα και ανεξήγητα γεγονότα.
Αινιγματικά μηνύματα από άγνωστους αποστολείς, ένα ασυνήθιστο αντικείμενο που βρίσκει στο πιο απρόσμενο μέρος και οι αναμνήσεις του μεγάλου έρωτα της ζωής του, που γίνονται όλο και πιο ζωντανές στη μνήμη του, κάνουν την καθημερινότητά του να κυλά σ’ έναν αλλιώτικο ρυθμό. Πριν προλάβει να το συνειδητοποιήσει, ο Αχιλλέας έχει μπει σε έναν κόσμο όπου τον περιμένει το σημαντικότερο ταξίδι της ζωής του. Έναν κόσμο όπου η μυθολογία μπλέκεται με την ιστορία κι όλα μαζί με το παρελθόν και το παρόν του Αχιλλέα, με ανθρώπους που αποτέλεσαν ορόσημα στην πορεία του και με τις εμπειρίες που τον καθόρισαν.
Σύμμαχοι και αντίπαλοι στην πορεία του Αχιλλέα αλληλεπιδρούν και συνδέονται μεταξύ τους μ’ ένα αόρατο νήμα που περιέχει τα ίδια συστατικά. Έρωτα, πάθος και δίψα για εξουσία κι επιβολή στους ανθρώπους. Στην άκρη του νήματος, ο Αχιλλέας αναζητά την αλήθεια του. Είναι δυνατόν να του είναι ήδη γνωστή; Να τη γνωρίζει από τη μέρα που γεννήθηκε;

Βιογραφικό
Ο Γιάννης Παπασαράντος γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στο Ναύπλιο. Σπούδασε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Αθήνας και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Leicester. Είναι εκπαιδευτικός κι εργάζεται στο Δημοτικό Σχολείο του Κολλεγίου Αθηνών-Ψυχικού. Πιστεύει πως η ισορροπία του κόσμου βασίζεται στην αγνότητα της ψυχής των παιδιών και αγωνίζεται για να τους μεταδώσει την πεποίθηση του πως το καλύτερο μέλλον του κόσμου μας είναι στα χέρια τους και θα δημιουργηθεί από την πίστη τους πως μπορούν να το επιτύχουν. Το μυθιστόρημα Η μέρα που καταλαβαίνεις γιατί γεννήθηκες είναι το δεύτερο συγγραφικό έργο του. Από τις εκδόσεις Πηγή κυκλοφορεί και το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο Ταξίδι στη σπηλιά.