Το λουλούδι της Κριμαίας Συγγραφέας: Julia Gregson Θέμα: Ξένη πεζογραφία Εκδότης: Διόπτρα Μετάφραση: Φωτεινή Πίπη Σελίδες: 612 ISBN: 9789603644408 Ημ. Έκδοσης: 06/04/2011 Τιμή στην αγορά Από 13,90-9,37 ευρώ
Η Γιούλια Γκρέγκσον μετά την Καρδιά των Μουσόνων, που αγαπήθηκε τόσο, μας ταξιδεύει στην Κριμαία με ένα δυνατό έπος αγάπης και πολέμου, το “Λουλούδι της Κριμαίας”, που μας προσφέρουν και πάλι οι εκδόσεις Διόπτρα.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ Η Κάθριν ζει ξέγνοιαστα στην ύπαιθρο της Ουαλίας με συντροφιά και προστάτη της, τον ατίθασο κτηνοτρόφο Ντέιο, που την μυεί στην γοητεία των αλόγων. Καθώς όμως μπαίνει στην εφηβεία το κοινωνικό τους χάσμα και η προκατάληψη θα την αναγκάσουν να τον αποχωριστεί. Ένα αναπάντεχο τραγικό γεγονός όμως, αναγκάζει την Κάθριν να ωριμάσει απότομα και να αναμετρηθεί με τα όνειρά της … Θέλοντας να ξεφύγει από το συντηρητικό πλαίσιο της ουαλικής επαρχίας και τον αυταρχικό της πατέρα η Κάθριν αποφασίζει τελικά να σπουδάσει νοσοκόμα… Θα μαθητεύσει κάτω από τη Φλώρενς Ναιτινγκέιλ ,τη θρυλική “Κυρία Με Τη Λάμπα” και θα την ακολουθήσει στο μέτωπο! Στην κόλαση της Κριμαίας, η Κάθριν θα γνωρίσει το αληθινό πρόσωπο του πολέμου- μακρυά από την επική του διάσταση, ενώ η ανάμνηση του Ντέιο τρεμοπαίζει σαν έμπνευση και σαν επιθυμία οδυνηρά παρούσα, ανάμεσα σε τραυματικές στιγμές που την φέρνουν στην ανάγκη του ορκισμένου της εχθρού…
Δεν ξέρει όμως πως μέσα στη φρίκη και την απώλεια την περιμένει μια απρόσμενη συνάντηση….
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ Άλλο ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα από την Γιούλια Γκρεγκσον “Το Λουλούδι της Κριμαίας”, όπου η Βρετανίδα συγγραφέας ακολουθεί την προσφιλή της μέθοδο. Έχουμε λοιπόν μια όμορφη αισθηματική ιστορία με φόντο έναν από τους σταθμούς της βρετανικής ιστορίας του 19ου- 20ου αιώνα… Είναι ο Πόλεμος της Κριμαίας, όπου αισθητή έκανε την παρουσία της η νοσηλεύτρια Φλώρενς Ναιτινγκέιλ. Το μυθιστόρημα αυτό είναι το οδοιπορικό μιας κοπέλας της ουαλικής υπαίθρου από την ξεγνοιασιά και τα πρώτα σκιρτήματα, στην αναμέτρηση με τη σκληρή πραγματικότητα και την ίδια την αυτογνωσία. Ο αγαπημένος- κατά την “απουσία του”- μένει αόριστα παρών στη σκέψη της ηρωίδας για να επανεμφανιστεί απρσδόκητα. Προς το τέλος έχουμε την κορύφωση της οδύνης όταν ο εχθρός είναι ο μοναδικός που μπορεί να διασώσει όσα αγαπάει η ηρωίδα μας… Δευτερευόντως, έχουμε την παρουσία της Ιστορίας, που υποτάσσεται όμως πλήρως στην οπτική της ηρωίδας… Είναι το δεύτερο μυθιστόρημα που διαβάζω με θέμα μια Βρετανίδα που στρέφεται στη Νοσηλευτική και προσφέροντας κατακτά τη χειραφέτηση, μετά το “Κορίτσι κάτω Από την Ελιά” της Λι Φλέμινγκ,που τοποθετείτο στην Κρήτη της γερμανικής εισβολής. Το μυθιστόρημα της Γκρέγκσον περιβάλλεται από μια μεγαλύτερη δυναμική, με στιγμές που συγκλονίζουν.
Εδώ έχουμε τον Κριμαϊκό Πόλεμο, μια ακόμη σύρραξη εκτός βρετανικού εδάφους, από αυτές που προτιμά η Γκρέγκσον, αφού η αποικιοκρατική φύση του βρετανικού κράτους εξακτίνωσε τη βρετανική παρουσία σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, πράγμα που εκμεταλλεύεται η συγγραφέας, προσφέροντάς μας ιστορίες από ποικίλους τόπους. Η Γκρέγκσον, λοιπόν, στο “Λουλούδι” της ζωντανεύει τη φρίκη των μετόπισθεν στην Κριμαία, ταξιδεύοντάς μας λίγο και στην Τουρκία.Ο αναγνώστης αισθάνεται την αποφορά της αρρώστιας και του θανάτου, δοκιμάζει τη μοναξιά και την απώλεια, παρέα με τη νεαρή νοσοκόμα, χωρίς όμως να μαθαίνει κάτι για τις αιτίες και την έκβαση αυτού του πολέμου… Ο Πόλεμος στην Κριμαία (1854) υπήρξε ένας πόλεμος γεωπολιτικών συμφερόντων, όπου Αγγλία- Γαλλία συμμάχησαν επαίσχυντα με την Οθωμανική Αυτοκρατορία εναντίον της Ρωσίας για να αποτρέψουν την έξοδο του ρωσικού στόλου στο Αιγαίο, πράγμα που πέτυχαν με απώλειες. Γι’ αυτό βρέθηκε η Κάθριν μας βρέθηκε στην Κριμαία. Σε αυτόν τον πόλεμο αναδείχθηκε για πρώτη φορά η συμβολή της γυναίκας νοσοκόμας στο Μέτωπο: Παράλληλα,λοιπόν, στο Λουλούδι της Κριμαίας νιώθουμε τη σκιά της Νοσηλεύτριας Φλώρενς Ναιτιγκέιλ που όμως παρουσιάζεται από την πλευρά της ηγετικής και βλοσυρής φυσιογνωμίας- απρόσιτης και αυταρχικής. Εξαίσια σκιαγραφούνται στο σημείο αυτό οι προκαταλήψεις εναντίον των νοσοκόμων που εθεωρούντο ελαφριών ηθών, καθώς και η πεποίθηση της Νάιτινγκέιλ οτι οι νοσηλεύτριες του Μετώπου έπρεπε να είναι ντυμένες μίζερα για να μη “σκανδαλίζουν” τους άντρες ασθενείς τους. Υποδειγματικά αποδίδεται το χαμηλό ηθικό των νοσοκόμων από αυτές τις συνθήκες. Δυστυχώς όμως, η περιορισμένη “εικόνα” ίσως δεν επιτρέπει στον αναγνώστη να συνειδητοποιήσει το μεγαλείο της Ναϊτινγκέιλ, που παρά τις ιδιοτροπίες της- απαρνήθηκε την αριστοκρατική ζωή για να ανακούφίσει τον πόνο γύρω της….
Αυτή η γυναίκα ήταν η πρώτη στην ιστορία που συνειδητοποίησε την αξία της υγιεινής στην περίθαλψη των ασθενών και αναβάθμισε τον ρόλο της γυναίκας νοσηλεύτριας, αναδεικνύοντάς τον σε ιερό λειτούργημα! Τη Φλώρενς Ναϊτινγκέιλ μας είχε συστήσει και ο Ζιλμπέρ Σινουέ σε ένα μυθιστόρημα- μαρτυρία, την Νοσοκόμα της Καρδιάς μας,(που αν και ωραία σύλληψη ξένισε σε πολλούς με τον τρόπο γραφής του). Συμπληρωματικά αυτό το ρομαντικό μυθιστόρημα αποδίδει τη δυσχερή αποστολή που επιτέλεση η σιδηρά ιδρύτρια της Νοσηλευτικής, όπως την ξέρουμε…
Η αφηγηματική τεχνική στο “Λουλούδι της Κριμαίας” φέρει τα γνωρίσματα της “αγγλικής σχολής”. Η διεισδυτική περιγραφικότητα του βιβλίου σίγουρα επιβραδύνει τη δράση, αλλά αναδεικνύει την ψυχολογία των ηρώων και τις καταστάσεις. Ο χώρος εις βάρος του χρόνου. Η ανάγλυφη αναπαράσταση του χώρου και των εσωτερικών διεργασιών καθιστά τις καταστάσεις του βιβλίου βίωμα του αναγνώστη, αντιμετωπίζοντας όμως τον κίνδυνο να κουράσει σε ορισμένα σημεία με τη διεξοδικότητά της… Η ερωτική φλόγα ανάμεσα στο κεντρικό ζευγάρι είναι υπόκωφη και πιο εσωτερική- μέσα από την ψυχολόγηση των ηρώων. Τα συναισθήματα είναι θαρρείς “ελεγχόμενα” και δεν υπάρχει παραφορά- πράγμα που έχω συναντήσει σε πολλά αγγλικά μυθιστορήματα, άρα το αποδίδω στην πιο συντηρητική νοοτροπία της αγγλικής λογοτεχνίας… Εχουν κι αυτά την ομιχλώδη γοητεία του Λονδίνου…
Παρόλαυτα, είναι ένα ξεχωριστό μυθιστόρημα που προτάσσει όμορφες αξίες όπως η αυτονοιμία της γυναίκας , η υπευθυνότητα , η αντοχή στις αντιξοότητες και η προσφορά. Ένα ταξίδι που θα σας γοητεύσει στο συνολό του και θα σας αφήσει με μια δυνατή αίσθηση, αφοπλίζοντας ιδιαίτερα προς το τέλος του.
Δέδε Ελισσάβετ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ Julia Gregson
Julia Gregson εργάστηκε ως δημοσιογράφος και ανταποκρίτρια στη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, την Ινδία και το Βιετνάμ για εφημερίδες και περιοδικά, όπως το Rolling Stone και οι Times. Ζει στην Ουαλία με την οικογένειά της. Το πρώτο βιβλίο της Στην Καρδιά των Μουσώνων βραβεύτηκε από το Romantic Novelists’ Association ως το καλύτερο μυθιστόρημα του 2008. Επίσης, τιμήθηκε και με δεύτερη διάκριση από το Prince Maurice Prize το 2010.
Χρησιμοποιούμε cookies για την παροχή των υπηρεσιών και την ανάλυση της επισκεψιμότητας της σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.ΕντάξειΌροι Χρήσης
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.