Συγγραφείς του βιβλίου «Στο σχολείο με ασφάλεια» – Εκδόσεις Υδροπλάνο

Το να πηγαίνει το παιδί μας «Στο σχολείο με ασφάλεια» είναι ένα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα εμάς τους γονείς. Η παρουσία των σχολικών τροχονόμων, σαφώς και μας κάνει να αισθανόμαστε μια σιγουριά και ανακούφιση. Για τον τρόπο που φροντίζουν για την μετακίνηση μαθητών αλλά τον ακριβή τρόπο που λειτουργούν τους σχολικούς μήνες μιλούν στα παιδιά μέσα από το παραμύθι τους και με κατανοητή γλώσσα, οι Γιώτα Καλαμαρά και Νεκταρία Βαρσαμή-Πουλτσίδη. Όπως λένε στο Vivlio-life οι δυο συγγραφείς, δεν είναι ο σχολικός τροχονόμος ο μόνος τρόπος ώστε οι μαθητές να κινούνται προς και από το σχολείο με ασφάλεια. «Το βασικότερο όλων είναι να αποκτήσουν όλοι, μικροί και μεγάλοι, σωστή συμπεριφορά, όπως ορίζεται και από τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Σεβασμός των πεζών από τους οδηγούς και γνώση των κανόνων στο δρόμο από τους πεζούς».

  • Μια νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε και το βιβλίο σας ήρθε για να δώσει στους μικρούς μαθητές και τους γονείς τους όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν για τους σχολικούς τροχονόμους. Πώς ξεκίνησε η ιδέα;
    Ν.Π. Με τη Γιώτα συνεργαζόμαστε σχεδόν δύο χρόνια. Όντας σχολική τροχονόμος αρκετά χρονιά, είχα την ιδέα να δημιουργηθεί ένα εκπαιδευτικό παραμύθι ώστε να μάθουν όλοι (γονείς και μαθητές) τη σημαντική δουλειά των σχολικών τροχονόμων. Έπειτα από έρευνα και με την πολύτιμη βοήθεια της Γιώτας, το εγχείρημα μας πήρε σάρκα και οστά.
  • Σε ποια ηλικία παιδιών απευθύνεστε;
    Γ.Κ.: Το εκπαιδευτικό μας παραμύθι απευθύνεται σε παιδιά της Α/βάθμιας εκπαίδευσης αλλά και προσχολικής ηλικίας.
  • Πόσο σημαντική θεωρείτε την ενεργή παρουσία των σχολικών τροχονόμων στα σχολεία μας;
    Ν.Π. Ως λαός είμαστε στις υψηλότερες θέσεις στον κόσμο σε ατυχήματα και δυστυχήματα. Ακόμα δεν έχουμε μάθει ως πεζοί πώς πρέπει να κυκλοφορούμε στο δρόμο, ούτε ως οδηγοί πώς πρέπει να σεβόμαστε τους πεζούς και τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Οι σχολικοί τροχονόμοι έξω από κάθε σχολείο εξασφαλίζουν την ασφαλή διέλευση των μαθητών και όχι μόνο, μαθαίνοντας στα παιδιά να περνούν με ασφάλεια το δρόμο και ΜΟΝΟ από τις διαβάσεις και στους οδηγούς πώς να σέβονται τους πεζούς και ιδιαίτερα τους μικρούς μαθητές που εκείνη την ώρα πηγαίνουν στο σχολείο ή φεύγουν από αυτό. Στα 25 χρόνια που υπάρχει ο θεσμός του σχολικού τροχονόμου τα ατυχήματα έξω από τα σχολεία έχουν μειωθεί αισθητά.
  • Δεν είναι λίγες οι φορές, που δυστυχώς, η μετακίνηση των μαθητών προς τα σχολεία δεν είναι ασφαλής. Πιστεύετε πως ο σχολικός τροχονόμος είναι ο μοναδικός τρόπος ώστε τα παιδιά μας να πηγαίνουν «Στο σχολείο με ασφάλεια»;
    Γ.Κ.: Η παρουσία σχολικού τροχονόμου φυσικά και βοηθά πολύ στην ασφαλή μετακίνηση των μαθητών, ωστόσο δεν είναι ο μόνος τρόπος. Το βασικότερο όλων είναι να αποκτήσουν όλοι, μικροί και μεγάλοι, σωστή συμπεριφορά, όπως ορίζεται και από τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Σεβασμός των πεζών από τους οδηγούς και γνώση των κανόνων στο δρόμο από τους πεζούς.
  • Άραγε ένα βιβλίο για τους Έλληνες οδηγούς σε δρόμους που βρίσκονται κοντά σε σχολικά συγκροτήματα θα μετρίαζε στην αγωνία των γονέων;
    Ν.Π: Όπως είπα και πιο πάνω είμαστε στις υψηλότερες θέσεις στην πρόκληση ατυχημάτων – δυστυχημάτων από απρόσεκτους οδηγούς. Δεν θα ήταν άσχημη ιδέα να γραφτεί ένα βιβλίο μ’ αυτή τη θεματολογία. Και θα ήταν ακόμα πιο ωραία ιδέα να μοιραστεί έξω από σχολικές μονάδες (με την βοήθεια των παιδιών και των σχολικών τροχονόμων).
  • Το βιβλίο σας είναι ένα καλοδουλεμένο εικονογραφημένο εκπαιδευτικό παραμύθι. Πού εστιάσατε την προσοχή σας ώστε να γίνει και χρηστικό;
    Γ.Κ.: Στην χρήση απλής και κατανοητής γλώσσας, ώστε να μπορούν τα μικρά παιδιά να γίνουν μέρος της ιστορίας και να αντιληφθούν τη σοβαρότητα του ρόλου του σχολικού τροχονόμου.
  • Για να είναι απόλυτα κατανοητό από τα παιδιά ποια «όπλα» χρησιμοποιήσατε πέρα από την εικονογράφηση; Δώστε μας κάποιες λέξεις ή προτάσεις που καθιστά ποιο εκπαιδευτικό τον τρόπο που το γράψατε.
    Ν.Π: Χρησιμοποιήσαμε απλή γραφή σαν να διαβάζουν τα παιδιά ένα παραμύθι και μέσα από τον διάλογο των παιδιών με τους σχολικούς τροχονόμους που τους εξηγούν τι πρέπει να κάνουν για να περάσουν τις διαβάσεις, προσπαθήσαμε να κάνουμε τη δουλειά τους κατανοητή.
  • Ποιες είναι οι ακριβείς αρμοδιότητες των σχολικών τροχονόμων και πόσο τις προσεγγίσατε με το κείμενο αλλά και την εικονογράφηση του βιβλίου σας;
    Γ.Κ.: Ο σχολικός τροχονόμος έχει σκοπό να φροντίζει για την ασφαλή μετάβαση των μαθητών από και προς το σχολείο. Σταματάει τα διερχόμενα οχήματα και εξασφαλίζει την μετακίνησή τους. Θεωρώ ότι τις προσεγγίσαμε σε μεγάλο βαθμό μέσα από τους διαλόγους που χρησιμοποιήσαμε στο βιβλίο. Η εικονογράφος μας κ. Αθανασοπούλου Ιωάννα, έκανε επίσης υπέροχη δουλεία στα σχέδια. Όπως επίσης και η εκπαιδευτικός κα Γκουτζουρέλα Παναγιώτα όσο αφορά το διαδραστικό κομμάτι. Έχουμε την πεποίθηση ότι καταφέραμε αυτό που επιδιώκαμε. Να μεταδώσουμε γνώσεις που αφορούν την μετακίνηση.
  • Μερίδιο στη σωστή ενημέρωση των παιδιών, σίγουρα έχουν και οι γονείς. Πόσο σημαντική είναι η δική τους σωστή ενημέρωση για το έργο των σχολικών τροχονόμων ώστε να μεταφέρουν τη γνώση τους στα παιδιά;
    Ν.Π: Όταν ξεκίνησε ο θεσμός του σχολικού τροχονόμου υπήρχαν γονείς που νόμιζαν ότι οι σχολικοί τροχονόμοι είναι στη διάβαση για να σταματούν τους πεζούς ώστε να περάσουν τα αυτοκίνητα. Ευτυχώς με τα χρόνια αυτό έχει αλλάξει και πλέον οι περισσότεροι γνωρίζουν ποσό σημαντική είναι η δουλειά μας και το δείχνουν μέσω του σεβασμού. Υπάρχουν όμως και γονείς που φοβούνται ακόμα και με την υπόδειξη των σχολικών τροχονόμων να περάσουν. Και με το δίκιο τους όταν κάποιοι οδηγοί νομίζουν πώς είμαστε διακοσμητικά στοιχεία και δεν σταματούν με τις υποδείξεις μας. Όταν θα μάθουν να το κάνουν και θα είναι φωτεινό παράδειγμα για τα παιδιά τους, θα μάθουν κι εκείνα. Ευτυχώς οι μικροί μας φίλοι προσέχουν αρκετά και είναι αυτοί που δίνουν το καλό παράδειγμα στους γονείς τους. Σ’ αυτό έχει συμβάλει και το μάθημα της οδικής ασφάλειας που υπάρχει στα σχολεία.
  • Στο τέλος του βιβλίου περιμένουν τα παιδιά επιλεγμένα διαδραστικά στοιχεία. Τι περιλαμβάνουν και με ποιο κριτήριο έγινε η επιλογή των συγκεκριμένων;
    Γ.Κ.: Είναι διάφορα παιχνίδια που έχουν σκοπό να γίνουν ακόμα πιο κατανοητά αυτά που προηγήθηκαν και να μπορέσουν τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι να τα εμπεδώσουν.

Ας γνωρίσουμε πόσο σημαντική είναι η δουλειά των σχολικών τροχονόμων!

Βιογραφικά
Η Νεκταρία Βαρσαμή-Πουλτσίδη είναι έγγαμη και μητέρα ενός παιδιού. Κατοικεί στη Λάρισα. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως σχολικός τροχονόμος και υπάλληλος γραφείου, ενώ συνεργάζεται με εκδοτικούς οίκους στον τομέα των δημοσίων σχέσεων και της προωθήσης βιβλίων. Επιπλέον, αρθρογραφεί σε εφημερίδες. Ασχολείται με τη γραφή, είναι μέλος της ΕΛΟΣΥΛ (Ένωση Λογοτεχνών Λάρισας) και της Ένωσης Συγγραφέων Ν. Πιερίας. Έχει λάβει μέρος με διακρίσεις σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς. Έργα της περιλαμβάνονται σε συλλογές διηγημάτων. Επίσης δραστηριοποιείται στον χώρο του βιβλίου και των Τεχνών, μέσω του διαδικτυακού ηλεκτρονικού περιοδικού τεχνών «Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών».


H Γιώτα Καλαμαρά γεννήθηκε στην Ηλεία το 1978 όπου και διαμένει με τον σύζυγο και τα δίδυμα αγόρια τους. Εργάζεται στο Ελληνικό Δημόσιο και συγκεκριμένα είναι αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας. Αγαπάει τα ζώα, τα ταξίδια, τα βιβλία και τη δημιουργική απασχόληση με χειροτεχνίες. Από τις εκδόσεις Γράφημα, κυκλοφορεί η νουβέλα της με τίτλο «Τα βλέπω» ενώ διηγήματά της έχουν διακριθεί σε διαγωνισμούς και περιλαμβάνονται σε ανθολογίες των εκδόσεων «Γράφημα, i write, Συμπαντικές διαδρομές». Το σχολικό έτος 2020-2021 έγραψε δυο (2) παραμύθια για τους μαθητές του 2ου Νηπιαγωγείου Ανδραβίδας, ένα εκ των οποίων έχει δημοσιευτεί στο επίσημο blog του σχολείου. https://www.facebook.com/giota.kalamara